Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle

Vierailija
30.12.2017 |

Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?

Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).

En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.

Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?

Kommentit (223)

Vierailija
181/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne plussapisteet ja boonukset voi vetää heti kun ensimmäinen tuote on skannattu! Eli ei tarvitse odottaa siihen maksutapahtumaan asti. Itse teen niin, että ensin luen sen bonuskortin ja sitten menen jo pakkaamaan ja palaan takaisin tekemään maksusuorituksen.

Hanki lähimaksukortti, jos kauppaostoksesi on pääsääntöisesti alle 25 euroa. Kaikki 25,00 euroa ja sen alle maksavat tuotteet voi maksaa viemällä kortin siihen lukijan viereen tai päälle eikä tarvitse näppäillä pin -koodia (paitsi jonkun 10 lähimaksukerran jälkeen, turvallisuussyistä). Plussakorteistakin ym. saa lähilukuversion, eikä tarvitse vetää edestakaisin siinä magneettijuovalukijassa, niinkuin ennen vanhaan.

KASSATYTÖILLE: monesti käy niin, että sitä seuraava asiakas -kapulaa pidetään siinä hihnalla myös sen tämän hetkisen asiakkaan maksutapahtuman ajan, jolloin minä en voi lapata tavaraa hihnalle, koska hihna ei liiku ja koska edessä on viisi kakaraa/ostoskärryt/lastenrataat ja niiden äiti tekemässä maksusuoritusta ja täten joudun odottamaan, että vaivautuisit ottamaan sen kapulan pois, jotta hihna kulkisi hieman eteenpäin.

Koska minä laitan ostokset painon mukaan painavat ensin ja viinerit viimeiseksi. Tämä systeemi kusee, jos et annakaan minulle tyhjää liukuhihnaa ja joudun laittamaan loput ostoskorin tuotteet sinne maitotölkkien eteen.

Ja pliis, jos ostan purkin maitoa ja pussin leipää, niin älä jemmaa sitä leipää sinne ylös sivuun vaan laita se vaan sinne liukuhihnalle, ettei minun tarvitsisi aina lähteä kurottelemaan sitä jostain sieltä ylhäältä (raskaana, toppatakissa). JA jos on ihan pakko jemmata niitä kevyempiä tuotteita siihen sivuun, niin tuuppaa sen verran vauhtia, että ne olisivat edes vähän siellä kaukalon loppuosassa päin.

Minä en ainakaan hanki lähimaksukorttia turvallisuussyistä.

Vierailija
182/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkein lähimaksu 24.99 ...ei 25.00

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitun loogista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullot on oikeasti fiksuin laittaa hihnalle pystyasennossa.

Ok. Ja sitten laittavat ne itse kyljelleen viivaakoodin luvun jälkeen :O

No se nyt on ihan loogista. Se kaukalo kun on yleensä vähän kallellaan alaspäin ja hihnakaan ei yltä sinne loppuun asti vaan jossain kohtaa tulee stoppi ja pystyssä oleva painavampi tavara, kuten iso limsapullo voi pian lentää sieltä laidan yli, jos se pystyssä on.

Sekö sitten on loogisuuden arvoista jos asiakkaalla menee juomaa kotona hukkaan sen takia että myyjän on helpompi lukea koodi ja pullo kaatuu sen takia että on pystyssä??!! Ajattele muitakin kuin itseäsi!

Aika idiootti täytyy olla, jos ruiskii limsat päälleen.

Vierailija
184/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kyllä ihmetyttää tapa, että kassamyyjä kysyy tarvitsenko kuitin. Ihan oikeasti tekee mieli sanoa, että todellakin tarvitsen! Hitto, eikös se ole ihan lakiin kirjoitettu, että kuitti pitää antaa aina? Ja jos sitä ei halua, niin se on poikkeus, ja silloin asiakas voi sanoa että en tarvitse kuittia, kiitos.

Vierailija
185/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kyllä ihmetyttää tapa, että kassamyyjä kysyy tarvitsenko kuitin. Ihan oikeasti tekee mieli sanoa, että todellakin tarvitsen! Hitto, eikös se ole ihan lakiin kirjoitettu, että kuitti pitää antaa aina? Ja jos sitä ei halua, niin se on poikkeus, ja silloin asiakas voi sanoa että en tarvitse kuittia, kiitos.

Kuittia pitää tarjota aina. Eli käytännössä se tarkoittaa juuri tuota kysymistä. 

Vierailija
186/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kassan jonotuskohdalla pitäisi olla erikseen kyltti, mihin on kirjattu asiakkaalle ohjeet:

Esim. HYVÄ ASIAKAS, NOUDATATHAN NÄITÄ OHJEITA KASSALLA:

1. JÄTÄ PIENI VÄLI EDELLISEEN ASIAKKAASEEN

2. ANNATHAN PULLOKUITIN SUORAAN MYYJÄLLE

3. ÄLÄ JÄTÄ PULLOJA PYSTYYN HIHNALLE

.

.

.

.

10. OLETHAN YSTÄVÄLLINEN KASSAHENKILÖLLE

YSTÄVÄLLISIN TERVEISIN: KAUPAN HENKILÖKUNTA

Siinä jokainen jonossa odottelija voisi ajankulukseen lueskella kyseistä kylttiä vuoroaan odotellessa.

Vierailija
187/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite kysyn ton myyjänä vaan sillon jos asiakas on lähdössä ilman että olen sitä kuittia ehtinyt antaa. Koko kuitti on kyllä vitunmoinen vaiva välillä. Helpompaa olis jos sitä haluamattomat ottais kokonaan sähkösen käyttöön tai olis sen verran oma-alotteisia että vois itekin sen hihnan päässä olevaan roskiin laittaa, sen sijaan että aletaan tiuskia miten sitä ei halua, heitetään huonoa läppää miten ei mee verotukseen tai rahoja ja kuittia antaessa aletaan vaan näykkimään niitä seteleitä siitä. 

Vierailija
188/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje kassahenkilölle: älä kommentoi asiakkaan ostoksia. Se on asiatonta, vaikka kuinka tekisit sen "hyvässä hengessä".

En todellakaan. Enkä kehu tuotteita, vaikka tietäisin sata hyvää reseptiä niistä. Mutta sitten toki keskustelen tuotteista, jos asiakas aloittaa keskustelun.

Mulle yksi myyjä k-kaupassa rupesi selittämään niistä punaisista Red delicious- omenoista kun olin ostamassa niitä, että hän ei henkilökohtaisesti tykkää kyseisen omenan mausta mutta hänen on pakko ostaa joka jouluksi muutama omena koristeeksi pöydälle kun niissä on niin ihana tuoksu.

Vierailija
189/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin monet sompailee muovipussien kanssa kassalla? Itse otan aina kotoa mukaan pari isoa kestokassia.

Niihin pakkaa ostoksetkin paljon helpommin kun niissä on isompi suuaukko ja muutenkin leveämpimallisia kuin muovipussi, joka helposti menee rikkikin jos on vahingossa laittanut jonkun rasian tjs pakkauksen sinne pussin pohjalle, minkä reuna viiltää muovipussin reunan rikki.

Vierailija
190/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pinkoodi menee väärin ÄLÄ OTA SITÄ KORTIA POIS KONEESTA!

Yleensä odotan myyjän ohjeita jos näin käy, mutta kerran ajatuksissani unohdin tämän ja repäisin kortin ulos koneesta. Ko. kaupan myyjä vaikuttaa aina olevan pahalla päällä, ja alkoi vittuilla ja kiroilla "et nyt vittu ois ottanu sitä pois sieltä, typerä!" kun kävi vahinko. :D

Vierailija
191/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeton aloitus. Saavat kassojen pimut olla kiitollisia että asiakkaita riittää ennen kuin kaikki on korvattu automaattikassoilla.

Tällainen 50v kassa"pimu" on kiitollinen saamastaan työpaikasta ja kaikista asiakkaista eikä hermostu oli limsapullo sitten pystyssä tai lappeellaan kassahihnalla. Kaikki tavat kelpaa. Onkohan tuo ärsyyntyminen jotenkin nuorten pimujen ominaisuus?

Ei se rajoitu pelkkiin nuoriin "pimuihin", kyllä se on luonteesta kiinni.  Jos kassatyöntekijällä on inhottava luonne, niin asiakastahan tällainen tyyppi kohtelee aina tilaisuuden tullen huonosti.  Juuri eilen eräs nuori kassaherra  alkoi kukkoilla minulle aivan turhasta asiasta suureen ääneen. Kerrankin sanoin napakasti takaisin ja oikaisin asian ja sitten herra soperteli ymmärtäneensä asian väärin, anteeksipyyntöä ei tosin kuulunut.  Onneksi suuri enemmistö kassatyöntekijöistä on mukavia tai ainakin asiallisia, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu näitä inhotuksia, jotka ovat valmiita pilaamaan päiväsi naputtamalla milloin mistäkin.  Mutta onneksi ei ole pakko mennä tällaisen tyypin kassalle eikä ko. kauppaan, kyllä se naama jää kerrasta mieleen. 

Vierailija
192/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon lähimaksamiseen sellainen vinkki, että jos ensin heilautat bonukset, odota niin kauan, että maksupäätteen näyttöön tulee näkyviin summa ja sitten vasta heilautat sen maksun. Jos heilautat toisen kerran ennen sitä, maksu ei mene. 

Vierailija
193/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tällä kassatätille menee

Aika ihana toi tyyppi! Laski edessä asioivan mummon kolikot, koska myyjä ei suostunut sitä tekemään. 🤗 Rupes muakin ärsyttämään tuo myyjä.

Vierailija
194/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tullut nyt paljon sanomista suuntaan ja toiseen, mutta heitänpä vielä omanikin tänne.

Olin muutaman vuoden kassalla ennen valmistumistani toiseen ammattiin, homma ri ollut mun juttu, enkä siihen enää palaisi, mutta hoidin työni ystävällisesti ja mahdollisimman tehokkaasti niin asiakkaan kuin aspankin kannalta.

Minua ei henkilökohtaisesti häiritse, jos jollakulla kestää kauan maksaa yms., mutta turhaudun silti, koska sitten jonossa olevat hermostuvat ja mulkoilevat kassaa. Ja ottakaa huomioon nyt se, että kassatyö on todella kuormittavaa hartioille/selälle/käsille ja useat vinkit ei suinkaan ole asiakkaita ärsyttääkseen vaan siksi, että kassatyöstä saisi mahdollisimman kevyttä, jolloin vältyttäisiin sairaslomilta selkävaivojen yms. takia.

Vierailija
195/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama juttu joita ei ole vielä mainittu (lähinnä eka ärsyttää, muut ei koska eihän asiakkaat voi niitä tietää):

Älkää laittako 24-packeja hihnalle leveyssuunnassa vaan pitkittäin niin, että se mahtuu menemään kassan puolelta kapenevasta hihnasta ilman että sitä pitää kääntää. Voit myös laittaa packin kyljelleen niin että viivakoodi on itseesi päin, pääasia että se pakkaus mahtuu kapeammasta kohdasta. Muiden tuotteiden kääntely ei haittaa, mutta 24-packit on niin raskaita että etenkin perjantaisin jolloin niitä ostetaan enemmän se alkaa rasittaa käsiä ja se kääntely myös hidastaa kassatoimintaa.

Kaupat käyttää nykyään hyvin paljon vuokratyöntekijöitä, jotka tekee keikkoja lukuisissa eri kaupoissa. Älkää siis hämmästykö tai moittiko myyjää ammattitaidottomuudesta, jos hän ei tiedä kyseisen myymälän hyllyjärjestystä, toimintatapoja tai joutuu etsimään tupakkatuotteita tai avaimia kassalta - myyjä on saattanut juuri aloittaa vuoronsa ja on ensimmäistä kertaa kyseisessä myymälässä, vaikka muuten onkin ammattitaitoinen.

Kun myyjä on avaamassa kassaa niin älkää syöksykö siihen heti jos on vapaita kassoja vaan antakaa myyjän avata kassa rauhassa, tämä etenkin isommissa marketeissa joissa myyjät saattavat joutua kirjoittamaan tilityspussit ennen vuoron alkamista ja tekemään muita juttuja ennen kuin voi avata kassan. Myyjä kyllä laittaa merkkivalon päälle kun sinne voi tulla.

Myyjien tauot on isommissa myymälöissä etukäteen määritelty eikä myyjä voi itse vaikuttaa milloin pitää ne vaan ne on pidettävä juuri silloin kun ne on hänelle merkitty. Älkää siis hermostuko myyjälle jos hän lähtee ruuhka-aikaan tauolle tai tulko kyselemään voiko kassalle vielä tulla vaikka "Seuraava kassa ->"-kyltti on jo laitettu, koska niissä tauoissa ollaan oikeasti tosi tarkkoja (ja jos päästää yhden asiakkaan, niin sit muutkin olettaa että tottakai nekin pääsee eikä pääse ikinä sinne tauolle :D).

Niin ja sit lopuksi vielä pieni vinkki, mitä moni ei tunnu tietävän: Pullokuitin summa vähennetään bonusten kokonaissummasta, sillä periaatteella että niistä on jo kertaalleen maksettu bonukset. Eli jos sulla on 5 euron ostokset ja 10 euron pullokuitti niin bonuskorttia ei kantsi silloin näyttää, koska siitä tulee -5 euroa bonuksiin. Jos haluat ostoksistasi bonukset niin sun pitää silloin antaa se pullokuitti erikseen ja ottaa ne rahat käteisenä.

Mutta noin yleisesti ottaen tykkään tosi paljon kassatyöstä, suurin osa asiakkaista on ystävällisiä eikä mua henkilökohtaisesti haittaa paskat läpät tai smalltalk jos ei oo ruuhkaa vaan ne vaan piristää päivää. :)

Miksi Lidlissä ilmoitetaan kassan aukeamisesta varmaan 10min ennen kuin se myyjä tulee siihen kassalle?

Monesti siellä on kassoilla on ruuhkaa ja kun kaiuttimista kuuluu: ” kassa 4 aukeaa” ja vihreä valo rupeaa vilkkumaan sen kassan kohdalla niin kaikki jonon päässä olevat asiakkaat menevät jonottamaan juuri sille kassalle ja saavatkin odottaa sen 10min turhaan ennenkuin myyjää näkyy mailla halmeilla?

Itsekin joskus menin tällaiselle kassalle turhaan jonottamaan kunnes tajusin, että sitä kassaa voi odotella vähän kauempanakin ilman että menee samantien rynnimään sinne tyhjälle kassalle.

Vierailija
196/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeton aloitus. Saavat kassojen pimut olla kiitollisia että asiakkaita riittää ennen kuin kaikki on korvattu automaattikassoilla.

Tällainen 50v kassa"pimu" on kiitollinen saamastaan työpaikasta ja kaikista asiakkaista eikä hermostu oli limsapullo sitten pystyssä tai lappeellaan kassahihnalla. Kaikki tavat kelpaa. Onkohan tuo ärsyyntyminen jotenkin nuorten pimujen ominaisuus?

Ei se rajoitu pelkkiin nuoriin "pimuihin", kyllä se on luonteesta kiinni.  Jos kassatyöntekijällä on inhottava luonne, niin asiakastahan tällainen tyyppi kohtelee aina tilaisuuden tullen huonosti.  Juuri eilen eräs nuori kassaherra  alkoi kukkoilla minulle aivan turhasta asiasta suureen ääneen. Kerrankin sanoin napakasti takaisin ja oikaisin asian ja sitten herra soperteli ymmärtäneensä asian väärin, anteeksipyyntöä ei tosin kuulunut.  Onneksi suuri enemmistö kassatyöntekijöistä on mukavia tai ainakin asiallisia, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu näitä inhotuksia, jotka ovat valmiita pilaamaan päiväsi naputtamalla milloin mistäkin.  Mutta onneksi ei ole pakko mennä tällaisen tyypin kassalle eikä ko. kauppaan, kyllä se naama jää kerrasta mieleen. 

Mistä asiasta kukkoili sinulle?

Vierailija
197/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten sen kantiskortin esiinkaivamisesta ei ole iloa enää siinä vaiheessa kun ostokset on maksettu ja pakattu 😊😊

Vierailija
198/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Asettele ne ruuat siihen hihnalle nätisti! Saman väriset omiin ryhmiinsä, pienemmät paketit ensin jne

- Tervehdi kassamyyjää kuuluvalla äänellä, armeijatyyliin!

- Lähtiessä voit jos kohtelias olet, niin teititellen kiittää kassaa ja toivottaa hyvää päivän jatkoa. Herrasmiehet ottavat tässä kothaa lakin päästään.

Olispa muuten hauska nähdä sellainen päivä kun asiakas joutuisi venyttämään pinnaa äärimmilleen kun myyjä kertoo elämäntarinaansa, sekoilee kassan kanssa, heittää ”hyvää läppää” ja puhuu puhelimeen huomioimatta asiakasta. Myyjä voisi valittaa siitä kuinka asiakas on valinnut niin painavat ja vaikeat laatikot ostaakseen ja vielä niin monta ettei varmaan kaikille edes riitä. Sitten asiakkaan pitäisi nöyrästi hymyillen sanoa reippaasti tervehtiä ja kiemurrella jos ei juuri sillä kerralla osannutkaan valita tervehdystä oikein kassaa miellyttävällä tavalla. Ja sitten muistaa katsoa myyjää oikein. Ei liikaa tai liian vähän, eikä ainakaan ”sillee loukkaavasti” tai kiireessä liian pikaisesti. Ja äänensävyyn olisi myös kiinnitettävä erityishuomio.

Jos nämä menisi oikein niin asiakas saisi tulla toistekkin ostoksille ;)

Vierailija
199/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa se kapula ostoksienne jälkeen. Ei ole kovin vaikeaa.

...ja jos et laitakapulaa ja myyjä luulee ostostesi kuuluvan edellisen asiakkaan ostoksiin, älä ala huutamaan tuohtuneena myyjälle että "NE ON KYLLÄ MUN!!!", kun hän lukemaan tavaran tai pari. Näin käy melkein aina. Suurin osa toki laittaa kapulan ja ymmärrän jos se joskus unohtuu, mutta sitten välillä tapaa näitä ihmisiä jotka eivät ilmeisesti jostain syystä siihen suostu koskemaan, ja myyjän pitäisi ilmeisesti vain tietää ketkä kuuluvat samaan porukkaan ja mikä tyhjä senttiväli hihnalla erottaa hänen ostoksensa edellisen asiakkaan ostoksista. 

Kerrotaan nyt vielä kapulakertomus asiakkaankin näkökulmasta. Kävin rauhalliseen aikaan pikkuostoksilla Prismalla, ja koska takanani ei näkynyt ketään, en laittanut kapulaa ostosteni jälkeen.  Kun myyjä alkoi lukea ostoksiani, hän nappasi telineeltä kapulan, iski sen äkäisenä ostosteni perään ja saman tien takaisin telineeseen, koska ostoksieni piippailuun meni tästä pari sekuntia. Olin tästä niin äimänä, etten osannut sanoa mitään, eikä takanani siis ollut koko aikana ketään. :D Itse en ainakaan oleta, että asiakkaan pitäisi tyhjällä kassalla nopeassa ostotapahtumassa laittaa kapulaa hihnalle. Turhaa työtähän sen siirtäminen syrjään on minullekin, vaikka ei siinä sekuntia kauempaa menekään.

Miksi piti laittaa kapula ostosten perään vaikka takana ei tullut muita? 😲

Joskus on nähny ainakin ruuhka-aikoina kassahihnat niin täynnä edellisen että seuraavan asiakkaan ostoksia, että se välissä oleva kapula on jäänyt sinne asiakkaiden ostosten väliin jumiin ja joku seuraavan asiakkaan ostoksista on pyörähtänyt sen kapulan yli sen edellisen asiakkaan ostosten sekaan kun ne ostokset on ollu niin sumpussa siinä kassahihnalla.

Joten jättäkää väliä edellisen asiakkaan ostoksiin. Kyllä te kerkiätte ne ostokset maksamaan vaikka ette heti tunkisi sitä kassahihnaa täyteen tavaroita.

Vierailija
200/223 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita se kapula aina ostostesi perään, vaikkei siinä edes olisi ketään just sillä hetkellä tulossa takaa, mutta etenkin sillon jos on. Perseestä alkaa ottamaan puolet tuotteista takasin ja poistamaan niitä kuitilta kun on menny jo seuraavan samaan, kun ei oo kapulaa laitettu. b

Laita se kapula suuhus. 

Asiakaspalvelija ei arvostele asiakkaitaan edes netissä. Tähän on tultu, kun kuka tahansa pääsee lähikaupan kassalle töihin.