Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle
Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?
Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).
En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.
Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kassalla, en enää. Mikä v!tutti:
- ostokset hihnalla kauheassa röykkiössä. Sitä kasaa on niin rasittavaa purkaa, kun jotkut oikeasti laittavat kärryllisen tavaraa yhteen läjään. Argh.
- no tietenkin tervehtimättä jättäminen. "Moi", that's it. Ei ole vaikeaa.
- en ymmärrä asiakkaita jotka keräilevät ostokset omiin kasseihin. Ei sinulla ole mitään oikeutta tunkea omaan 'taskuun' jotain mitä et omista.
- jos olet huono ihminen ja ostelet muovipusseja, niitä ei tarvitse laittaa hihnalle. Riittää että kertoo myyjälle montako pussia on ottanut. Ja sitten taas jokaisesta omasta laukusta kaivetusta pussista ei tarvitse infota myyjää. Kyllä sen huomaa onko pussi käytetty vai ei.
- en myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka laittavat jugurtit, vanukkaat ja/tai viilit pikkupussiin ennen kassalle menoa. Älä osta niin paljon, jos et jaksa laittaa ostoksiasi tavallisesti hihnalle.
- jos korttikone ei toimi heti, sitä korttia ei tarvitse venkslata eestaas koko ajan. Tietokoneelta pitää painaa korttimaksunappulaa ennen kuin voi maksaa. En muista enää tarkalleen miten homma toimi, mutta se kortin kanssa pelleily otti hermoon. Odota hetki, saatana.
Onneksi et ole enää kassatyössä, ilmiselvästi et siihen kykene etkä sovellu.
Olin opiskeluaikana kassalla/kaupassa töissä monta vuotta. Suurin osa asiakkaista oli ihan kivoja ja ok, mutta tosiaan välillä näitä törppöjä ja pahaa oloaan purkavia mahtui myös joukkoon. Älä turhaan pelkää, että mokaat. Kuten joku tuolla jo aikaisemmin mainitsikin, näille kivasti käyttäytyville asiakkaille pienet "mokat" sallitaan. Tästä huolimatta on kuitenkin joitakin asioita, joita jokaisen asiakkaan olisi hyvä tietää. Tämä on ihan hyvä ketju siltä kannalta. :)
Itse haluan vielä sanoa, että yksi tärkeimmistä huomioon otettavista asioista on se, että kassa ei saa itse päättää mitään, mikä liittyy siihen häneen kassatyöhönsä. Hän ei saa päättää hintoja, sääntöjä, käytäntöjä ym. vaan kaikki ohjeistus tulee ylhäältä päin ja näitä sääntöjä on noudatettava. Siis silloinkin, kun ne välillä sotivat tilannetajua vastaan. Muistatteko, kun jokin aika sitten lehtiotsikoissa oli monen päivän ajan tätä kauhistelua, kun eräs vähävarainen asiakas ei saanutkaan ostettua kenkiä, kun hänen maksusitoumuksestaan puuttui joku kymmenen senttiä siihen kenkien hintaan nähden. Syttyi someraivo ja ihan kamalaa raivoamista kassoja kohtaan kaikki keskustelupalstat ja lehtien kommentit täynnä. Ei millään ymmärretty, että kassa ei missään tapauksessa saa mennä omin päin alentelemaan näitä hintoja, vaikka kuinka olisi vaan pikkusummasta kyse. Jos hän olisi näin tehnyt, hän olisi luultavasti saanut varoituksen. Eli asiakas, jos kassa ilmoittaa, ettei hän voi vaikuttaa tiettyyn asiaan, usko se. Jos olet tyytymätön kaupan menettelytapaan, saat tottakai antaa palautetta, mutta älä anna sitä kassalle. Lähetä sähköpostia, tiedän, että se on varmin tapa tavoittaa asiasta päättävät tahot.
Sitten vielä yksi vinkki: älkää laittako muovipussia, sanomalehteä tai muuta lituskaista juttua siihen tavararöykkiönne alle. Kassahihnan liikeskanneri ei havaitse, että ne itse tavarat ovat taaempana, eikä hihna siten liiku mihinkään. Tämä hidastaa oikeasti todella paljon kassatyöskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aikoja sitten kassan takana, mutta eiköhän nämä päde yhä...
1. Jokaisella meillä on huonoja päiviä sinulla ja minulla, mutta ethän siitä huolimatta rähise kassalle, ei hänkään purkaa pahaa oloaan sinuun.2. Älä flirttaile kassalle. Ikinä. Olit kuinka rikas, komea, mahtava tai upea tahansa, hän on töissä eikä välitä kuulla miten hyvät tissit tai kauniit silmät omistaa. Eivät he oikeasti tykkää siitä vaikka hymyilevätkin. He ovat kohteliaita, eivät imarreltuja.
3. Älä laita mitään maksuvälinettä hihnalle, se voi ne syödä.
4. Älä nojaa kassan edessä olevaan tiskiin tai pahimmillaan sorki kassan puolelle sen tiskin yli. Se ei ole sitä varten.
(Ps. Itsekin laitoin myyjänä ja asiakkaana ne pullot kallelleen, muuten ne kaatuu hihnan liikkeelle lähtemisestä tai pysähtyessä.)
Samaa mieltä erityisesti kohdista 3 ja 4. Neloskohta on ärsyttävä, kun jotkut esim roikottavat käsiään siinä tiskin yli siten, että en näe sitä näyttöä ja esim loppusumma pitää arvata. Ja jotkut tunkevat niitä tavaroita sinne lukijan eteen ja se voi sekoittaa koko homman. Esim edellisen asiakkaan ostokset ovat vielä maksamatta, niin se konehan sitten lukee jo ne sinunkin ostoksesi.
Ja kolmoskohdasta muistan sellaisen tapauksen, kun eräs asiakas usein ylimielisesti heitteli setelinsä siihen hihnalle. Kerran sitten olin vielä palvelemassa edellistä asiakasta ja tämä seuraava asiakas heitti jonkin pienen ostoksen siihen hihnalle ja kahdenkympin setelin. Näin kyllä, että hän teki näin, mutta minulla oli vielä edellinen asiakas palvelematta, joten en vielä seuraavan asiakkaan tavaroihin koskenut. Sitten kun sain edellisen asiakkaan hoidettua ja otin hänen ostoksensa hihnalta, mutta sitä rahaapas ei enää ollutkaan hihnalla. Olin jo aiemmin pysäyttänyt hihnan, koska näin sen rahan siinä hihnalla enkä halunnut, että se menee sinne hihnan väliin. Oli käynyt niin, että jonossa seuraavana ollut poika oli sen rahan ottanut siitä hihnalta. Asiakas tietysti syytti minua ja vaati, että tutkin sieltä kassahihnan välistä tai kassalippaasta, ettei se raha mennyt sinne. No ei löydetty eikä kassassa ollut ylimääräistä rahaakaan. Ei ole sen jälkeen tämä henkilö laittanut rahaa hihnalle.
Mistä tiesit sen seuraavan asiakkaan ottaneen rahan hihnalta? Oletan että et nähnyt tapahtumaa, koska et varmaan olisi mihinkään kassahihnan ja kassan tutkimisiin lähtenyt, jos olisit nähnyt toisen asiakkaan ottaneen rahan?
Veikkaan, että valvontakamerasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne plussapisteet ja boonukset voi vetää heti kun ensimmäinen tuote on skannattu! Eli ei tarvitse odottaa siihen maksutapahtumaan asti. Itse teen niin, että ensin luen sen bonuskortin ja sitten menen jo pakkaamaan ja palaan takaisin tekemään maksusuorituksen.
Hanki lähimaksukortti, jos kauppaostoksesi on pääsääntöisesti alle 25 euroa. Kaikki 25,00 euroa ja sen alle maksavat tuotteet voi maksaa viemällä kortin siihen lukijan viereen tai päälle eikä tarvitse näppäillä pin -koodia (paitsi jonkun 10 lähimaksukerran jälkeen, turvallisuussyistä). Plussakorteistakin ym. saa lähilukuversion, eikä tarvitse vetää edestakaisin siinä magneettijuovalukijassa, niinkuin ennen vanhaan.
KASSATYTÖILLE: monesti käy niin, että sitä seuraava asiakas -kapulaa pidetään siinä hihnalla myös sen tämän hetkisen asiakkaan maksutapahtuman ajan, jolloin minä en voi lapata tavaraa hihnalle, koska hihna ei liiku ja koska edessä on viisi kakaraa/ostoskärryt/lastenrataat ja niiden äiti tekemässä maksusuoritusta ja täten joudun odottamaan, että vaivautuisit ottamaan sen kapulan pois, jotta hihna kulkisi hieman eteenpäin.
Koska minä laitan ostokset painon mukaan painavat ensin ja viinerit viimeiseksi. Tämä systeemi kusee, jos et annakaan minulle tyhjää liukuhihnaa ja joudun laittamaan loput ostoskorin tuotteet sinne maitotölkkien eteen.
Ja pliis, jos ostan purkin maitoa ja pussin leipää, niin älä jemmaa sitä leipää sinne ylös sivuun vaan laita se vaan sinne liukuhihnalle, ettei minun tarvitsisi aina lähteä kurottelemaan sitä jostain sieltä ylhäältä (raskaana, toppatakissa). JA jos on ihan pakko jemmata niitä kevyempiä tuotteita siihen sivuun, niin tuuppaa sen verran vauhtia, että ne olisivat edes vähän siellä kaukalon loppuosassa päin.
En tajua tuota kapulaongelmaa. Jos edellisen asiakkaan tavaroita ei enää ole hihnalla ja siinä on tilaa, mikä sinua estää laittamasta niitä tavaroita pysähtyneelle hihnalle eri kohtiin? Miksi sen hihnan pitäisi liikkua?
Et lukenut ajatuksella. Jos hihna on tyhjä mutta siihen hihnanpysäytysskannerinkohtaan, joka on yleensä siinä kassan vasemman käden kohdalla, on jätetty se seuraava asiakas kapula, jonka kassamyyjä yleensä siirtää pois, jotta hihna liikkuisi. Niin kerroppa miten minä pääsen sinne, kun maksupäätelukijan kohdalla on asiakas, sitten on asiakkaan kärryt, liuta lapsia tai "ostan vain yhden tuotteen enkä viitsi laittaa sitä hihnalle" -asiakas, ja joku JaniPetteri vielä siinä kärkkymässä jotain tai vaan pyrkimässä ohi ja itselläni on kärryt täynnä tavaraa. Niin saa olla aika pitkät kädet, että ylettyy kaiken ohi nostamaan sen seuraava asiakas -kapulan pois tieltä, jotta hihna menisi eteenpäin, jotta minä saisin omille ostoksilleni tilaa.
Ei siinä auta muuta kuin odottaa, mutta kassamyyjien on turha huudella täällä, että "laita ostokset näin, jotta menisi nopeammin", jos itse pitää hihnaa pysähdyksissä yhden kapulan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules kassatyttö, sinä et ole mikään pomo. Sinä olet asiakaspalvelija.
Se kassatyttö on sillä hetkellä suurin mahdollinen pomo, joka sinulla voi siinä tilanteessa olla. Kassatyttö voi tehdä tilanteesta sinulle juuri niin hankalan kuin haluaa, sinun kyetessäsi ainoastaan änkyttämään naama punaisena ja hikoilemaan pälvikaljun kastelevaa kylmää hikeä. Jos sinä yrität tehdä samaa, voi kassatyttö ilmoittaa että se oli sitten siinä, kutsua paikalle kaupan kerberoksen ja heitättää sinut ulos kuin käytetyn nenäliinan.
Joten niele sinä ne katkerat insinöörin kyyneleesi, ole hiljaa ja kaiva vaan kuvetta kiltisti. Saat perheellesi ruokaa.
Miten kassahenkilö voi vaikeuttaa asiointia kuin hidastelemaan ja jos yksi kassa työskentelee paljon kuita hitaammin, voi hän alkaa katsella muita hommia pian. Jos kassahenkilö alkaa tahallisesti vaikeuttamaan asiointia, tavarat jäävät siihen ja lähden menen. On niitä muitakin kauppoja.
Ainoa tarvittava asia on: Ole rauhallinen ja kärsivällinen, käyttäydy hyvin. That's all.
Kuin koirankakkakeskustelut kuuluu kevääseen, kuuluu asiakaspalvelijoiden vitutuskertomukset joulunjälkeiseen aikaan.
Tästä ketjusta saa kuvan että moni kassahenkilö vihaa sekä asiakkaitaan että työtään , mutta se johtuu siitä että ne on jo pari viikkoa painaneet aivan äärirajoilla. Joten ymmärtäkää myös veetuuntuneita kassatätejä, kuten myös kassatädit veetuuntuneita asiakkaita.
Kohta on tammikuu, pelkkää rauhaa,lepoa ja kinkkujumppaa.Maaliviiva häämöttää jo. Kyllä se siitä! :)
Puhelimessa puhujat ja viestien näpyttelijät ovat kyllä melko ärsyttäviä. Jos nyt on pakko siinä kassalla puhua puhelimeen, niin se pieni hymy tai nyökkäys myyjälle riittää kertomaan että hänet on huomattu sen sijaan että kohdeltaisiin kuin ilmaa. Ja ne viestien näpyttelijät: ei jumalauta kun välillä saa ikuisuuden odottaa et se viesti on kirjoitettu ennen kuin aletaan kaivamaan maksuvälinettä esiin, ja siinäki tietenki kestää. Kirjoittakaa ne viestit ennen tai jälkeen kassalle tuloa, älkää siinä kassalla!!
Minua ei haittaa asiakkaat jotka puhuvat puhelimeen. Röyhkeää on se, jos aspaa ei voi tervehtiä tai ottaa mitään kontaktia, tulee olo ihankuin häiritsisin tervehtiessäni/kertoessani hintaa tms. Minun on pakko kertoa ääneen ne perusasiat, kuuluu työhöni. Itsekin välillä satun olemaan puhelimessa maksutilanteessa asiakkaana, mutta tervehdin ja kiitän silti katsekontaktin kera.
Älkää hermostuko jos teidän myyjänne joutuu auttamaan takana olevaa myyjää, ette voi tietää onko autettava ensimmäistä päivää töissä vai mikä on vikana koneessa. Eikä muutenkaan mielestäni ole loukkaantumisen arvoista suuttua, jos toista autetaan. Miltä tuntuisi olla sen autettavan kassalla kun tämä ei tiedä mitä tehdä ja koko jono jumittaa sen takia? Perehdytykset ruuhkassa ei aina ole helppoja, kun perehdyttäjä joutuu avaamaan itselleenkin kassan ja jättämään perehdytettävän yksin.
Itsepalvelukassoilla ei voi pakata ennenkuin maksu on suoritettu, koska kone mittaa ostosten painosta skannatut ostokset. Eli voitte laittaa kassin tasolle ja pakata siinä, mutta tasolta ei saa ottaa tavaraa pois.
Jos tuote on loppu hyllystä ja sen vieressä on lappu "toimitusvaikeuksia" tms. Se tarkoittaa, ettei tuotetta ole. Ei tarvitse tulla kysymään onko sitä johon vastaan "ei ole" ja sen perään vielä kysyä että eikö ole varastossakaan. Ei, ei ole varastossakaan. Tämä on ainoa poikkeus, jos hylly on tyhjä ja mitään infoa ei ole vieressä niin tulkaa ihmeessä kysymään!
Emme saa suositella tuotteita. Jotkut tekevät tätä silti, mutta toista merkkiä ei saa suositella toisen yli. Turha siis kysyä mikä on paras juusto tms. Ottakaa myös huomioon, että isossa kaupassa pelkästään yhdellä osastolla on tuhansia tuotteita. Emme voi muistaa kaikkia ulkoa tai varsinkaan tietää suurempaa infoa niistä. Kun etsitte jotakin tiettyä tuotetta, googlatkaa se kotona. Todella usein tulee joku etsimään sitä yhtä vihreetä pakettia jossa oli jotain semmosia siivuja. Merkistä ei tietoakaan eikä siitäkään mitä kyseinen tuote on. Todella hankalaa lähteä metsästämään.
Edelliseen vielä se, että lähettäessänne miehen kauppaan ostoslistan kera kirjoittakaa tarkat ohjeet. :D liian usein tulee mies kysymään punaista maitoa, jolloin esittelen punaiset maitomme ja hän pohtii mikäköhän näistä on oikea. En voi tietää mitä merkkiä perheenne käyttää ja useat miehet eivät ole itsekään noteeranneet mikä purkki jääkaapissa tönöttää. Joten jos haluatte tietyn merkin, kirjoittakaa se ylös!
Anteeksi yleistys, joka viikko vaan tulee ainakin yksi tällainen asiakas mikä on sinällään koomista, mutta harmittaa miehen saamat huudot kotona. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Jokaisella meillä on huonoja päiviä sinulla ja minulla, mutta ethän siitä huolimatta rähise kassalle, ei hänkään purkaa pahaa oloaan sinuun.2. Älä flirttaile kassalle. Ikinä. Olit kuinka rikas, komea, mahtava tai upea tahansa, hän on töissä eikä välitä kuulla miten hyvät tissit tai kauniit silmät omistaa. Eivät he oikeasti tykkää siitä vaikka hymyilevätkin. He ovat kohteliaita, eivät imarreltuja.
4. Älä nojaa kassan edessä olevaan tiskiin tai pahimmillaan sorki kassan puolelle sen tiskin yli. Se ei ole sitä varten.
(Ps. Itsekin laitoin myyjänä ja asiakkaana ne pullot kallelleen, muuten ne kaatuu hihnan liikkeelle lähtemisestä tai pysähtyessä.)
Samaa mieltä erityisesti kohdista 3 ja 4. Neloskohta on ärsyttävä, kun jotkut esim roikottavat käsiään siinä tiskin yli siten, että en näe sitä näyttöä ja esim loppusumma pitää arvata. Ja jotkut tunkevat niitä tavaroita sinne lukijan eteen ja se voi sekoittaa koko homman. Esim edellisen asiakkaan ostokset ovat vielä maksamatta, niin se konehan sitten lukee jo ne sinunkin ostoksesi.
Ja kolmoskohdasta muistan sellaisen tapauksen, kun eräs asiakas usein ylimielisesti heitteli setelinsä siihen hihnalle. Kerran sitten olin vielä palvelemassa edellistä asiakasta ja tämä seuraava asiakas heitti jonkin pienen ostoksen siihen hihnalle ja kahdenkympin setelin. Näin kyllä, että hän teki näin, mutta minulla oli vielä edellinen asiakas palvelematta, joten en vielä seuraavan asiakkaan tavaroihin koskenut. Sitten kun sain edellisen asiakkaan hoidettua ja otin hänen ostoksensa hihnalta, mutta sitä rahaapas ei enää ollutkaan hihnalla. Olin jo aiemmin pysäyttänyt hihnan, koska näin sen rahan siinä hihnalla enkä halunnut, että se menee sinne hihnan väliin. Oli käynyt niin, että jonossa seuraavana ollut poika oli sen rahan ottanut siitä hihnalta. Asiakas tietysti syytti minua ja vaati, että tutkin sieltä kassahihnan välistä tai kassalippaasta, ettei se raha mennyt sinne. No ei löydetty eikä kassassa ollut ylimääräistä rahaakaan. Ei ole sen jälkeen tämä henkilö laittanut rahaa hihnalle.
Mistä tiesit sen seuraavan asiakkaan ottaneen rahan hihnalta? Oletan että et nähnyt tapahtumaa, koska et varmaan olisi mihinkään kassahihnan ja kassan tutkimisiin lähtenyt, jos olisit nähnyt toisen asiakkaan ottaneen rahan?
Koska näin, että poika tuli jonoon, mutta lähti siitä eikä tullut takaisin. Eikä raha voinut taivan tuuliinkaan kadota. Ei löytynyt lattialta eikä sieltä kassahihnan välistä. Kassa tutkittiin tietysti sitä varten, että asiakas uskoisi, että minä en sitä sinne laittanut. Tilanne katsottiin myös valvontanauhalta, mutta niistä nyt ei saa selvää erkkikään. Onko sinulla jokin muu selitys, mitä me emme keksineet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska näin, että poika tuli jonoon, mutta lähti siitä eikä tullut takaisin. Eikä raha voinut taivan tuuliinkaan kadota. Ei löytynyt lattialta eikä sieltä kassahihnan välistä. Kassa tutkittiin tietysti sitä varten, että asiakas uskoisi, että minä en sitä sinne laittanut. Tilanne katsottiin myös valvontanauhalta, mutta niistä nyt ei saa selvää erkkikään. Onko sinulla jokin muu selitys, mitä me emme keksineet?
Ja tämä samainen poika oli aiemmin aiheuttanut kaupalla harmia, joten ei ollut vaikeaa uskoa, että hän sen rahan otti.
Kyllä menee taas porukalla kaupassakäynti niin tunteisiin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne plussapisteet ja boonukset voi vetää heti kun ensimmäinen tuote on skannattu! Eli ei tarvitse odottaa siihen maksutapahtumaan asti. Itse teen niin, että ensin luen sen bonuskortin ja sitten menen jo pakkaamaan ja palaan takaisin tekemään maksusuorituksen.
Hanki lähimaksukortti, jos kauppaostoksesi on pääsääntöisesti alle 25 euroa. Kaikki 25,00 euroa ja sen alle maksavat tuotteet voi maksaa viemällä kortin siihen lukijan viereen tai päälle eikä tarvitse näppäillä pin -koodia (paitsi jonkun 10 lähimaksukerran jälkeen, turvallisuussyistä). Plussakorteistakin ym. saa lähilukuversion, eikä tarvitse vetää edestakaisin siinä magneettijuovalukijassa, niinkuin ennen vanhaan.
KASSATYTÖILLE: monesti käy niin, että sitä seuraava asiakas -kapulaa pidetään siinä hihnalla myös sen tämän hetkisen asiakkaan maksutapahtuman ajan, jolloin minä en voi lapata tavaraa hihnalle, koska hihna ei liiku ja koska edessä on viisi kakaraa/ostoskärryt/lastenrataat ja niiden äiti tekemässä maksusuoritusta ja täten joudun odottamaan, että vaivautuisit ottamaan sen kapulan pois, jotta hihna kulkisi hieman eteenpäin.
Koska minä laitan ostokset painon mukaan painavat ensin ja viinerit viimeiseksi. Tämä systeemi kusee, jos et annakaan minulle tyhjää liukuhihnaa ja joudun laittamaan loput ostoskorin tuotteet sinne maitotölkkien eteen.
Ja pliis, jos ostan purkin maitoa ja pussin leipää, niin älä jemmaa sitä leipää sinne ylös sivuun vaan laita se vaan sinne liukuhihnalle, ettei minun tarvitsisi aina lähteä kurottelemaan sitä jostain sieltä ylhäältä (raskaana, toppatakissa). JA jos on ihan pakko jemmata niitä kevyempiä tuotteita siihen sivuun, niin tuuppaa sen verran vauhtia, että ne olisivat edes vähän siellä kaukalon loppuosassa päin.
En tajua tuota kapulaongelmaa. Jos edellisen asiakkaan tavaroita ei enää ole hihnalla ja siinä on tilaa, mikä sinua estää laittamasta niitä tavaroita pysähtyneelle hihnalle eri kohtiin? Miksi sen hihnan pitäisi liikkua?
Et lukenut ajatuksella. Jos hihna on tyhjä mutta siihen hihnanpysäytysskannerinkohtaan, joka on yleensä siinä kassan vasemman käden kohdalla, on jätetty se seuraava asiakas kapula, jonka kassamyyjä yleensä siirtää pois, jotta hihna liikkuisi. Niin kerroppa miten minä pääsen sinne, kun maksupäätelukijan kohdalla on asiakas, sitten on asiakkaan kärryt, liuta lapsia tai "ostan vain yhden tuotteen enkä viitsi laittaa sitä hihnalle" -asiakas, ja joku JaniPetteri vielä siinä kärkkymässä jotain tai vaan pyrkimässä ohi ja itselläni on kärryt täynnä tavaraa. Niin saa olla aika pitkät kädet, että ylettyy kaiken ohi nostamaan sen seuraava asiakas -kapulan pois tieltä, jotta hihna menisi eteenpäin, jotta minä saisin omille ostoksilleni tilaa.
Ei siinä auta muuta kuin odottaa, mutta kassamyyjien on turha huudella täällä, että "laita ostokset näin, jotta menisi nopeammin", jos itse pitää hihnaa pysähdyksissä yhden kapulan takia.
No sitten sanotaan niille lapsille, että anteeksi, minä laitan näitä tavaroita tähän hihnalle. Ei se kärry siinä nyt niin kauaa tyhjillään paikallaan kai ole eikä se kapula pysäytä liikkuvaa hihnaa, että ehtisit lippaamaan koko hihnan täyteen tavaraa. Tai sitten sitä kärryä voi liikuttaa, jos se edellinen asiakas ei sitä itse tajua. Jos taas siinä maksutapahtumassa kestää tosi kauan, se hihna pysähtyy ilman kapulaakin aika äkkiä, jos hihna pyörii tyhjillään.
Ja vielä tuohon "ostain vain yhden tuotteen enkä laita sitä hihnalle" asiakasasiaan. Juuri näitä tapauksia varten minä jätän sen kapulan siihen hihnalle, että se asiakas uskaltaisi laittaa sen ostoksensa siihen hihnalle. Ja että se seuraava asiakas ymmärtää, että ei ole vielä hänen vuoronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan puhut selkeästi ja riittävällä äänellä, ettei tarvitse useaan otteeseen kysyä mitä sanoit.
P.S. En osannut käyttää itsepalvelukassaakaan. Myyjä joutui valistamaan minua, etten saa alkaa laittaa ostoksia kassiin, ennen kuin olen maksanut. En kyllä oikein ymmärtänyt tätäkään miksi. Alan kohta tosissaan pelätä kaupassa käyntiä, kun teen koko ajan jotain väärin...
Mä käytän aina itsepalvelukassaa jos olen kaupassa jossa sellainen on, ja AINA laitan ostokset kassiin suoraan sitä myötä kun vedän viivakoodilukijasta. Kukaan ei ole koskaan valittanut, päinvastoin kerran eräs myyjä sanoi että käypä tuo näppärästi noin. Olen aina ihmetellyt miksi jotkut kasaa ne ostokset ensin sinne tasolle ja siitä sitten erikseen maksettuaan kassiin.
Yksi hyvä vinkki vois olla, että jätä vaatteiden henkarit sinne osastolle äläkä ota kassalle mukaan. Se nopeuttaa paljon, eikä kassapöydän alusta täyty henkareista. :)
Toinen olis, että jos mietit tuliko joku hinta tai tarjous oikein kassalla, kysy siitä ennen maksamista, mahdollinen virhe on helpompi korjata siinä vaiheessa.
Mutta ei se nyt niin tarkkaa ole miten päin tavarat laittaa tms. Kaikki omalla tyylillään.
Asiakaspalvelijalta vaaditaan kärsivällisyyttä, muuten menee hermo tässä ammatissa.
T.kassamyyjä
Vierailija kirjoitti:
HEI! Aasiakas muista se minä olen se joka on pomo siinä kassalla sinä et ole. Älä vaikeuta minun työtäni ja älä kerro mitään vitsejä tai jos olet mies älä vonkaa! Ole ihan kiltisti siinä ja maksa ostokset!
T: kassatyttö
Ei tietysti asiattomuuksia tarvitse sietää asiakkaaltakaan.
Mutta olethan kuullut sanonnan: "Asiakas on aina oikeassa." Kun lähtee kaupasta hyvällä mielellä, tulee todennäköisesti ostoksille toistekin.
En ole kokenut koskaan mitään ongelmaa kassalla. Hyviä työntekijöitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- rupean pakkaamaan tuotteita sitä mukaa kun niitä tulee kassahihnan toiseen päähän. Melkein kassillisen saan pakattua siinä ajassa ennenkuin tulee maksamisen vuoro.
Toivottavasti oon näin helpottanut myyjän työtä.👍🏼
Toki ennen pakkaamiseen ryhtymistä olet ottanut maksuvälineet valmiiksi esille. Koko pakkaushomman idea menee pilalle jos maksun ajan koittaessa aletaan sitten kaivamaan siitä 20 litran vetoisesta käsilaukusta lompakkoa ja sieltä yksitellen maksukorttia ja bonuskorttia, todennäköisesti vielä juuri tuossa järjestyksessä...
Kyllä, olen pitänyt maksuvälineitäni koko tapahtuman ajan toisssa kädessä samalla kuin olen toisella pakannut tavaroita kassiin.
Bonuskortteja mun ei oo tarttenu erikseen yleensä kaivella kun plussa-ominaisuus löytyy mun maksukortista ja samalla bonukset kerääntyy kun maksan ostokset.
Jos S-marketissa käyn niin siellä kyllä viilaan bonuskortin laitteen läpi samalla kun myyjä piippailee hintoja koneeseen.
Käyttäydyn ystävällisesti, mutten kuuntelisi koskaan kassahenkilöiden "neuvoja". Niin kauan yleensä on kaikki hyvin, kun sanoo moi, kiitos, kyllä, kiva kun sulla on loma tulossa ja ottaa kuitin vastaan. Mikäli syntyy joku outo tilanne, saa kassan kiukuttelua ja halveksuntaa, he ovat mielestään muita parempia - asiakkaat aina idiootteja. Jos kysyy jotain myyjä selittää monisanaisesti puolituntia, vaikka asiakkaalla on kiire. Tai sitten toistelee loputtomiin totisesti ettei tuotetta ole, vaikka keskustelu jo loppui ja siirryttiin kevyeen aiheeseen. Yllättäen tuotteen löytää itse hyllystä. MITÄÄN (toivetta esimerkiksi) ei saa sanoa tuotteista, koska myyjät eivät voi vaikuttaa valikoimaan (saa oudon katseen) ja jos kirjoittaa palautteen kauppiaalle mitään ei tapahdu. Ketju mikä ketju. Tai muoti tai tuotteen valmistaja määrittävät kaiken. Suosittua kokoa on hyvin vähän ja kaupaksi menemättömiä paljon.