Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Kommentit (348)
Menisin erittäin mielelläni koulutustani ja ammattitaitoani täydentävään lisäkoulutukseen, mutta sellaisia ei järjestetä lähelläkään asuinkuntaani. Ja muuttaminen ei ole vaihtoehto, joten älkää tarjotko sitä.
Veikkaanpa, että esim. moni IT-alalta työttömäksi jäänyt menisi oikein mielellään oman alansa täydennyskoulutukseen, mutta sellaisia ei ole tarjolla. Sen sijaan on pupukoulutusta tai ”kuinka kirjoitat oman nimesi työhakemukseen”, ja ne eivät ole em. henkilöille kovinkaan hyödyllisiä.
No onhan se nyt edes parempi että on alettu nyt puhua..vaikka siitä että kurssit on huonoja. Onhan sekin nyt tämän aktiivimallin ansioita. Ilman nyt tätä aktiivimallikohua ne muutama tuhat vaan edelleen löhöisi sohvalla ja vetäisi lenkkimakkaraa. Nyt niille saatetaankin saada aikaan kunnon mielenkiintoisia kursseja joissa ne tutustuu ihmisiin ja ihmisten elämään.
Olisi kiva tietää että onko niille kursseille olemassa jotain lakisääteisiä laatuvaatimuksia esim. sisällön suhteen jotka niiden on täytettävä. Ja jos on niin kuka niitä valvoo ja miten ja jos ei ole niin miksi ei?
No mä en ainakaan jouda, sen verran tulee matkusteltua ettei vain voi. Tulin juuri Thaimaasta ja teen piakkoin lähtöä Ranskaan, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi osallistua ensitilassa kielioppikurssille.
On näköjään Suomessa todella paljon äidinkielenopettajia työttömänä kun joutavat olla täällä vauvapalstalla harjoittamassa ammattiaan.
Nyt on joululoma.
Voisko ne työttömät päästää kuunteluoppilaiksi vaikka ammattikouluihin ja muihin opinahjoihin. Saisivat valita missä käyvät vaikka viikon kattelemassa. Vaikka sitten joku innostuisi uudesta ammatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ja media on kyllä hyvin onnistuneet aivopesemään idiootteja. Luulevat oikeasti, että ongelma on työttömien työhaluttomuus ja että kyllä töihin voisi vain kävellä, jos oikeasti huvittaisi.
No tämähän on juuri hallituksen päätavoite. Ja sitten nämä snobit "minulla on kaikki hyvin, enkä halua maksaa verorahoillani muitten löhöilyä"-tyypit äänestävät kokoomusta, joka kyykyttää työttömiä lisää. Odotas vaan kun työttömyys osuu omalle kohdalle....Mitäs sitten?
Karma is a bitch... Muistan, kun aikanaan minut irtisanottiin "heikoimpana lenkkinä", ts. olin 5-kymppinen nainen. Talossa oli eräs hyvinkin arvonsa tunteva mies, joka katseli pitkin nenänvarttaan meitä hylkijöitä...
No kauaa ei kestänyt, kun näin hänet työvoimatoimistossa, työtä hakemassa. Oli hiukka eri ilme. Pihalle lensi myös senaikainen toimari, joka oli irtisanomisista päättämässä. Eli kenenkään palli ei ole turvassa.
On ihan hyviäkin koulutuksia joista saa lisää ammatillista pätevyyttä tai tutkinnon. Hakijoita voi olla paljon enemmän kuin mitä otetaan. Sitten on näitä aktivointikursseja jonne mennään karenssin uhalla ja joissa laatu voi olla mitä tahansa. Luultavasti hankittu kilpailuttamalla hinta tärkeimpänä kriteerinä.
Itse olin viime vuosikymmenellä laadukkaassa rekrykoulutuksessa josta sai vartija- ja järjestyksenvalvojakortin ja työpaikankin saivat kaikki paitsi yksi joka jäi ilman kortteja, koska jäi kiinni törkeästä ylinopeudesta. Tosin sain potkut koeajalla, terveys ei kestänyt niitä työaikoja.
Mihin kurssille? Pohjois-Savossa tällä hetkellä 11 avointa kurssia, joista puolet yrityksen perustamiseen liittyviä kursseja. Näin pitkäaikaistyöttömänä puuttuu esimerkiksi pääoma. Ja yritysidea. Ehkä työttömien valmennusta ja konsultointia?
hullumaailma kirjoitti:
Siksi että kurssit eivät vastaa osaamistasoa. Ihan paikallisen TE-toimiston virkailijan sanoinkin, ei heillä ole kuin jotain putkimies-kursseja yms.
Luuletko sinä, että minä alan kurssittautumaan putkimieheksi, kun koulutus- ja työtausta sisältää huomattavasti vaativampia ammattialoja, aivan kuten sekin (tai nekin 2) ammattia joihin tällä hetkellä suuntaudun?
Olen työtön, mut ei se ole mikään peruste semmoiselle että minun pitäisi alkaa tekemään HUONOA KAUPPAA omasta työpanoksestani. Ilman muuta sovin aina asioista niin että ne ovat HYVIÄ sopimuksia jota minä teen itselleni, huonot sopimukset voit pitää hyvänäsi.
Ja miksi näin?
Koska minulla on siihen perustuslaillinen oikeus, jota ei voida ihan noin vain ohittaa. Ei edes työkkärin sanktioilla eikä millään muullakaan. Jos minun elämistä ja olemista tässä maassa aletaan vahingoittamaan siksi että en halua tehdä itselleni huonoa sopimusta, silloin saattaa tulla jo kyseeseen rikoslain kiristämisrikos, ja jos asiasta pitää alkaa käymään oikeutta, tulen tietenkin vaatimaan laissa määriteltyjä maksimituomioita kovennettuna, koska valtion puolelta toteutettuna tämmöinen on äärimmäisen törkeää toimintaa.
Kansalainen on tämän maan omistaja, ja kansa siis antaa mandaatin eduskunnalle JA hallitukselle, ne eivät voi alkaa omavaltaisiksi. Eduskunta ei voi alkaa loukkaamaan kansan oikeuksia ihan noin vaan, erityisesti kansan perusoikeudet yms. niiden yli ei jyrätä ihan noin vaan.
Työtömät voisi alkaa itse pitää kursseja toisilleen. Siinähän sitä tulisi työllisyyttä ja tietotaitoa jaettua.
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Siksi että kurssit eivät vastaa osaamistasoa. Ihan paikallisen TE-toimiston virkailijan sanoinkin, ei heillä ole kuin jotain putkimies-kursseja yms.
Luuletko sinä, että minä alan kurssittautumaan putkimieheksi, kun koulutus- ja työtausta sisältää huomattavasti vaativampia ammattialoja, aivan kuten sekin (tai nekin 2) ammattia joihin tällä hetkellä suuntaudun?
Olen työtön, mut ei se ole mikään peruste semmoiselle että minun pitäisi alkaa tekemään HUONOA KAUPPAA omasta työpanoksestani. Ilman muuta sovin aina asioista niin että ne ovat HYVIÄ sopimuksia jota minä teen itselleni, huonot sopimukset voit pitää hyvänäsi.
Ja miksi näin?
Koska minulla on siihen perustuslaillinen oikeus, jota ei voida ihan noin vain ohittaa. Ei edes työkkärin sanktioilla eikä millään muullakaan. Jos minun elämistä ja olemista tässä maassa aletaan vahingoittamaan siksi että en halua tehdä itselleni huonoa sopimusta, silloin saattaa tulla jo kyseeseen rikoslain kiristämisrikos, ja jos asiasta pitää alkaa käymään oikeutta, tulen tietenkin vaatimaan laissa määriteltyjä maksimituomioita kovennettuna, koska valtion puolelta toteutettuna tämmöinen on äärimmäisen törkeää toimintaa.
Kansalainen on tämän maan omistaja, ja kansa siis antaa mandaatin eduskunnalle JA hallitukselle, ne eivät voi alkaa omavaltaisiksi. Eduskunta ei voi alkaa loukkaamaan kansan oikeuksia ihan noin vaan, erityisesti kansan perusoikeudet yms. niiden yli ei jyrätä ihan noin vaan.
Älä sitte oleta, että muilla on velvollisuus elättää sinua. Teet hallaa oikeasti työtä haluaville, häpeä! Rehellinen työ ei tapa, ei "alempiarvoisempi" koulutuskaan. Osoittaa vaan yrittämisen halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo oli kyllä kiva olla kurssilla. Muistan kun työnhakukurssilla yhtenä tehtävänä oli sellainen kolmen hengen ryhmätyö jossa yksi istui tuolilla ja oli ohjaavinaan helikopteria ja kaksi muuta oli matkustajina. Aika veikeetä vai mitä. Kyllä siinä mielenterveys koheni kun mielikuvitusroottorit hyrräs
Kyllä mää muutamallakin satasella vaikka minkälaisella höpökurssilla istuisin sen päivän tai vaikka yön kuukaudessa, ei niin penteleesti tarvitsi noita senttejä kaupassa laskea.
Oikeasti voisihan noista kursseista tehdä vaikka sellaisia yleishyödyllisiä, opetettisiin vaikka lukemaan uutisista muutakin kuin klikkausotsikot tai opettaisiin vaikka miten tehdään ruokaa ja siivotaan ja miten ylläpidetään terveyttä vaikeassa elämäntilanteessa.
Siis unohtaako työttömät heti, kun on irtisanottu työpaikasta, että miten siivotaan tai miten tehdään ruokaa? Ihan kun kaikki olisi joitakin avuttomia, joille pitää kädestä pitäen opetettaa, että näin käydään kaupassa. Moni työtön on 50+ ikäinen, jolla on voinut olla 30 vuoden työura takana. Tuskin he yhtäkkiä unohtavat, että miten pölyjä pyyhitään tai miten tehdään makaroonilaatikko.
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Ja miksi näin?
Mikään ei tyydytä luonnehäiriöistä työttömien ”kivittäjää” enemmän kuin se, että mahdollisimman korkeasti koulutettu ja aiemmin mahdollisimman vaativassa ammatissa toiminut pakotetaan mahdollisimman alatason työsuhteeseen. Palkatta tottakai.
Viestini näköjään sensuroitiin, joten sanon uudestaan: 2018 alkaen te-toimistot järjestävät koulutusta enää yritysten rekrykoulutuksina, erilaisina pätevyyskorttikoulutuksina (hygieniapassi ym.) ja muualla kuin Suomessa syntyneiden ja eläneiden koulutuksina.
hyvänäinkin kirjoitti:
No onhan se nyt edes parempi että on alettu nyt puhua..vaikka siitä että kurssit on huonoja. Onhan sekin nyt tämän aktiivimallin ansioita. Ilman nyt tätä aktiivimallikohua ne muutama tuhat vaan edelleen löhöisi sohvalla ja vetäisi lenkkimakkaraa. Nyt niille saatetaankin saada aikaan kunnon mielenkiintoisia kursseja joissa ne tutustuu ihmisiin ja ihmisten elämään.
Ne.
Ne tutustuu ihmisiin ja ihmisten elämään.
Eli ne muutama tuhat työtöntä on jotakin ulkoavaruudenolentoja, jotka odottavat että mielenkiintoisilla kursseilla pääsevät perehtymään ihmisten elämään!. Tätäpä en tiennytkään!
Luuletkos, että niitä jotka sohvalla haluaa lenkkimakkarraa syödä, niin kiinnostaa sen taivaallista käydä opettelemassa lenkkimakkaran syöntiä oikeaoppisesti, jossain missä kiva täti opettaa pitämään haarukkaa oikeassa kädessä. Tai että he hyötyisivät siitä, että söisivät jatkossa lenkkimakkaran haarukkaa käyttäen?.
Onhan niitä paljonkin, jotka kaipaisivat päivärytmiä ja ihan perusarjen hallintakeinoja. Mutta tämä joukko on nyt kuitenkin murto-osa työttömistä. Ja tämäkin joukko voidaan jakaa vielä moneen osaan siinä, että miksi siellä syödään sitä lenkkimakkaraa. Onko ihminen masentunut, syrjäytynyt, haluton tekemään ihan noin muuten vain. Meillä se mielenterveystyökin on niin kivenalla, että kyllä siellä lenkkimakkara kädessä istuu montakin ihmistä, jotka eivät vain kertakaikkiaan saa hoitoa sairauteensa.
Mutta sitten se suurempi joukko. jotka eivät istu sohvalla. Tälläisella mallilla nekin laitetaan sinne sohvalle istumaan se lenkkimakkara kädessä, kun täti neuvoo kummassa kädessä haarukan kuuluisi olla.
Toteutetaan mallia jossa ehkä n.1/100000 hyötyy ja loput kärsii.
Ja nyt voidaan kirjata ennustus kirjoihin:"tämä tulee johtamaan siihen, että oletetut säästöt tulee kääntymään mittaviksi kustannuksiksi".
Mutta katsotaanpa millon maamme armaat päättäjät sen ymmärtävät.
Ensimmäinen askel tulee olemaan se, että koko tukijärjestelmä ajautuu vastaavaan kaaokseen, kuin toimeentulotuen siirryttäessä kelalle. Maksut viivästyy ja tulee huomattava määrä lisäselvityksiä väärin perustein tehdyistä päätöksistä.
Ykinkertaisesti todellisuus on se, että valtaosalle tuo rangaistus iskee. Aivan sama mitä he tekevät tai olevat tekemättä. Työt ei jotenkin ihmeellisesti tälläisen mallin myötä lisääntynyt, niitä ei ole. Harva paikka hakee vain "työntekijää". On aivan turha hakea vapaata sairaanhoitajan paikkaa, jos koulutuksena on lvi-asentaja.
On ihmeellistä kuinka oletetaan, että työpaikat on jonkinlainen ihmeellinen täytettävä kolonen, jonka kuka tahansa voi täyttää jos vain viitsisi. Tälläisissä keskusteluissa jatkuvasti saa käsityksen, että jokaisella olisi mahdollisuus hakea jokaiseen vapaaseen työpaikkaan ja on ihan oma moka, jos ei sitä lvi-asentajaa ,vastaavan sairaanhoitajan pestiin palkata. Ei varmaan putkari ollut tarpeeksi aktiivinen...
Tarkoitus on vain ja ainoastaan leikata tukia. Siksi tämä malli on niin monimutkainen. Sellainen, että hyvin harva pystyy sen toteuttamaan. Suurinosa ei pysty, vaikka kuinka töitä tekisi sen eteen että pystyisi. Paikkoja pilipalikursseillakaan ei riitä edes murto-osalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Ja miksi näin?
Älä sitte oleta, että muilla on velvollisuus elättää sinua. Teet hallaa oikeasti työtä haluaville, häpeä! Rehellinen työ ei tapa, ei "alempiarvoisempi" koulutuskaan. Osoittaa vaan yrittämisen halua.
Kyllä se asia itse asiassa menee juuri näin. Valtiolla on oikeus ohjata monia asioita tässä maassa, ja se tarkoittaa sitä että niistä ohjaustoimista voi tulla rakenteellista vahinkoa kansalle, ja se taas vain vahvistaa sitä että vahingot on sitten myös kompensoitava, ja käytännössä tämä tarkoittaa mm. työttömyystukien olemassaoloa.
Mihinkään moraaliseen bullshittiin en halua ottaa kantaa, minä teen tässä maassa ammatinvalintani itse, ja valtion hommaa on SOPEUTUA SIIHEN. Sitä se valtion talouden ohjaaminen käytännössä tarkoittaa, ja jos kansa isossa mittakaavassa toteaa että ei ole heidän hommansa alkaa putkimiehiksi, silloin valtio ottaa lusikan kauniiseen käteen ja hoitaa talouden ohjaamiset niin että tilalla on sitten muita töitä.
Valtio EI voi puuttua markkinoilla toimivien sopimuspöytiin, syy siihen on se että valtio alkaisi tällöin istumaan MOLEMMILLA PUOLILLA PÖYTÄÄ.
Valtiolla on jo ihan riittävästi oikeuksia kun se saa säätää toimintaympäristöä, lainsäädäntöä, sääntelyjä, verotusta yms. ja lisäksi se saa miljardeittain verotuloja joita se saa käyttää mielinmäärin.
Kaikki tuet yms. jolla turvataan toimeentulo, ne on vain tasapainottava takalaita sitä toimintaa vastaan, jos esim. valtio alkaa elämään täysin yli varojen ja käyttää vain juhlimiseen kaikki verovarat.
On näköjään Suomessa todella paljon äidinkielenopettajia työttömänä kun joutavat olla täällä vauvapalstalla harjoittamassa ammattiaan.