Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Kommentit (348)
Ei mua oman jo maksetun kodin seinät kyllästytä katsella, sitä paitsi mulla on kodissani neljä ikkunaa eri ilmansuuntiin ja upeat maisemat!
Toisaalta olen käynyt jo aikoinaan ainakin puolen tusinaa työllisyyskurssia, ei hirveesti kiinnosta enää, kun cv:ssäkään ei ole tapahtunut mitään muutoksia sitten 2009 jälkeen. ( Ansioluetteloni on kaksi sivullinen, koska työtä on tullut matkani varrella tehtyä)
hullumaailma kirjoitti:
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Ihan oikeasti, onko se runsaan kympin tuntipalkka näiden idioottiketjujen aloittamisesta oikeasti kaiken tämän arvoista. Etkö oikeasti saa mitään muuta työtä? Tämä EK:n ylläpitämä trollaus alkaa mennä jo pikku hiljaa naurettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla 2 v työttömänä. Mitään kursseja tms. ei järkätty. Piti opiskella salaa, koska se oli kiellettyä! Suoritin useita kursseja eri oppilaitoksissa, mutta en ottanut heti "leimaa paperiin", jottei työkkäri olisi hermostunut. Mielestäni kannattaa aloittaa lisäopinnot heti jos jää työttömäksi. Kielikursseista ei ole hyötyä työllistymisen kannalta, ne eivät useimmiten kiinnosta työnantajia. Atk- ja ammattiaineet ovat hyödyllisempiä.
Tähän täydennän oman kokemuksenja muutaman kommentin perusteella, että älkää h@*$&ssä ilmoitelko minnekään TE- toimistolle tulevaisuuden suunnitelmia, kuten matkoja serkun mökille tai kansalaisopiston keramiikkakursseja tms. Kaikkea voidaan käyttää teitä vastaan. Opiskele salaa, käy kursseilla salaa ja kaverin mökkitalkoisiin mene myös salaa.
Vähän outoa kun joka paikassa kuitenkin toitotetaan sosiaalisia taitoja ja hyvää tyyppiyttä, niin miksi olisi työnhaulle haitaksi käydä vaikka siellä kansalaisopistossa uusien ihmisten keskellä. Mutta te-toimiston kanssa asioidessa nyt kaikki on outoa, että se siitä. Olen samaa mieltä, että niille ei kannata sanoa mitään. Joka asiasta keksitään kiusaamisen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla 2 v työttömänä. Mitään kursseja tms. ei järkätty. Piti opiskella salaa, koska se oli kiellettyä! Suoritin useita kursseja eri oppilaitoksissa, mutta en ottanut heti "leimaa paperiin", jottei työkkäri olisi hermostunut. Mielestäni kannattaa aloittaa lisäopinnot heti jos jää työttömäksi. Kielikursseista ei ole hyötyä työllistymisen kannalta, ne eivät useimmiten kiinnosta työnantajia. Atk- ja ammattiaineet ovat hyödyllisempiä.
Tähän täydennän oman kokemuksenja muutaman kommentin perusteella, että älkää h@*$&ssä ilmoitelko minnekään TE- toimistolle tulevaisuuden suunnitelmia, kuten matkoja serkun mökille tai kansalaisopiston keramiikkakursseja tms. Kaikkea voidaan käyttää teitä vastaan. Opiskele salaa, käy kursseilla salaa ja kaverin mökkitalkoisiin mene myös salaa.
Miten kannattaa menetellä, kun työttömällä on tiedossa pieni toimenpide poliklinikalla, josta toipuminen kestää viikon verran? Kannattaako luottaa tuuriin, ettei te-keskus kiusaa juuri tuona ajankohtana, vai onko pakko olla silloin ilman rahaa. Eikös tässä sairauskorvauksissa ole joku karenssiaika myös?
Itse aion perua kontrolliajan, kun siihen menisi päivä. Eiole varaa maksaa sekä poliklinikkamaksua että mahdollista päivän menetystä tuesta, kun se nyt tammikuussa olisi vielä täysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työni vuoksi käynyt paikallisessa aikuiskoulutuskeskuksessa erilaisilla korttikursseilla ja kyllä ne kursseilla käyvät työttömät ja työllisyyskoulutettavat ovat sen näköistä porukkaa, että ei sillä montaa sen näköistä tyyppiä ole jonka minä ottaisin töihin. Ihan pelkkää tilastojen siivoamista, eikä kenellekkään mitään hyötyä.
Olen itse ollut vastaavilla kursseilla ja osa siellä olevista on toki tuollaisia, mutta lisäksi on ollut monta nuorta, liian vanhaa töihin otettavaksi, ihan ammattitaitoista porukkaa joilta vain on työt loppuneet jne. Osan pitäisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan eivät pääse.
Kukaan ei ole liian vanha tai nuori töihin otettavaksi jos on yli 18 ja alle eläkeiän. Tuo on ihan työnantajan päässä ja siksi moni yli 45 -vuotias on työtön. Sitten selitellään vaikka mitä tekosyitä, jottei näitä tarvitsisi palkata. Hallitukselle ovat työkykyisiä, mutteivät markkinoille. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
No onhan se väärin, että haet kurssille ja töihin pääsemättä niihin, niin sitten rangaistaan.
Tätä en käsitä. Ihmisille maksetaan rahaa kotiin, useita satoja euroja ja valittavat jos täytyy osallistua 18 h kolmen kuukauden aikana, ja sanovat, että rangaistaan, Kyllä tässä veronmaksajia rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se väärin, että haet kurssille ja töihin pääsemättä niihin, niin sitten rangaistaan.
Tätä en käsitä. Ihmisille maksetaan rahaa kotiin, useita satoja euroja ja valittavat jos täytyy osallistua 18 h kolmen kuukauden aikana, ja sanovat, että rangaistaan, Kyllä tässä veronmaksajia rangaistaan.
Iso tuntipalkka niille 18 tunnille!
Pitäisitkö sinä aikuisena asiantuntijana Mörkö se lähti piiriin -tanssiesityksestä tuntemattomien ihmisten kanssa? :D
Tittan-tanttan-tallal-lei.
Työtön, mutta oppimishaluinen DI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat näille konsulttifirmoille elinehto, koska eihän heidän kursseilleen olisi muuten osallistujia. Lisäksi jos heidän asiakasfirmansa työllistää jonkun, niin silloin asiakasfirma ei enää välttämättä tarvitse konsulttifirman palveluita, ja konsulttifirmalla on silloin yksi maksava asiakas vähemmän tai sitten joutuu etsimään uuden asiakasfirman tilalle.
Eli siis mistäpä sitä tietää, vaikka konsulttifirma pelaa asiakasfirmojensa kanssa samaan pussiin ja rohkaisee olemaan työllistämättä heidän lähettämäänsä työtöntä, niin konsulttifirma voi sitten lähettää sinne uuden työttömän ja asiakasfirma taas pientä maksua vastaan, siis ehkä tavallisen työntekijän puolen kuukauden/kuukauden palkkaa vastaan itselleen uuden ilmaisorjan työskentelemään jopa kuukausien ajaksi. Eli win-win ja kunnon sulle-mulle meininkiä.
Minä nyt kuitenkin pistin jo toistamiseen hakemuksen softareille tarkoitettuun F.E.C. koulutukseen, vaikka en ole päivääkään softaa tehnyt, enkä osaa. En siis taida ainakaan alkuun olla firmalle tuottava, joten ei minua suuresti haittaa, vaikka jäisi vakipaikka saamatta. Kunhan pääsisin harjoittelemaan IT-alaa. Kotona oleminen alkaa jo passivoida. Saattaa tosin olla, etten tälläkään kertaa saa harjoittelupaikkaa, kun osaavammat toki ovat etusijalla.
Et ole tajunnut homman jujua. Ei ne sinne ketään harjoittelemaan ota. Siksi kursseille onkin kovat karsinnat, kun haluavat vain alansa huippuammattilaisia ilmaistyötä tekemään. Kukaan työnantaja ei nykypäivänä halua
a) kouluttaa työntekijöitään
b) maksaa palkkaa.
Firmat maksavat Saraselle siitä, että se etsii heille tällaista työvoimaa ja se onnistuu kätevästi näillä FEC-kursseilla. Kai tiesitte, että Saranen on osa Baronaa, joka on henkilöstövuorausfirma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käsitä, koska et jaksanut lukea kuin otsikon. Kyse on siitä, että niitä kursseja, aktiviteetteja ja pikkupätkätöitä ei vaan riitä kaikille. Onko sinusta reilua, jos kovasta hakemisesta huolimatta ei pääse minnekään niin siitä rangaistaan? Eikä ne höpöhöpökurssit ole ilmaisia järjestää, kalliimmaksi ne veronmaksajille tulee.
Tämä on hyvin aktivoitunut ketju. Sipilä on niiiin iloinen.
Minä olen "virallisesti" työtön kun teen keikkatöitä nollasopparilla, työkkäri tiesi tämän kyllä, olin monissa työllistymis suunnitelmissa tämän kertonut ja juuri keikkatöiden takia työkkäri oli antanut luvan kelalle sovitellun päivärahan maksuun, ja niin vaan olis pikaisella aikataululla pitänyt lähteä työnhakukurssille, kesto 5 pvää. Ilmoitin että ne on jo sovittu työpäiviksi, ja luulin sen olevan hyväksyttävä syy jäädä pois ko kurssilta. Eipäs ollutkaan, tuli 3kk karenssi kun "olen kieltäytynyt aktivointitoimenpiteestä ilman hyväksyttävää syytä". Asiasta valitin, liitteeksi laitoin mm palkkalaskelmat, joissa näkyy työpäivät, mutta karenssi pysyi voimassa.
Mitä järkeä tässä on, kai työnantajakin olisi ottanut kettuiluna jos olisin vuoden kiireisimpään aikaan perunut jo sovitut työvuorot työnhakukurssin takia? Ja olisin menettänyt viikon palkan. Joo, olishan kurssipäiviltä maksettu 9€/pvä, mut mun tuntipalkka on jo enemmän.
Onneksi töitä riitti tuon karenssin aikana, jos töitä ei olis ollutkaan niin tuskin olisin saanut ttt:a kun olin kuitenkin saanut palkkaa edellisinä kuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen "virallisesti" työtön kun teen keikkatöitä nollasopparilla, työkkäri tiesi tämän kyllä, olin monissa työllistymis suunnitelmissa tämän kertonut ja juuri keikkatöiden takia työkkäri oli antanut luvan kelalle sovitellun päivärahan maksuun, ja niin vaan olis pikaisella aikataululla pitänyt lähteä työnhakukurssille, kesto 5 pvää. Ilmoitin että ne on jo sovittu työpäiviksi, ja luulin sen olevan hyväksyttävä syy jäädä pois ko kurssilta. Eipäs ollutkaan, tuli 3kk karenssi kun "olen kieltäytynyt aktivointitoimenpiteestä ilman hyväksyttävää syytä". Asiasta valitin, liitteeksi laitoin mm palkkalaskelmat, joissa näkyy työpäivät, mutta karenssi pysyi voimassa.
Mitä järkeä tässä on, kai työnantajakin olisi ottanut kettuiluna jos olisin vuoden kiireisimpään aikaan perunut jo sovitut työvuorot työnhakukurssin takia? Ja olisin menettänyt viikon palkan. Joo, olishan kurssipäiviltä maksettu 9€/pvä, mut mun tuntipalkka on jo enemmän.
Onneksi töitä riitti tuon karenssin aikana, jos töitä ei olis ollutkaan niin tuskin olisin saanut ttt:a kun olin kuitenkin saanut palkkaa edellisinä kuukausina.
Tyypillistä toimintaa TE-keskukselta. Ihan kuin se haluaisi pitää kaikki ihmiset passiivisena kotona odottamassa kutsuja turhanpäiväisille kursseille. Kaikesta aktiivisuudesta rangaistaan. TE-keskus on unohtanut, että sen tarkoitus on auttaa ihmisiä työnhaussa, nyt se lähinnä yrittää hankaloittaa työnhakua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en käsitä! Työttömälle maksetaan työttömyyskorvausta, koska ei ole työtä tarjolla! Ei ole myöskään näitä ehdotettuja kursseja yms. tarjolla!!!
Osallistuisin minäkin älyttömällä kiihkolla johonkin kurssiin ja ennen kaikkea rekrytoivaan toimintaan, MUTTA PRKLE, kun kaikille ei näitä riitä !! Ymmärrätkö?
Tämän takia leikataan isolta osalta työttömiä osuus työttömyystuesta pois!! Ymmärrätkö, että tämä on perustuslain vastaista??? Tämä on ihan selvä LEIKKAUS, ELI RYÖSTÖ, mikä on naamioitu jonkun stanan aktivointilänkytyksen taakse!
Ymmärrätkö? Kerro hyvä ihminen, että millä saadaan Suomen työttömät tähän aktivointiin mukaan niin, että tapahtuu työllistymistä, eikä kukaan menetä perusturvaansa????
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut työkkärin kautta n. 15 kertaa työvoimakoulutukseen, enkä vain ole päässyt. Eli miten niin muka en halua kursseille? Jos on jotakin järkevää tarjolla, niin totta kai haluan.
Sen sijaan viestissä 209 kuvatun kaltaiselle kurssille en halua. Ei minun työllistymistäni edistä se, että joku "kouluttaja" lässyttää kuinka hienoa että olen saapunut ajoissa paikalle.
Kurssi piti mukamas räätälöidä jokaisen tarpeita vastaavaksi, mutta niin ei tehty, eipä vaan otettu todesta että työkokemusta on vaikka millä mitalla, hakenut olen aktiivisesti, töitä ei vaan ollut löytynyt.
Mä kysyinkin miksi mulle puhutaan kun esikoululaisille, vaikka olen ihan aikuinen ihminen ja ymmärrän kyllä ihan normaalia puhetta. Tämä tulkittiin asenneongelmaksi. Kehuttiin myös siitä kuinka olen hienosti itse hoitanut omia asioitani, esim asioinut kelalla omatoimisesti jne. Kehotettiin myös ottamaan yhteyttä sosiaalityöntekijään !!! jonka kanssa voin pohtia pystynkö sitoutumaan käymään kurssilla, vai onko se mulle liian rankkaa tulla paikalle klo 10 pari kertaa viikossa. No, karenssin uhallahan tuolle kurssille piti osallistua. Kurssin piti siis aktivoida työnhakuun, jota olin tehnyt koko ajan, niin en ollut uskoa korviani kun ehdotettiin että puran jo tehdyn työsopimuksen, "harjoittelen" heräämistä ja työntekoa siellä kurssilla puolisen vuotta ja jos sen jälkeen koen olevani valmis palkkatöihin, kyselen vieläkö paikka olisi auki.
Olenkin näin jälkeenpäin miettinyt pitäisikö tuosta tehdä joku kantelu tai valitus, kun nyt työssäkäyvänä minut otettaisiin ehkä vakavammin kun työttömänä.
Enkä todellakaan ymmärrä miksi työttömän pitäisi levätä, levätä ja levätä että jaksaa tulla johonkin kurssille pariksi tunniksi, jossa suurin vaatimus on olla paikalla ja siellä käydään lähinnä turhia keskusteluja, kun kaikkiin suhtaudutaan lähtökohtaisesti niin että "joopa joo, et sä missään töissä oo ollut, työharjoittelussa ehkä, etkä sä taatusti mitään töitä edes halua oikeasti, etkä sä töihin pystyiskään kun elämänhallintaongelmat pitäis ensin hoitaa". Yksi työntekijä joka näki minut ensimmäistä kertaa, tokaisi, aivan kun en olisi edes paikalla "oottekste jo sevitellyt minkälaista hoitoo tarvii alkon käyttöön", kun sanoin etten juurikaan käytä alkoholia, sain vastaukseksi "joo, etpä tietenkään, niinhän ne kaikki sanoo".
En ikinä ole tuntenut olevani niin syrjäytynyt, esim normaali small talk tulkittiin avunpyynnöksi/ongelmaksi. Tyyliin "olipas ulkona kova sade/olipas mukavan lämmin ilma" niin jo tuli kysymyksiä että "miksi otit tämän puheeksi, etkö olisi halunnut tulla sen takia, oliko matkalla ongelmia vai mitä tällä tarkoitit jne"
Jos lopulta työllistyy, miksi ei paikkaa saisi ottaa vastaan, vaikka sehän noiden aktivointitoimenpiteiden tarkoitus on?
Kannattaa ennemmin ottaa karenssi kun mennä noille kursseille nöyryytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Työtön, mutta oppimishaluinen DI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat näille konsulttifirmoille elinehto, koska eihän heidän kursseilleen olisi muuten osallistujia. Lisäksi jos heidän asiakasfirmansa työllistää jonkun, niin silloin asiakasfirma ei enää välttämättä tarvitse konsulttifirman palveluita, ja konsulttifirmalla on silloin yksi maksava asiakas vähemmän tai sitten joutuu etsimään uuden asiakasfirman tilalle.
Eli siis mistäpä sitä tietää, vaikka konsulttifirma pelaa asiakasfirmojensa kanssa samaan pussiin ja rohkaisee olemaan työllistämättä heidän lähettämäänsä työtöntä, niin konsulttifirma voi sitten lähettää sinne uuden työttömän ja asiakasfirma taas pientä maksua vastaan, siis ehkä tavallisen työntekijän puolen kuukauden/kuukauden palkkaa vastaan itselleen uuden ilmaisorjan työskentelemään jopa kuukausien ajaksi. Eli win-win ja kunnon sulle-mulle meininkiä.
Minä nyt kuitenkin pistin jo toistamiseen hakemuksen softareille tarkoitettuun F.E.C. koulutukseen, vaikka en ole päivääkään softaa tehnyt, enkä osaa. En siis taida ainakaan alkuun olla firmalle tuottava, joten ei minua suuresti haittaa, vaikka jäisi vakipaikka saamatta. Kunhan pääsisin harjoittelemaan IT-alaa. Kotona oleminen alkaa jo passivoida. Saattaa tosin olla, etten tälläkään kertaa saa harjoittelupaikkaa, kun osaavammat toki ovat etusijalla.
Et ole tajunnut homman jujua. Ei ne sinne ketään harjoittelemaan ota. Siksi kursseille onkin kovat karsinnat, kun haluavat vain alansa huippuammattilaisia ilmaistyötä tekemään. Kukaan työnantaja ei nykypäivänä halua
a) kouluttaa työntekijöitään
b) maksaa palkkaa.
Firmat maksavat Saraselle siitä, että se etsii heille tällaista työvoimaa ja se onnistuu kätevästi näillä FEC-kursseilla. Kai tiesitte, että Saranen on osa Baronaa, joka on henkilöstövuorausfirma.
Ja varmaan juuri tästä syystä en olekaan saanut tällaista harjoittelupaikkaa, vaikka olen lukuisia kertoja hakenut. En ole koodari.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli se lakipykälä, jonka perusteella sinulle määrättiin karenssi? Entä siinä päätöksessä, jonka sait valitukseesi?
Työttömyysturvalain mukaan AINA on työ vapailla työmarkkinoilla ensisijainen, ja vasta sen jälkeen "toimenpiteet". Valitus noista päätöksistä on epälooginen, sillä ensin pitää tehdä päivärahahakemus maksajalle, vaikka on jo saanut työkkäristä ilmoituksen karenssista. Vasta maksajan kielteisestä päätöksestä voi valittaa, vaikka se perustuu viranomaisen antamaan lausuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi töitä riitti tuon karenssin aikana, jos töitä ei olis ollutkaan niin tuskin olisin saanut ttt:a kun olin kuitenkin saanut palkkaa edellisinä kuukausina.Mikä oli se lakipykälä, jonka perusteella sinulle määrättiin karenssi? Entä siinä päätöksessä, jonka sait valitukseesi?
Työttömyysturvalain mukaan AINA on työ vapailla työmarkkinoilla ensisijainen, ja vasta sen jälkeen "toimenpiteet". Valitus noista päätöksistä on epälooginen, sillä ensin pitää tehdä päivärahahakemus maksajalle, vaikka on jo saanut työkkäristä ilmoituksen karenssista. Vasta maksajan kielteisestä päätöksestä voi valittaa, vaikka se perustuu viranomaisen antamaan lausuntoon.
Niinhän minäkin luulin, soitin heti kirjeen saatuani työkkäriin, jossa sanottiin etten työttömänä voi kieltäytyä aktivointitoimenpiteestä.
Selitin, että heillä on kyllä varmasti tiedossa että teen keikkatöitä ihan viikottain, tehnyt jo pitkän aikaa, ja voin todistaa että ovat todella työpäiviä. Kerroin myös että voin kurssille osallistua joskus parempana ajankohtana. Virkailija sanoi, että 90% varmaa on että saan karenssin jos en osallistu.
Karenssi siis tuli ja valitukseen sain saman vastauksen: työttömänä työnhakijana kieltäytynyt työllistävästä aktivointitoimenpiteestä.
Onneksi työtunteja riitti niin ettei tuolla karenssilla ollut merkitystä mutta onhan tuo jo väärin, sairasloma olisi ollut ok syy olla poissa, mutta työpäivä ei.
Työkkäri voi siis oikeastaan mistä vain syystä kieltää Kelaa/kassaa maksamasta (soviteltua)työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi töitä riitti tuon karenssin aikana, jos töitä ei olis ollutkaan niin tuskin olisin saanut ttt:a kun olin kuitenkin saanut palkkaa edellisinä kuukausina.Mikä oli se lakipykälä, jonka perusteella sinulle määrättiin karenssi? Entä siinä päätöksessä, jonka sait valitukseesi?
Niinhän minäkin luulin, soitin heti kirjeen saatuani työkkäriin, jossa sanottiin etten työttömänä voi kieltäytyä aktivointitoimenpiteestä.
Selitin, että heillä on kyllä varmasti tiedossa että teen keikkatöitä ihan viikottain, tehnyt jo pitkän aikaa, ja voin todistaa että ovat todella työpäiviä. Kerroin myös että voin kurssille osallistua joskus parempana ajankohtana. Virkailija sanoi, että 90% varmaa on että saan karenssin jos en osallistu.
Karenssi siis tuli ja valitukseen sain saman vastauksen: työttömänä työnhakijana kieltäytynyt työllistävästä aktivointitoimenpiteestä.
Onneksi työtunteja riitti niin ettei tuolla karenssilla ollut merkitystä mutta onhan tuo jo väärin, sairasloma olisi ollut ok syy olla poissa, mutta työpäivä ei.
Työkkäri voi siis oikeastaan mistä vain syystä kieltää Kelaa/kassaa maksamasta (soviteltua)työttömyyskorvausta.
Niin, ja joskus aiemmin olin yrittänyt hakea työkkärin kursseille kun olin oikeasti n vuoden työtön, niin eipä sinne kovin helposti päässyt, esim oman alani lisäkoulutukseen, jonka työkkäri järjesti, hain monta kertaa ennenkun pääsin, aina sinne valittiin ihmisiä jotka ei edes olleet hakeneet, vaan karenssin uhalla määrättiin. Tämän kuulin kurssin vetäjältä kun lopulta kurssille pääsin, koska aina yli puolet lopetti kurssin jo alkuvaiheessa, mutta kuitenkin niin ettei enää uusia voitu ottaa mukaan.
Eikä työkkäri ole ikinä minua auttanut työllistymään, aina olen itse löytänyt töitä, mutta noita karenssja työkkäristä on kyllä tullut.
Mulla on paljon näitä tosielämän tarinoita. Olin n. 10 vuotta sitten pitkällä työvoimapoliittisella kurssilla. Siellä oli kaksi sellaista tyyppi, jotka olivat joutuneet keskeyttämään työn ohessa suoritettavat amk-opinnot, koska se haittasi työnhakua. Toinen oli käynyt kolme vuotta ja olisi ollut ihan vähä jäljellä. Toinen oli päässyt puoliväliin. Mutta koska he jäivät työttömiksi, he olisivat jääneet kokonaan vaille korvauksia. Itse våhån noita aiemmin päätin käydä tutkinnon loppuun saamatta korvauksia elellen lompakkoloisena. Sitten totesin, että mullahan on opintotukiaikaa käyttämättä, koska olin valmistunut aiempaan ammattiini jo niin kauan sitten ja vaihdoin päiväopiskelijaksi. Sitten sainkin vähän rahaa. Iltakoulussa olisin ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Päiväkoulussa en ollut. Mutta työkkärin kanta on, että iltaopiskelu estää työnhaun. Sittemmin sekä nuo kaksi että itse olemme työllistyneet. Toinen on myös pystynyt käymään opintonsa loppuun, toisen tilannetta en tiedä.