Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttävätkö teidän 70+ - vanhempanne kuinka nettiä?

Vierailija
20.12.2022 |

Minua huolestuttaa etteivät ole koskaan hyväksyneet nettiä ja nyt ovat aivan ulalla kaikesta. Pankkikonttorit suljettu melkein kaikki, eivät saa selville tärkeitä asioita kuin puhelimella. Asuntokin liian iso ja muuttaa pitäisi, mutteivat saa mitään aikaiseksi.
Auttaako jos hommaan tabletin ja opetan käyttämään? Heillä ei siis ole edes pankkitunnuksia, joilla useimmat asiat olisiniin helppo hoitaa. Taitavat olla liian epäluuloisia?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttävät kyllä ja katsovat esimerkiksi Yle Areenan tarjontaa. Äiti hakee paljonkin tietoa muun muassa hyvinvointiasioista. Mutta laskut he hoitavat maksupalvelun avulla. Ikää heillä on reippaasti yli 80 vuotta kummallakin.

Muuttaa pitäisi heidänkin, koska omakotitalon ylläpito on selvästi liian raskasta. Asun yli 600 km päässä heistä ja mahdoton ajatus, että kävisin useammin kuin kerran kuussa heitä auttamassa.

Vierailija
2/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nuoret näyttää unohtavan, että juuri se ikäluokka keksi ja kehitti netin. Ehkä tuo ikäluokka myös ymmärtää miksei sen ei kannata antaa liikaa vallata elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ukki muuta teekkään ponhub ja nytkin hänelle jouluksi premium saa katsoa mitä tykkää...

Vierailija
4/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nuoret näyttää unohtavan, että juuri se ikäluokka keksi ja kehitti netin. Ehkä tuo ikäluokka myös ymmärtää miksei sen ei kannata antaa liikaa vallata elämäänsä.

Ehkä voidaan kuitenkin jotenkin turvallisesti olettaa, että suomalaisista taviseläkeläisistä suurin osa ei ole ollut mukana internetin kehittämisessä. Uutuus se oli 90-luvulla niin nuorille kuin sen ajan keski-ikäisillekin.

Omat vanhemmat olivat viisissäkymmenissä kun meille tuli netti kotiin, itse olin kotoa pois muuttava parikymppinen tuolloin. Opettelivat asiat tuolloin, niin ovat hoituneet myöhemminkin.

Vierailija
5/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
6/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi 75v painui yksin Espanjaan talveksi ja sieltä se hoitelee asiat tietokoneella ja luurilla tuosta noin vain. Meitä on moneksi.

Vierailija
7/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sama meillä, mutta  ei tunnu olevan edes kiinnostusta oppia. Sanotaan, että ei me sitä nettiä mihinkään tarvita, mutta samaan aikaan valitetaan kuinka kaikki asiat on niin vaikea hoitaa ilman nettiä.

Vierailija
8/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin kirja olisi tuohon hintaan ihan kiva lahja.

Vierailija
9/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tee niin. Elleivät sano ei. Kyllä se siitä alkaa sujumaan. Jotkut menevät lyhytkursseillekin jos on paikkakunnalla, eli käyvät siellä esim. kerran viikossa. On puhelimia joita on helpompi käyttää ja koneita, kuin toiset.

Vierailija
10/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttävät nettiä paljon ja hoitavat pankki- ja kaikki asiat siellä. Lehdet digimuodossa jne. Isä on alan expertti ja opetti äidinkin käyttämään älylaitteita. Ovat muutenkin reippaita 75 ja 76v. ja asuvat nykyään talvet Espanjassa.

Vierailija
11/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 72 v. ja osaan käyttää ja käytän kaikkia härpäkkeitä kotonani, töissä oli aikoinaan paljon osaamista joka jäi "päälle". Mutta: muutama samanikäinen ystävä/työkaveri päätti eläkkeelle lähdettyään, etteivät he tarvitse nettiä kotona ja älypuhelimesta ovat aivan ulalla. Yhtä heistä olen yrittänyt opettaa, mutta se ei onnistu millään, ei mene perille yksinkertaisinkaan asia kuten viestin lähetys tai soittaminen. Lankapuhelimet heillä edelleen käytössä ja yhteydenpito aika vaikeaa kun ei viitsisi aina soittaa.

Vierailija
12/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 72v isä on edelleen työelämässä, käyttää nettiä ihan sujuvasti. Hänen 80v veljensä käytti nettiä töissä vielä 12 vuotta sitten, joten voisiko joku nuori nyt kertoa, että miten ihmeessä se työelämässä hankittu taito katoaa eläkkeellä? Harva nyt 70-80v ikäisistä selvisi työelämästä ilman tietokoneita ja nettiyhteyttä.

Vierailija
13/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyse ap:n vanhemmista, ja kysyi miten muiden.

Omassa suvussani ja tutuissa on paljon tuonikäisiä, jotka eivät ole ikinä koskeneet tietokoneeseen.

Eikä ole varaa netteihin.

Asioiden hoitaminen on kieltämättä hankalaa, olen hoitanutkin jonkun puolesta, esim. maksanut laskun, ja saan rahan käteisellä.

Vierailija
14/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää, juuri tänään neuvoin puhelimitse vähän reseptin uusinnassa. Ei oikein osannut laittaa sitä puhelinnumeroaan vaaditussa muodossa, muuten oli sujunut hyvin.

Vierailija
15/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää. Äiti 83v on innokas fb:ssä, hoitaa pankkiasiat ja omakannan. Verovirasto tuottaa ongelmia.

Isäni vasta käyttikin, mutta on jo kuollut.

Anoppi 78 v ainakin lukee uutisia ja hoitaa pankkiasiat.

Vierailija
16/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna 70 vuotias on syntynyt jotain 1950 ??? Siis 50- luvulla niinkö.

Vierailija
17/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 72v isä on edelleen työelämässä, käyttää nettiä ihan sujuvasti. Hänen 80v veljensä käytti nettiä töissä vielä 12 vuotta sitten, joten voisiko joku nuori nyt kertoa, että miten ihmeessä se työelämässä hankittu taito katoaa eläkkeellä? Harva nyt 70-80v ikäisistä selvisi työelämästä ilman tietokoneita ja nettiyhteyttä.

Olen yli 50, mutta tuota, mihin se metsuri, kirvesmies, siivooja tekninen avustaja, keittiötyöntekijä yms. oikein käytti tietokonetta?

Varsinkin kun osa putosi jo 90-luvun lamassa hanttihommiin ja pätkätöihin, jos töitä ollenkaan.

Enpä minäkään olisi töissäni käyttänyt, jollen olisi osoittanut erityistä osaamista ja päässyt välillä tekemään varsinaisista tehtävistäni poikkeavia tehtäviä.

Vierailija
18/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttävät sujuvasti. Maksavat laskut, lukevat uutisia, varaavat matkat jne. netin kautta.

Vierailija
19/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äippä (73) innostui aikoinaan, kun näki miten 6 ja 7 vuotiaat lapsenlapset käyttivät näppärästi älylaitteita. Tuumasi, että kyllä hänkin oppii ja nopeasti oppikin.

Vierailija
20/61 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi 76-vuotiasta netin käyttäjää. Osataan kyllä pankkiasiat ja  vaikka verkko-ostokset tehdä itse.

Alkaa vain ärsyttää nämä laitevalmistajien jatkuvat päivitykset, joissa vaaditaan vaikka synkronoimaan kaikki laitteet. En todellakaan halua synkronoida mitään, vaan käyttää ihan perustoimintoja, kuten lukea uutisia, kirjoittaa sähköposteja, maksaa laskuja jne. mahdollisimman turvallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä