Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lähinnä naiset sairastuvat sisäilmasairauksiin?

Vierailija
29.12.2017 |

Lähes kaikki sairastuneet tuntuvat olevan keski-ikäisiä naisia. Jos Suomessa rakennukset ovat oikeasti niin huonossa kunnossa kuin annetaan ymmärtää, miksi naiset sairastuvat? Ja miksi esim. UK:ssa tai Venäjällä ei ole homesairauksia samalla lailla kuin Suomessa?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen miettinyt ihan samaa kuin aiheen aloittaja. En oikein täysin niele tuota argumenttiä että naisvaltaisilla työpaikoilla olisi jotenkin huonompi ilmanlaatu kuin miesvaltaisilla. Itse olen ollut töissä rakennuksilla, hitsaamoissa, hiomoissa, sahoilla, kumikorjaamoilla jne. ja uskallan väittää että jokaisessa näistä paikoissa ilmanlaatu oli huonompi kuin yhdessäkään sairaalassa tai koulussa joissa olen käynyt. Silti ainoat ihmiset joiden tiedän saaneen (pysyviä) oireita sisäilmasta ovat kaikki naisia.

Vierailija
82/95 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä sisäilmaongelma. Miehetkin aivastelee, yskii ja silmät kuivaa. Eivät kuitenkaan uskalla valittaa ääneen, nössöt! Pelkäävät leimaamista heikoksi neidiksi jos tuollaisesta valittaa. Kaikki näkee ja kuulee kuitenkin miten nenäliinoja kuluu ja silmät punoittaa. Loman jälkeen kaikilla silminnähden paremmassa kunnossa nenä ja silmät, silti ei puhuta koskaan aiheesta.

Naiset uskaltavat puuttua epäkohtiin eivätkä vain kärsi hiljaisuudessa ja jää sitten työkyvyttömyyseläkkeelle yhtäkkiä. Naiset nyt ylipäätään ovat keksimäärin parempia pitämään terveydestään huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon, että miksi muka Suomessa home on

vaarallista mutta muualla ei:

Suomessa on vaarallisia homeitiöitä enemmän ilmassa kuin muualla, koska täällä täällä sään ja käytäntöjen vuoksi rakennetaan liian tiiviisti eikä tuuleteta tarpeeksi, ja koska täällä ollaan ylihygieenisiä.

Ei kaikki homeet ole vaarallisia. Jotkut mikrobit herkistävät paljon enemmän kuin toiset. Niiden vähemmän haitallisten mikrobien läsnäolo on jopa hyödyllistä, koska ne estävät erittäin haitallisten mikrobien lisääntymisen.

Suomessa kuitenkin käytetään kaikenmaailman antibakteerisia ilmansuodattimia, rakennusmateriaaleja ja aineita. Pestään pois voimakkailla pesuaineilla ne vähemmän haitalliset mikrobit, jäljelle jää vain pesuaineille resistentit yksilöt. Nämä sitten lisääntyvät vapaasti ja valtaavat koko hengitysilman, kun ne vähemmän haitalliset mikrobit on siivottu pois tieltä. Mikrobit ja niiden myrkylliset aineenvaihduntatuotteet muodostuvat ja lisääntyvät tiiviissä rakennusmateriaaleissa ja aiheuttavat sitten niitä oireita ihmisille.

Ja tuohon itse otsikon kysymykseen:

- Naisia työskentelee enemmän julkisissa rakennuksissa, joissa on sisäilmaongelmia

- Naiset pitävät ääntä näistä ongelmista, miehet eivät kehtaa valittaa moisista pikkujutuista kuten oma terveys

- Naiset ovat keskimäärin miehiä luulosairaampia, eli osa näistä "herkistä" on psykologisia oireilijoita. Tämä ilmiö ei ikävä kyllä kuitenkaan selitä Suomen rakennusten sisäilmaongelmaa, joka on todellinen.

Vierailija
84/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homesairaudet eivät todellakaan ole luulosairautta tms. Lapsuudenkodissani aikoinaan yksi kissoistani sairastui astmaan, ja meillä ihmisillä oli myös oireita kuten epänormaali väsymys. Kun muutin pois hometalosta kissani kanssa, tulin erinomaiseen kuntoon itse. Ja kissani ei tarvinnut enää yhtä usein astmalääkettä sekä tuli parempaan kuntoon. Elikkä eläin tuskin on luulotautinen..en ymmärrä näitä jotka sanovat kaikkea luulotaudiksi! Jokainen ei homeesta sairastu, mutta moni kyllä. Se on yksilöllistä kuten muutkin yliherkkyydet ja sairaudet.

Vierailija
85/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homesairaudet eivät todellakaan ole luulosairautta tms. Lapsuudenkodissani aikoinaan yksi kissoistani sairastui astmaan, ja meillä ihmisillä oli myös oireita kuten epänormaali väsymys. Kun muutin pois hometalosta kissani kanssa, tulin erinomaiseen kuntoon itse. Ja kissani ei tarvinnut enää yhtä usein astmalääkettä sekä tuli parempaan kuntoon. Elikkä eläin tuskin on luulotautinen..en ymmärrä näitä jotka sanovat kaikkea luulotaudiksi! Jokainen ei homeesta sairastu, mutta moni kyllä. Se on yksilöllistä kuten muutkin yliherkkyydet ja sairaudet.

Totean vielä että ovathan esim kilpirauhassiraudetkin sekä jotkin muut autoimmuunisairaudet naisilla yleisempiä--ovatko nämäkin feikkiä..?

Vierailija
86/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko samasta syystä kuin miksi naiset sairastaa enemmän astmaa kuin miehet. Jonkunlainen mahdollinen yhteys hormoneihin.

Vierailija
87/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkoin kotkotuksia. Jostain pitää keksiä valittamista. 

Vierailija
88/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkimpiä sisäilmaongelmille ovat opetus- ja terveydenhuollon alalla työskentelevät keski-ikäiset naiset. 

Tästä voi jokainen tehdä oman johtopäätöksensä.

Vierailija
89/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkimpiä sisäilmaongelmille ovat opetus- ja terveydenhuollon alalla työskentelevät keski-ikäiset naiset. 

Tästä voi jokainen tehdä oman johtopäätöksensä.

Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että koulut, terveyskeskukset yms julkiset rakennukset rakennetaan päin prsettä. Ja kun suurin osa työntekijöistä on opetus-ja terveydenhuoltoalalla naisia, niin onko sulle yllätys että suurin osa sairastuneista on naisia! Idari!

Vierailija
90/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita homeoireilevia miehiä. Valitettavasti he eivät itse tiedä tai usko oireiden johtuvan homeesta. Yksi ihmetteli miten hänellä voi jatkuvasti olla poskiontelontulehduksia vaikka ei ole flunssaa ollut vuosikausiin. Itse sain oireita kyseisessä työpaikassa heti ensimmäisenä päivänä ja koko rakennus lemusi homeelle. Jouduin lähtemään siitä työstä pois muutaman kuukauden jälkeen oireiden pahentuessa.

Homekoulussa opiskellessani kysyin yhdeltä mieheltä onko hänellä ollut mitään oireita. Vastasi että ei ole ollut. Hetki myöhemmin selvisi että hän on antibioottikuurilla korvatulehduksen takia. Ok, no hyvä ettei ainakaan homeesta johdu. Kyseinen rakennus on sittemmin pistetty maan tasalle homeen takia.

Vierailija
91/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useita homeoireilevia miehiä. Valitettavasti he eivät itse tiedä tai usko oireiden johtuvan homeesta. Yksi ihmetteli miten hänellä voi jatkuvasti olla poskiontelontulehduksia vaikka ei ole flunssaa ollut vuosikausiin. Itse sain oireita kyseisessä työpaikassa heti ensimmäisenä päivänä ja koko rakennus lemusi homeelle. Jouduin lähtemään siitä työstä pois muutaman kuukauden jälkeen oireiden pahentuessa.

Homekoulussa opiskellessani kysyin yhdeltä mieheltä onko hänellä ollut mitään oireita. Vastasi että ei ole ollut. Hetki myöhemmin selvisi että hän on antibioottikuurilla korvatulehduksen takia. Ok, no hyvä ettei ainakaan homeesta johdu. Kyseinen rakennus on sittemmin pistetty maan tasalle homeen takia.

Minä tiedän myös miehiä jotka sairastuvat homeesta, ja ovat huomanneet sen itsekin.

Vierailija
92/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulosairaus eikä mitään muuta.

Meillä meni koko toimistorakennus käyttökieltoon ja kyllä siellä sairastuivat sekä miehet että naiset. 

Vierailija
93/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju.

Vierailija
94/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lääkärien mielestä homesairastelu on useimmiten aiheeton. Eli luulotauti. Tai koti onkin se mätäpaikka, ei työpaikka.

Tätä mieltä on lääkärien enemmistö, diagnoosia on vaikea saada.

Yleensä mt ongelma ja työpaikan huono ilmapiiri saa luulotautiset homehysteerisiksi.

Vierailija
95/95 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös lääkärien mielestä homesairastelu on useimmiten aiheeton. Eli luulotauti. Tai koti onkin se mätäpaikka, ei työpaikka.

Tätä mieltä on lääkärien enemmistö, diagnoosia on vaikea saada.

Yleensä mt ongelma ja työpaikan huono ilmapiiri saa luulotautiset homehysteerisiksi.

No ei kyllä homesairastelu ole lääkärien mielestä useimmiten aiheeton tai luulotauti. On vain hyvin vaikea antaa diagnoosi ennen kuin oireista kehittyy esim. astma.