Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Keittäjä, mutta koulutus vanheni sillä aikaa, kun kasvatin perhettäni. Toimin sitten 15v pphoitajana, johon työhön tuli burnout. Ei vaan enää jaksanut lapsia...ikää nyt 61. Puolitoista vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja, usko tai älä.
Sun alasi paikkoja on pilvin pimein ainakin laupunkialueilla.
Kaupunkialueilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47 v vastavalmistunut tradenomi on kyllä aika vaikea työllistettävä. Se uran ja osaamisen kehittäminen olis pitäny aloittaa jo 20 v aiemmin. Suosittelen jonkun putkari/sähkäri-tutkinnon suorittamista. Miksei raksa-alan mestarin koulutustakin amkssa. Kai sulla kuitenkin on tosi maltillinen palkkatoive noiden trade-hommien suhteen?
Olin 42 kun valmistuin, nyt 47 (joo tiedän, surkeaa). Nuorena ei talousasiat kiinnostaneet pätkääkään, olin nuorena teekkari. Työvoimakoulutuksena olen suorittanut 4/5 automaatioasentajan tutkinnosta. Muistaakseni kiinteistöautomaatio on puuttuva osio, sen suorittamismahdollisuutta tarjottiin kun olin jo aloittamassa AMK-opinnot. En noihinkaan hommiin päässyt töihin, siksi hakeuduin opiskelemaan.
Monissakaan hommissa ei ole palkkatoivetta kysytty, mutta jos on kysytty, olen laittanut jotain 2200-2300/neuvoteltavissa. Olen hakenut hommiin joissa maksetaan taulukon mukaan alle 2000€ ja olen yrittänyt haastattelussa vakuuttaa, että ei haittaa, koska minulle olisi tärkeää päästä töihin ja mielenkiintoiset työtehtävät korvaavat pientä palkkaa.
Minun CV on peruuttamattomasti pilalla enkä tiedä mitä sille voisi tehdä. Olen kuitenkin kuuden laudaturin ylioppilas, keskiarvo 9,7 ja pääsin opiskelemaan TKK:lle teknillisen fysiikan osastolle, minne on tosi vaikea päästä. En ihan itsekään hahmota miksi kaikki on mennyt päin hanuria, paitsi tietty oli se joku 6 vuotta mikä meni masennuksen takia tärviölle. Olen ollut enemmän työttömänä kuin töissä. Fiksu, mutta elämä mennyt pieleen enkä tiedä miten tämän saisi enää korjattua.
Voi harmi kun lahjakkuus on mennyt hukkaan. Mietin vaan että oletkohan ollut liian pyrkyri työpaikkaan? Minut valittiin kerran yhteen paikkaan, johon menin suutahtaneena haastatteluun ja annoin tulla melkein mitä sylki suuhun toi. Suuttunut olin kun ihme venkoilua oli rekrytoinnin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanattomaksi vetää kyllä tämä opettajien työllisyystilanne. Valmistun pian opeksi. Ei muuta kuin kortistoon vaan. Vuosien opiskelut, hienot arvosanat ja vaivannäkö vessasta alas:(
Opiskelijoita otetaan sijaisiksi, koska tulee halvemmaksi. Joku onnekas saa sitä kautta vakityön. Ja toki suhteilla pääsee edelleen hyvin töihin jonojen ohi. Sääli vaan että tuhansien opettajien unelmat murretaan, opiskeluun satsaaminen ei kannattanut ja osaaminen menee hukkaan. Peruskoulu rämpii muutenkin suossa uudistuksineen, mutta en ole vakuuttunut siitä, että opettaja-aineskaan olisi parhaasta päästä nykyisillä valintakriteereillä.
Aineenopettaja täälläkin. Äitiysloma tuli kalliiksi, en ole sen jälkeen saanut oikein edes määräaikaisia töitä. Virasta on turha haaveillakaan. Välillä tekisi mieli uudelleenkouluttautua vaikka raksa-alalle.
Aineenopettaja. Nyt alkaa näyttää et mahdollisesti työllistyn, oon yhdessä koulussa käynyt tekemässä sijaisuuksia paljon vuoden aikana ja nyt näyttää, ettei se oikea ope ole enää tulossa takaisin niin mut mahdollisesti saatetaan vakinaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja. Suomessa on melkein 10 000 työtöntä opettajaa, mutta julkisuudessa asiasta ei puhuta mitään. Ja lisää opettajia koulutetaan kovaa tahtia..
Minkä aineen?
Jari Lindströmin henkilökohtainen parturi.
Rakennusmestari ja sen jälkeen luin rakennusinsinööriksi. Nuorisotyöntekijän koulutus on myös, tosin siitä aikaa on 25-vuotta. Ikäni on 61 v.
Vierailija kirjoitti:
Jari Lindströmin henkilökohtainen parturi.
Joku täällä väitti ihan tosissaan, että Lindströmillä ei ole mitään osaa eikä arpaa työttömien piiskaamisessa. Muistan, kuinka hän uhosi työministerinä ollessaan tyyliin "mitään mukavaa ei ole luvassa". Eikä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?
Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.
Anteeksi vaan, mutta jos on kuluttanut omia ja yhteiskunnan resursseja kolmeen tutkintoon eikä vieläkään työllisty - vika löytyy sieltä kuuluisasta peilistä! Puuttuu pitkäjänteisyyttä, verkostojen luomistaitoa, viestintäosaamista, oikeata asennetta....
Kolmen tutkinnon opiskelijat ovat pysyvästi epävarmoja nuoria humanistinaisia, jotka ensimmäiset kymmenen hylkyä työnhaussa saatuaan vetäytyvät takaisin opiskelijastatuksen turviin. Hävetkää!
Lähihoitaja. Olen työskennellyt kolmessa yksityisessä palvelutalossa. Jokaisessa räikeitä rikkomuksia asiakkaiden hyvinvoinnin turvaamisessa joko hoitajamitoituksen vuoksi tai muun välinpitämättömyyden takia.
Olen yrittänyt saada asiat kuntoon, työnantajien mielestä olen piikki lihassa. Ulos vaan.
Koetan hakeutua juuri töihin kaupungille, siellä kuulemani mukaan asiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmestari ja sen jälkeen luin rakennusinsinööriksi. Nuorisotyöntekijän koulutus on myös, tosin siitä aikaa on 25-vuotta. Ikäni on 61 v.
Pääkaupunkiseudulla ainakin on pula rakennusalan ammattilaisista. Ovatko tietosi alalta jo vanhentuneita vai asutko jossain syrjemmällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.
Anteeksi vaan, mutta jos on kuluttanut omia ja yhteiskunnan resursseja kolmeen tutkintoon eikä vieläkään työllisty - vika löytyy sieltä kuuluisasta peilistä! Puuttuu pitkäjänteisyyttä, verkostojen luomistaitoa, viestintäosaamista, oikeata asennetta....
Kolmen tutkinnon opiskelijat ovat pysyvästi epävarmoja nuoria humanistinaisia, jotka ensimmäiset kymmenen hylkyä työnhaussa saatuaan vetäytyvät takaisin opiskelijastatuksen turviin. Hävetkää!
Ei, vika ei ole näissä työttömissä, vaan siinä, että jonkin aikaa työttömänä olleilla on leima otsassaan. Sinäkin syyllistyit heti siihen ajatteluun. Nämä ihmiset ovat fiksuja, ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Siihen ihminen ei hirveästi voi vaikuttaa, jos on introvertti luonteeltaan, mutta kyllä rekrytoijienkin pitäisi ymmärtää, ettei työt välttämättä tule tehdyksi parhaimmalla mahdollisella tavalla aina vain suupalttien kahvittelijoiden toimesta. Nuorilla rekrytoijilla on myös ikärasismi vahvasti päällä työntekijöitä valitessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.
Sama.
Työttömänä viimeiset 15v.
Te kaksi olette juuri niitä, joiden takia kaikki työttömät kärsivät. Menkää kouluun tai muuttakaa maasta pois, typerykset.
En mene. Olen liian vanha ja liian tyhmä. Kukaan ei myöskään palkkaa keski-ikäistä juuri valmistunutta vailla minkäänlaista työkokemusta.
Mutta älä huoli, tiedän kyllä olevani turha ihminen. Olen saanut tämän kuulla usealta taholta. Köysi on jo katossa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vika ei ole näissä työttömissä, vaan siinä, että jonkin aikaa työttömänä olleilla on leima otsassaan. Sinäkin syyllistyit heti siihen ajatteluun. Nämä ihmiset ovat fiksuja, ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Siihen ihminen ei hirveästi voi vaikuttaa, jos on introvertti luonteeltaan, mutta kyllä rekrytoijienkin pitäisi ymmärtää, ettei työt välttämättä tule tehdyksi parhaimmalla mahdollisella tavalla aina vain suupalttien kahvittelijoiden toimesta. Nuorilla rekrytoijilla on myös ikärasismi vahvasti päällä työntekijöitä valitessaan.
Ja tässä kolme johtavaa tekosyytä siihen, että ei vaan ikinä työllistytä. Missä tahansa elämänvaiheessa ainakin yksi näistä pätee. Ensinnäkin, introverttiys ei ole sairaus. Toiseksi, ymmärrätkö ollenkaan e/i-porukan eroja? Ne eivät ole pärjäämisessä tai sanavalmiudessa vaan kyvyssä pistää itsensä peliin. Introvertti voi olla ja on usein erittäin hyväsupliikkinen ja loogisesti ajatteleva; ekstrovertillä on enemmän sosiaalista silmää ja tilanteen lukutaitoa, mutta persoonallisuudet ovat aina otoksia janalta. Siis laadullisia, ei määrällisiä. Ekstrovertti todennäköisesti osaa olla tarvittaessa hiljaa, ja introvertti pystyy pontevasti taistelemaan oman mielipiteensä kuulemisen puolesta. Ja ikärasismi? Nönnönnöö, naiset naiset. Joo, ensin ollaan liian nuoria, sitten ollaan liian lapsentekoiässä, sitten liikaa kiinni lapsissa, sitten liian vanhoja. Älkää nyt saatana viitsikö. Jos ei rekrytoinnissa pärjää, ja osaamista on, vika on aina asenteessa ja siinä, että "no mä olen neljän lapsen äiti, mun suurimmat saavutukset, hihihih, mutta joo olen tosi ahkera työntekijä."
Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla ainakin on pula rakennusalan ammattilaisista. Ovatko tietosi alalta jo vanhentuneita vai asutko jossain syrjemmällä?
Ei ole hänelle töitä. Juuri kun alkaa olemaan oppinut perusasiat, niin jää eläkkeelle. EI nyt kukaan oikeasti kuusikymppistä vastavalmistunutta palkkaa, eikä siinä tarvitse edes olla mikään ikärasisti. Ihan normaalia.
Sun alasi paikkoja on pilvin pimein ainakin laupunkialueilla.