Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
sellaisen ammatti, joka ei työllisty, on työtön. Voiko typerämpää kysyä.
Vähän turhia alapeukutukset tälle, läheskään kaikki varsinkaan yliopistoista ei valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Sitten riippuu omasta harrastuneisuudesta ja koulutuksen sivupoluista ja minne hakee, että mikä tulee ammattinimikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Aamunkoi_ kirjoitti:
Voisivatko työttömät aineenopettajat kertoa, että mitä ainetta opettaisivat? Pelkkä "työtön opettaja" ei paljoa kerro, kun esimerkiksi matikanopeilla pitäisi olla hyvä työllisyys. Sen sijaan historianopettajilla huono työllisyys.
Biologia-maantieto, eikä se riitä mihinkään. Pitäis olla vielä terveystieto, mielellään luokanopen sekä erityisopen koulutus sekä väitöskirja....Kauhea pätevöitymisten haaliminen monella, jotta olisi jotain saumaa. En itse jaksa eikä kyllä ole mahdollistakaan nyt.
Kiitoksia vastauksista :) En tarkoittanut kysymystäni pahalla, olen vain itse aika hankalassa vaiheessa omien opintojeni kanssa. Opiskelen ensimmäistä vuotta suomenkieltä ja kirjallisuutta, tarkoituksena valmistua suomen kielen opettajaksi. Olen miettinyt alanvaihtoa jo jonkin aikaa, ja nämä näkymät opettajien huonosta työllisyydestä kannustavat minua vaihtamaan alaa. Hyvin todennäköisesti ensivuonna opiskelen jotakin toista alaa, en tahdo tieten tahtoen valmistua vaikeaan työtilanteeseen. Meitäkin otetaan itä-Suomen yliopiston kampukselle joka vuosi 30 uutta opiskelijaa lisää + tietenkin kaikki muut, jotka opiskelevat samaa alaa muilla yliopistoilla. Ei vaikuta hyvältä.
Olen yrittänyt opettajiltamme kysyä työnäkymistä ja olen saanut vain ympäripyöreitä vastauksia, esimerkiksi "meiltä melkein kaikki sijoittuvat valmistumisen jälkeen puolessa vuodessa työelämään". Työelämään, eli oman alan töihin? Vai mihin töihin? Tätä ei kuitenkaan kerrota. Aiheesta ei haluta yliopistoilla puhua.
Aamunkoi_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamunkoi_ kirjoitti:
Voisivatko työttömät aineenopettajat kertoa, että mitä ainetta opettaisivat? Pelkkä "työtön opettaja" ei paljoa kerro, kun esimerkiksi matikanopeilla pitäisi olla hyvä työllisyys. Sen sijaan historianopettajilla huono työllisyys.
Biologia-maantieto, eikä se riitä mihinkään. Pitäis olla vielä terveystieto, mielellään luokanopen sekä erityisopen koulutus sekä väitöskirja....Kauhea pätevöitymisten haaliminen monella, jotta olisi jotain saumaa. En itse jaksa eikä kyllä ole mahdollistakaan nyt.
Kiitoksia vastauksista :) En tarkoittanut kysymystäni pahalla, olen vain itse aika hankalassa vaiheessa omien opintojeni kanssa. Opiskelen ensimmäistä vuotta suomenkieltä ja kirjallisuutta, tarkoituksena valmistua suomen kielen opettajaksi. Olen miettinyt alanvaihtoa jo jonkin aikaa, ja nämä näkymät opettajien huonosta työllisyydestä kannustavat minua vaihtamaan alaa. Hyvin todennäköisesti ensivuonna opiskelen jotakin toista alaa, en tahdo tieten tahtoen valmistua vaikeaan työtilanteeseen. Meitäkin otetaan itä-Suomen yliopiston kampukselle joka vuosi 30 uutta opiskelijaa lisää + tietenkin kaikki muut, jotka opiskelevat samaa alaa muilla yliopistoilla. Ei vaikuta hyvältä.
Ymmärrän, että tämä on vain keskustelupalsta, mutta jos äidinkielen opettajaksi tähtäät, niin kirjoitusvirheet ei ole hyvä juttu.
kieltenopettaja (englanti/saksa)
Kuulkaas nyt kitisijät. Siellä on nytkin opettajien paikkoja auki. Menkää sinne TE-palvelujen sivuille ja töitä hakemaan! Kuuletteko! Minkä helv. takia vingutte täällä? Ja alapeukut tulkitaan siten, että ette pidä siitä, että töitä on. Tämä ei koske nyt aineenopettajia, joilla kyllä niilläkin on monissa aineissa töitä tarjolla, vaan luokanopettajia.
Off topic:
UEF:n sivuilta löytyy kyllä kyselytutkimusten tuloksia eri pääaineista valmistuneiden työllistymisestä ja heidän ammattinimekkeidensä jakaumat. Mukana on myös suomen kieli.
uijku kirjoitti:
niitähän haetaan koko ajan??
Ai mistä Timbuktusta niitä toimistoalan hommiakin haetaan, johon minullakin on työkokemusta vuosien ajalta? Eipä ole näkynyt ko.paikkoja haussa meillä päin vuosiin enää; ja jos jokin paikka haettavana onkin, siihen hakijoita riittää enempi kuin sormilla laskettava määrä, satoja jopa tuhansia, ja yksi otetaan toimeen, niin rannallehan jäät ruikuttamaan.
Yli viidenkympin ikä on jo este työllistymiseen, vaikka ei olisi mitään muita ajan kanssa tulleita vaivoja kropassa kärsityttämässäkään.
Ja muuttaminen muualle on ihan turhaa, kun tilanne on koko Suomessa heikko, ja kun puolisolla on vielä töitä täällä, missä minäkin asun, niin lähdeppäs tästä sitten jonnein muuanne työn perässä, juupajoo!
Valmistuin tradenomiksi, mutten ole saanut töitä
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas nyt kitisijät. Siellä on nytkin opettajien paikkoja auki. Menkää sinne TE-palvelujen sivuille ja töitä hakemaan! Kuuletteko! Minkä helv. takia vingutte täällä? Ja alapeukut tulkitaan siten, että ette pidä siitä, että töitä on. Tämä ei koske nyt aineenopettajia, joilla kyllä niilläkin on monissa aineissa töitä tarjolla, vaan luokanopettajia.
Meinaatko että sadat työttömät luokanopet ei hae töitä ja asia olisi ratkaistu näillä muutamalla kymmenellä avoimella paikalla? Valitettavan moni näistä pätkätöistä on vain muodollisesti auki (palkataan tekijä joka entuudestaan koulussa työskennellyt tai muuten tuttu.) Valitettavasti pätkätöihin voi palkata myös epäpätevän esim. opiskelijan ja näin monesti tehdään vaikka olisi päteviäkin hakijoita. Uskomatonta mutta näin se on, aina joku osaamisperustelu löytyy.
Vai Kosovoonko tässä pitäis lähteä, siellä näköjään paikka auki? Sinä ilmeisesti menisit?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin, että jos nyt viisikymppisenä joutuisin yt:n takia työttömäksi, en enää pärjäisi nuorille vastavalmistuneille uuden työpaikan haussa. Siellä kokeneiden projektipäälliköiden paikat on jo täytetty. Uusi harjoittelija otetaan taloon sillä ajatuksella, että hänellä on suoraan koulusta tuore tietotekninen osaaminen alalta, hän tulee halvalla, tekee mitä käsketään, ja joustaa työajoissa ja lomissa.
Oma työnantajani ottaa minusta kaikki tehot irti mahdollisimman halvoilla ja huonoilla työkaluilla ja ohjelmilla. Työssä en voi oppia enää mitään enkä pysyä uuden tekniikan tasalla, kun niitä ei hankita, tai jos hankitaan, olen liian kallis jotta minua käytettäisiin niiden oppimisen ja käyttämiseen. Myös minun koulutuspäivät on minimissä, koska joka päivä on pois tuloksesta jota voin tehdä työnantajalle eikä palvele heidän etua. Kolme päivää koulutusta vuodessa palvelee työnantajan projektia, ei minun osaamisen ylläpitämistä. Työn jälkeen en jaksa illalla ja viikonloppuna opiskella omaehtoisesti, työssä viedään kaikki mehut.
Opintovapaata ei anneta, koska sen ajalle tarvittaisiin paikalleni sijainen.N50 asiantuntijatehtävissä
Työnantaja voi vain lykätä opintovapaan alkamista painavasta syystä, ei olla antamatta sitä. Pakko antaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin, että jos nyt viisikymppisenä joutuisin yt:n takia työttömäksi, en enää pärjäisi nuorille vastavalmistuneille uuden työpaikan haussa. Siellä kokeneiden projektipäälliköiden paikat on jo täytetty. Uusi harjoittelija otetaan taloon sillä ajatuksella, että hänellä on suoraan koulusta tuore tietotekninen osaaminen alalta, hän tulee halvalla, tekee mitä käsketään, ja joustaa työajoissa ja lomissa.
Oma työnantajani ottaa minusta kaikki tehot irti mahdollisimman halvoilla ja huonoilla työkaluilla ja ohjelmilla. Työssä en voi oppia enää mitään enkä pysyä uuden tekniikan tasalla, kun niitä ei hankita, tai jos hankitaan, olen liian kallis jotta minua käytettäisiin niiden oppimisen ja käyttämiseen. Myös minun koulutuspäivät on minimissä, koska joka päivä on pois tuloksesta jota voin tehdä työnantajalle eikä palvele heidän etua. Kolme päivää koulutusta vuodessa palvelee työnantajan projektia, ei minun osaamisen ylläpitämistä. Työn jälkeen en jaksa illalla ja viikonloppuna opiskella omaehtoisesti, työssä viedään kaikki mehut.
Opintovapaata ei anneta, koska sen ajalle tarvittaisiin paikalleni sijainen.N50 asiantuntijatehtävissä
Työnantaja voi vain lykätä opintovapaan alkamista painavasta syystä, ei olla antamatta sitä. Sijaistarve opintovapaan ajaksi ei ole painava syy, joten työnantajasi ei voi edes lykätä opintovapaan alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun saisi huomenna mennä töihin. Mutta taas alkaa vuosi työttömissä merkeissä.
Sitähän sää kysyit.
Jos joku abi tai muu, joka miettii uudelleen kouluttautumista tätä lukee, niin suosittelisin sote-alaa. Vaikka älliä olisikin, eivät kaikki halua lääkäreiksi. Ehdotan jo mainittua logopediaa eli puheterapeutiksi tai psykologiaa. Mutta kannattaa hakea nyt, koska noissakin koulutuspaikkoja on lisätty. Hommiakin tosin riittää kyllä.
Uskallan tämän sanoa, koska sain itse vakipaikan psykologina vastavalmistuneena, alla tosin maisterintutkinto eri alalta ja kotiäitivuosia. Olen kolmekymppinen. Työpaikka siis virka ruuhka-Suomessa, mutta ei pk-seudulla tai muussa isossa kaupungissa. Pendelöin töihin lähiseudulta. Palkka 3350 siis ekassa alan työssä.
Sovellusaloja todella paljon, joten voi vähän valita mikä kiinnostaa ja suuntautua sen mukaan. Moni myy palveluitaan myös esim. sivutoimisena yrittäjänä, koska kunnat purkavat jonoja siten ostopalveluina.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkäå muuten tyhmälle, että miksi opettaja ei ole pätevä lto:ksi, vaikka lto on kasvatustieteen kandi ja opettaja kasvatustieteen maisteri?
On vaan niin nurinkurista, kun opettajia on paljon työttömänä, lastentarhanopettajista taas pulaa, mutta silti opettajan ei katsota oleva päta lastentarhanopettajaksi o_0
Varhaiskasvatuksen opettajan linja on oma verrattuna aineen- tai luokanopettajiin yliopistossa. On ikävää, että pätevyydet tiettyihin ammattitehtäviin on niin tiukasti määriteltyjä, mutta laki on laki.
Terveydenhoitaja. Olin heti valmistumisen jälkeen vuoden alan töissä, nyt tehnyt hoitoalan sijaisuuksia kuukausia, mutta Th töitä en ole saanut. Paikkoja vähän ja hakijoita kymmeniä/paikka.
Logistiikan tradenomi. Olin mä varastomiehenä 1,5 vuotta koulusta valmistumisen jälkeen, mutta nyt olen ollut työttömänä jo 4 vuotta :D Ihan turhat perseenpyyhkimispaperit.
Vierailija kirjoitti:
Graafinen suunnittelija
Täällä yksi katkera graafikko-medianomi myös. Minä jäin meidän luokalta ainoaksi työttömäksi. 14 luokkatoveria, kaikki pääsivät töihin jo opiskeluaikana. Yksikin on Head 3D Artistina pelifirmassa ja tienaa enemmän kuin aivokirurgi ja asuu kattohuoneistossa meren rannalla.
Minä vain rämmin, en onnistunut luomaan suhteita opiskeluaikana ja syy siihen löytyi vastikään: autismi. Nimenomaan autismi, ei asperger. Nyt olen eläkkeellä.
Oikiksesta valmistuin (Helsingistä) enkä ole saanut oman alan töitä. Työttömänä olen ollut jo useamman vuoden.