Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
121/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi. 

Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.

Tarkoitin työvoimatoimiston tukemaa opiskelua. En ole hakeutunut media-alan opintoihin, koska niitä ei käsittääkseni tueta. Huomasin työskennellessäni, että viihdyin tosi hyvin lasten ja nuorten parissa opettaessani kuvatataiteita ja askartelua (työllistämistyö, kesti 1 v 2kk.). Olin myös hoitoapulainen (taas työllistämistyö, 6 kk) muistisairaiden ja myös muuta kuntoutusta tarvitsevien vanhusten parissa. Huomasin nauttivani työskentelystä ihmisten parissa, introverttiydestäni huolimatta, siksi on kiinnostanut lähihoitajan opinnot. Ajattelin, että hoitotyössä tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Lisäksi ajattelin voivani hyödyntää kuvataideopintoja mm. lasten ja vanhusten parissa työskennellessäni, jos saisin töitä. Se tie tuntuu nyt pystyyn nousseelta. Kai sitä on tulevaisuudessa haettava töitä, joita ei ole tai joihin hakee sata muuta hakijaa. Täytän tammikuussa jo 46 vuotta, olen nainen (sekin vielä) ja tuo mun toistuva masennukseni (on ollut runsaasti isoja pettymyksiä elämässä ja ihmissuhteissa, olen herkkä ihminen). Kai tässä alkaa irvailla joku tuota herkkyyttä. Haluisin todella päästä eroon masennuksestani.

Mites toimintaterapeutti?

Meillä päin olisi ainakin puheterapeuteista huutava pula. Omalla lapsella puhevika, eikä kukaan voi tehdä yhtään mitään, kun ei ole ketään kuka tässä asiassa voisi auttaa.

Vierailija
122/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi. 

Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.

Tarkoitin työvoimatoimiston tukemaa opiskelua. En ole hakeutunut media-alan opintoihin, koska niitä ei käsittääkseni tueta. Huomasin työskennellessäni, että viihdyin tosi hyvin lasten ja nuorten parissa opettaessani kuvatataiteita ja askartelua (työllistämistyö, kesti 1 v 2kk.). Olin myös hoitoapulainen (taas työllistämistyö, 6 kk) muistisairaiden ja myös muuta kuntoutusta tarvitsevien vanhusten parissa. Huomasin nauttivani työskentelystä ihmisten parissa, introverttiydestäni huolimatta, siksi on kiinnostanut lähihoitajan opinnot. Ajattelin, että hoitotyössä tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Lisäksi ajattelin voivani hyödyntää kuvataideopintoja mm. lasten ja vanhusten parissa työskennellessäni, jos saisin töitä. Se tie tuntuu nyt pystyyn nousseelta. Kai sitä on tulevaisuudessa haettava töitä, joita ei ole tai joihin hakee sata muuta hakijaa. Täytän tammikuussa jo 46 vuotta, olen nainen (sekin vielä) ja tuo mun toistuva masennukseni (on ollut runsaasti isoja pettymyksiä elämässä ja ihmissuhteissa, olen herkkä ihminen). Kai tässä alkaa irvailla joku tuota herkkyyttä. Haluisin todella päästä eroon masennuksestani.

Mites toimintaterapeutti?

Sitä voisinkin selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mandoliinin soittaja.

Vierailija
124/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.

Sama.

Työttömänä viimeiset 15v.

Te kaksi olette juuri niitä, joiden takia kaikki työttömät kärsivät. Menkää kouluun tai muuttakaa maasta pois, typerykset.

Infantiilia vihanlietsontaa.

Eikös sen aktiivimallin juuri pitäisi tarjota jotain kurssia tai koulutusta niille, jotka sitä tarvitsevat?

Ainoa, mitä ne tarjoaa, on työhönhakukurssi, ei mitään missä opiskellaan jotain ammattia. Se on jo omaa tyhmyyttä ja laiskuutta jos ei hae opiskelemaan peruskoulun jälkeen minnekään. Sellaiselta pitäisi tuet ottaa kokonaan pois. Jos ei ole motivaatiota tehdä mitään, silloin ei myöskään tarvitse yhteiskunnan tukia.

Ei, kyllä työkkärin työllistymissuunnitelmaan voi kirjata, että haluaa kouluttautua johonkin ammattiin ja silloin aktiivisuutta pitäisi olla sen tavoitteen toteuttaminen. Ja on tähän asti ollutkin.

Sun horinat tyhmistä osuu lähinnä omaan nilkkaasi. Karkotapa itse itsesi muualle, emme tarvitse vihanlietsontaa ja negatiivisuutta tänne Suomeen, sitä on ihan liikaa jo nyt.

Onhan se tyhmyyttä jos ei meinaa hakea minnekään peruskoulun jälkeen. Ei edes yritä. Voihan työkkäri ehdottaa kouluttautumista mutta sinne kouluun pitää itse hakea! Ei ne työkkärin tyypit sitä tule kenenkään puolesta sitä tekemään. Eikä se ole vihanlietsontaa, että toteaa että jotkut tosiaan välttelee töitä, mutta tukea onkin mukava hakea. Näiden idioottien vuoksi kaikki muut työttömät joutuvat nyt kärsimään.

Vierailija
125/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Te kaksi olette juuri niitä, joiden takia kaikki työttömät kärsivät. Menkää kouluun tai muuttakaa maasta pois, typerykset.

Eikös sen aktiivimallin juuri pitäisi tarjota jotain kurssia tai koulutusta niille, jotka sitä tarvitsevat?

Ainoa, mitä ne tarjoaa, on työhönhakukurssi, ei mitään missä opiskellaan jotain ammattia. Se on jo omaa tyhmyyttä ja laiskuutta jos ei hae opiskelemaan peruskoulun jälkeen minnekään. Sellaiselta pitäisi tuet ottaa kokonaan pois. Jos ei ole motivaatiota tehdä mitään, silloin ei myöskään tarvitse yhteiskunnan tukia.

Ei, kyllä työkkärin työllistymissuunnitelmaan voi kirjata, että haluaa kouluttautua johonkin ammattiin ja silloin aktiivisuutta pitäisi olla sen tavoitteen toteuttaminen. Ja on tähän asti ollutkin.

Sun horinat tyhmistä osuu lähinnä omaan nilkkaasi. Karkotapa itse itsesi muualle, emme tarvitse vihanlietsontaa ja negatiivisuutta tänne Suomeen, sitä on ihan liikaa jo nyt.

Onhan se tyhmyyttä jos ei meinaa hakea minnekään peruskoulun jälkeen. Ei edes yritä. Voihan työkkäri ehdottaa kouluttautumista mutta sinne kouluun pitää itse hakea! Ei ne työkkärin tyypit sitä tule kenenkään puolesta sitä tekemään. Eikä se ole vihanlietsontaa, että toteaa että jotkut tosiaan välttelee töitä, mutta tukea onkin mukava hakea. Näiden idioottien vuoksi kaikki muut työttömät joutuvat nyt kärsimään.

Et voi tietää mitä jonkun ihmisen elämässä on tapahtunut ja mikä tilanne on. Tyhmää on leimata tuntemmattomat ihmiset omien kuvitelmiensa pohjalta. Vihanlietsonnalla viittasiin siihen esittämääsi maastakarkotukseen. Sehän on jo ideana lainvastainen ja muutenkin naivia subjektiivista läppää.

Vierailija
126/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opistomerkonomi, sihteerin ja toimistotöitä 40v. Ikä 60v. Helsinki.

Vierailija
127/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppatieteiden maisteri, 54v. Keski-Suomi. Olen hakenut n. 300 työpaikkaa. Yhteenkään en ole päässyt edes haastatteluun vaikka yli 20 vuoden työkokemus alalta.  Olen hakenut työtä myös muualta Suomesta.

Vierailija
128/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistosuunnittelija

Pitäiskö sun opiskella Cobol-ohjelmointikieltä? 50-luvun kieli, jota pankit käyttää vieläkin. Työllisyys taattu ainkain seuraavat 25 vuotta.

Enpä usko. Olen kyllä ohjelmoinut joskus RPG:llä ja niitäkin paikkoja tuntuu olevan enemmän kuin noita hehkutettuja Cobol pestejä. Toisekseen haluttuja ovat vain vanhat Cobol ohjelmoijat.

Vierailija
129/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Et voi tietää mitä jonkun ihmisen elämässä on tapahtunut ja mikä tilanne on. Tyhmää on leimata tuntemmattomat ihmiset omien kuvitelmiensa pohjalta. Vihanlietsonnalla viittasiin siihen esittämääsi maastakarkotukseen. Sehän on jo ideana lainvastainen ja muutenkin naivia subjektiivista läppää.

Mitä sä höpötät? Maastakarkoitus? En puhunut sellaisesta mitään. Ihan omassa päästää tuon nyt vetäisit. Ihan vapaasti saat lähtee maasta jos haluat. On ihan eri asia puhua työkyvyttömyydestä kuin omaa laiskuuttaan kouluttautumatta jättämisestä. Mutta et taida osata edes lukea. Miksi tukea pitäisi antaa sellaisille joita työnteko ei edes kiinnosta? Ei ole yhteiskunnan tehtävä laiskoja elättää. Suurin osa kuitenkin hakee tunnollisesti töitä mutta tämän pienen sakin takia joutuu muutkin kärsimään.

Vierailija
130/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistosuunnittelija

Sovelluskehittäjä täällä, käytännössä siis sama duuni... perustettaisko yhdessä firma?

Ei kahden samanlaisen kannata mennä kimppaan. Mielummin kaksi täysin erilaisella osaamisprofiililla olevaa ihmistä.

Vierailija
131/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Mitä sä höpötät? Maastakarkoitus? En puhunut sellaisesta mitään. Ihan omassa päästää tuon nyt vetäisit. Ihan vapaasti saat lähtee maasta jos haluat. On ihan eri asia puhua työkyvyttömyydestä kuin omaa laiskuuttaan kouluttautumatta jättämisestä. Mutta et taida osata edes lukea. Miksi tukea pitäisi antaa sellaisille joita työnteko ei edes kiinnosta? Ei ole yhteiskunnan tehtävä laiskoja elättää. Suurin osa kuitenkin hakee tunnollisesti töitä mutta tämän pienen sakin takia joutuu muutkin kärsimään.

Mene jankkaamaan jonnekin muualle. Kuten huomaat, niin tässäkin ketjussa suurin osa on hyvin koulutettuja ja monilla on pitkä työkokemus omalta alaltaan.

Vierailija
132/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astronautti.

Vierailija
133/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa saa kyllä hyvän kuvan siitä että suurin osa työttömistä on juuri näitä humanisteja, kouluttautumattomia ja jotain opettajia. En kyllä tiedä kuka lähtee enää tänä päivänä opiskelemaan humanismia tai luokan opettajaksi kun eihän niillä ole töitä alkuukaan. 

Vierailija
134/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistosuunnittelija

Jos ohjelmistosuunnittelija ei saa töitä tässä alan huipputilanteessa niin täytyy olla kyllä joko hankala ihminen tai täysi tunari.

... tai yli nelikymppinen. Jostain syystä alalla ei oikein oteta vähän vanhempia, vaikka olisi oikeasti hyvä ja osaamista nykyisistä tekniikoista.

Näin on. Työllistyminen on vaikeahkoa ja oikeastaan enemmän tulee tiedusteluja contract tyyppisistä töistä. Valitettavasti perhesyistä en voi niitä oikein ottaa vastaan ainakaan seuraavaan vuoteen.

Vierailija
135/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähtitieteilijä.

Vuonna 1999 tai 2000 yksi meidän AMK:n sähköinsinööripuolen tyttö sai opiskelupaikan yliopistosta tähtitieteen laitokselta. Kyllä poikain kesken mietittiin tupakkipaikalla, että mitenkähän nuo työllistymismahdollisuudet.

Vierailija
136/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja (taideaine)

Pätkätöihin olen työllistynyt jo vuosien ajan, mutta kesät työttömänä ja nyt joulu"lomaltakaan" ei tule palkkaa. Seuraava pätkä ei ole koskaan varma. Alalla piti olla työtekijän markkinat valmistuessani, mutta peruskoulujen opetussuunnitelma uudistui ja työpaikat katosivat. Tämä on jo toinen tutkintoni ja työllistymisen piti olla varma.

Ohi aiheen, mutta mielestäni peruskoulussa pitäisi olla juuri enemmän taideaineita! Vähentikö opetussuunnitelma niitä entisestään?

Vierailija
137/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

47 v vastavalmistunut tradenomi on kyllä aika vaikea työllistettävä. Se uran ja osaamisen kehittäminen olis pitäny aloittaa jo 20 v aiemmin. Suosittelen jonkun putkari/sähkäri-tutkinnon suorittamista. Miksei raksa-alan mestarin koulutustakin amkssa. Kai sulla kuitenkin on tosi maltillinen palkkatoive noiden trade-hommien suhteen?

Olin 42 kun valmistuin, nyt 47 (joo tiedän, surkeaa). Nuorena ei talousasiat kiinnostaneet pätkääkään, olin nuorena teekkari. Työvoimakoulutuksena olen suorittanut 4/5 automaatioasentajan tutkinnosta. Muistaakseni kiinteistöautomaatio on puuttuva osio, sen suorittamismahdollisuutta tarjottiin kun olin jo aloittamassa AMK-opinnot. En noihinkaan hommiin päässyt töihin, siksi hakeuduin opiskelemaan.

Monissakaan hommissa ei ole palkkatoivetta kysytty, mutta jos on kysytty, olen laittanut jotain 2200-2300/neuvoteltavissa. Olen hakenut hommiin joissa maksetaan taulukon mukaan alle 2000€ ja olen yrittänyt haastattelussa vakuuttaa, että ei haittaa, koska minulle olisi tärkeää päästä töihin ja mielenkiintoiset työtehtävät korvaavat pientä palkkaa. 

Minun CV on peruuttamattomasti pilalla enkä tiedä mitä sille voisi tehdä. Olen kuitenkin kuuden laudaturin ylioppilas, keskiarvo 9,7 ja pääsin opiskelemaan TKK:lle teknillisen fysiikan osastolle, minne on tosi vaikea päästä. En ihan itsekään hahmota miksi kaikki on mennyt päin hanuria, paitsi tietty oli se joku 6 vuotta mikä meni masennuksen takia tärviölle. Olen ollut enemmän työttömänä kuin töissä. Fiksu, mutta elämä mennyt pieleen enkä tiedä miten tämän saisi enää korjattua.

Vierailija
138/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa saa kyllä hyvän kuvan siitä että suurin osa työttömistä on juuri näitä humanisteja, kouluttautumattomia ja jotain opettajia. En kyllä tiedä kuka lähtee enää tänä päivänä opiskelemaan humanismia tai luokan opettajaksi kun eihän niillä ole töitä alkuukaan. 

"Opiskelemaan humanismia"...

Mikäköhän professori sinäkin olet, heh heh..

Vierailija
139/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikoiranosturinkuljettaja.

Vierailija
140/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistosuunnittelija

Pitäiskö sun opiskella Cobol-ohjelmointikieltä? 50-luvun kieli, jota pankit käyttää vieläkin. Työllisyys taattu ainkain seuraavat 25 vuotta.

Enpä usko. Olen kyllä ohjelmoinut joskus RPG:llä ja niitäkin paikkoja tuntuu olevan enemmän kuin noita hehkutettuja Cobol pestejä. Toisekseen haluttuja ovat vain vanhat Cobol ohjelmoijat.

Millä kielillä olet ohjelmoinut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän