Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
181/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. Olen työskennellyt kolmessa yksityisessä palvelutalossa. Jokaisessa räikeitä rikkomuksia asiakkaiden hyvinvoinnin turvaamisessa joko hoitajamitoituksen vuoksi tai muun välinpitämättömyyden takia.

Olen yrittänyt saada asiat kuntoon, työnantajien mielestä olen piikki lihassa. Ulos vaan.

Koetan hakeutua juuri töihin kaupungille, siellä kuulemani mukaan asiat kunnossa.[/quote

Samoin. Alalla ei katsota hyvällä, jos uskaltaa kritisoida huonoa hoitoa tms. Joudut mustalle listalle, etkä saa töitä. Täytyy vain hyväksyä huonot käytännöt ja nuolla perseitä. Viis hoidettavista tai olet työtön. Alalla on pienet piirit. Itse uskalsin puuttua huonoon toimintaan, ja olen työtttömänä. Esimies ei hyväksynyt kritiikkiäni, liian vähäisestä henkilöstömäärästä sekä huonosta hoidosta.

Vierailija
182/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyt parhaiten oman yrityksen kautta. Siskoni tekee toiminimellä eläintenhoitajan töitä. Työtä riittää jos haluaa monenlaisia eläimiä hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen YT-neuvotteluissa pois potkittu laitteistosuunnittelija (hardware engineer) pääkaupunkiseudulta. Olen hakenut töitä yli vuoden. Ohjelmistoalan työpaikkoja olisi kyllä tarjolla, mutta minulla ei ole minkäänlaista ohjelmistoalan kokemusta. Ei ole myöskään kokemusta projektipäällikön tai esimiestason hommista.

Olen yrittänyt opiskella jonkin verran ohjelmointikieliä omin päin, mutta aika perustasoon homma on jäänyt. Olen 53-vuotias, joten en usko ohjelmointihommiin enää tämän ikäisenä työllistyväni, vaikka suorittaisinkin jonkin tutkinnon. Ohjelmoitavien piirien ohjelmoijista (FPGA suunnittelu) olisi kuulemma pulaa, mutta en tiedä, miten tuota alaa opiskella. Siinä laitteistosuunnittelutaustasta voisi olla hyötyä.

Pilvipalvelut ovat päivän sana. Olen hakenut tämän alan Azure-akatemiaan jo kahdesti, mutta hakijoita on ollut varmaan 300 kummallakin kerralla. Jotain pitäisi nyt keksiä. Puoli vuotta opiskelin päivittäin jotain uutta, sitten annoin periksi, kun se ei auttanut työllistymään tai tuomaan edes F.E.C. koulutuspaikkaa. Kukaan ei arvosta itseopiskelua, kun se ei tähtää mihinkään tutkintoon. Olen ylioppilas, elektroniikka-asentaja, tietoliikenneinsinööri sekä valmistunut diplomi-insinööriksi sähkötekniikan osastolta pääaineena tiedonsiirtojärjestelmät ja sovellettu elektroniikka. Olen siis tottunut aikanaan opiskelemaan, joskin valmistumisesta on jo aikaa. Osaan myös useita kieliä ja englannilla pärjään hyvin. Silti en pääse edes työhaastatteluihin.

Vierailija
184/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajilla, etenkin pitkään alalla olleilla, sama tilanne kuin opettajapuolella. Nuoret koulunsa päättäneet hoitajat saavat pääsääntöisesti sijaisuudet ja vakipaikat. Lähihoitajia koulutetaan kokoajan vain lisää ja lisää. Silti meitä on kortistossa vaikka kuinka paljon! Vanhemmille hoitajille annetaan päivän - muutaman päivän pätkiä kerrallaan. Sopimus katkaistaan juurikin siihen kun olisi aika saada se ansaittu vapaapäivä. Uudet lähihoitajat saavat pitkiä sijaisuuksia ja todellakin jopa vakipaikkoja. Siihen asti sijaisuuksia riittää kun alkaa olla aika maksaa ns. ikälisää. Tässä kohdin huomaatkin, että sijaisuudet jostain kumman syystä alkaa vähentyä. Likaista peliä, en muuta sano. Olet kuin pelinappula tässä pelissä. Alanvaihto mielessä, vaikka ikää jo 53v. Nimittäin uutena tekijänä jollain alalla voi hyvällä tuurilla saada niitä töitä, ainakin joksikin aikaa. Hyvä Suomi!

Vierailija
185/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusmestari ja sen jälkeen luin rakennusinsinööriksi. Nuorisotyöntekijän koulutus on myös, tosin siitä aikaa on 25-vuotta. Ikäni on 61 v.

Pääkaupunkiseudulla ainakin on pula rakennusalan ammattilaisista. Ovatko tietosi alalta jo vanhentuneita vai asutko jossain syrjemmällä?

Ei ole hänelle töitä. Juuri kun alkaa olemaan oppinut perusasiat, niin jää eläkkeelle. EI nyt kukaan oikeasti kuusikymppistä vastavalmistunutta palkkaa, eikä siinä tarvitse edes olla mikään ikärasisti. Ihan normaalia.

Öööö... Olen valmistunut rakennusmestariksi vuonna 1978 ja inssiksi vuonna 1989 ja ollut yhtäjaksoisesti töissä aina tämän vuoden maaliskuuhun asti. En siis valmistunut kuuskymppisenä. 

Vierailija
186/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biotekniikan insinööri. Laboratoriohoitajien/bioanalyytikoiden (näitä töitä riittää) paikkoja emme voi hakea, mutta he hakeutuvat niihin paikkoihin, joita me voisimme tehdä. Myös maisterit ja laborantit kilpailevat kanssamme samoista vähäisistä työpaikoista.

Niin kilpailemmekin.

T:Työtön maisteri biotekniikan alalta.

Vierailija
187/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistosuunnittelija

Pitäiskö sun opiskella Cobol-ohjelmointikieltä? 50-luvun kieli, jota pankit käyttää vieläkin. Työllisyys taattu ainkain seuraavat 25 vuotta.

Enpä usko. Olen kyllä ohjelmoinut joskus RPG:llä ja niitäkin paikkoja tuntuu olevan enemmän kuin noita hehkutettuja Cobol pestejä. Toisekseen haluttuja ovat vain vanhat Cobol ohjelmoijat.

Millä kielillä olet ohjelmoinut?

Pascal, RPG, C++, Java, Scala, Python, Javascript, HTML, SQL, Swift mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen. Varmaan jotain muitakin on sattunut eteen vuosien varrella.

Vierailija
188/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida olla yhtään lääkäriä tässä ketjussa. Töissä ovat kaikki, vaikka olisivat kuinka huonoja työssään..

Vierailija
189/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biotekniikan insinööri. Laboratoriohoitajien/bioanalyytikoiden (näitä töitä riittää) paikkoja emme voi hakea, mutta he hakeutuvat niihin paikkoihin, joita me voisimme tehdä. Myös maisterit ja laborantit kilpailevat kanssamme samoista vähäisistä työpaikoista.

Niin kilpailemmekin.

T:Työtön maisteri biotekniikan alalta.

Näissä mittelöissä voittaa ensimmäisenä nuorehko mies-insinööri tai mies-bioanalyytikko. Sen jälkeen nuorehko naismaisteri. Muilla saattaa olla pieni mahdollisuus, jos on vahva työkokemus juuri siltä tietyltä spesiaalialalta, jota kyseinen tehtävä vaatii.

Vierailija
190/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt saatana jaksako!

Täällä ikäloppu (46) nainen, jolla korkeakoulututkinto (FL) sieltä kaikkein vaaaaaatimattomimmalta alalta (vieraat kielet, "surkein kieliyhdistelmä" EN&RU), enkä ole edes opettaja. Ja töissä vaan ihmeen kaupalla ??? valmistumisesta asti.

Jos minä surkeine verkoistoineni, maaseudulta pääkaupunkiin matkattuani, olen työllistynyt vuodesta -96, miten te lähihoitajat, biokemistit ja insinöörit VOITTE olla työttöminä?

Koska humanistihan on sitä pohjasakkaa, joka opiskelee "folkloristiikkaa ja sukupuolentutkimusta", ja niitä on liian paljon, ja miksi kaikki naiset opiskelee höpöhöpöaloja, miksi ette hakeudu lukemaan tuotantotekniikkaa."

Sanoisin vaan että jos ei usko itseensä, peli on menetetty. Ihan sama, identifioidutko sitten intro/ekstro/mulqvertiksi, työelämä kaipaa tietynlaisia yksilöitä ja jos et pysty sellaiseksi muuntautumaan CV:n ja työpaikkahaastattelun ajaksi; no, sitten koulutus on kohdallasi mennyt hukkaan.

Lopettakaa uhriutuminen, aloittakaa yrittäminen.

Vierailija
191/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?

Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.

Anteeksi vaan, mutta jos on kuluttanut omia ja yhteiskunnan resursseja kolmeen tutkintoon eikä vieläkään työllisty - vika löytyy sieltä kuuluisasta peilistä! Puuttuu pitkäjänteisyyttä, verkostojen luomistaitoa, viestintäosaamista, oikeata asennetta....

Kolmen tutkinnon opiskelijat ovat pysyvästi epävarmoja nuoria humanistinaisia, jotka ensimmäiset kymmenen hylkyä työnhaussa saatuaan vetäytyvät takaisin opiskelijastatuksen turviin. Hävetkää!

Lapsi hyvä, se ensimmäinen koulutus on voitu hankkia 80-luvun alussa, seuraava 2000-luvun taitteessa ja kolmas 2010-luvulla, kuten lähisukulaiseni on tehnyt. Hän ei ole voinut sille mitään, että osa ammateista on hävinnyt muutama vuosi valmistumisen jälkeen tai työpaikka on muuttanut monen muun kanssa Kiinaan. Jos noita ei työkseen koulutuksia suunnittelevat virkamiehetkään osaa ennustaa, niin miten sitten yksittäinen ihminen? Häpeä itse ja oikein kunnolla.

Vierailija
192/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiaa opiskelin yliopistossa ja huono valinta.

Nämä on niitä akateemisia prototyyppityöttömiä. Opiskellaan humanistisen alan maisteriksi ja kuvitellaan työllistyvän sillä. Oletko opiskellut pedagogisia, miksi et? Oletko hakunut jatko-opintoihin? Miksi et? Historiallahan voi työllistyä lähinnä opettajaksi tai tutkijaksi, mutta ilman em. lisäopintoja ei mitään mahdollisuuksia.

Vierailija
193/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ikäloppu (46) nainen, jolla korkeakoulututkinto (FL) sieltä kaikkein vaaaaaatimattomimmalta alalta (vieraat kielet, "surkein kieliyhdistelmä" EN&RU), enkä ole edes opettaja. Ja töissä vaan ihmeen kaupalla ??? valmistumisesta asti.

Jos minä surkeine verkoistoineni, maaseudulta pääkaupunkiin matkattuani, olen työllistynyt vuodesta -96, miten te lähihoitajat, biokemistit ja insinöörit VOITTE olla työttöminä?

Koska humanistihan on sitä pohjasakkaa, joka opiskelee "folkloristiikkaa ja sukupuolentutkimusta", ja niitä on liian paljon, ja miksi kaikki naiset opiskelee höpöhöpöaloja, miksi ette hakeudu lukemaan tuotantotekniikkaa."

Sanoisin vaan että jos ei usko itseensä, peli on menetetty. Ihan sama, identifioidutko sitten intro/ekstro/mulqvertiksi, työelämä kaipaa tietynlaisia yksilöitä ja jos et pysty sellaiseksi muuntautumaan CV:n ja työpaikkahaastattelun ajaksi; no, sitten koulutus on kohdallasi mennyt hukkaan.

No eipä korkea koulutus eikä hyvä työpaikka ainakaan käytöstapoja ole sinulle tuonut. Liekö kotikasvatuksessa ollut puutteita? Työllistymisessä suurin osa on ihan tuurissa - se, että sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Vierailija
194/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava sai Englannista töitä koodarina ilman alan koulutusta, mutta hän oli opiskellut koodausta harrastuksenaan. Ulkomailla siis näitäkin töitä enemmän. 

Tämä ala on hieman kysymysmerkki, kun työnantajat toisaalta valittavat työvoimapulaa ja toisaalta tämänkin alan rautaisia ammattilaisia on paljon työttömänä. Hakevatko työnantajat jotain kapean sektorin täsmäosaamista ja palkkaa ei raaskittaisi maksaa?

Tuttu nuorimies pääsi hädin tuskin 18 täytettyään suoraan lukiosta koodaushommiin. Oli ehtinyt aloittaa jo tietojenkäsittelytieteen opinnot, mutta ne jäävät nyt hieman sivuraiteelle kun täysipäiväinen työ ymmärrettävästi vie leijonanosan ajasta. Miten voi olla että lukiosta suoraan pääsee töihin, mutta kokeneita ammattilaisia ei huolita? Jos on 15-20 vuotta koodannut, niin kyllä sellainen ihminen oppii aika vauhdilla uudet teknologiat, jos osaamisessa on aukkoja. Mutta mieluummin otetaan sitten tuollainen lupaavalta vaikuttava untuvikko?

Tämä tuntuu kauhealta resurssien haaskaukselta, kun miettii miten paljon koulutettuja ja kokeneita ihmisiä on työttömänä. Tämä on kansakunnan voimavarojen haaskausta ja näiden ihmisten kohdalla myös inhimillinen tragedia. Ja monilla työpaikoilla ne, jotka ovat vielä työnsyrjässä kiinni, voivat henkisesti pahoin koska työilmapiiri on huono tai vaatimukset ovat liian kovat resursseihin nähden.

Tuo 18-vuotias voi olla jonkin tällä hetkellä pinnalla olevan suppean alueen huippu-osaaja. Kun 35-vuotiaana saa kenkää niin voi olla aika tyhjän päällä, jos ei ole mitään tutkintoa laittaa cv:hen.

Vierailija
195/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhealta tuntuu lukea näistä tilanteistanne. Korkeasti kouluttautuneita ammatti-ihmisiä vailla työtä ja kouluttautumispanoksensa sekä osaamisensa mukaista elantoa. Jotain vikaa todella on työelämässä ja myös töiden järjestelyssä, Esimerkiksi työvoimatoimiston roolin tulisi muuttua konkreettiseksi. Yrityksiä tulisi velvoittaa sijoittamaan työntekijöitä palvelukseensa siten, että palkan aluksi esim. 6 kk maksaa yhteiskunta edellyttäen työsuhteen jatkumisen ainakin vastaavasti. Tämä olisi kaikille edullisempaa, kuin ihmisten roikuttaminen tyhjän panttina työmarkkinatuella vuositolkulla.

Vierailija
196/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä korkea koulutus eikä hyvä työpaikka ainakaan käytöstapoja ole sinulle tuonut. Liekö kotikasvatuksessa ollut puutteita? Työllistymisessä suurin osa on ihan tuurissa - se, että sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Itse asiassa mulkerot ja narsistit pärjäävät työelämässä aika hyvin kun on terävät kyynärpäät.

Vierailija
197/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisiasi mulkvisteja näkyy olevan yhä enemmän ja enemmän työpaikoilla.

Vierailija
198/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, on ollut aivan eri asia työllistyä 90-luvun lopulla kuin 2010-luvulla. Tilanne on kurjistunut vuosi vuodelta, joten turha täällä elvistellä. Toivottavasti et ainakaan asiakaspalvelussa ole, vaikutat erittäin tylyltä ja ymmärtämättömältä tyypiltä..

Vierailija
199/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva artesaani :D tosin tiedostan työllistymisen mahdollisuuden näillä skilsseillä ja siksi opiskelen muuta tällä hetkellä.

Vierailija
200/559 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?

Menisinkin, ellei TE-keskus ja hallitus torppaa sitä. Rajoitukset uudelleen koulutukselle on melkoiset. Ei sinne kouluun niin vain mennä.

Minä ainakin ihan itse vain otin yhteyttä amikseen ja opiskelin lähihoitajaksi. Ei siinä TE-keskus tai hallitus mitään estänyt. Opintojen ajan elätin itseni jakamalla lehtiä öisin. Lehdenjakajan töitä on nytkin tarjolla useilla eri paikkakunnilla.

https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/varhaisjakelija/

Siitä vaan opiskelemaan!