Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
481/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi. 

Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.

Jaahas, itsekin hain muotoilijaksi, mutten saanut tukea. Näköjään riippuu ihan naamakertoimesta... Kai näissä jotku säännöt pitäisi olla, jotta olisi tasa-arvoista kaikille?

No tämän naaman perusteella tehtävän päätöksen olinkin näistä jo kuullut ja tämä kyllä varmisti lisää. 

Riippuu virkailijasta miten ymmärtävät akateemisia ja luovia aloja tai muita vastaavia. Ennen oli akateemisillekin oma toimisto ja virkailijat, nythän noita ei enää ole, joten voi päätyä virkailijalle, joka ei ymmärrä noista aloista mitään.

Jos aikoo hakea, kannattaa todella selkeästi selvittää taustat; mikä koulutus on, miten tarpeellinen ja miten parantaa työllistymistä, jne. Voi hankkia myös lausuntoja suosittelijoilta tai mitä vaan joka tukee koulutukseen hakeutumista. Rautalankamallia siis työkkäriin.

Hakea voi tietenkin uudestaan.

Itse kun ensi tapaamisella työkkärissä kysyttiin tutkinnostani ja kerroin sen, työvoimaneuvoja (vai mikä mahtaa nimike olla) kysyi, mitä FM tarkoittaa. Vastasin, että finanssialan merkantti. Ja otti todesta.

Eipä ihme, että monet KTM:t saavat työkkäristä osoituksia hakea kasvatusalan työpaikkoihin.

Nykyään saa parhaiten töitä, jos ei mistään mitään tiedä eikä osaa kunnolla edes kirjoittaa, mutta on olemukseltaan pirteä ja pintamuotia seuraava.

Vierailija
482/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja (taideaine)

Pätkätöihin olen työllistynyt jo vuosien ajan, mutta kesät työttömänä ja nyt joulu"lomaltakaan" ei tule palkkaa. Seuraava pätkä ei ole koskaan varma. Alalla piti olla työtekijän markkinat valmistuessani, mutta peruskoulujen opetussuunnitelma uudistui ja työpaikat katosivat. Tämä on jo toinen tutkintoni ja työllistymisen piti olla varma.

Ohi aiheen, mutta mielestäni peruskoulussa pitäisi olla juuri enemmän taideaineita! Vähentikö opetussuunnitelma niitä entisestään?

Samaa mieltä, mutta mistä sinusta pitäisi sitten vähentää:

- liikunta, fyysinen kunto alas?

- matematiikka ja kielet, nehän on ihan turhia kansantaloudellisesti?

- äidinkieli, jota on järkyttävän vähän oppisisältöön nähden jo tällä hetkellä?

- historia/yhteiskuntaoppi, eihän sitä tarvi kulttuuria ja yhteiskuntaa tuntea yhtään?

Mistä siis leikkaisit? BG, uskonto? Ne on enää jäljellä, mutta ei niistä montaa tuntia repeä irti taideaineisiin.

Ruotsia ainakin voisi vähentää. Kyse on myös arvostuksesta, mun mielestä taideaineet on yhtä tärkeitä kuin esim. matematiikka tai maantieto tai mikä tahansa yllämainituista. Eli ehkä kaikista nipistetään hieman, jotta saadaan vähän lisää taideaineita. Erittäin hyvä olisi myös yhdistää eri aineita keskenään enemmän. Esim. luontoretki, jossa opetellaan biologiaa, yhteiskuntaoppia (suunnistusta), historiaakin, liikuntaa saa myös samalla ja sitten kuvataidetta esim. maalataan/piirretään jälkeen päin tämä retki inspiraation lähteenä paperille/kankaalle.

t.eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja (taideaine)

Pätkätöihin olen työllistynyt jo vuosien ajan, mutta kesät työttömänä ja nyt joulu"lomaltakaan" ei tule palkkaa. Seuraava pätkä ei ole koskaan varma. Alalla piti olla työtekijän markkinat valmistuessani, mutta peruskoulujen opetussuunnitelma uudistui ja työpaikat katosivat. Tämä on jo toinen tutkintoni ja työllistymisen piti olla varma.

Ohi aiheen, mutta mielestäni peruskoulussa pitäisi olla juuri enemmän taideaineita! Vähentikö opetussuunnitelma niitä entisestään?

Samaa mieltä, mutta mistä sinusta pitäisi sitten vähentää:

- liikunta, fyysinen kunto alas?

- matematiikka ja kielet, nehän on ihan turhia kansantaloudellisesti?

- äidinkieli, jota on järkyttävän vähän oppisisältöön nähden jo tällä hetkellä?

- historia/yhteiskuntaoppi, eihän sitä tarvi kulttuuria ja yhteiskuntaa tuntea yhtään?

Mistä siis leikkaisit? BG, uskonto? Ne on enää jäljellä, mutta ei niistä montaa tuntia repeä irti taideaineisiin.

Ruotsia ainakin voisi vähentää. Kyse on myös arvostuksesta, mun mielestä taideaineet on yhtä tärkeitä kuin esim. matematiikka tai maantieto tai mikä tahansa yllämainituista. Eli ehkä kaikista nipistetään hieman, jotta saadaan vähän lisää taideaineita. Erittäin hyvä olisi myös yhdistää eri aineita keskenään enemmän. Esim. luontoretki, jossa opetellaan biologiaa, yhteiskuntaoppia (suunnistusta), historiaakin, liikuntaa saa myös samalla ja sitten kuvataidetta esim. maalataan/piirretään jälkeen päin tämä retki inspiraation lähteenä paperille/kankaalle.

t.eri

..ja vaikka matikantunnilla sitten retkeen liittyviä laskutehtäviä vielä :)

Vierailija
484/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajien koulutusmääriä lisättiin vuonna 2017. On kyllä omituista, kun työttömänä on niin paljon.

Luokanopettajia on paljon työttömänä vain keskisuomessa. On paljon pieniä kuntia, joissa on pulaa pätevistä ja suurimmassa osassa Suomea tilanne on tasapainossa. Kysymys on siitä, että koulutetut eivät halua muuttaa. Oma valinta siis hyvin pitkälle. Minäkin olin töissä pienessä kunnassa, jossa meitä päteviä opettajia oli vain viisi koko yli kymmenen hengen opettajakunnasta. Kaikki erityisopettajista, luokanopettajiin ja alkuopettajiin olivat muun koulutuksen saaneita, koska päteviä hakijoita ei saatu. Tämä opettajien kitinä täällä on siis hyvin epäuskottavaa ja ihan paikkakuntakohtaista kotipaikkarakkautta vain tai sitten haluttomuutta lisäkouluttautua tehtäviin, joissa työtä olisi. Ei kannata siis uskoa, että opettajilla ei ole työtä. Jossakin on, jossakin ei. Aina voi valita.

Kerropa sitten mikä tämä kunta ja koulu on?

Vierailija
485/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajien koulutusmääriä lisättiin vuonna 2017. On kyllä omituista, kun työttömänä on niin paljon.

Luokanopettajia on paljon työttömänä vain keskisuomessa. On paljon pieniä kuntia, joissa on pulaa pätevistä ja suurimmassa osassa Suomea tilanne on tasapainossa. Kysymys on siitä, että koulutetut eivät halua muuttaa. Oma valinta siis hyvin pitkälle. Minäkin olin töissä pienessä kunnassa, jossa meitä päteviä opettajia oli vain viisi koko yli kymmenen hengen opettajakunnasta. Kaikki erityisopettajista, luokanopettajiin ja alkuopettajiin olivat muun koulutuksen saaneita, koska päteviä hakijoita ei saatu. Tämä opettajien kitinä täällä on siis hyvin epäuskottavaa ja ihan paikkakuntakohtaista kotipaikkarakkautta vain tai sitten haluttomuutta lisäkouluttautua tehtäviin, joissa työtä olisi. Ei kannata siis uskoa, että opettajilla ei ole työtä. Jossakin on, jossakin ei. Aina voi valita.

Kunnan ja koulun nimi jakoon vaan. Kokemukseni mukaan pikkupaikkaunnille on myös paljon päteviä hakijoita.

Vierailija
486/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

55-vuotias lähihoitaja Suomen 7. Suurimmasta kaupungista.

Vierailija
487/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitteko vastaajat vielä miltä maantieteelliseltä alueelta olette töitä hakeneet? En mitenkään vittuilumielessä kysy, vaan kiinnostaa aidosti.

Koko Suomi hakualueena ja rajojen ulkopuolella Belgia.

mallipuuseppä/konepuuseppä

Itse olen juristi ja 7 kk kesti hiljattain oma työnhakuni Varsinais-Suomessa (tosin melko matalalla sykkeellä suoritettu, koska hoidin samalla lapsia kotona) mutta mielestäni kohtalaisen pitkä aika kuitenkin tällä koulutuksella. Pk-seudulla uskon, että olisi työllistynyt nopeammin. 

Vierailija
488/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmistosuunnittelija, FT.

Vierailija
489/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajillekaan ei riitä työpaikkoja. olen työtön aineenopettaja ja luokanopettaja. Myös ihmettelen, miksi opettajia koulutetaan niin paljon.

Itse olen kielten ope ja meidäkin laitoksella puhuttiin vaan koulutuspaikkojen lisäämisestä. Miten voidaan yliopistolla olla niin pihalla aineenopettajien työttömyystilanteesta. Itse työskentelen tällä hetkellä osa-aikaisena koulunkäyntiavustajana.

Vierailija
490/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö, Kuopio. Vain kesäsijaisuuksiin mahdollista päästä.

Vierailija
491/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi. 

Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.

Tarkoitin työvoimatoimiston tukemaa opiskelua. En ole hakeutunut media-alan opintoihin, koska niitä ei käsittääkseni tueta. Huomasin työskennellessäni, että viihdyin tosi hyvin lasten ja nuorten parissa opettaessani kuvatataiteita ja askartelua (työllistämistyö, kesti 1 v 2kk.). Olin myös hoitoapulainen (taas työllistämistyö, 6 kk) muistisairaiden ja myös muuta kuntoutusta tarvitsevien vanhusten parissa. Huomasin nauttivani työskentelystä ihmisten parissa, introverttiydestäni huolimatta, siksi on kiinnostanut lähihoitajan opinnot. Ajattelin, että hoitotyössä tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Lisäksi ajattelin voivani hyödyntää kuvataideopintoja mm. lasten ja vanhusten parissa työskennellessäni, jos saisin töitä. Se tie tuntuu nyt pystyyn nousseelta. Kai sitä on tulevaisuudessa haettava töitä, joita ei ole tai joihin hakee sata muuta hakijaa. Täytän tammikuussa jo 46 vuotta, olen nainen (sekin vielä) ja tuo mun toistuva masennukseni (on ollut runsaasti isoja pettymyksiä elämässä ja ihmissuhteissa, olen herkkä ihminen). Kai tässä alkaa irvailla joku tuota herkkyyttä. Haluisin todella päästä eroon masennuksestani.

Mites toimintaterapeutti?

Meillä päin olisi ainakin puheterapeuteista huutava pula. Omalla lapsella puhevika, eikä kukaan voi tehdä yhtään mitään, kun ei ole ketään kuka tässä asiassa voisi auttaa.

Eipä ole ulaa puheterapeuteista eiä suhygienisteistä parin vuoden kuluttua.Nimittäin kummankin alan opiskelupaikat ovat ääriään myten täynnä, lisäpaikkojakin on avattu.

Niinpä puheterapeutteja ja suuhygienistejä valmistuukin sitten suoraan kortistoon.

Vierailija
492/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?

Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.

Anteeksi vaan, mutta jos on kuluttanut omia ja yhteiskunnan resursseja kolmeen tutkintoon eikä vieläkään työllisty - vika löytyy sieltä kuuluisasta peilistä! Puuttuu pitkäjänteisyyttä, verkostojen luomistaitoa, viestintäosaamista, oikeata asennetta....

Kolmen tutkinnon opiskelijat ovat pysyvästi epävarmoja nuoria humanistinaisia, jotka ensimmäiset kymmenen hylkyä työnhaussa saatuaan vetäytyvät takaisin opiskelijastatuksen turviin. Hävetkää!

Ei, vika ei ole näissä työttömissä, vaan siinä, että jonkin aikaa työttömänä olleilla on leima otsassaan. Sinäkin syyllistyit heti siihen ajatteluun. Nämä ihmiset ovat fiksuja, ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Siihen ihminen ei hirveästi voi vaikuttaa, jos on introvertti luonteeltaan, mutta kyllä rekrytoijienkin pitäisi ymmärtää, ettei työt välttämättä tule tehdyksi parhaimmalla mahdollisella tavalla aina vain suupalttien kahvittelijoiden toimesta. Nuorilla rekrytoijilla on myös ikärasismi vahvasti päällä työntekijöitä valitessaan.

Ei riitä että on tunnollinen ja ahkera sekä fiksu, pitää olla myös tuottava. Pitää osata puskea omia asioita läpi organisaatiossa, muuten jää jalkoihin. Suupaltit etenevät aluksi, mutta kun käy ilmi että sanojen takana ei ole mitään, eteneminen pysähtyy. Silloin oikealla tavalla ahkera, sinnikäs ja tehokas työntekijä jatkaa.

Valitettavasti se ei mene noin oikeassa työelämässä. Vähiten töitä tekevät suupaltit nuoleskelevat esimiehiään ja ovat näiden erityissuojeluksessa. Tämä tuli todistetuksi, kun Helsingin yliopistolla oli isot massairtisanomiset. Ahkerat työntekijät saivat kenkää, kun eivät olleet ymmärtäneet käyttää työaikaansa päättävässä asemassa olevien lipittämiseen. Puolet työajastaan kahvittelevat ja 'kokoustavat' saivat pitää työpaikkansa.

Pointti on oli että elämässä pitää osata vähän molempia. Taidot ja osaaminen ei pelkästään riitä vaan pitää osata sopivasti nosta omaa osaamistaan ja tekemistään esille.

Kun kiistellään johtamisen linjauksista tai taistellaan resursseista millä tahansa organisaatiotasolla, näitäkin taitoja tarvitaan. Suomalainen koulu- ja yliopistolaitos ei tässä suhteessa valmenna pätkääkään työelämään ja siksi usein suomalaiset henkilöt ja yksiköt aivan turhaan jäävät kv. organisaatioissa sivussakatsojiksi.

Jos on tehnyt kaksi tai kolme tutkintoa eikä silti pääse töihin, on vikaa itsessä, eli omaa toimintaa pitää muuttaa. Kannattaisi ehkä kääntää katse verkostoitumis- ja markkinointitaitoihin pelkän substanssiosaamisen sijaan. Syyttämällä maailmaa epäreiluksi ei oma asema muutu mihinkään.

Itse aloin tajuta näitä asioita työelämässä kun nuoremmat alkoivat saada vastuullisia projekteja ja esimiespaikkoja vaikka eivät olleet sen parempia kuin minäkään. Olivat aktiivisemmin esillä ja siksi jäivät mieleen. Olen yrittänyt parantaa oman työni "mainostamista", mutta olisi näitäkin taitoja ollut hyvä harjoitella jo opiskeluaikana.

Vierailija
493/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköisesti ostolaskut kierrätetään kentällä niin, että järjestelmä etsii siihen automaattisesti tiliöinnin ja laittaa laskun kiertoon ennalta tehdyn kierron perusteella. Kirjanpitäjä on jatkossa enemmän neuvova asiantuntija ja onhan selvää, että homma pyörii nykyistä vähemmällä henkilökunnalla.

Olen itse enstisellä työpaikalla ollut ottamassa uutta järjestelmää käyttöön ja kun homma alkoi kunnolla toimia, niin mitäpä teki työnantaja? Pisti yt:t pystyyn. Nyt sinne on tullut uusia asiakkaita ja työntekijämäärä on vain pienentynyt minunkin lähtöni jälkeen.[/quote]

Voi ei, olen juuri ollut aikeissa hankkia lisäkoulutusta taloushallintoon kun toimistotöitä pääasiassa tehnyt ja ne paikat katoaa vauhdilla juurikin tuon Digitalisaation takia. Kirjanpitäjän ja palkanlaskijan töitä on vielä selvästi enemmän mutta näinkö on sielläkin suunnalla 😟.

Periaatteessa tietoteknisesti ei liene vaikeaa suunnitella lähes alusta loppuun asti toimivaa kirjanpito-ohjelmaa juurikin siksi että kirjanpito on täysin koordinoitavissa eri tapahtumalajeille digitaalisesti. Eli lähitulevaisuudessa häviää myös nuo työpaikat. Mitä ihmeen työpaikkoja jää enää jäljelle tehtäväksi? Älkää hyvät ihmiset hankkiko liiketalouden tutkintoa merkonomi-tradenomi niillä ei tee mitään.[/quote]

Ei hyvää päivää......teillä ei ilmiselvästi ole mitään käsitystä taloushallinnon työstä tai olette päässeet tekemään vain perustason töitä, just sitä missä tallennellaan vain niitä pikku kuitteja. Kirjanpitäjän työtä ei koskaan voi täysin automatisoida, myös ne automaattisesti tallentuneet tapahtumat täytyy aina tarkistaa, verotus huolehtia, että menee 100%:sti oikein yms. En nyt jaksa tässä tarkemmin eritellä, mutta työ on niin laajaa, että kyllä siinä tekemistä piisaa vaikka kuinka olisi automaattista.

Vierailija
494/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköisesti ostolaskut kierrätetään kentällä niin, että järjestelmä etsii siihen automaattisesti tiliöinnin ja laittaa laskun kiertoon ennalta tehdyn kierron perusteella. Kirjanpitäjä on jatkossa enemmän neuvova asiantuntija ja onhan selvää, että homma pyörii nykyistä vähemmällä henkilökunnalla.

Olen itse enstisellä työpaikalla ollut ottamassa uutta järjestelmää käyttöön ja kun homma alkoi kunnolla toimia, niin mitäpä teki työnantaja? Pisti yt:t pystyyn. Nyt sinne on tullut uusia asiakkaita ja työntekijämäärä on vain pienentynyt minunkin lähtöni jälkeen.

Voi ei, olen juuri ollut aikeissa hankkia lisäkoulutusta taloushallintoon kun toimistotöitä pääasiassa tehnyt ja ne paikat katoaa vauhdilla juurikin tuon Digitalisaation takia. Kirjanpitäjän ja palkanlaskijan töitä on vielä selvästi enemmän mutta näinkö on sielläkin suunnalla 😟.

Periaatteessa tietoteknisesti ei liene vaikeaa suunnitella lähes alusta loppuun asti toimivaa kirjanpito-ohjelmaa juurikin siksi että kirjanpito on täysin koordinoitavissa eri tapahtumalajeille digitaalisesti. Eli lähitulevaisuudessa häviää myös nuo työpaikat. Mitä ihmeen työpaikkoja jää enää jäljelle tehtäväksi? Älkää hyvät ihmiset hankkiko liiketalouden tutkintoa merkonomi-tradenomi niillä ei tee mitään.

Ei hyvää päivää......teillä ei ilmiselvästi ole mitään käsitystä taloushallinnon työstä tai olette päässeet tekemään vain perustason töitä, just sitä missä tallennellaan vain niitä pikku kuitteja. Kirjanpitäjän työtä ei koskaan voi täysin automatisoida, myös ne automaattisesti tallentuneet tapahtumat täytyy aina tarkistaa, verotus huolehtia, että menee 100%:sti oikein yms. En nyt jaksa tässä tarkemmin eritellä, mutta työ on niin laajaa, että kyllä siinä tekemistä piisaa vaikka kuinka olisi automaattista.

Ne tehdään halvemmissa maissa. Sitten kun kaikki on sähköistä, menee verotus ja muut asiat kohdilleen koneoppimisen avulla.

Vierailija
495/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin ja datanomin tutkinnot on suoritettuna

Vierailija
496/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshuora 69

Vierailija
497/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitteko vastaajat vielä miltä maantieteelliseltä alueelta olette töitä hakeneet? En mitenkään vittuilumielessä kysy, vaan kiinnostaa aidosti.

Itse olen juristi ja 7 kk kesti hiljattain oma työnhakuni Varsinais-Suomessa (tosin melko matalalla sykkeellä suoritettu, koska hoidin samalla lapsia kotona) mutta mielestäni kohtalaisen pitkä aika kuitenkin tällä koulutuksella. Pk-seudulla uskon, että olisi työllistynyt nopeammin. 

Minä olen eläinlääkäri. Se oli aiemmin takuuvarma tutkinto saada hyvä työ, valinnanvaraakin oli vaikka kuinka. Ei ole enää, koska mm. ulkomailta valmistuu meitä enemmän ja enemmän kokoajan. Meillä tuo alueellisuus työnsaannin suhteen menee juuri päinvastoin: syrjäseuduilta voisi vielä saada viran, Pk-seudulla paskapalkkaisia pätkätöitä.

Vierailija
498/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI, konetekniikka. Työkokemusta alalta yli 20 v, mutta ikääkin yli 50 v.

Vierailija
499/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eläinlääkäri. Se oli aiemmin takuuvarma tutkinto saada hyvä työ, valinnanvaraakin oli vaikka kuinka. Ei ole enää, koska mm. ulkomailta valmistuu meitä enemmän ja enemmän kokoajan. Meillä tuo alueellisuus työnsaannin suhteen menee juuri päinvastoin: syrjäseuduilta voisi vielä saada viran, Pk-seudulla paskapalkkaisia pätkätöitä.

Et ole varmasti ainoa vastaavassa tilanteessa. Yksi tuttu eläinlääkäri vaihtoi alaa huonon työtilanteen takia ja opiskeli lähihoitajaksi.

Vierailija
500/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituspaikkojen määrän yliopistoissa päättää opetusministeriö, ei yliopistot/tiedekunnat/koulutusohjelmat itse.

Mutta työttömille opettajille ilouutinen: MÄ sain vihdoin töitä! Vihdoin ja viimein! Oon todella onnellinen, koska päteviä ja hyviä opettajia on ihan valtavasti työttömänä - minäkin olin yksi heistä. En uskonut enää, että voisin edes työllistyä... kyllä se aurinko paistaa joskus pimeäänkin tunneliin, uskokaa pois ja tsemiä kaikille työttömille opeille. Hakurumba se on taas keväällä minullakin edessä, mutta nyt muutaman kuukauden ehdin hetken nauttia!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi