Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
441/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liilaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanattomaksi vetää kyllä tämä opettajien työllisyystilanne. Valmistun pian opeksi. Ei muuta kuin kortistoon vaan. Vuosien opiskelut, hienot arvosanat ja vaivannäkö vessasta alas:(

Opiskelijoita otetaan sijaisiksi, koska tulee halvemmaksi. Joku onnekas saa sitä kautta vakityön. Ja toki suhteilla pääsee edelleen hyvin töihin jonojen ohi. Sääli vaan että tuhansien opettajien unelmat murretaan, opiskeluun satsaaminen ei kannattanut ja osaaminen menee hukkaan. Peruskoulu rämpii muutenkin suossa uudistuksineen, mutta en ole vakuuttunut siitä, että opettaja-aineskaan olisi parhaasta päästä nykyisillä valintakriteereillä.

Opettajaksi ei pääse vakituiseksi ellei ole täysin pätevä eli valmistunut opeksi. Opiskelijat voi kyllä tehdä lyhyempiä pätkiä, mutta jos epäpätevä palkataan pätevän ohi lienee syytä pyytää rehtorilta perusteluja.

Niin, ala nyt sitten valittaa ja tapella asiasta. Minä kävin opettajana pari vuotta sitten haastattelussa ja meitä haastateltiin kolme sijaisuuteen. Hakijoita (päteviä) oli kai ollut 20-30, kesken vuotta muutaman kuukauden sijaisuus.  Valittiin sitten henkilö, jonka tietoja ei löydy mistään netistä. Kysyin rehtorilta valintaperusteita ja kelpoisuutta. Vastaus oli, että "on valmistumassa opettajaksi pian" (=epäpätevä) ja työkokemusta vuosia opetustyöstä, kun me kaksi muuta oltiin lyhyellä kokemuksella. Kysyin vielä perään, että eihän valmistumaton ole kelpoinen ja "pian" on aina suhteellista. Lisäksi kysyin, että mistä opetustyöstä on kokemusta. Lopulta kiemurtelun jälkeen vastasi, että on ollut päiväkodissa vuosia varhaiskasvatuksen puolella... Sitten selvisi, että on lähihoitaja. En tiedä, opiskeleeko opettajaksi, todennäköisesti. Ei ole montaa kuukautta, kun törmäsin parkkihallissa ko. rehtoriin ja laitin piruuttani googleen, joko tuon valitun gradu löytyy netistä. Ei löydy, ei löydy mistään valmistuneiden listoilta, eikä toimi nyt opettajana. Sen kuulin tutun kautta silloin, että ko. nainen oli rehtorin naapuri.

Vierailija
442/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäreistä pulaa, koulutettavia minimaalinen määrä. Eipä osa proffat nähdä opiskelupaikkojen tarvetta edes nenänsä päähän asti, saati tulevaisuuteen!

Hammaslääkäreitä koulutetaan vähän, koska se on erittäin kallis koulutus. Valtion pitäisi antaa yliopistoille erikseen rahat siihen, niin johan tulisi lisää hammaslääkäreitä. Yliopistoilla, kuten tiedetään, on rahat erityisen tiukalla nykyään.

Yliopistot käyttävät mielummin 'vähät' rahansa mm. somalinkielen professuureihin ja lehtorien palkkaamiseen.

Minä soisin rahoja käytettävän mielummin lääkärien ja hammaslääkärien kouluttamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä, työtön opettaja selität itsellesi työttömyytesi, kun opettajista on pulaa? Luuletko, että koulutuspaikkakunnalla pysyminen on joku hyvä syy? Olen sitä mieltä, että et yritä tarpeeksi työllistyäksesi. Enkä ole ainut.

Vierailija
444/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä, työtön opettaja selität itsellesi työttömyytesi, kun opettajista on pulaa? Luuletko, että koulutuspaikkakunnalla pysyminen on joku hyvä syy? Olen sitä mieltä, että et yritä tarpeeksi työllistyäksesi. Enkä ole ainut.

Menehän jo muualle jankkaamaan tätä typerää valhettasi ja muistathan ottaa iltalääkkeesi. Rehellisempää uutta vuotta sitten vaan.

T: Hyvä ope

Vierailija
445/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju taas paljastaa sen, että meitä työttömiä opettajia on pilvin pimein. Tämä on suuri tragedia. Olisi tuhannen taalan paikka, jos joku keksisi, mitä me voisimme ruveta tekemään. Oma neuvoni nuoremmille työttömille opettajille on, että lähtekää nyt äkkiä ulkomaille töihin, esim. Ruotsiin tai Norjaan!! Jos itselläni ei olisi perhettä ja taloa, en epäröisi hetkeäkään.

OAJ ummistaa silmät työttömyysongelmalle: sitä ei ole, jos siitä ei julkisesti puhuta. Ja tämä on vain yksittäisten opettajien mielipide tai ongelma, jos yrittää nostaa kissan pöydälle.

Jos olisin työtön opettaja, niin hakeutuisin koulunkäyntiavustajaksi, joista kuulemma on pulaa. Palkka ei ole kummoinen, mutta pysyisi ajan hermolla koulumaailmassa.

Epäilemättä nuori sijaisopettaja olisi kovasti ilahtunut, kun hänen luokkaansa tulisi avustajaksi pätevä opettaja 30 vuoden kokemuksella  tai sitten ei.

Työtön opettaja kokee koko koulutuksensa menevät täysin hukkaan, jos menee avustajaksi.  Miksi opiskella vuosikausia yliopistossa ja nostaa opintolainaa, ja sitten päätyä työhön, johon riittää tuore ylioppilastodistus?

Terveisin yksi työtön opettaja.

Koulunkäyntiavustajan palkalla ei makseta opintolainoja takaisin. Se on varma.

Minua kiinnostaisi tietää mikä uusi koulutusuudistus on tehnyt opettajista työttömiä? Tarkoitatteko vain näitä leikkauksia vai mitä? On jäänyt multa ohi kun ei ole enää kouluikäisiä lapsia 🙂

Opettajien liikakouluttaminen on se suurin ongelma. Edellisillekään ei ole töitä, mutta silti tuutataan lisää yliopistoista. Opettajien tarve on vähentynyt, koska kouluja on lakkautettu jne. Itselläni on jonkin verran opetustöitä, mutta ei läheskään niin paljon, että sillä eläisi. Olen erinomainen ope, mutta ei se auta. Niin ovat monet muutkin, eikä töitä vain ole.

Todella harmittavaa. Opettajathan on tosi huippuja ihmisinä noin yleisesti. Mites erityisopetus eikö niitäkään ole. Tiedän että on vaativaa mutta toisaalta palkitsevaa. Vai oliko ne jo kaikki integroitu yleispuolelle? Kaikki tuntemani Jyväskylästä tulevat opet on aivan ihania 😀 mutta varmaan muuallakin hyviä.

Vierailija
446/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että opetuskin siirtyy verkkoon jossain vaiheessa. Itse olisin aivan innoissani jos saisi suunnitella huippuopettajien kanssa jotain aivan uusia pelillisiä opetusmateriaaleja verkkoon. Tarvis vaan hyvän ohjelmistotalon ja hyvät opet tueksi. Mulla on ideoita siihen mut ne aika raakileasteella vielä. Se olis jotain täysin erilaista mitä tähän asti tehty.

Vierailija
447/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että opetuskin siirtyy verkkoon jossain vaiheessa. Itse olisin aivan innoissani jos saisi suunnitella huippuopettajien kanssa jotain aivan uusia pelillisiä opetusmateriaaleja verkkoon. Tarvis vaan hyvän ohjelmistotalon ja hyvät opet tueksi. Mulla on ideoita siihen mut ne aika raakileasteella vielä. Se olis jotain täysin erilaista mitä tähän asti tehty.

Tuntematta asiaa sen tarkemmin kommentoin silti, että ideasi saattavat olla hyvinkin toteutuskelpoisia. Kuulostaa lupaavalta. Kehittele niitä ja pidä unelmasta kiinni!

Vierailija
448/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetus on siirtynyt jo pitkälti verkkoon ainakin aikuispuolella ja lukiossakin osittain.

Vierailija
449/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terveystieteen maisterille on aina töitä. Marssi sinne HUS.n rekrysivuille vain. Ensin voit tehdä vaikka pävystyksiä ja sitten kun tutustut taloon voit päästä mieleiselle osastolle. Vai eikö sinulla ole jostain syystä lainkaan työkokemusta. Olet kai siistin näköinen, ilman tatuointeja tai kasvolävistyksiä. Voisit alotta vaikka heti tiistaina.

Oletko ihan tosissaan? Sarkasmiksi tuo on huonosti kirjoitettu. Jos olit, niin onko sinulla aavistustakaan, mitä terveystieteen maisteri tekee?

Terveystieteen maisteri on lääkäri.

Terveystieteen maisteri ei ole lääkäri. Vain lääketieteellisestä tiedekunnasta valmistuu lääkäreitä. Sieltä valmistuvien tutkintonimikkeet ovat lääketieteen lisensiaatti ja lääketieteen tohtori.

Tohtoreita ovat vain väitelleet eli vain osa lääkreistä.

Vierailija
450/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin filosofiaa ja rakennustekniikkaa, lopulta sairaanhoitajaksi ja työttömäksi en enää pääse vaikka haluaisin.

Vierailija
451/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäreistä pulaa, koulutettavia minimaalinen määrä. Eipä osa proffat nähdä opiskelupaikkojen tarvetta edes nenänsä päähän asti, saati tulevaisuuteen!

Lääkäriliitto on onnistunut pitämään lääkispaikkojen määrän alhaisena vaikka maaseudulla muuttotappiokunnissa on huutava pula lääkäreistä ja palkat on korkeat. Jostain syystä lääkäreillä on etuoikeus säilyttää tätä epätervettä tilannetta. 

Ei lääkäriliitolla ole mitään tekemistä hammaslääkärien tai niiden koulutuksen kanssa.

Vierailija
452/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?

Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.

Anteeksi vaan, mutta jos on kuluttanut omia ja yhteiskunnan resursseja kolmeen tutkintoon eikä vieläkään työllisty - vika löytyy sieltä kuuluisasta peilistä! Puuttuu pitkäjänteisyyttä, verkostojen luomistaitoa, viestintäosaamista, oikeata asennetta....

Kolmen tutkinnon opiskelijat ovat pysyvästi epävarmoja nuoria humanistinaisia, jotka ensimmäiset kymmenen hylkyä työnhaussa saatuaan vetäytyvät takaisin opiskelijastatuksen turviin. Hävetkää!

Ei, vika ei ole näissä työttömissä, vaan siinä, että jonkin aikaa työttömänä olleilla on leima otsassaan. Sinäkin syyllistyit heti siihen ajatteluun. Nämä ihmiset ovat fiksuja, ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Siihen ihminen ei hirveästi voi vaikuttaa, jos on introvertti luonteeltaan, mutta kyllä rekrytoijienkin pitäisi ymmärtää, ettei työt välttämättä tule tehdyksi parhaimmalla mahdollisella tavalla aina vain suupalttien kahvittelijoiden toimesta. Nuorilla rekrytoijilla on myös ikärasismi vahvasti päällä työntekijöitä valitessaan.

Ei riitä että on tunnollinen ja ahkera sekä fiksu, pitää olla myös tuottava. Pitää osata puskea omia asioita läpi organisaatiossa, muuten jää jalkoihin. Suupaltit etenevät aluksi, mutta kun käy ilmi että sanojen takana ei ole mitään, eteneminen pysähtyy. Silloin oikealla tavalla ahkera, sinnikäs ja tehokas työntekijä jatkaa.

Vierailija
453/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen rokkiprofeetta

apostoli

sekä fil maisteri historiasta

ja teologian maisteri

ei minua huolita mihinkään kun en itsekäänhuoli tätä mätää kirkkoa josta juuri taas kerran erosin viime vuoden puolella siis jo

siivoamaan ei jaksa mennä eikä epäälykkääseen työhön kuten papiksi, pakko kai paastota vaan  2 kk jos sitten saisi ihmeen

Vierailija
454/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta suomalaisia tuotteita. Älä käytä esim. ulkomaisia terveyspalvelufirmoja. Olette itse kaikki vastuussa siitä, valuvatko rahat ulkomaille!!

Vierailija
455/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelu-ja neulealan artesaani.

Nyt olen osa-aikaisesti myyjänä ja saan tuloihin suhteutettua päivärahaa.

Olen harkinnut toista koulutusta nyt kun lapset ovat aika isoja mutta ei taida tällä päällä onnistua. Ikää ja sairauksia sen verran takana.

Vierailija
456/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen transsukupuolinen tankotanssija. Te -keskuksessa ei ole minun alan töitä.

Vierailija
457/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja täälläkin.

Niin ensinnäkin, opettajista on pulaa. Työpaikkoja on vapaana epätasaisesti. Työttömyys johtuu pääasiassa siitä, että koulutuspaikkakunnilla, johon useat opiskelijat haluavat valmistumisensa jälkeen jäädä, on ylitarjontaa pätevistä. Paikkoja on, mutta jos niitä haluaa, niin pitää muuttaa pieniin kuntiin tai pääkaupunkiseudulle. Jos siis olet työtön opettaja, on työttömyytesi todennäköisesti oma valintasi. Mene siis av: lta TE-palvelujen sivuille ja hakemusta tekemään. Problem solved. Uskon vahvasti siihen, että työttömyys on omaa syytä hyvin pitkälle. T: ope

Ihana asenne sinulla. Toivottavasti et tartuta sitä oppilaisiisi. Toisaalta viestisi vahvistaa ettei edes opettajaksi hakeutuvan tarvitse olla penaalin terävin kynä.

Katos katos, se koira älähtää... töitä on ollut aina tarjolla. Runsaasti. Virkoja olen saanut neljä. Aina sieltä, mistä olen hakenut. Sinä intoudut haukkumaan toista ihmistä, jos hänen mielipiteensä ei miellytä sinua. Toimitko näin myös työelämässä?

Tilastot kertovat ihan toista kuin jonkun yksittäisen ihmisen otanta.

Vierailija
458/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajillekaan ei riitä työpaikkoja. olen työtön aineenopettaja ja luokanopettaja. Myös ihmettelen, miksi opettajia koulutetaan niin paljon.

Vierailija
459/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terveystieteen maisterille on aina töitä. Marssi sinne HUS.n rekrysivuille vain. Ensin voit tehdä vaikka pävystyksiä ja sitten kun tutustut taloon voit päästä mieleiselle osastolle. Vai eikö sinulla ole jostain syystä lainkaan työkokemusta. Olet kai siistin näköinen, ilman tatuointeja tai kasvolävistyksiä. Voisit alotta vaikka heti tiistaina.

Oletko ihan tosissaan? Sarkasmiksi tuo on huonosti kirjoitettu. Jos olit, niin onko sinulla aavistustakaan, mitä terveystieteen maisteri tekee?

Terveystieteen maisteri on lääkäri.

Terveystieteen maisteri ei ole lääkäri. Vain lääketieteellisestä tiedekunnasta valmistuu lääkäreitä. Sieltä valmistuvien tutkintonimikkeet ovat lääketieteen lisensiaatti ja lääketieteen tohtori.

Tohtoreita ovat vain väitelleet eli vain osa lääkreistä.

Aivan, entä sitten? Se ei muuta mitenkään sitä tosiasiaa, että lääkärit ovat joko lääketieteen lisensiaatteja tai lääketieteen tohtoreita.

Jos taas viittaat tohtori-nimitykseen, jota käytettiin yleisesti ennenvanhaan kaikista lääkäreistä, niin sillä ei ole mitään tekemistä väitöskirjan tekemisen kanssa. Silloin kaikki lääkärit olivat kansankielisesti tohtoreita.

Vierailija
460/559 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?

Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.

Anteeksi vaan, mutta jos on kuluttanut omia ja yhteiskunnan resursseja kolmeen tutkintoon eikä vieläkään työllisty - vika löytyy sieltä kuuluisasta peilistä! Puuttuu pitkäjänteisyyttä, verkostojen luomistaitoa, viestintäosaamista, oikeata asennetta....

Kolmen tutkinnon opiskelijat ovat pysyvästi epävarmoja nuoria humanistinaisia, jotka ensimmäiset kymmenen hylkyä työnhaussa saatuaan vetäytyvät takaisin opiskelijastatuksen turviin. Hävetkää!

Ei, vika ei ole näissä työttömissä, vaan siinä, että jonkin aikaa työttömänä olleilla on leima otsassaan. Sinäkin syyllistyit heti siihen ajatteluun. Nämä ihmiset ovat fiksuja, ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Siihen ihminen ei hirveästi voi vaikuttaa, jos on introvertti luonteeltaan, mutta kyllä rekrytoijienkin pitäisi ymmärtää, ettei työt välttämättä tule tehdyksi parhaimmalla mahdollisella tavalla aina vain suupalttien kahvittelijoiden toimesta. Nuorilla rekrytoijilla on myös ikärasismi vahvasti päällä työntekijöitä valitessaan.

Ei riitä että on tunnollinen ja ahkera sekä fiksu, pitää olla myös tuottava. Pitää osata puskea omia asioita läpi organisaatiossa, muuten jää jalkoihin. Suupaltit etenevät aluksi, mutta kun käy ilmi että sanojen takana ei ole mitään, eteneminen pysähtyy. Silloin oikealla tavalla ahkera, sinnikäs ja tehokas työntekijä jatkaa.

Valitettavasti se ei mene noin oikeassa työelämässä. Vähiten töitä tekevät suupaltit nuoleskelevat esimiehiään ja ovat näiden erityissuojeluksessa. Tämä tuli todistetuksi, kun Helsingin yliopistolla oli isot massairtisanomiset. Ahkerat työntekijät saivat kenkää, kun eivät olleet ymmärtäneet käyttää työaikaansa päättävässä asemassa olevien lipittämiseen. Puolet työajastaan kahvittelevat ja 'kokoustavat' saivat pitää työpaikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi