Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toimistotyöntekijä, logistiikkakorrdinaattori, huolitsija, myyntiassistentti
perustoimistohommat, pystyy tekemään aika monia toimistotöitä, mutta kaikkiin näihin hommiin
n. 100 hakijaa, haastatteluihin pääsee joskus, viimmekisi jopa hopealle. Kultaa ei koskaan. 3 vuotta olen hakenut töitä , n. 5 hakemusta /kk.
Voi apua, olen juuri harkinnut tuollaisiin hommiin siirymistä, kun siellä näyttää edes olevan paikkoja, joita hakea. Omalla alallani ei edes ole haettavia paikkoja. Mistä päin Suomea olet? Onko tilanne pääkaupunkiseudulla yhtä huono?
Seuraatko yhtään ammattibarometrejä? Johan on pitkään ollut tilanne, että toimistotyöntekijötä, sihteereitä yms. on liikaa avoinna oleviin työpaikkoihin nähden. Ei mikään uusi juttu todellakaan.
Lisäys edelliseen. Noin 80 hakemusta, kaksi haastattelua.
KTM
Vierailija kirjoitti:
No toisilla käy tuuri ja toisilla ei. Suurin osa meistä työssäkäyistä on saanut työnsä tuurilla, vaikka moni muuta kuvitteleekin. Kyllä näissä keskusteluissakin näkee, että osa niistä, jotka kehuvat etteivät ole ikinä olleet työttömänä, ovat aika pölvästejä. Ei ole monta vuotta siitä, kun yksi ex-työpaikalta tuttu kehui kuinka ei ole koskaan ollut työtön ja kuinka erinomainen hän on. No erinomaisuus katosi jonnekin, kun nyt on työtön.
Juuri näin! Minulla on ollut vakityö sitten valmistumisen 90-luvulla, jolloin vajaan vuoden tein ensin pätkätöitä. Olen todella tietoinen siitä, että tuuria on ollut ja se voi koska tahansa loppua minulta tai keltä vaan. Siksi kaikki työtä etsivät muistakaa, että kyse on usein lähinnä sattumista, ei siitä etteikö olisi tarpeeksi hyvä hakemaansa työpaikkaan.
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi.
Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.
Tuo työkkärin opiskelutuki on uskomattoman sekava systeemi, eikä siinä, mitä tuetaan, ole mitään sääntöjä ja johdonmukaisuutta. Itse esimerkiksi kävin kulttuurialan AMK-koulutuksen, johon eräs alanvaihtaja sai kyseisen tuen, kun taas minä en saanut. Saamani perustelu oli, ettei kys. tutkinnolla työllisty, "eikä ole tarkoitus, että sitä aina vain opiskellaan asioita".
Oma aiempi tutkintoni on luokkaa erittäin epätyöllistävä. Tämä, joka tukea sai, oli tehnyt mm. kokin ja kylmäkön töitä, mutta silti sai tukea opintoihin. Kaikki on kiinni siitä, kuka sattuu olemaan päättämässä.
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi.
Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.
Tuo työkkärin opiskelutuki on uskomattoman sekava systeemi, eikä siinä, mitä tuetaan, ole mitään sääntöjä ja johdonmukaisuutta. Itse esimerkiksi kävin kulttuurialan AMK-koulutuksen, johon eräs alanvaihtaja sai kyseisen tuen, kun taas minä en saanut. Saamani perustelu oli, ettei kys. tutkinnolla työllisty, "eikä ole tarkoitus, että sitä aina vain opiskellaan asioita".
Oma aiempi tutkintoni on luokkaa erittäin epätyöllistävä. Tämä, joka tukea sai, oli tehnyt mm. kokin ja kylmäkön töitä, mutta silti sai tukea opintoihin. Kaikki on kiinni siitä, kuka sattuu olemaan päättämässä.
Anteeksi, mutta miten koulutettu ja kokenut kokki/kylmäkkö voi olla pitkäaikaisesti työttömänä? Vai tarkoitatko sittenkin että hän oli työkyvyttömänä, ja kyseessä oli vakuutusyhtiön maksama uudelleenkoulutus?
Logistiikkainsinööri olen, työhaastatteluihin en pääse. Pätkätöitä takana 21 työsopimuksen verran viimeisen 10 vuoden aikana. Alkaa usko loppumaan siihen että kukaan palkkaisi vakituiseksi. Pätkätöitä en ala enään tekemään nyt kun jälkikasvuakin on, niistä kun ei jää mitään säästöön.
Voisivatko työttömät aineenopettajat kertoa, että mitä ainetta opettaisivat? Pelkkä "työtön opettaja" ei paljoa kerro, kun esimerkiksi matikanopeilla pitäisi olla hyvä työllisyys. Sen sijaan historianopettajilla huono työllisyys.
Aamunkoi_ kirjoitti:
Voisivatko työttömät aineenopettajat kertoa, että mitä ainetta opettaisivat? Pelkkä "työtön opettaja" ei paljoa kerro, kun esimerkiksi matikanopeilla pitäisi olla hyvä työllisyys. Sen sijaan historianopettajilla huono työllisyys.
Kerron kyllä, olen kieltenopettaja. Ymmärtääkseni kaikkein heikoin työtilanne on historian, biologian ja kielten opettajilla. Korjatkaa, jos olen väärässä. Pätkätöitä olen tehnyt vuosikausia ja nyt alan olla todella kyllästynyt. Lähinnä siksi, että taloudellinen tilanteeni on niin heikko ja jatkuvasti pitää sietää epävarmuutta.
Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Koulunkäynnin ja aamu ja iltapäivätoiminnan ohjaaja, vaatetusteknikko, Myyjä, sisäänosta ja työnopastaja.. ikää liikaa 58 ei kelpaa enää mihinkään vaikka 40 vuotta olen töitä tehnyt,,, kurttu mikä kurttu ikäloppu, kelpaamaton..
Sanonpahan vaan, jotta kukaan työnantaja ei ota enää töihin 57 vuotiasta raihnaantunutta naista, vaikka olisi kuinka pitkä "letkajenkka" työpaikkoja lueteltuina cv:ssä.
Jospa päästettäisiin edes työkyvyttömyyseläkkeelle tai sitten antakoot vaikkapa armon laukauksen, ettei tarvitse tipahtaa syvälle köyhyyteen!!!
Aamunkoi_ kirjoitti:
Biologia-maantieto, eikä se riitä mihinkään. Pitäis olla vielä terveystieto, mielellään luokanopen sekä erityisopen koulutus sekä väitöskirja....Kauhea pätevöitymisten haaliminen monella, jotta olisi jotain saumaa. En itse jaksa eikä kyllä ole mahdollistakaan nyt.
Skrollaa taaksepäin, kyllä tuolla esim kieltenopet on myös valitelleet tilannettaan.
Olen lesbotutkija, tulin Venuksesta. Meitä vihreitä syrjitään täällä!
Vierailija kirjoitti:
Aamunkoi_ kirjoitti:
Biologia-maantieto, eikä se riitä mihinkään. Pitäis olla vielä terveystieto, mielellään luokanopen sekä erityisopen koulutus sekä väitöskirja....Kauhea pätevöitymisten haaliminen monella, jotta olisi jotain saumaa. En itse jaksa eikä kyllä ole mahdollistakaan nyt.
Itsekin olen sitä mieltä, että tämän pitäisi jo riittää. En kertakaikkiaan jaksa enää opiskella enempää. Minulla on todella tuhti tutkinto ja valtavasti työkokemusta. Mutta sitä tässäkin ketjussa monta kertaa mainittua hyvää tuuria minulla ei ole yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan, jotta kukaan työnantaja ei ota enää töihin 57 vuotiasta raihnaantunutta naista, vaikka olisi kuinka pitkä "letkajenkka" työpaikkoja lueteltuina cv:ssä.
Jospa päästettäisiin edes työkyvyttömyyseläkkeelle tai sitten antakoot vaikkapa armon laukauksen, ettei tarvitse tipahtaa syvälle köyhyyteen!!!
Kiitos nauruista! Musta huumori piristää työttömän päivää.
Onnittelut :) sain itsekin viime syksynä open töitä, tosin vain vuoden sopparin. Vakipaikasta en oikein uskalla edes haaveilla..