Korkeahko verenpaine, joko lääkäriin ?
Mittasin tänään ihan huvikseni verenpaineen verenpainemittarilla ja tulokseksi sain 205/127. Olo on kuitenkin aivan normaali ja oikeastaan hyvä.
En tuota kohonnutta verenpainetta huomaa muuten kuin mittarilla, joten mietinkin, että kannattaako soittaa ja varata huomenna aikaa lääkärille vai onko tuo vielä sellainen arvo, ettei sille tehdä muuta kuin seuraillaan tms ?
Kommentit (29)
mulla ainakin jo 160/100 tuntuu puristuksena päässä. 170/105: olo on selvästi huono.
Voi olla, että mittari näyttää lukemat vähän kehnosti. Yleensä noi enää toimi kunnolla siinä vaiheessa, kun lukemat ovat alkavat olla epäluonnollisen korkealla.
Itse ostin Biltemasta ahtopainemittarin, joka toimii hyvin, kun painearvot nousevat korkealle.
Lääkäriin ei tarvitse mennä, mutta verisuonet voi olla hyvä korvata teräsputkilla, jotta kestävät kovat paineet.
Lääkäri kutsuu heti huomenna.
Jotkut saavat ikäviä tuntemuksia vaikka paineet olisivat vain vähän koholla, toisilla taas lukemat saavat olla tapissa ilman että tuntuu missään. Ne tuntemukset eivät kuitenkaan ole se ongelma, vaan voi päin vastoin ajatella että oireiden puuttuminen on huono juttu koska silloin ei mene niin helpolla jakeluun että on kuitenkin oikeasti sairas ja hoidon tarpeessa.
Nopeasti lääkäriin ja verenpainelääkitys aloitettava per heti.
Vierailija kirjoitti:
Mittaa vielä ennen nukkumaanmenoa ja aamulla herättyä. Jos ei selvästi ole laskenut (140/80), niin huomenna lääkäriin.
Tuli nyt mitattua 5 min heräämisen jälkeen. Ja tuloksena 191/128, eli yläpaine hieman matalampi kuin illalla, mutta alapaine melkein samassa (noussut yhdellä), eli pitää tästä soittaa ja varata aikaa lekuriin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaa vielä ennen nukkumaanmenoa ja aamulla herättyä. Jos ei selvästi ole laskenut (140/80), niin huomenna lääkäriin.
Tuli nyt mitattua 5 min heräämisen jälkeen. Ja tuloksena 191/128, eli yläpaine hieman matalampi kuin illalla, mutta alapaine melkein samassa (noussut yhdellä), eli pitää tästä soittaa ja varata aikaa lekuriin.
-ap
Todellakin sinun on syytä mennä lääkäriin heti tänään. Minulla verenpainelääkitys aloitettiin, kun alapaine oli 100-110 ja yläpaine 150-170.
Verenpainemittarit pitäisi kalibroida parin vuoden välein, joten periaatteessa on pieni mahdollisuus siihen, että mittari aiheuttaa virheellisiä lukemia. Todennäköisesti sinulla kuitenkin on ihan oikeasti korkea verenpaine. Mainitsemasi lukemat ovat todella korkeat, eivät tosiaankaan enää luokkaa "korkeahko".
Onko sinulla usein päänsärkyä? Minulla korkea verenpaine oireili nimenomaan monta kertaa viikossa toistuvalla päänsäryllä, jonka kuitenkin kuvittelin johtuvan muista syistä. Kun aloitin verenpainelääkityksen, särkylääkkeiden tarve putosi samalla alle kymmenesosaan entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla verenpaine jatkuvasti 88/133. Käytössä cardace. Joka aiheuttaa kuivaa ärsytysyskää.Terveyskeskuslääkäri ( venäläinen ) , ei ottanut kantaa asiaan. Hänen mielestään lääke ei voi aiheuttaa yskää?
Cardace on hyvin tyypillinen kuivan ärsytysyskän aiheuttaja. Pyydä lääkevaihtoa toiselta lääkäriltä.
lääkärissä käyty ja verenpainelääkkeethän sieltä napsahti. AMLODIPIN ACTAVIS ja LISINOPRIL/HYDROCHLOROTHIAZIDE nimiset lääkkeet (tuli isolla kun kopioin suoraan kanta.fi:stä)
Minulla verenpaine jatkuvasti 88/133. Käytössä cardace. Joka aiheuttaa kuivaa ärsytysyskää.Terveyskeskuslääkäri ( venäläinen ) , ei ottanut kantaa asiaan. Hänen mielestään lääke ei voi aiheuttaa yskää?