Toimitin ruokakassin ja joululahjan jouluapuperheille - viimeinen kerta.
Tähän jouluun loppui oma into tehdä hyvää "vähävaraisille" perheille. Nyyhkytarinan perusteella ajattelin olevan hyvä idea vielä jättikassillinen ruokaa yhdelle lapsiperheelle ja veinkin. Vastassa oli välinpitämättömän oloinen teiniäiti, joka ei osannut tervehtiä saati kiittää. Toinen oli toivottu joulupaketti lapselle, jonka äiti poltti ketjussa sen lyhyen ajan kun juteltiin - tupakkaan siis riitti rahaa ja harmitti itseä että tuen tällaista.
Olen jo viisi joulua vienyt apua sitä pyytäneille lapsiperheille ja ovat olleet kaikki aika samanlaisia. Käsi ojossa odottamassa muilta kaikkea ja omasta elämästä ei kai osata ottaa vastuuta tai käytetään omat varat nautintoaineisiin.
Ensi vuonna jätän auttamatta, sen verran huono fiilis jäi näistä autettavista taas.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ojentuu aina ensimmäisenä käsi kerjäämään. Sen vaistonvaraisen liikkeen osaa jokainen selkärangastaan. Kyllä aina ottajia löytyy ja toinen toistaan liikuttavaa nyyhkytarinaa. Totuus kuitenkin on että se suomalainen köyhyys johtuu päihteiden käytöstä, kyvyttömyydestä oman talouden hallintaan ja monella puhtaasta välinpitämättömyydestä.
Jokainen saa yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ammattiin, vieläpä ilmaiseksi, ja silti päihteet ja joutenolo kiehtoo enemmän.
Sitten ruikutetaan rahattomuutta ja kovaosaisuutta.
Olet kyllä aika pihalla. Lähipiirissäsi ei taida olla sairastumisia. Esimerkiksi mielenterveys voi pettää kenellä tahansa, myös sinulla. Kaikilla meillä ei ole tukiverkostoa johon turvautua hädän hetkellä. Ei kaikki elämässä ole ihmisen omissa käsissä. Kannattaisi kyllä hetki miettiä ennen kuin sanoo mielipiteensä.
Useista sairauksista esim. masennus, työuupumus jne. ei makseta edes sairasajanpalkaa, niin siinä monen talous romahtaa. Tai vaikkapa lapsi tai läheinen kuolee ja romahtaa henkisesti työkyvyttömäksi, olet oman onnesi nojassa, kun suru ei ole sairaus.
Paitsi että palstallahan kaikilla on puskurirahastot ja lainat otettu sen mukaan, että pärjää hienosti,vaikka oma ja puolison pää irtoaisi, lapset kuolisi, talo osoittautuisi homekämpäksi ja niin edelleen. Kaikki ovat varautuneet kaikkea yllättävää vastaan. On tyhmä ja huono ihminen, jos joskus tarvitsee apua jossain tilanteessa.
Minkälainen sen avunsaajan olisi pitänyt olla? Reipas, tomera ja kohtelias mutta samalla selvästi köyhän näköinen? Nykyään vaatteet ovat niin halpoja että köyhyys ei näy päälle. Hiusväripurkinkin saa alesta parilla eurolla.
Apua ei tarvittaisi ellei ihmisillä ole ongelmia. Päihteidenkäyttäjiä tuntevana tiedän että raha menee ihan kankkulan kaivoon heillä, ei elämänhallintaa.
Se ei ole koskaan lasten vika. Huonosta perheestä voi ponnistaa vaikka minne jos saa apua. Esim. Tiina Elovaara on tästä avoimesti kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sukulais-yh:n luona joulua viettäessä huomasin saman asian. Kuusen alla oli lahjoja ovelle saakka, ja kun kolme lasta olivat avanneet kaiken, kaivettiin jostain vielä avustuksena saadut (tyttö 15, lahjakortti) joululahjat. Vähän ihmetytti, onneksi en ole koskaan osallistunut.
Minun tuttu opiskelija yh-äiti oli saanut ihan pyytämättä, vaikka ei edes käytä sossun tai srk palveluita. Varmaan lahjoittajat ovat saaneet tulotason tietoonsa Kelalta. Tarpeeseen oli kyllä tullut.
Ja syy miksi oli saanut jouluapua, oli lahjoittajat, joka oli yrittäjäjärjestö ja yrittäjät ja lahjoituksen ehtona oli ollut lahjavarat jaetaan sille paikkakunnalle, missä yritystoiminta tapahtuu.
Tosin, hänen iäkkäät vanhemmat järjestivät hänelle ja lapsille yltäkylläisen joulun.
Kun lapsi oli pieni saimme parina vuonna MLL:n lahjakortin ruokakauppaan. Ne sai neuvolasta tiedot että olen vähävarainen yh millä perusteella se annettiin. Ei meilläkin asiakkuutta mihinkään järjestöön tai sossuun.
Tässä on kyseessä vähän sellainen "jalo villi" ajattelu. Eli halutaan romantisoida toiseutta. Eihän se nyt tietenkään voi olla niin, että intiaanit olisivat raiskanneet naisia ja pahimmillaan jopa harrastaneet kannibalismia. Samalla tavalla ei tietenkään voi olla niin, että yhteiskunnan huono-osaiset olisivat vaikkapa moniongelmaisia tai käyttäisivät päihteitä tai olisivat keskimääräistä useammin vähän tyhmänpuoleisia ja sivistymättömiä. Ihan sattumaa se vain on, että elämä on mennyt päin persettä. Ihan niin kuin joku toinen valmistuu juristiksi ihan vahingossa siinä bilettämisen lomassa, vaikka ei edes aikoinaan pyrkinyt kouluun. Tätähän sattuu harva se päivä.
Toki henkilökohtaisia katastrofeja voi sattua, mutta jos joku odottaa löytävänsä vain niitä itselleen sopivia ja poliittisesti korrekteja nyyhkytarinoita, niin ei ehkä kannata alunperinkään lähteä mukaan sosiaalityöhön.
Aika ikävää että kokemuksesi oli tuollainen. Itse lahjoitin paikallisen hyväntekeväisyystahon kautta. Toiseen perheeseen meni iso ruokakassi ja toiseen perheeseen lahjat äidille ja lapsille, sekä kuiva-aineita joulua ajatellen, kahvia, teetä, glögiä ja herkkuja, kynttilöitä jne. Ruokakassia en toimittanut itse, mutta toisen perheen näin kun kävivät hakemassa meiltä itse. Mun kokemus on täysin erilainen, kyllä kiitettiin ja juteltiinkin pitkään. Uskon että meni molemmissa tapauksissa apu oikeaan osoitteeseen.
Tätähän se on meininkin ruokajonojenkin kohdalla. Ei Suomessa kukaan oikeasti näe nälkää. Pummit vaan pummailee ilmaista safkaa, jotta voivat käyttää sossutuet mm. tupakkiin ja viinaan.
Näin se menee, mutta asiaa ei saa sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen oli toivottu joulupaketti lapselle, jonka äiti poltti ketjussa sen lyhyen ajan kun juteltiin - tupakkaan siis riitti rahaa ja harmitti itseä että tuen tällaista.
Ilahdutit kuitenkin sitä lasta. Onko se lapsen vika, jos äiti on ketjupolttaja? Ehkä tupakka on äidille niin tärkeä, ettei lapsi olisi ilman sinua saanut sitäkään lahjaa.
En mä kyllä tätä "auttamistakaan" ymmärrä, kun auttajat ovat mielessään kehittäneet mielikuvan köyhästä avunsaajasta. Hän hyvänä ihmisenä menee ja auttaa ja pettyy, kun ei vastassa ollutkaan likaista rääsyläistä.
Kiittämättömyys on huonoa käytöstä, mutta niin on tämmöinen nurinakin, kun köyhä on muka köyhä. Auttamisesta puuttuu silloin täysi vilpittömyys.
Antakaa apunne kasvottomille organisaatioille, niin ei tarvitse nähdä mielikuviltaan vääränlaisia köyhiä. Systeemejä hyväksikäyttäviä toki on, mutta kyllä he ovat vähemmistöä.
Menkää töihin niin ei tarvitse kerjätä rahaa ja sääliä!
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on meininkin ruokajonojenkin kohdalla. Ei Suomessa kukaan oikeasti näe nälkää. Pummit vaan pummailee ilmaista safkaa, jotta voivat käyttää sossutuet mm. tupakkiin ja viinaan.
Näin se menee, mutta asiaa ei saa sanoa ääneen.
Ei nyt suoraan näin, on myös varmasti paljon niitä jotka apua tarvitsevat.
Mutta omasta elämästä esimerkki tukemaan tuota pummaamista.
Työmatkan kävelin juuri siihen aikaan ohi jolloin ruokajono alkoi ilmestyä, en sitä mitenkään tuijotellut mutta kerran huomasin siellä mummun joka kävi meillä asiakkaana usein. Välillä se valitti miten kauhea kallis cappucchino on vaikka aikalailla päivittäin sen tuli juomaan. Ei minulla kahvilatyöntekijän palkalla sellaiseen olisi varaa mutta tällä ruoka-apua hakevalla mummulla sitten taas oli.
Ei koskaan tullut juteltua enkä ikinä kysyisi miksi siinä jonossa oli, voihan siihen olla joku muukin syy.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on hirveen vaikea ymmärtää, miten ei saa joulua järjestettyä ja lapselle paria joululahjaa. Joulu tulee joka vuosi, siihen voi alkaa jo varautua vaikka Juhannuksena. Eri asia tietenkin, jos tapahtuu joku äkillinen muutos, miksi talous kaatuu..
Mutta jos tilanne on jo pidempään jatkunut, niin joulun viettäminen ja ja siihen liittyvät kulut ei tule mitenkään puskista.
Tiedän kokemuksesta, että kun on aina vähän rahaa niin tekis mieli vaan edes kerran kuussa ostaa mitä oikeesti haluaa...joo, joskus voikin, mutta varsinkin kun on lapsia niin täytyy vaan pitää pää kasassa ja ostaa järkevästi. Edes suurimmaksi osaksi.
Jos se lapsi on oikeesti etusijalla, muullonkin kun jouluaikaan niin kyllä sille saa vuoden aikana pari ihan kivaa joululahjaa ostettua. Siis riippuu tietty vähän iästäkin, mutta päiväkotilaisille ja alakoululaisille löytyy ihan muutamallakin eurolla kivoja juttuja. Esim tytöille saa ebaysta tosi halvalla kaikkea hiuspompuloita/laukkuja/penaaleja yms jos sellasista tykkää yhtään. Kattoo vaan ne palautteet ekaks..
Jos lapsi on murkku/teini, niin silloin vois säästää vuodessa edes pari-kolmekymppiä ja ostaa jotain, mistä se muksu varmast tykkää. Tai teini vois ilahtua ihan käteisestä, jos sitä ei muulloib oikein heru. Ja täs tapauksessa kyllä jotain lahjaa vois kyselläkin esim facessa. Tyyliin leffaliput+herkut tms.
Mutta jouluruoat, miten niihin ei ole muka varaa?? Ei edes laatikoihin? Just..
Mulla on krooninen sairaus joka aiheuttaa jatkuvasti yllättäviä kuluja. Joskus voi joutua menemään taksilla yllättäen sairaalaan, kaikista tarvittavista lääkkeistä ei sossu eikä kela korvaa, ruokaa ei pysty aina laittaa kaikkein halvinta kun on pitkään huonossa kunnossa jne. Näin on jatkunut jo vuosia. Elämä on siis muutenkin arvaamatonta, ei taloutta voi suunnitella ja budjetoida tässä tilanteessa. Ja en todellakaan ryyppää ja polta. Tarkoitan nyt, että usein siihen köyhyyteen on kyllä jokin syy.
Lapseni kaverin perhe on jotenkin syrjäytynyt, vanhemmat eivät töissä ja vammainen lapsiata yksi. Päihdeongelmainen isä, kaikki valtavan lihavia. Koti karu ja tupakantuoksuinen. Äiti ei saa sanaa suustaan, tollottaa vain. Ehkä hieman jälkeenjäänyt. Ei osaa peruskohteliaisuutta tyyliin kiva kun tulitte synttäreille.Vaikea kuvitella että auttaja olisi heihin tyytyväinen kun näkisi. Rööki palaa, ei kiitetä ja viinakin haisee.Mutta tyttö on niin suloinen ja ilahtui pienestä lahjasta ihan kauheasti.
Ihmettelen kovasti tällaista tarvetta kiillotella omaa sädekehäänsä. Ensin esitetään suurta ja hurskasta hyväntekijää ja heti perään ollaan rääkymässä, kun avustettava ei täyttänytkään niitä kriteerejä, joita oli oman päänsä sisällä keksinyt ehdoiksi. Tästä puuttuu enää se, että seuraavaksi ap kertoo, että jatkossa aikoo auttaa ainoastaan maahamme laittomasti tulleita paperittomia.
Kyllä minä mieleni pahoitan kun te kyselette tältä 6 lapsen äidiltä miksi hän on kuvaamassaan tilanteessa. Lasten erityisyys ei useinkaan näy kuin kouluiässä. Pitäisikö tehdä laki ettei lasten ikäero saa olla alle 8v jottei erityislasten vanhemmat tee enempää lapsia? Myös alkoholisoituminen voi olla uusi asia, tullut nuorimmaisen lapsen syntymän jälkeen. On täysin selvää että äiti on ollut paljon pois työelämästä jos lapsia on 6, ja perhe on voinut laskea elatuksensa miehen (joka voi olla vaikka lääkäri) tulojen varaan. Sitten käykin ilmi että lapsista 2 keskimmäistä ei ole neurotyypillisiä, lapset kuormittavat siten ettei työssäkäynti äidiltä enää edes onnistu, isä uupuu ja alkoholisoituu ja kas! ollaan tilanteessa joka näyttää ulospäin "pahalta". Lopettakaa.
21 kirjoitti:
Kyllä minä mieleni pahoitan kun te kyselette tältä 6 lapsen äidiltä miksi hän on kuvaamassaan tilanteessa. Lasten erityisyys ei useinkaan näy kuin kouluiässä. Pitäisikö tehdä laki ettei lasten ikäero saa olla alle 8v jottei erityislasten vanhemmat tee enempää lapsia? Myös alkoholisoituminen voi olla uusi asia, tullut nuorimmaisen lapsen syntymän jälkeen. On täysin selvää että äiti on ollut paljon pois työelämästä jos lapsia on 6, ja perhe on voinut laskea elatuksensa miehen (joka voi olla vaikka lääkäri) tulojen varaan. Sitten käykin ilmi että lapsista 2 keskimmäistä ei ole neurotyypillisiä, lapset kuormittavat siten ettei työssäkäynti äidiltä enää edes onnistu, isä uupuu ja alkoholisoituu ja kas! ollaan tilanteessa joka näyttää ulospäin "pahalta". Lopettakaa.
No voi nyyh. Kyllä mäkin olen uupunut 2 lapsen yh ja elätän pientä perhettäni raahautumalla viideltä ylös sängystä joka saakelin arkipäivä. Ei ole alkoholismia eikä muutakaan "luksusta" tässä varaa valita. Ei paljon käy sääliksi "köyhät" jotka käryttelee röökissä rahat ilmaan. Olen kerran vienyt melkein 100€ edestä jouluruokia ja -lahjoja tällaiseen "köyhään" perheeseen, oli eka ja vika kerta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa, jos ei hyväksy sitä, että autettavilla on ongelmia eivätkä he aina edes ole miellyttäviä ihmisiä.
Ei, mietin vaan että saako nämä tyypit jouluapujuttujen yms kautta vaan vääränlaista tukea elämäntavoilleen? Totutaan siihen että jouluruoat ja -lahjat voi kerjätä netistä sen sijaan että itse joutuisi kaupassa miettimään että ostanko röökiä vai lapselle lahjan.
On noita jouluapulahjoja myös myyty eteenpäin netissä, ennen aattoa. Ja haukuttu liian halvoiksi. Valitettavasti en enää halua osallistua tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa, jos ei hyväksy sitä, että autettavilla on ongelmia eivätkä he aina edes ole miellyttäviä ihmisiä.
Ei, mietin vaan että saako nämä tyypit jouluapujuttujen yms kautta vaan vääränlaista tukea elämäntavoilleen? Totutaan siihen että jouluruoat ja -lahjat voi kerjätä netistä sen sijaan että itse joutuisi kaupassa miettimään että ostanko röökiä vai lapselle lahjan.
Juuri tämä on se perimmäinen ongelma, eli kun aina saa jostain muualta toisten maksamia tavaroita ei ole mitään insentiiviä muuttaa niitä omia haitallisia elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut, että juuri veronmaksajia pitäisi muistaa jouluna. Hehän elättävät muita koko vuoden.
Toi oli hyvä, itse en ole tullut noin ajatelleeksikaan. Kiitos.
En odota juttelua, näin.