Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?
Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.
Kommentit (264)
Riippuu työstä. Mua uhkailtiin karenssilla, kun selkävikaisena kieltäydyin varastotyöstä. Loppui uhkailu, kun toimitin kaikki mahdolliset epikriisit teinistä asti joissa on työmahdollisuuksista yms keskusteltu ja varastotyöt ja muut fyysiset työt on aina olleet siinä ei suositella varsinkaan ennen leikkausta listalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jäät pitkäksi aikaa työttömäksi niin voisit vaikka käydä kansalaisopistossa esim. koodauskurssin, käydä kertaamassa ruotsin kieltä tai toimiva vaikkapa kolmen päivän ajan jossakin sesonkiin liittyvässä ruuhka-aputehtävässä (joulun alla lajittelemassa joulupostia, kesällä jollain festareilla järjestysmiehenä tms)
Eipä taida kansalaisopiston kurssit vaadituksi aktiivisuudeksi riittää, valitettavasti.
Tosin ei sitä tiedä työkkäri itsekään, mikä kelpaa. Pitäisi kaiketi olla jotenkin työllistymismahdollisuuksia edistävää, eikä nuo oikein siltä vaikuta. Joku pikku koodauskurssi varsinkaan, kun alaa yliopistossa opiskelleita ammattilaisiakin on työttömänä.
Ihmiset vaativat liikaa eikä yhtään vähempi kelpaa. Itse olen aloittanut 0 sopimuksella työt,tällähetkellä on 20h viikossa töitä, eli kuukaudessa käteen jää n. 900e palkkaa. Sehän on silti 900e enemmän kuin työttömänä!! Edellisessä työpaikassa aloitin myös 0 sopimuksella josta kipusin vuodessa vakisoppariin 120h / kk. Siitä se lähtee muillakin.
Jos jostain saat saat sen 18h pestin, joudut odottelemaan palkkatodistusta ehkä viikkoja. Sillä aikaa työttömyystuet tauolla, toimeentulotuki pakko hakea ( jos ei säästöjä).
No tuleehan siinä aktiivista toimintaa sekä hakijalle että kelalle
18h on liikaa, jos:
- yrityksistä huolimatta ei löydy työpaikkaa
- tuo 18h on palkatonta ”työtä”
- tuo 18h on veronmaksajille kallista ja hyödytöntä työvoima”koulutusta”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, hyväksytäänkö huoraaminen työksi? Olen töissä kylläkin nyt, mutta jos joutuisin työttömäksi niin mieheni voisi palkata minut kyllä käyttöönsä, työsopimukset ja kaikki voisin toimittaa mielelläni te-toimistoon. On tämä niin naurettavaa toimintaa.
Minulla kävi mielessä, että voisin aloittaa puhelinmyynnin. Soittelisin hallituspuolueiden kansanedustajille ja sanoisin, että "nyt olisi pilua tarjolla". Tuohan olisi selvä osoitus aktiivisuudesta.
Oletko ajatellut asiaa yhtään pidemmälle. Todennäköisesti moni tarttuisi tarjoukseen. Mitä sitten teet? Parittajaksi et voi ryhtyä, joten...?
Minulla on hyvää ja viime aikoina liian vähällä käytöllä olevaa tavaraa tarjolla, jotta mikä ettei. Olen iältäni yli viisikymppinen, reilusti ylipainoinen ja näytän ikäistäni vanhemmalta. Kyllä minulle puuhailut kansanedustajien kanssa kelpaa, sitten voin myydä jutunaiheet Seiskalle kuvien kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.
Ei ole liikaa. On liian vähän, 40 tuntia viikossa olisi hyvä, ja palkka olis kans ihan hyvä, kuten pääsääntöisesti ihmiset saavatkin tehdystä työstä palkan...
a) Haet Kelasta työttömyyskorvausta tammikuulta. Olit 6 tuntia töissä tammikuun viimeisenä päivänä. Saat tästä palkkatodistuksen aikaisintaan helmikuun puolivälissä, ja kelassa käsitellään tätä erikoista hakemustasi pari viikkoa. Kuuden tunnin työn vuoksi saat työttömyyskorvauksen kuukauden myöhässä. Millä maksaa laskut? Asumiskulut? Ruoka?
b) Saat tiedon 2.1. mahdollisuudesta 6 tunnin työpäivään 3.1. Koska päivähoito ei ole tarkoitettu lapsille, joidenka vanhempi on työtön, mihin voit päivän varoitusajalla viedä lapset (esim. 2v, 3v, ja 5v) hoitoon? Saatko ylipäätänsä hoitopaikan lapsille, jos olet kuitenkin virallisesti työtön? Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa enemmän, kuin mitä työstä maksetaan palkkaa.
c) Asut Perähikiän perällä. Lähin kaupunki, jossa työvoimatoimisto järjestää kursseja, on 200 kilometrin päässä. Koska puolisollasi on maatila Perähikiän perällä, jossa hän työskentelee, ette voi muuttaa sieltä pois, koska silloin puoliso jää ilman työtä. Autolla (jota ei ehkä edes ole) pitää ajaa 400 km päivässä osallistuakseen kolmen päivän kurssille, eli yhteensä 1200 km. Auton polttoaineet maksaa enemmän, kuin mitä n. 5% vähennyt työttömyyskorvauksesta on. Kurssilla lauletaan ja ryhmähalitaan.
d) Löydät työllistymispaikan kolmeksi päiväksi (9e/päivä). Kotoa työpaikalle ei kulje julkiset kulkuvälineet suoraan, joten joudut kulkemaan ensin 17 km taksilla, sitten 50 km junalla ja lopuksi 8 km bussilla. 9e/päivä ei riitä lähellekään kattamaan kuluja. Poismuuttoon ei ole nyt, eikä aiemmin ollut mahdollisuutta, paperit vetänyt asuntojonossa jo vuoden, mutta koska työpaikkaa ei ole, niin muuttaminen on mahdotonta.
Kohta c. Siellä puolison maatilalla on varmasti jotain, jonne työttömän voi näennäisesti palkata ja aktiivisuusvaatimus hoidettu.
Ei voi palkata näennäisesti ketään, vaan siitä on maksettava ihan oikeaa palkkaakin. Enemmänhän tuolla älynväläykselläsi perheeltä lähtee rahaa kuin sitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain saat saat sen 18h pestin, joudut odottelemaan palkkatodistusta ehkä viikkoja. Sillä aikaa työttömyystuet tauolla, toimeentulotuki pakko hakea ( jos ei säästöjä).
Etkä edes saa toimeentulotukea tai asumistukea, jos sinulla on työssä käyvä puoliso ja/tai asut omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaativat liikaa eikä yhtään vähempi kelpaa. Itse olen aloittanut 0 sopimuksella työt,tällähetkellä on 20h viikossa töitä, eli kuukaudessa käteen jää n. 900e palkkaa. Sehän on silti 900e enemmän kuin työttömänä!! Edellisessä työpaikassa aloitin myös 0 sopimuksella josta kipusin vuodessa vakisoppariin 120h / kk. Siitä se lähtee muillakin.
Ai mikä lähtee?
Olen joskus ollut vakituisessa työssä, sitten tehnyt pätkää, nyt olen nollatuntisopimuksella. Ei ainuttakaan tuntia tänä vuonna. Minulla se taitaa päättyä tähän eikä suinkaan lähteä, vaikka toisin uskot.
Mutta etpä voi valittaa, että minulle yhtään vähempi ei ole kelvannut. 20 tuntia viikossa olisi jo huippua.
Pelkkää puhetta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?
Mä voin palkata sinut vaikka ikkunoita pesemään.
Ok, oliko tuo lupaus? Eli teillä ikkunat pesee ulkopuolinen maksua vastaan. Money talks, bullshit walks...
Ei nykyisillä hinnoilla. Mutta kun työttömyysturva alenee, työ houkuttaa enemmän ja pienemmälläkin korvauksella alkaa löytyä tekijöitä. Silloin lisään palveluiden ostoa.
Nythän on niin, että työttömyyskorvaukset ovat varsin korkeat. Sitten työhön tulee vielä päälle järjetön määrä veroja ja veroluonteisia maksuja (alv, sivukulut, työntekijän henkilöverotus). Tästä seuraa, että edes kohtuullisen hyvätuloisella ei ole varaa ostaa palveluita sillä hinnalla, mitä työukko vaatisi.
Lopputulos: osa painaa pitkää päivää duunissa ja tekee vapaa-aikansa töitä kotona (remonteista siivoamiseen). Osa ei sitten tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon Suomessa on avoimia työpaikkoja?
Itse olen työn perässä muuttanut muutamia kertoja, ei se mukavaa ole, mutta mieluummin niin, kuin ilman töitä. Mieheni ajoi 2 v ajan 1.5 tunnin työmatkaa, kunnes töitä löytyi lähempää.
Ymmärrän, että on paljon työttömiä, mutta on myös töitä, joihin ei saada työntekijöitä. Mikseivät työt j työttömät kohtaa??
Pääkaupunkiseudulla kuluu työmatkaan helposti 1,5 tuntia per suunta, kun menet töihin julkisilla vaikkapa Keravalta Espooseen. Tuo on ihan normaalia.
18 tuntia ei olisi liikaa, jos aktiivisuudella tarkoitettaisiin sellaisia asioita joihin työtön voi itse vaikuttaa. Jos sillä tarkoitettaisiin keikkatyön ja työkkärikurssin lisäksi vapaaehtoistyötä, omatoimista ammattitaidon kehittämistä, opiskelua, omaishoitoa jne, niin sitten se voisi olla ok. Nyt vain leimataan valtava osa mahdollisesti hyvinkin aktiivisia työttömiä passiivisiksi lusmuiksi vain koska kukaan ei ole ottanut heitä niihin töihin tai niille kursseille joille he ovat hakeneet. Työtön voi siis tehdä oman osansa diilistä moitteettomasti, ja tulla silti rangaistuksi ja leimatuksi laiskaksi, aktivointia kaipaavaksi luuseriksi
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa vaatia työstä sellaista palkkaa, että sillä pystyy maksamaan asumisensa ja elämisensä. 900 eurolla ei kukaan elätä perhettään ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla. Useimmat joutuvat maksamaan asumisensakin ihan itse, toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?
Ok, oliko tuo lupaus? Eli teillä ikkunat pesee ulkopuolinen maksua vastaan. Money talks, bullshit walks...
Ei nykyisillä hinnoilla. Mutta kun työttömyysturva alenee, työ houkuttaa enemmän ja pienemmälläkin korvauksella alkaa löytyä tekijöitä. Silloin lisään palveluiden ostoa.
Nythän on niin, että työttömyyskorvaukset ovat varsin korkeat. Sitten työhön tulee vielä päälle järjetön määrä veroja ja veroluonteisia maksuja (alv, sivukulut, työntekijän henkilöverotus). Tästä seuraa, että edes kohtuullisen hyvätuloisella ei ole varaa ostaa palveluita sillä hinnalla, mitä työukko vaatisi.
Lopputulos: osa painaa pitkää päivää duunissa ja tekee vapaa-aikansa töitä kotona (remonteista siivoamiseen). Osa ei sitten tee mitään.
Työ ei ala houkuttamaan yhtään enempää, jos siitä ei saa palkkaa, jolla pystyy elättämään itsensä.
Logiikkasi pettää pahasti, jos kuvittelet, että työn hinnan lasku tulee pelastamaan Suomen. Päinvastoin, silloin vasta ollaankin kusessa, kun työtätekevienkin elatus joudutaan maksamaan veropotista (asumistuet, toimeentulotuet). Raha häviää kierrosta, kun se kerääntyy vain pienen eliitin taskuun. Verotus tulee vain kiristymään, kun on entistä enemmän orjatyöläisiä, joille pitää maksaa palkan päälle asumisen yms. tukia.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että toimeentulotukea ei tule jos on tuloja tiedossa.
Miksi juuri 18h?
Eikö vuokratyöfirmoilla ole riittävästi myytävää?
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo... kirjoitti:
Ymmärrän pointin. Lähipiirissäni on kuitenkin nuoria n.30v ihmisiä jotka ei ole vuosiin olleet töissä kun ei mikä tahansa työ kelpaa. Jännä et pitää heti päästää joihinkin hienoihin töihin vaikkei ole edes jaksanut nähdä vaivaa asian eteen, toisella ei ole työkokemusta lähes ollenkaan, toisella oman äitinsä puljussa leppoisaa osa-aikatyötä muutama vuosi. Sen lisäksi äitinsä kustantaa tämän matkoja ja merkkikamoja. Tämä toinen tyyppi odottaa 3. lasta ja miehensäkin on ollut suurimman osan ajasta työttömänä kun ei hanttihommat kelpaa. Myös heidän vanhemmat osallistuu heidän kuluihin.
Eniten ottaa päähän heidän asenne. Itse aloitin aikoinaan työharjoittelusta työmarkkinatuella, josta pikku hiljaa etenin parempiin hommiin ja ostamaan oman asunnon, nämä loiset ei edes ymmärrä miten paljon normi ihminen joutuu tekemään töitä elintasonsa eteen, jota nämä vielä kehtaa arvostella sekä vähätellä esim. väsymystä, ettei jaksa juosta baareissa jne, näillä kun on vaan jotain harrastuksia joissa juosta. Toinen tyyppi suoritti just tuhansia maksavan tutkinnon yksityisessä koulussa, äitinsä maksaman tottakai ja eleli sillä aikaa työttömyysetuudella, no töitä on sitten näköjään hankala saada kun ei sen alan töitä vaan ole, ellei ryhdy yrittäjäksi, sen kun näkisi kun ei kokopäivätyötäkään ole koskaan jaksanut tehdä. Tämä tyyppi sai myös aika kalliin uuden vuokra-asunnon omalla pihalla jota tietysti sossu maksaa eli me muut veronmaksajat. Tyyppi myös onnistui jotenkin kusettamaan vakuutusyhtiöltä korvauksia kun oli kaatunut humalassa omalla vapaa-ajalla, meni entisen äitinsä työpaikan vakuutuksen piikkiin vaikkei enää ollut työsuhteessa. Kaikki mulle heti mutta itse ei jaksa nähdä vaivaa asioiden eteen ja vielä pitää itseään jotenkin menestyneenä ihmisenä?! Olen pistänyt näihin tyyppeihin välit poikki, en vaan pysty katsomaan tällaista pelleilyä. Ihan hyvä näille jos joutuu jonnekin pakkohanttihommiin, muille tunnolliselle työnhakijoille tietysti ikävä tilanne.
Eli tunnet kaksi tyyppiä jotka on tällaisia ja luulet että kaikki työttömät ovat samanlaisia? Huhhuh.
Onko luetun ymmärtämisessä jotain ongelmia? Lueppas se viimeinen lause vaikka uudestaan. Kyllä tunnen muitakin samanikäisiä jotka ei oo töitä paljon tehnyt/ei pärjännyt työelämässä. Suomessa on paljon työpaikkoja jotka ei suomalaisille kelpaa. Sellaisia jotka oikeasti yrittää muttei pääse mihinkään ei pidä tietenkään rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hanurista. Remonttimies maksaa nykyisin noin 40 euroa tunti, jos kotiin ostat vaikka maalaamaan. Suomalaisen keskituloisen tuntipalkka on noin 18 euroa, joka verojen ja pakollisten maksujen jälkeen on noin 12 euroa. Näin ollen keskituloinen joutuu rehkimään töissä puoli päivää voidakseen saamillaan tuloilla palkata remppamiehen kotiinsa tunniksi! Ei ihme, ettei palveluita juuri ostella.
Siis varojen menoa.