Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?

Vierailija
28.12.2017 |

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Kommentit (264)

Vierailija
61/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko työnantaja alkaa tekemään kaikki paperit, maksamaan lakisääteiset maksut palkan lisäksi ja vastikkeeksi saa 18 tunnin työpanoksen, eihän siinä ajassa ehdi tehdä periaatteessa yhtään mitään, yhden työntekijän aika kun menee vielä opastaessa.

Ei, en usko että näitä 18 tunnin hommia paljon löytyy.

Itse siis olen työssäkäyvä.

Vierailija
62/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa. Ongelma on, että niitä töitä ei ole, eikä edes niitä työkkärin kursseja ole olemassa niin paljon että kaikki pääsisi edes kerran vuodessa. Lisää rahaa näihin kursseihin annettiin niin vähän, että siitä ei ole mitään apua.

Ps. Olen työllinen

Voi myös etsiä kurssin itse, kyllä työkkäri hyväksyy vaikka kansalaisopiston atk -kurssin. ap P.S. Olen itsekin työllinen

Ei hyväksy, eikä niitäkään riitä kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Ei kannata ottaa riskiä, mikäli haluaa pysyä elävien kirjoissa.

Niinhän se oli ennen. Nykyisin tiedän montakin, joka opiskelee työttömyysturvalla. Yksi opettajaksi, toinen sosionomiksi, kolmas sosiaalityöntekijäksi. Asiasta on sovittu työkkärin kanssa etukäteen ja ainakin yhdelle työkkäri itse ehdotti järjestelyä.

Miten toi on sovittu etukäteen?

Ainakin itselläni systeemi meni niin, että mitään ei luvattu ennen kuin opiskelupaikka oli selvä ja opiskelupaikka otettu vastaan. Vasta sitten pystyi toimittamaan paperit lautakunnalle, joka päätti siitä saanko luvan vai enkö. Myös oppilaitokselta vaadittiin lomake, jossa todettiin että olen saanut ja ottanut vastaan opiskelupaikan ja että opiskelu on päätoimista ja tähtää tutkintoon.

Lisäksi minulta vaadittiin pari lomaketta joissa piti perustella miksi haluan opiskella jne. 

Kun olin toimittanut nämä, juttu käsiteltiin ja sain luvan. Perusteluna vaikea työllisyystilanne alallani ja uuden alan työllistävyys.

Samanlainen kokemus minullakin. Lisäksi osa jo opiskelunsa aloittaneista joutui keskeyttämään koulun, kun heille ei TE-keskus myöntänytkään lupaa opiskeluun. 

Jos työkkäri itse asiaa ehdottaa ja katsoo koulutussuunnankin hyväksi, niin kaipa tuo tietää luvan menevän läpi.

Vierailija
64/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita työttömille on. Nytkin meillä oli joulun alla työtön työkeikalla pari päivää. Pitkät päivät, tehtiin noin 13 tuntiset päivät. Vaikka tuntipalkka on vain 12 Euroa, niin ylityökorvausten ja kahden päivärahan kanssa sai hyvin nettona. Päiväraha siis siitä, että työmaa oli kauempana.  kuluja oli yhden Hese-aterian verran ja olisi se täälläkin tarvinnut jotain syödä. Voi toki ottaa omatkin eväät reissuun. Ja päiväraha ei leikkaa työttömyyskorvausta...

Aika vähättelevä asenne "vain yhden hese-aterian verran". Työttömällä ei välttämättä ole varaa hese-ateriaan eikä matkakuluihin. Meillä ruokabudjetti on 10€, aikuinen+2 lasta. Matkakorttiin ei ole tällä hetkellä varaa.

Vierailija
65/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?

Ekonomi tai vaikka tohtori, työttömänä olet samalla viivalla kuin kaikki muutkin työttömät. Jos Narkki-Anterolle keksitään hommaa tuolle ajalle, kyllä sinullekin.

Eipä taideta keksiä kellekään hommia kolmeksi päivää, oli ekonomi tai Narkki-Antero. Perehdyttäminen työhön kuin työhön vie kuitenkin aikansa. Tuskin on paljon työnantajia, joilla olisi halua palkata työntekijää noin lyhkäisiksi pätkiksi.696

Vierailija
66/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ton tehdä niin että tekee esim. kaks 9 tuntista päivää?

Kyllä, sen 18 tuntia voi jakaa ihan millä lailla vain.

Vierailija
67/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoitus, että ihmiset pääsisivät töihin. Tarkoitus on vähentää työttömyysturvamenoja.

Sinä voit kyllä hakeutua töihin ihan omin nokkinesikin, et sinä siihen tarvitse viranomaisia kädestä pitämään. Etkö tätä tiennyt?

Vaikuttaa todellakin, että monet työttömät ovat ihan avuttomia.

Ai sama mahdollisuus pk-seudulla ja Kainuussa?

Vierailija
68/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan onkin siinä että työkkäri ei millään saa järjestettyä jokaiselle tarvitsevalle viiden päivän aktivointitoimea. 

Jos työkkäri ei saa sitä järjestettyä, niin ei tule karenssia. Näinhän siinä esityksessä lukee. Kuinkahan moni teistä on _oikeasti_ lukenut sen?

Sinkkumies

Vierailija
69/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän aloituksen täytyy olla taas huono provo, kyllä työttömille työt kelpaa jos töitä vaan löytyy ja joku maksaa palkkaa, ja moi tekisi varmasti mielellään enemmänkin kun tuon vaaditun 18 tuntia, niin lyhytkestoista työtä vaan on vaikea löytää.

Vai mitä luulette, jos olisikin se 18 tuntia töitä, niin teettääkö työnantaja mieluummin jo olevilla työntekijöillä sen ylitöinä vai erikseen palkkaa siihen jonkun uuden tekemään ne tunnit?

Vierailija
70/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Ei ole liikaa. On liian vähän, 40 tuntia viikossa olisi hyvä, ja palkka olis kans ihan hyvä, kuten pääsääntöisesti ihmiset saavatkin tehdystä työstä palkan...

a) Haet Kelasta työttömyyskorvausta tammikuulta. Olit 6 tuntia töissä tammikuun viimeisenä päivänä. Saat tästä palkkatodistuksen aikaisintaan helmikuun puolivälissä, ja kelassa käsitellään tätä erikoista hakemustasi pari viikkoa. Kuuden tunnin työn vuoksi saat työttömyyskorvauksen kuukauden myöhässä. Millä maksaa laskut? Asumiskulut? Ruoka?

b) Saat tiedon 2.1. mahdollisuudesta 6 tunnin työpäivään 3.1. Koska päivähoito ei ole tarkoitettu lapsille, joidenka vanhempi on työtön, mihin voit päivän varoitusajalla viedä lapset (esim. 2v, 3v, ja 5v) hoitoon? Saatko ylipäätänsä hoitopaikan lapsille, jos olet kuitenkin virallisesti työtön? Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa enemmän, kuin mitä työstä maksetaan palkkaa.

c) Asut Perähikiän perällä. Lähin kaupunki, jossa työvoimatoimisto järjestää kursseja, on 200 kilometrin päässä. Koska puolisollasi on maatila Perähikiän perällä, jossa hän työskentelee, ette voi muuttaa sieltä pois, koska silloin puoliso jää ilman työtä. Autolla (jota ei ehkä edes ole) pitää ajaa 400 km päivässä osallistuakseen kolmen päivän kurssille, eli yhteensä 1200 km. Auton polttoaineet maksaa enemmän, kuin mitä n. 5% vähennyt työttömyyskorvauksesta on. Kurssilla lauletaan  ja ryhmähalitaan.

d) Löydät työllistymispaikan kolmeksi päiväksi (9e/päivä). Kotoa työpaikalle ei kulje julkiset kulkuvälineet suoraan, joten joudut kulkemaan ensin 17 km taksilla, sitten 50 km junalla ja lopuksi 8 km bussilla. 9e/päivä ei riitä lähellekään kattamaan kuluja. Poismuuttoon ei ole nyt, eikä aiemmin ollut mahdollisuutta, paperit vetänyt asuntojonossa jo vuoden, mutta koska työpaikkaa ei ole, niin muuttaminen on mahdotonta.

Kohta c. Siellä puolison maatilalla on varmasti jotain, jonne työttömän voi näennäisesti palkata ja aktiivisuusvaatimus hoidettu.

Vierailija
71/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointin. Lähipiirissäni on kuitenkin nuoria n.30v ihmisiä jotka ei ole vuosiin olleet töissä kun ei mikä tahansa työ kelpaa. Jännä et pitää heti päästää joihinkin hienoihin töihin vaikkei ole edes jaksanut nähdä vaivaa asian eteen, toisella ei ole työkokemusta lähes ollenkaan, toisella oman äitinsä puljussa leppoisaa osa-aikatyötä muutama vuosi. Sen lisäksi äitinsä kustantaa tämän matkoja ja merkkikamoja. Tämä toinen tyyppi odottaa 3. lasta ja miehensäkin on ollut suurimman osan ajasta työttömänä kun ei hanttihommat kelpaa. Myös heidän vanhemmat osallistuu heidän kuluihin.

Eniten ottaa päähän heidän asenne. Itse aloitin aikoinaan työharjoittelusta työmarkkinatuella, josta pikku hiljaa etenin parempiin hommiin ja ostamaan oman asunnon, nämä loiset ei edes ymmärrä miten paljon normi ihminen joutuu tekemään töitä elintasonsa eteen, jota nämä vielä kehtaa arvostella sekä vähätellä esim. väsymystä, ettei jaksa juosta baareissa jne, näillä kun on vaan jotain harrastuksia joissa juosta. Toinen tyyppi suoritti just tuhansia maksavan tutkinnon yksityisessä koulussa, äitinsä maksaman tottakai ja eleli sillä aikaa työttömyysetuudella, no töitä on sitten näköjään hankala saada kun ei sen alan töitä vaan ole, ellei ryhdy yrittäjäksi, sen kun näkisi kun ei kokopäivätyötäkään ole koskaan jaksanut tehdä. Tämä tyyppi sai myös aika kalliin uuden vuokra-asunnon omalla pihalla jota tietysti sossu maksaa eli me muut veronmaksajat. Tyyppi myös onnistui jotenkin kusettamaan vakuutusyhtiöltä korvauksia kun oli kaatunut humalassa omalla vapaa-ajalla, meni entisen äitinsä työpaikan vakuutuksen piikkiin vaikkei enää ollut työsuhteessa. Kaikki mulle heti mutta itse ei jaksa nähdä vaivaa asioiden eteen ja vielä pitää itseään jotenkin menestyneenä ihmisenä?! Olen pistänyt näihin tyyppeihin välit poikki, en vaan pysty katsomaan tällaista pelleilyä. Ihan hyvä näille jos joutuu jonnekin pakkohanttihommiin, muille tunnolliselle työnhakijoille tietysti ikävä tilanne.

Vierailija
72/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko työnantaja alkaa tekemään kaikki paperit, maksamaan lakisääteiset maksut palkan lisäksi ja vastikkeeksi saa 18 tunnin työpanoksen, eihän siinä ajassa ehdi tehdä periaatteessa yhtään mitään, yhden työntekijän aika kun menee vielä opastaessa.

Ei, en usko että näitä 18 tunnin hommia paljon löytyy.

Itse siis olen työssäkäyvä.

No mikäs estää tekemästä vaikka kahden viikon keikkaa? Ei sen pakko ole olla juuri se 18h. Joillain aloilla on hyvin tarjolla viikon-parin tuurauksia.

Vierailija
73/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liikaa. On liian vähän, 40 tuntia viikossa olisi hyvä, ja palkka olis kans ihan hyvä, kuten pääsääntöisesti ihmiset saavatkin tehdystä työstä palkan...

a) Haet Kelasta työttömyyskorvausta tammikuulta. Olit 6 tuntia töissä tammikuun viimeisenä päivänä. Saat tästä palkkatodistuksen aikaisintaan helmikuun puolivälissä, ja kelassa käsitellään tätä erikoista hakemustasi pari viikkoa. Kuuden tunnin työn vuoksi saat työttömyyskorvauksen kuukauden myöhässä. Millä maksaa laskut? Asumiskulut? Ruoka?

b) Saat tiedon 2.1. mahdollisuudesta 6 tunnin työpäivään 3.1. Koska päivähoito ei ole tarkoitettu lapsille, joidenka vanhempi on työtön, mihin voit päivän varoitusajalla viedä lapset (esim. 2v, 3v, ja 5v) hoitoon? Saatko ylipäätänsä hoitopaikan lapsille, jos olet kuitenkin virallisesti työtön? Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa enemmän, kuin mitä työstä maksetaan palkkaa.

c) Asut Perähikiän perällä. Lähin kaupunki, jossa työvoimatoimisto järjestää kursseja, on 200 kilometrin päässä. Koska puolisollasi on maatila Perähikiän perällä, jossa hän työskentelee, ette voi muuttaa sieltä pois, koska silloin puoliso jää ilman työtä. Autolla (jota ei ehkä edes ole) pitää ajaa 400 km päivässä osallistuakseen kolmen päivän kurssille, eli yhteensä 1200 km. Auton polttoaineet maksaa enemmän, kuin mitä n. 5% vähennyt työttömyyskorvauksesta on. Kurssilla lauletaan  ja ryhmähalitaan.

d) Löydät työllistymispaikan kolmeksi päiväksi (9e/päivä). Kotoa työpaikalle ei kulje julkiset kulkuvälineet suoraan, joten joudut kulkemaan ensin 17 km taksilla, sitten 50 km junalla ja lopuksi 8 km bussilla. 9e/päivä ei riitä lähellekään kattamaan kuluja. Poismuuttoon ei ole nyt, eikä aiemmin ollut mahdollisuutta, paperit vetänyt asuntojonossa jo vuoden, mutta koska työpaikkaa ei ole, niin muuttaminen on mahdotonta.

Kohta c. Siellä puolison maatilalla on varmasti jotain, jonne työttömän voi näennäisesti palkata ja aktiivisuusvaatimus hoidettu.

Siinä ei muuten ehdi työtön edes kissaa sanoa, kun on jo työkkärin kirjoissa yrittäjä.

Vierailija
74/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa. Ongelma on, että niitä töitä ei ole, eikä edes niitä työkkärin kursseja ole olemassa niin paljon että kaikki pääsisi edes kerran vuodessa. Lisää rahaa näihin kursseihin annettiin niin vähän, että siitä ei ole mitään apua.

Ps. Olen työllinen

Voi myös etsiä kurssin itse, kyllä työkkäri hyväksyy vaikka kansalaisopiston atk -kurssin. ap P.S. Olen itsekin työllinen

Ei hyväksy.

Ja tässä on myös sellainen juttu, että kansalaisopiston kurssitkin maksaa, aika paljonkin vielä. Otetaan toi sun ATK. Maksoin juuri keväällä InDesign -taittokurssista 72 € / 6 x 2 h ja PhotoShop -kurssista about saman verran.

Olen siis työtön, silti maksoin tuon 140 € koska toivoin sen parantavan työllistymistäni, lainasin sen äidiltäni ja maksoin muutaman kympin kuussa takaisin. 

Noin aktiivimallin mielessä tuossa ei olis edes mitään järkeä, taloudellisesti. Silti moni työtön noihin osallistuu, koska haluaa järkevää tekemistä ja kohentaa osaamistaan.

Mutta näitä eikä (samoin maksullisia) avoimen yliopiston kursseja tässä yhteydessä hyväksytä.

Vierailija
75/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan onkin siinä että työkkäri ei millään saa järjestettyä jokaiselle tarvitsevalle viiden päivän aktivointitoimea. 

Jos työkkäri ei saa sitä järjestettyä, niin ei tule karenssia. Näinhän siinä esityksessä lukee. Kuinkahan moni teistä on _oikeasti_ lukenut sen?

Sinkkumies

Eihän tässä karenssista olekaan kysymys, vaan työttömyysturvan leikkauksesta 4,65 %.

Vierailija
76/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan liian vähän, täyttä pelleilyä. Luuletko, että työnantajat kilvan tarjoaa näitä 18h työpätkiä kaikille työttömille? Aikahan useimmissa hommissa ei riitä edes perehdytykseen. Vaativimmissa töissä, esim. ict ala, jossa on työvoimapulaa, ei tossa ajassa saada edes oikeuksia tietojärjestelmiin. Tää on täyttä utopiaa, Sipilän märkä uni.

Muuten ylläoleva kirjoitus on asiaa, mutta älkää nyt vain sen perusteella luulko, että it-alalla on työvoimapula sen takia, ettei me alan työttömät haeta töihin.

Silläkin alalla työvoimapula on ihan vain sitä ettei hakijat työnantajille kelpaa.

Niin, katsos pitäisi olla osaamista ja harrastuneisuutta. Niillä pärjää it-alalla.

Vierailija
77/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita työttömille on. Nytkin meillä oli joulun alla työtön työkeikalla pari päivää. Pitkät päivät, tehtiin noin 13 tuntiset päivät. Vaikka tuntipalkka on vain 12 Euroa, niin ylityökorvausten ja kahden päivärahan kanssa sai hyvin nettona. Päiväraha siis siitä, että työmaa oli kauempana.  kuluja oli yhden Hese-aterian verran ja olisi se täälläkin tarvinnut jotain syödä. Voi toki ottaa omatkin eväät reissuun. Ja päiväraha ei leikkaa työttömyyskorvausta...

Onko niitä heittää nyt enshätään vaikka 300 000:lle? Ei se tee kuin 100 000 per kk.

Vierailija
78/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei muuten ehdi työtön edes kissaa sanoa, kun on jo työkkärin kirjoissa yrittäjä.

Ei ole, jos homman pystyy perustelemaan esim kausitarpeella.

Vierailija
79/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Niin, sain aluksi työkkärin luvalla käydä alan alkeiskurssit (jotka maksoin omasta pussistani), sitten kokeilin alaa työkkärin ehdotuksesta työkokeilun muodossa ja olin aloittamassa varsinaisen tutkinnon suorittamista, kun työkkäri totesi että sori vaan, sun pitää olla kokopäiväisesti työmarkkinoitten käytettävissä. Eivät sitten aikaisemmin mua kaivanneet sinne työmarkkinoille. Aivan uskomatonta tumpelointia. Seuraavan kerran aloitan opiskelun vasta kun olen töissä eikä mun tarvitse pyytää lupaa työkkäriltä mihinkään.

Vierailija
80/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies taas tapojensa mukaan puhuu höpönlöpöä, ja esittää olevansa muita fiksumpi. Ei kuitenkaan edes tiedä, mistä laista täällä puhutaan. Vinkki: karenssit ei liity tähän YHTÄÄN MITENKÄÄN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi