Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?

Vierailija
28.12.2017 |

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Kommentit (264)

Vierailija
21/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin ollut ihan todella vaikea saada sijaista päiväkotiin. Toki pitää olla koulutus, jotta voi olla. Mutta usein johtaja on soittanut 15 ihmistäkin läpi saamatta ketään tulemaan päivän tai kahden sijaisuuteen.

Vierailija
22/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita työttömille on. Nytkin meillä oli joulun alla työtön työkeikalla pari päivää. Pitkät päivät, tehtiin noin 13 tuntiset päivät. Vaikka tuntipalkka on vain 12 Euroa, niin ylityökorvausten ja kahden päivärahan kanssa sai hyvin nettona. Päiväraha siis siitä, että työmaa oli kauempana.  kuluja oli yhden Hese-aterian verran ja olisi se täälläkin tarvinnut jotain syödä. Voi toki ottaa omatkin eväät reissuun. Ja päiväraha ei leikkaa työttömyyskorvausta...

Vierailija
24/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyttyjä työllistymistä edistäviä palveluja ovat omaehtoinen opiskelu, työvoimakoulutus, työnhakuvalmennus ja uravalmennus, työkokeilu ja koulutuskokeilu sekä kuntouttava työtoiminta.

Vierailija
25/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tässä jäänyt epäselväksi, että täytyykö sen olla palkattua työtä, vai kelpaako vaikkapa vapaaehtoistyö.

Tässä kerrottu, mitkä kelpaa, vapaaehtoistyö ei, eikä mitkään yhdistelmät työtä ja kouluttautumista.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajank…

Sori, lisää..

http://toimistot.te-palvelut.fi/uusimaa/aktiivimalli

Vierailija
26/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli tulee lopulta kalliiksi, mutta työllistäähän se runsain mitoin lisää viranomaisia, jotka varmaankin maksavat veroja.

Tässä nykytilanteen valotusta toisesta nettikeskustelusta lainattuna:

"Olin alkukuusta aktiivinen, työskentelin 10 päivää kausiapulaisena. Ikävää, että aktiivisuuden seuraaminen alkaa vasta 1.1.2018. Hakijoita tähän alle 2 viikkoa kestävään hanttihommaan oli yli 800 kpl, joten tietämättömät voivat lopettaa puheet siitä, että menkää töihin ja työ ei ihmisille kelpaa.

Otin pätkän vastaan, vaikka tiesin, että soviteltu päiväraha viivästyisi, toki minulla oli siihen taloudellinen mahdollisuus. Kahden päivän takia päiväraha maksetaan vasta tammikuun puolenvälin jälkeen, koska vasta silloin saan palkkalaskelman näiltä puuttuvalta kahdelta päivältä. Täytyyhän byroslavian rattaiden pyöriä."

Vierailija
27/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä yhtäkkiä löytyisi kaikille keikkatöitä muutamaksi tunniksi silloin tällöin? TE-keskus ei niitä järjestä eikä ota kaikkia koulutuksiinkaan. On myös paljon aloja, joilla ei todellakaan ole mitään parin päivän keikkoja tarjolla. Sääliksi käy tuntemani akateemiset työttömät, jotka kaikki etsivät töitä tosissaan.

Vierailija
28/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa. Ongelma on, että niitä töitä ei ole, eikä edes niitä työkkärin kursseja ole olemassa niin paljon että kaikki pääsisi edes kerran vuodessa. Lisää rahaa näihin kursseihin annettiin niin vähän, että siitä ei ole mitään apua.

Ps. Olen työllinen

Voi myös etsiä kurssin itse, kyllä työkkäri hyväksyy vaikka kansalaisopiston atk -kurssin. ap P.S. Olen itsekin työllinen

Onko kansalaisopistoissa vielä atk-kursseja? Täälläpäin ei, kun niille ei ole tulijoita.

Vierailija
29/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?

Mä voin palkata sinut vaikka ikkunoita pesemään.

Tämä onkin hyvä idea, mutta muista, että tuosta pitää tehdä virallinen työsopimus. Ja sinun työnantajana pitää tietenkin maksaa kaikki lakisääteiset työeläkemaksut jne. 

Luonnollisesti, tiedän oikein hyvin mitä työntekijän palkkaaminen tarkoittaa.

Vierailija
30/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä aktiivimalli on enemmänkin periaatekysymys. Herrat nostavat käsittämättömiä palkkioita, päätehtävänään ajaa työttömien kurjuutta vieläkin kurjemmaksi. Lisäksi saavat sopeutumiseläkkeitä jne. Ei ole heillä tainnut mielessä käydä, ettei jokainen työtön ole vapaaehtoisesti työtön. Vastustan, ja allekirjoitin ja kehoitan kaikkia allekirjoittamaan kansalaisaloitteen tämän nöyryytyksen kumoamiseksi. Olen terve ja muutenkin työkykyinen ihminen, vielä. Voi olla että tämä jatkuva painostus työtöntä kohtaan ja uusien kyykytyksien odottaminen hallituksen suunnalta vain kohta tekee minusta työkyvyttömän. Eikä olisi temppu eikä mikään tehdä 18h/ 3kk työtä, kunhan siitä maksettaisiin inhimillinen korvaus. Jopa Kelaan jonottaminen puhelimella maksaa, kun yrittää selvitellä omia oikeuksiaan ja huomautella virkailijoiden tekemistä virheistä. Mutta puhelinlaskustakaan ei korvata centtiäkään. Sen sijaan herrat saavat porsastella työaikana vaikka kännissä toisten piikkiin.

Vierailija
31/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Ei ole liikaa. On liian vähän, 40 tuntia viikossa olisi hyvä, ja palkka olis kans ihan hyvä, kuten pääsääntöisesti ihmiset saavatkin tehdystä työstä palkan...

a) Haet Kelasta työttömyyskorvausta tammikuulta. Olit 6 tuntia töissä tammikuun viimeisenä päivänä. Saat tästä palkkatodistuksen aikaisintaan helmikuun puolivälissä, ja kelassa käsitellään tätä erikoista hakemustasi pari viikkoa. Kuuden tunnin työn vuoksi saat työttömyyskorvauksen kuukauden myöhässä. Millä maksaa laskut? Asumiskulut? Ruoka?

b) Saat tiedon 2.1. mahdollisuudesta 6 tunnin työpäivään 3.1. Koska päivähoito ei ole tarkoitettu lapsille, joidenka vanhempi on työtön, mihin voit päivän varoitusajalla viedä lapset (esim. 2v, 3v, ja 5v) hoitoon? Saatko ylipäätänsä hoitopaikan lapsille, jos olet kuitenkin virallisesti työtön? Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa enemmän, kuin mitä työstä maksetaan palkkaa.

c) Asut Perähikiän perällä. Lähin kaupunki, jossa työvoimatoimisto järjestää kursseja, on 200 kilometrin päässä. Koska puolisollasi on maatila Perähikiän perällä, jossa hän työskentelee, ette voi muuttaa sieltä pois, koska silloin puoliso jää ilman työtä. Autolla (jota ei ehkä edes ole) pitää ajaa 400 km päivässä osallistuakseen kolmen päivän kurssille, eli yhteensä 1200 km. Auton polttoaineet maksaa enemmän, kuin mitä n. 5% vähennyt työttömyyskorvauksesta on. Kurssilla lauletaan  ja ryhmähalitaan.

d) Löydät työllistymispaikan kolmeksi päiväksi (9e/päivä). Kotoa työpaikalle ei kulje julkiset kulkuvälineet suoraan, joten joudut kulkemaan ensin 17 km taksilla, sitten 50 km junalla ja lopuksi 8 km bussilla. 9e/päivä ei riitä lähellekään kattamaan kuluja. Poismuuttoon ei ole nyt, eikä aiemmin ollut mahdollisuutta, paperit vetänyt asuntojonossa jo vuoden, mutta koska työpaikkaa ei ole, niin muuttaminen on mahdotonta.

Vierailija
32/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita työttömille on. Nytkin meillä oli joulun alla työtön työkeikalla pari päivää. Pitkät päivät, tehtiin noin 13 tuntiset päivät. Vaikka tuntipalkka on vain 12 Euroa, niin ylityökorvausten ja kahden päivärahan kanssa sai hyvin nettona. Päiväraha siis siitä, että työmaa oli kauempana.  kuluja oli yhden Hese-aterian verran ja olisi se täälläkin tarvinnut jotain syödä. Voi toki ottaa omatkin eväät reissuun. Ja päiväraha ei leikkaa työttömyyskorvausta...

Minkä alan työstä oli kyse? Millaista ammattitaitoa vaadittiin? Otatteko myös ylikouluttautuneita ja ympäri vuoden? Kuinka monta vuodessa? Jonossa olisi pian tuhansia.

Vierailija
33/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Ei kannata ottaa riskiä, mikäli haluaa pysyä elävien kirjoissa.

Vierailija
34/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskatöihin pääsee aika helposti. Käyn aina välillä niitä tekemässä ja kun kiinnostus loppuu niin takaisin työttömäksi.

Saisi tehdä kuulemma enemmänkin, mutta ei jaksa kun rahaa saa melkein saman verran makaamalla.

Vierailija
35/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoitus, että ihmiset pääsisivät töihin. Tarkoitus on vähentää työttömyysturvamenoja.

Sinä voit kyllä hakeutua töihin ihan omin nokkinesikin, et sinä siihen tarvitse viranomaisia kädestä pitämään. Etkö tätä tiennyt?

Vaikuttaa todellakin, että monet työttömät ovat ihan avuttomia.

Olen itse asiassa yrittäjä, ja multa on jo kyselty näitä 18 tunnin töitä. Ei vaan ole firmassa mitään, mitä kannattaisi noin pienissä pätkissä teettää, ja isommille urakoille on jo tekijät.

Vierailija
36/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa. Ongelma on, että niitä töitä ei ole, eikä edes niitä työkkärin kursseja ole olemassa niin paljon että kaikki pääsisi edes kerran vuodessa. Lisää rahaa näihin kursseihin annettiin niin vähän, että siitä ei ole mitään apua.

Ps. Olen työllinen

Voi myös etsiä kurssin itse, kyllä työkkäri hyväksyy vaikka kansalaisopiston atk -kurssin. ap P.S. Olen itsekin työllinen

Tästä mä jään kyllä odottamaan todistettua ennakkotapausta. T: Työllinen minäkin.

Ei hyväksy kansalaisopistoa työkkäri t.työtön

Vierailija
37/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Ei kannata ottaa riskiä, mikäli haluaa pysyä elävien kirjoissa.

Niinhän se oli ennen. Nykyisin tiedän montakin, joka opiskelee työttömyysturvalla. Yksi opettajaksi, toinen sosionomiksi, kolmas sosiaalityöntekijäksi. Asiasta on sovittu työkkärin kanssa etukäteen ja ainakin yhdelle työkkäri itse ehdotti järjestelyä.

Vierailija
38/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli on kaikessa naurettavuudessaan todella huvittava.

Muutettiinko samalla lakeja jotka liittyy työttömyysturvan ja asumistuen maksatukseen? Vai käykö tässä näin että parin päivän työjakson jälkeen tuet katekeaa jopa moneksi kuukaudeksi?

Vierailija
39/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitä tahansa saa opiskella edelleenkään. Siinäpä se. Ja päätökset vaihtelevat omituisesti työkkäristä toiseen. Kaveri, historian maisteri, sai ryhtyä opiskelemaan lähihoitajaksi, mutta minulle, tietojenkäsittelymaisterille, sanottiin etteivät päästä minua asentajaopintoihin. Ehkä siellä katsellaan eri alojen työllisyystilanteita ja ajatellaan sitäkin, ettei kukaan jättäisi opintoja kesken jos saakin kesken kaiken duunia.

Vierailija
40/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo opiskelu torpattiin aikoinaan sillä että idea ja haluttu opiskelusuunta ei saanut tulla työttömältä itseltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi