Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?

Vierailija
28.12.2017 |

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Kommentit (264)

Vierailija
41/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Ei ole mikään automaatti.

Pääsääntöisesti hyväksytään vain tutkintoon johtava koulutus ja sen pitää olla erittäin hyvin työllistävä ala. Itse sain oikeuden sosionomiopintoihin (saapi nähdä onko niitäkään töitä kolmen vuoden päästä), mutta se piti erikseen hakea. Muistaakseni siinä on vielä ehto, että pitää olla ollut 2 vuotta työttömänä ja mahdollisuudet työllistyä nykyisellä koulutuksella ovat pienet. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto ja 15 vuotta työkokemusta, myös ulkomailta. Tuo kaksi vuotta tuli juuri täyteen ja hain ja pääsin sosionomikoulutukseen - sinne ei ole mitenkään ihan helppo päästä. Ja opiskella saa työttömyyskorvauksella max. 2 vuotta, sitten jää ilman rahaa ellei pääse töihin opintojen ohessa.

Esim. sivuaineopintoihin ei noita yleensä saa, tai pitää pystyä todistamaan että se erittäin vahvasti tukee työllistymistä. Tänne kirjoitti esim. työtön aineenope, joka olisi saanut uuden opetettavan aineen suorittamalla opintokokonaisuuden yliopistolla, mutta oikeus evättiin.

Aktiivimalli ei siis minua hetkauta. Ärsyttää vaan olla siivoamassa tilastoja omalta osaltani vaikkei aktiivimallilla ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Vierailija
42/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Moni opiskeleekin. Tunnen itsekin useita, ovat opiskelijakavereitani. Ensin vain pitää saada se opiskelupaikka ja meilläkin vain 8 % hakijoista pääsi sisään. Nyt työttömyyspäivärahalla opiskelevat valittavat, että TE-toimisto ei suostu enää jatkamaan päivärahan maksua, vaikka opintoja on jäljellä yli vuosi. Katto kun on siinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin ollut ihan todella vaikea saada sijaista päiväkotiin. Toki pitää olla koulutus, jotta voi olla. Mutta usein johtaja on soittanut 15 ihmistäkin läpi saamatta ketään tulemaan päivän tai kahden sijaisuuteen.

Sinäpä sen sanoit. Pitää olla koulutus.

Aika harvalle alalle pääsee nykyään, jos puuttuu kyseisen alan koulutus ja/tai työkokemusta. Vaikka minulla on insinöörin tutkinto, pitkä työura ja hyvä ammattitaito, niin kukaan ei palkkaa minua opettajaksi, lastenhoitajaksi, lääkäriksi, tervedenhoitoalalle, palomieheksi, poliisiksi, jne. pelkästään siitä syystä että kyseisille aloille vaaditaan tietty tutkintotodistus.

Vierailija
44/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa on, jos työkkäri järjestää. Hyödyliseksi aktiivimalli muodostuu niille, jotka se potkii itse etsimään edes pätkätyötä. 

Vierailija
45/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli on kaikessa naurettavuudessaan todella huvittava.

Muutettiinko samalla lakeja jotka liittyy työttömyysturvan ja asumistuen maksatukseen? Vai käykö tässä näin että parin päivän työjakson jälkeen tuet katekeaa jopa moneksi kuukaudeksi?

Ei muutettu, eli tuet todellakin katkeaa yli kuukaudeksi jos pääset jonnekkin esim 6 tunniksi töihin. Eli käytännössä työttömiä rankaistaan jokatapauksessa teit sitten mitä vaan :D 

Vierailija
46/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä, onko se liikaa. Vaan siitä että eri puolilla Suomea on erilaiset mahdollisuudet keikkatöihin tai te-toimiston tarjontaankaan. Laki on epäreilu ja rankaisee ihmistä asioista, mille hän ei voi mitäänmitään. Sen sijaan uudelleen kouluttautuminen ja vaikkapa kevytyrittäjyys on tehty todella vaikeaksi.

T. Työllinen, yrittäjä, silti lakia vastustava.

Samaa mieltä. Sellaisia on varmasti paljon työttömänä, jotka haluaisivat lisäkouluttautua, mutta eivät ole saaneet lupaa.

Lämmittää ihan sikana mieltä mennä pakolla jonnekin haravoimaan, kuin että voisi opiskella jotain hyödyllistä.

Vierailija
47/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan liian vähän, täyttä pelleilyä. Luuletko, että työnantajat kilvan tarjoaa näitä 18h työpätkiä kaikille työttömille? Aikahan useimmissa hommissa ei riitä edes perehdytykseen. Vaativimmissa töissä, esim. ict ala, jossa on työvoimapulaa, ei tossa ajassa saada edes oikeuksia tietojärjestelmiin. Tää on täyttä utopiaa, Sipilän märkä uni.

Muuten ylläoleva kirjoitus on asiaa, mutta älkää nyt vain sen perusteella luulko, että it-alalla on työvoimapula sen takia, ettei me alan työttömät haeta töihin.

Silläkin alalla työvoimapula on ihan vain sitä ettei hakijat työnantajille kelpaa.

Vierailija
48/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiitos, jos saan työsopimuksen ja asianmukaista palkkaa. Jos työnantajilla on antaa näitä työllisyystöitä, eikö silloin olisi mahdollista myös tarjota työpaikka työttömälle? Ei olisi työttömiä, joita kusettaa tekemään ilmaista työtä, jep sehän se oli.

Vierailija
49/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Ei kannata ottaa riskiä, mikäli haluaa pysyä elävien kirjoissa.

Niinhän se oli ennen. Nykyisin tiedän montakin, joka opiskelee työttömyysturvalla. Yksi opettajaksi, toinen sosionomiksi, kolmas sosiaalityöntekijäksi. Asiasta on sovittu työkkärin kanssa etukäteen ja ainakin yhdelle työkkäri itse ehdotti järjestelyä.

Miten toi on sovittu etukäteen?

Ainakin itselläni systeemi meni niin, että mitään ei luvattu ennen kuin opiskelupaikka oli selvä ja opiskelupaikka otettu vastaan. Vasta sitten pystyi toimittamaan paperit lautakunnalle, joka päätti siitä saanko luvan vai enkö. Myös oppilaitokselta vaadittiin lomake, jossa todettiin että olen saanut ja ottanut vastaan opiskelupaikan ja että opiskelu on päätoimista ja tähtää tutkintoon.

Lisäksi minulta vaadittiin pari lomaketta joissa piti perustella miksi haluan opiskella jne. 

Kun olin toimittanut nämä, juttu käsiteltiin ja sain luvan. Perusteluna vaikea työllisyystilanne alallani ja uuden alan työllistävyys.

Vierailija
50/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskatöihin pääsee aika helposti. Käyn aina välillä niitä tekemässä ja kun kiinnostus loppuu niin takaisin työttömäksi.

Saisi tehdä kuulemma enemmänkin, mutta ei jaksa kun rahaa saa melkein saman verran makaamalla.

Mitä paskatöitä? Missä?

Vierailija
51/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaanko oikeasti, että tulen kolmeksi päiväksi asettelemaan pyörykäisiä kiviä polunpieleen?

Vierailija
52/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin ollut ihan todella vaikea saada sijaista päiväkotiin. Toki pitää olla koulutus, jotta voi olla. Mutta usein johtaja on soittanut 15 ihmistäkin läpi saamatta ketään tulemaan päivän tai kahden sijaisuuteen.

No, täällä työtön lähihoitaja, 55v. vantaalta. Valmiina palvelukseen. Suuntautuminen mielenterveys. Kelpaako?

Vierailija
53/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 vuotta täytettyäni hain useampaa täydennyskoulutusta, puoli vuotta teoriaa ja vajaa vuosi harjoittelua yrityksissä, joille kursseilla täsmäkoulutettiin porukkaa. TE toimisto ehdotti osaa kursseista minulle. Alalta minulla on monipuolinen kokemus lähes 40 vuoden alalta.

Epävirallisssa keskustelussa kurssin järjestäjä totesi, että on sekä minun, että kurssin järjestäjien ajan haaskausta, että teen hakemuksen ( ilmoittivat TE keskukseen, että olin ottanut yhteyttä). Koska kussilta valmistuttuani työnantajat odottavat, että olisin töissä ainakin 5 vuotta ja roski siitä, että jään eläkkeelle parin vuoden päästä ( minun ns. eläke ikäni on 63v 3kk.). Joten se siitä uudelleen kouluttautumissta. Kohta tulee 62v lisäpäivillä täyteen ja jään ns. putkieläkkeelle. Useamman kurssin järjestäjän viesti olisamansuuntainen, eliettä haevaan, mutta et ole varsinaisesti sitä porukkaa, jota haemme kurssille.

Työttömyystilastot siis korjautuvat minun osaltani parin kuukauden päästä, vaikka työhaluja ja työkuntoa olisi. Toisaalta, palkka jota tietojen päivittämisen jälkeen luptavissa työsuhteissa tarjotaan, on jokeenkin sama kuin tuleva eläkkeeni. Joten ... tehkööt nuoremmat työt, minä nautin eläkepäivistä. Pari sataa häviän eläkekertymässä nettona, mutta viis siitä.

Yrittäjyyttäkin on ehdoteltu. Sulaa hulluutta tässä iässä. Ennenaikaiseen hautaan se vain johtaisi, kun nälkäpalkalla stressaisin yli kriittistenvuosien starupperina.

Vierailija
54/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita työttömille on. Nytkin meillä oli joulun alla työtön työkeikalla pari päivää. Pitkät päivät, tehtiin noin 13 tuntiset päivät. Vaikka tuntipalkka on vain 12 Euroa, niin ylityökorvausten ja kahden päivärahan kanssa sai hyvin nettona. Päiväraha siis siitä, että työmaa oli kauempana.  kuluja oli yhden Hese-aterian verran ja olisi se täälläkin tarvinnut jotain syödä. Voi toki ottaa omatkin eväät reissuun. Ja päiväraha ei leikkaa työttömyyskorvausta...

Eikös se silloin ole työntekijä jos saa työstään palkkaa?

Vierailija
55/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Niin, kumma juttu että ne ex-kansanedustajat ihan mielellään nauttii jopa 4000 € "eläkettä", tekemättä yhtään mitään. Paitsi moraalitonta verosuunnittelua.

Vierailija
56/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?

Ekonomi tai vaikka tohtori, työttömänä olet samalla viivalla kuin kaikki muutkin työttömät. Jos Narkki-Anterolle keksitään hommaa tuolle ajalle, kyllä sinullekin.

Vierailija
57/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole liikaa. Ongelma on, että niitä töitä ei ole, eikä edes niitä työkkärin kursseja ole olemassa niin paljon että kaikki pääsisi edes kerran vuodessa. Lisää rahaa näihin kursseihin annettiin niin vähän, että siitä ei ole mitään apua.

Ps. Olen työllinen

Voi myös etsiä kurssin itse, kyllä työkkäri hyväksyy vaikka kansalaisopiston atk -kurssin. ap P.S. Olen itsekin työllinen

Mihin perustat väitteesi, että työkkäri hyväksyy vaikka kansalaisopiston atk-kurssin? Näyttää siltä, että et ainakaan omaan kokemukseesi...

Vierailija
58/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Ei kannata ottaa riskiä, mikäli haluaa pysyä elävien kirjoissa.

Niinhän se oli ennen. Nykyisin tiedän montakin, joka opiskelee työttömyysturvalla. Yksi opettajaksi, toinen sosionomiksi, kolmas sosiaalityöntekijäksi. Asiasta on sovittu työkkärin kanssa etukäteen ja ainakin yhdelle työkkäri itse ehdotti järjestelyä.

Miten toi on sovittu etukäteen?

Ainakin itselläni systeemi meni niin, että mitään ei luvattu ennen kuin opiskelupaikka oli selvä ja opiskelupaikka otettu vastaan. Vasta sitten pystyi toimittamaan paperit lautakunnalle, joka päätti siitä saanko luvan vai enkö. Myös oppilaitokselta vaadittiin lomake, jossa todettiin että olen saanut ja ottanut vastaan opiskelupaikan ja että opiskelu on päätoimista ja tähtää tutkintoon.

Lisäksi minulta vaadittiin pari lomaketta joissa piti perustella miksi haluan opiskella jne. 

Kun olin toimittanut nämä, juttu käsiteltiin ja sain luvan. Perusteluna vaikea työllisyystilanne alallani ja uuden alan työllistävyys.

Samanlainen kokemus minullakin. Lisäksi osa jo opiskelunsa aloittaneista joutui keskeyttämään koulun, kun heille ei TE-keskus myöntänytkään lupaa opiskeluun. 

Vierailija
59/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoitus, että ihmiset pääsisivät töihin. Tarkoitus on vähentää työttömyysturvamenoja.

Ei toimi, syntyvät säästöt ei riitä edes tarvittavan lisähenkilökunnan palkkaukseen

Vierailija
60/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka työnantaja ottaa 18h töihin, järjestää työvalmennuksen, maksaa vakuutukset, työterv.huollon, mahdolliset työhön vaadittavat sertifikaatit/työpassit/luvat, tarkistaa henkilön taustat jne. jne. vaikka työntekijälle ei tarvitsisi edes maksaa palkkaa.

Ei edes sijaiseksi oteta, ellei hän ole alan ammattilainen ja pysty itsenäiseen työskentelyyn.

Kyllä ihminen täytyy olla täysin vieraantunut arjesta ja elää täydellisessä kuplassa, kun kuvittelee kaikille irtoavan töitä, kun itsellä ja lähipiirillä on ja täyttää vielä ympäristöstään vaadittavan statuksen. Muuten ei voi aloitusta ymmärtää, eikä hän ymmärrä hölkäyksen pöläystä työelämän vaatimuksesta ja niiden kustannuksista, tarkasteli asiaa niin työntekijän, kuin yrityselämän näkökulmasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi