Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiveena vauva (2018-2019)

27.12.2017 |

Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)

Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.

Kommentit (1881)

1541/1881 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mupu, ettekö te vois yrityksen pituuden puolesta päästä kunnallisellekin jo? Toki jos haluatte yksityiselle niin ei siinä sitten mitään.

En osaa sanoa onko mitään tiettyä kaavaa millä tavalla lapsettomuuden syytä aletaan selvittää yleensä. Oon kuitenki ymmärtänyt, että mies on helpompi ja halvempi tutkia kuin nainen, joten ehkä voitte pyytää spermatutkimusta? Olisi sitten sen osuus selvitetty ja mahdollisesti jos kaikki on kunnossa myös suljettu pois. Tsemppiä! 🙂

1542/1881 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, selailin piiitkästä aikaa tätä keskustelua ja piti tulla sulle Mupu kommentoimaan; me nimittäin ollaan käyty juuri yksityisellä lapsettomuushoitojen tiimoilta ekan kerran!

Gyne kyseli yrityksen kestosta, meidän molempien terveysasioista (tupakointi, alkoholinkäyttö, mutta myös mahdolliset lantion alueen sairaudet, tulehdukset, sukupuolitaudit jne...). Tää sama gyne oli tutkinut minut aikaisemmin vuoden sisällä, joten ei tehnyt perustutkimusta, muuten olisi kai tehnyt. Kirjoitti lähetteen lapsettomuuspolille, josta voidaan odottaa postia jo ihan lähiaikoina. Verikokeilla aloitetaan ja perusterveystarkastuksella.

Hyvä käynti oli! Joten tsemppiä teillekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1543/1881 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparminttu- kirjoitti:

Eevuska kirjoitti:

Mä sitten vihaan näitä päiviä kun menkkojen alkamispäivä lähenee! Mulla vielä epäsäännöllinen kierto, niin ei koskaan tiedä milloin alkaa jos alkaa... nyt menossa dpo 6, ja mulla tosiaan sitä lyhyttä luteaalivaihetta, niin pelkään että menkat alkaa 1-5 päivän sisään jos alkaa...

Aloititko Eevuska jo tähän kiertoon lugesteronit? Jos kyllä, niin miltä ne "tuntuivat"?

Joo aloitin, mutta vasta dpo 5, eli vähän turhan myöhään. Lääkärihän sanoi mulle että ne voi aloittaa ovulaatiosta heti, mutta ohjeessa luki että dpo3. En siis uskaltanut aloittaa heti ekana päivänä kun jotenkin tuli pelko että jos se sulanut kapseli siellä emättimessä haittaisi ekoina päivinä siittiöiden kulkua tjn. Mutta on ollut niin kiireistä että unohdin ihan joten siksi meni joka tapauksessa noin myöhään.. :( mulla on niitä emätinkapseleita, ja eipä ne oo miltään tuntuneet, mitään eroa en oo huomannut. Mutta katsotaan nyt vaikuttaako yhtään mitään tuohon luteaalivaiheeseen. Ensi viikon alussahan sen sitten näkee.

1544/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikkunekku kirjoitti:

Mupu, ettekö te vois yrityksen pituuden puolesta päästä kunnallisellekin jo? Toki jos haluatte yksityiselle niin ei siinä sitten mitään.

En osaa sanoa onko mitään tiettyä kaavaa millä tavalla lapsettomuuden syytä aletaan selvittää yleensä. Oon kuitenki ymmärtänyt, että mies on helpompi ja halvempi tutkia kuin nainen, joten ehkä voitte pyytää spermatutkimusta? Olisi sitten sen osuus selvitetty ja mahdollisesti jos kaikki on kunnossa myös suljettu pois. Tsemppiä! 🙂

Mietin myös kunnallista, mutta pelkään, että ajan saamisessa kestää kauan jouduttaisiin odottamaan kuukausia. Ja tässä tapauksessa jo kuukausi tuntuu pitkältä ajalta :D Alustava oma suunnitelmani on, että testataan perusjutut yksityisellä ja jos todetaan, että päädytään ivf yms. hoitoihin, niin sitten kunnallisen kautta.

1545/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Educ kirjoitti:

Hei, selailin piiitkästä aikaa tätä keskustelua ja piti tulla sulle Mupu kommentoimaan; me nimittäin ollaan käyty juuri yksityisellä lapsettomuushoitojen tiimoilta ekan kerran!

Gyne kyseli yrityksen kestosta, meidän molempien terveysasioista (tupakointi, alkoholinkäyttö, mutta myös mahdolliset lantion alueen sairaudet, tulehdukset, sukupuolitaudit jne...). Tää sama gyne oli tutkinut minut aikaisemmin vuoden sisällä, joten ei tehnyt perustutkimusta, muuten olisi kai tehnyt. Kirjoitti lähetteen lapsettomuuspolille, josta voidaan odottaa postia jo ihan lähiaikoina. Verikokeilla aloitetaan ja perusterveystarkastuksella.

Hei, kiva kuulla! Oletteko te Educ yrittäneet jo kauan?

1546/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mupu kirjoitti:

tikkunekku kirjoitti:

Mietin myös kunnallista, mutta pelkään, että ajan saamisessa kestää kauan jouduttaisiin odottamaan kuukausia. Ja tässä tapauksessa jo kuukausi tuntuu pitkältä ajalta :D Alustava oma suunnitelmani on, että testataan perusjutut yksityisellä ja jos todetaan, että päädytään ivf yms. hoitoihin, niin sitten kunnallisen kautta.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta ja ymmärrän täysin tuon, että yhtään ei halua enää odottaa ns. ylimääräistä. Minusta on hyvä, että asian voi laittaa alulle yksityisellä vaikka se enemmän maksaakin. Toivottavasti syy teidän odottelulle selviää ja on kyseessä vain joku pieni juttu, jonka saa helposti korjattua. Onko sulla itellä mitään ajatusta mikä voisi olla syynä?

1547/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin! Haluaisin vain äkkiä tietää, että missä mättää.

Oon koittanut miettiä, että missä vika on (jos sellaista edes on!). Itselläni on siis melko säännöllinen kierto (n. 26-30 päivää) ja olen tikuttanut ovulaation melkein jokaisessa kierrossa. Ovislimoja en aina saa, yleensä ne ovat vahvimmillaan silloin kun juon greippimehua. Veriarvot ovat olleet mulla hyvät. Viimeisimmässä papassa mulle tosin sanottiin, että mulla on taaksepäin kääntynyt kohtu ja googlettamalla selvisi, että se voi joissain tapauksissa vaikeuttaa raskautumista. Viime helmikuussa tehtiin ultra, jossa näkyi pieni myooma ja sekin mietityttää. Onneksi testeissä sitten selviää miehen puoli, sillä se voi tietty olla yksi syy...

Vierailija
1548/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikkunekku kirjoitti:

Mä en ite usko siihen, että kuvittelen oireita, kyllä ne oireet ihan oikeesti tapahtuu. Ne ei vaan mun kohdalla ole raskausoireita. Kai se vaan on karu fakta, että pms oireet ei ihan hirveesti välttämättä eroa raskausoireista ja sen takii ei kannattais jokaista tuntemusta liikaa analysoida. Sitten kun tän asian sais vielä oikeesti omaankin kalloon sisäistettyä.

Juu kyllä ne varmasti oikeastikin tapahtuu, mutta täytyy just nyt sisäistää, että eipä sitä oikein mitään kannata raskausoireeksi tulkita ennen kuin on ne kaksi viivaa testissä. Niin paljon on nyt ovis- ja menkkaoireet sekoittanut raskausoireiksi, että turhaa pettymystä tullut mulle.

Tänään on alkanu tulla vaaleenpunasta limaa, että sieltä ne menkat sitten tulee. En tiiä miten tän lapsiasian turhan murehtimisen saisi nyt taka-alalle edes jouluksi. 

1549/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa tilannut noi omat testit raskauskeiju.fi sivustolta, ja ainakin omalla kohdalla toimineet ja ohjeet tosi selkeät :)

Täällä eletään Kp 22 ja Dpo 7. Flo ennustaa että menkat alkaa ylihuomenna Kp 24, ei kyllä oloja sinne suuntaankaan eikä mulla koskaan ole noin lyhyt kierto ollut. Valkkari on kirkasta, ajoittain vetistä ja tosi vähäistä. Olen ollut pari päivää niin turvoksissa ja hirveitä ilmavaivoja että oikeasti olen ollut tosi kipeä... välillä on maha sekaisin ja sitten taas ei. Tosin syypäänä voi olla joulukonvehtien ylensyönti ja liian suuri ruokahalu muutenkin. Nännit on edelleen arat ja raudanmakua suussa. Sillekin on toki selitys kun ien turvonnut ja vuotanut verta muutaman päivän. Nyt on onneksi turvotus laskenut..

Ajattelin että testaan viikon päästä lauantaina (kp 27 ja dpo 13) aamusta ennen reissuun lähtöä oman mielenrauhan vuoksi koska ainakin oma sisko jo kovasti mainosti hankkineensa meille kermaliköörit ja muut alkoherkut maisteltaviksi jouluna. Jos tulee edes haamua niin sitten pitää keksiä joku lääkekuuriselitys koska meidän perheessä ei mene läpi se ettei maistu vaikken itse ole koskaan ollut kova ottamaan. Meidän äiti arvaisi kuitenkin heti kun ihmetteli nyt jo miksen ota enää mitään.

Jos taas ei edes haamua tule tuolloin (on tosiaan se herkin mahdollinen testi) niin sitten aion ottaa ihan hyvillä mielin sitä kermalikööriäkin.

Olen jonkun verran miettinyt tuota myöskin että joskus jos lapsettomuushoitoihin joutuu niin kannattaako lähteä kunnalliselle vai yksityiselle ensin? Olen käsittänyt että yksityinen on joo nopea mutta tuhottoman kallis. Kunnalliselle pääsee nopeasti jos on oikeasti todettu ettei lapsia voi luomuna saada. Ainakin yksi kaveri pääsi muutamassa kuukaudessa ivf- hoitoihin kun häneltä jouduttiin kohdunulkoinen vuoksi poistamaan toinen munasarja ja molemmat munanjohtimet... mutta se toki on jo sanomattakin selvää ettei lapsia luomuna enää tule.

Jänniä joulunaikoja ja plussatuulia! :)

1550/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mupu kirjoitti:

Educ kirjoitti:

Hei, kiva kuulla! Oletteko te Educ yrittäneet jo kauan?

Meillä juuri yk12 lopuillaan eli noin vuosi yritystä takana! Eikä siis nytkään ole sellainen olo, että olisi tärpännyt (miksi olisi, kun ei ole tärpännyt aiemminkaan)...! Mä olen siis jo 35v. eli aika vanha näihin hommiin ja senkin takia hakeuduttiin melko reippaasti hoitoihin!

Unohtui muuten se aiemmasta viestistä, että miksi me menimme yksityiselle, vaikka julkisenkin kautta pääsisimme hoitoon. Yksityisellä pääsee heti erikoislääkärin puheille, joka tietää jo kertoa prosessista kokonaisuutena enemmän ja osaa antaa heti asiantuntevinta hoitoa. Julkisen kautta hoitoihin hakeutuessa tapaat ensin terveyskeskuslääkärin, jolle ei ehkä lapsettomuushoitoon tai gynepuoleen liittyviä potilaita tule juurikaan (tai ainakin harvoin) vastaan. Haluavat monesti tehdä siellä ”alustavia” tutkimuksia ennen kuin tekevät lähetteen erikoisterveydenhuoltoon (esim. verikokeet ja spermatestit). He tekevät varmasti parhaansa, mutta se on ilman muuta pidempi tie hoitoihin, ainakin minun kokemukseni perusteella! Eli hyvältä senkin takia kuulostaa tuo teidän suunnitelma!

1551/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä dpo 7 ja kummallinen vaaleanpunainen valkovuoto. Mitäköhän tällä kertaa mun kroppa on keksinyt ja sekoileeko kierto kokonaan...?

1552/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilhelmiina, etteikö tuo olisi sitä "kiinnittymisvuotoa"? Nythän on ne parhaimmat kiinnittymispäivätkin meillä molemmilla käsillä ;) omalla kohdalla ei kyllä yhtään mitään...

1553/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti täällä tulis monelle plussat ennen joulua :) Täällä kp 53, ei edelleenkään mitään oireita menkoista. Viikko sitten testattu nega. Jos ei tammikuun aikana ala, niin käyn yksityisellä gynellä. Yk on vasta 2, vaikka syyskuun alussa jäi pillerit pois. Saisi siis apua tuohon kiertoon, ja varmistusta, että onko kaikki hyvin. Turhauttaa tää menkkojen odotus. Olisi kiva päästä uuteen kiertoon ja yritykseen. :)

olin ennen joku käyttäjä vaan, mutta sain vihdoin muutettua nimen :D

1554/1881 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos testivinkeistä, pistän tilaukseen kunhan menkat alkaa.

Täällä siis kp 73/60, mutta PCO:n vuoksi en osaa sanoa onko alkuvuonna kartoittamani täsmällinen 60 päivän kierto ollut normaali vai siitä poikkeava. Itsekin odotan menkkoja nyt alkavaksi, jotta saa epävarmuuden päättymään - tosin ystävä yrittää tsempata että hänellä on kotitestit näyttäneet positiivista vasta kun menkat kaksi-kolme viikkoa myöhässä (ja terveet vauvat saanut).

Olen käyttänyt yksityislääkärin gyne-palveluita (kupari)kierukan asetuksessa ja poistossa. Poiston yhteydessä kesällä ultrattiin kohdun lisäksi myös munasarjat, ja sattumalta lääkäri pystyi myös toteamaan meneillään olevan ovulaation tuolloin. (Mies oli kuitenkin reissussa, joten jäi hyödyntämättä.) Lääkäri neuvoi PCO:n ja iän (34) vuoksi tulemaan vastaanotolle jo alkuvuodesta, jos ei tärppää. Sain jo tuolloin lähetteen mm. varastoraudan testaukseen ettei tarvitse uudestaan käydä vastaanotolla jos raskautuminen ei onnistu, lähete on voimassa kesään saakka. Kierukan poisto, ultraus, neuvonta ja lähete maksoivat muistaakseni n. 300e, mutta jutustelin tuon gynekologin kanssa tilanteestani pitkään ja sain mielestäni hyvää konsultointia. Kartoitimme myös vaihtoehtoja jo valmiiksi, jos raskaus ei ala onnistumaan.

Menen mielelläni yksityiselle juuri nopeuden vuoksi, kaikki tapahtuu minulle sopivana aikana ja lähetteiden kanssa ei kitsastella - toki julkisellakin puolella saa erinomaista hoitoa Suomessa.

1555/1881 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellou!

Täältä liittyy mukaan yksi toiveikas. Kiva että on tällainen ryhmä, missä jakaa ajatuksia ja jännitystä :)

Mulla pillereiden lopetuksesta vasta reilu kuukausi. Mitään selkeetä merkkiä hormonitoininnan käynnistymisestä ei ole ollut, mutta kyllä tässä vielä malttaa odotella. Jospa joululahjaksi sais vaikka plussan, ei kyllä muuta tarvitsis! :D

1556/1881 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Aika vähän plussia on ketjuun viime aikoina tullut. Jospa nyt joulun kunniaksi saataisiin kunnon puhuri. :)

Täällä eletään piinapäiviä neljännen ja viimeisen inseminaation jälkeen.

Tissit on olleet ovulaation jälkeen tosi kipeet. Keltarauhashormoonilääke jälleen käytössä niin voi johtua siitäkin. Perjantaina testaan.

Pistoshoitoisesti kasvatettiin tähän kiertoon kaksi munasolua. Kunpa edes nyt toinen niistä saataisiin. En pistäisi pahakseni kaksosiakaan, vaikka järjellä ajatellen ei saisi toivoa :D

Raskauskeijulta minäkin tilannut ovulaatiotestit. Hyvin toimineet ja mukava lisä ne raskaustestit mitä saa kaupanpäälle.

1557/1881 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille ja tsemppiä piinailijoille, meitähän on täällä monta!

Mulla kp 22/30, eli menkkoja odotellaan jouluviikolle. Tai no, toivotaan että eivät tulisi! Nyt on muutamana päivänä kutittanut nännejä tosi paljon mitä ei ole kyllä koskaan aiemmin ollut, lisäksi nännit on ajoittain vähän tummuneet. Lämmöt on nyt koholla n. 0,5 astetta, mutta veikkaisin sen syyksi lähinnä yrittävää flunssaa. Nyt on ensimmäistä kertaa yrityksen aikana sellainen olo, että olisi voinut tärpätä. Nyt siis yk 3. Todennäköisesti olen kuitenkin tuntemusten kanssa väärässä ja menkat paukahtaa joululahjaksi.

Mun pitäisi muissa syissä käydä gynellä alkuvuodesta (käyn aina yksityisellä), joten pohdin vähän että josko ajoittaisi käynnin oletettuun ovulaatioon. Jos gyne voisi samalla ultrata että tapahtuuko se ovulaatio oikeasti. Tässä kierrossa en käyttänyt ovulaatiotestejä mutta ensi kiertoon ne voisi taas ottaa avuksi oman mielenrauhan tasoittamiseksi.

Vierailija
1558/1881 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopis nyt mun menkkojen alkaa sitten eikä vaa tuhrutella..eilen tuli tosiaan pelkkää vaaleenpunasta limaa vähän ja tänään on semisti sitten tullut ruskeeta limaa. Testinki tein vielä tänään, että jos nyt sit kuitenkin olisi tärpännyt, ku ei ne menkat taho alkaa, mutta puhas nega. 

Ja lisäyksenä vielä, että varmaanki menkkahormoonien takia on tänään kiukuttanut ja suututti töissä kuunnella, kuinka raskaana olevalla työkaverilla on niin raskasta ja sattuu joka paikkaan ja ja ja ja ja ymmärrän toki, että voi sattuakin ja heillä se lapsi oli iha yllätys eikä suunnitelmissa ollut enää toista, niin kai se suhtautuminen on vähän toisenlaista. Onneksi oon saanu pidettyä suuni kiinni, etten oo tölvässy, että jotku meistä ottais vaikka 10 kertasena nuo kivut, kun vain saisi sen vauvan sinne kohtuun kasvamaan :/

1559/1881 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa se oiskin ollut kiinnittymisvuotoa. Tänään dpo 8 ja oireena ihmeellinen jomottava kipu alavatsassa ja nivusissa. Plussa ois aika bueno joululahja. :)

1560/1881 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin tosiaan dpo 8 ja kp 23 tänään. Tissit on edelleen tulessa, aamulämmöt sahanneet nyt 36.4-36.7 (normi 35.7-35.9). Tänään aamulla jotenkin oudosti närästi, mitä siis ei ikinä tapahdu! Ei närästä oikeasti koskaan, niin tänään aamulla oli kyllä ihan selkeä ja lounaan jälkeen kiipesi jo hapot ihan kurkkuun asti. Nyt illallakin tuntuu inhottavasti siltä että on hapan pala kurkussa. Pientä masun juilintaakin on ollut ajoittain, valkkari edelleen olematonta mutta kirkasta/nestemäistä.

Oon sanonut itselleni koko ajan että mitään muuta en joululahjaksi toivo kuin plussan testiin. :)