Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Nyt antoi tämä vihdoin munkin laittaa jonkun nimimerkin eikä pelkkiä numeroita. Aikasemmin ei suostunut vaihtamaan mitään eli oon nyt sitten vaikka ilmapallo :D (ent. käyttäjä 24851).
Latasin tuossa toissapäivänä tuon Flo sovelluksen ja syötin sinne nyt pidemmältä ajalta menkat, jne niin sen mukaan se hyvä aika olisi ollut juuri silloin, kun peitot heilui, mutta ovistestin mukaan sitten ei ainakaan päivää ennen, joten tiiä nyt sitten. Ärsyttävää, jos toiveet nousi nyt turhaan...Kokeilin sitä Glow sovellusta myös, kun siitä oli kommentteja, että se olisi parempi, kun siellä on enemmän vaihtoehtoja noissa oireissa jne, mut musta se oli jotenkin sekava, kun siellä oli nii paljon kaikkea muutakin, että poistin sen. Tuo Flo on yksinkertasempi, niin se tuntuu jotenki helpommalta, vaikka vaihtiksia siellä saisi olla lisää. Menkkoja ainakin on helpompi seurata :)
Te joilla on ovulaation aikaan kipuja, millaisia ne ovat? Mulla tuli tänään yhtäkkiä aivan hirveä kipukohtaus alavatsan ja välilihan alueelle. Vihlovaa ja pistävää kipua, joka helpotti vasta noin tunnin päästä. Sen jälkeenkin on tuntunut ajoittaista vihlontaa alavatsalla. En keksi tälle mitään muuta selitystä kuin ovulaation. Nyt kp 14/30. Koskaan aiemmin ovulaatio ei ole oireillut näin, yleensä tunnistan sen vain limoista.
Mulla ovulaatiokipu on kova pistävä kipu joka menee aaltoina ja tuntuu ikäänkuin joku pallo liikkuisi sisällä ja samalla aiheuttaisi kipua.. Hienosti kuvailtu, eh. Mutta siis erotan tämän muista tuntemuksista sillä että se on vain tois puoleista, selkeästi joko vasemmalla tai oikealla, ei keskellä. Kun katsoo kipuilevaa kohtaa niin sijoittuu munasarjan kohdalle. Tämä kipu tuntuu siis alavatsalla ja nimenomaan vatsan puolella, ei selässä. Samalla mulla peräsuolessa saattaa joskus tuntua kipua ja tämä kai johtuu siitä, että mulla on kohtu taaksepäin kääntynyt. Tunnen siis myös samaa kipua menkkojen ekana päivänä kun vuoto alkaa, en tosin aina.
tikkunekku kirjoitti:
Mulla ovulaatiokipu on kova pistävä kipu joka menee aaltoina ja tuntuu ikäänkuin joku pallo liikkuisi sisällä ja samalla aiheuttaisi kipua.. Hienosti kuvailtu, eh. Mutta siis erotan tämän muista tuntemuksista sillä että se on vain tois puoleista, selkeästi joko vasemmalla tai oikealla, ei keskellä. Kun katsoo kipuilevaa kohtaa niin sijoittuu munasarjan kohdalle. Tämä kipu tuntuu siis alavatsalla ja nimenomaan vatsan puolella, ei selässä. Samalla mulla peräsuolessa saattaa joskus tuntua kipua ja tämä kai johtuu siitä, että mulla on kohtu taaksepäin kääntynyt. Tunnen siis myös samaa kipua menkkojen ekana päivänä kun vuoto alkaa, en tosin aina.
Okei, eiköhän se mullakin sitten ihan ovulaatiosta johtuvaa ollut. Hämmentävää vain, kun koskaan aiemmin ei ole tuollaista kipua ollut. 🤔 Yhä vähän tuntuu kummalliselta alavatsa, mutta jospa pian palautuisi normaaliksi.
Jätin ovulaatiotestit tästä kierrosta pois ja se on tuntunut minulle ihan hyvältä ratkaisulta. Vähemmän stressiä kun ei ole tuijotellut tikkuja, kun tuntemusten perusteella kuitenkin ovuloin.
Mä en oikein tiedä, milloin ovulaatio tarkalleen tapahtuu (minkä kivun kohdalla). Yleensä ekana päivänä toista munasarjaa nippailee/pistelee ajoittain, vihlaisee. Toisena päivänä tulee sit kovat menkkamaiset kivut. Nää alkaa ensin munasarjan kohdin siltä puolelta ku edellisenä päivänä on nippaillut ja voimistuu hiljalleen siirtyen sit koko alavatsalle. On semmonen paineentunne, puristava alavatsakipu ku menkoissakin. Liikkuessa etenkin sattuu ja välillä kipu säteilee peräsuoleen. Joudun ottamaan Burana 400 ja sen vaikutuksen lakattua kipu on kadonnut.
Sitä mietin, et tapahtuuko ovis noiden nippailujen aikaan vaiko vasta kun iskee noi kovat kivut. Ja gyne vielä kehtas sanoa mulle, että hyvin harva tuntee ovulaation, et hän ei usko sen olevan mahdollista (mulla todettu pcos ja gyne sanoi et on epätodennäköistä et ovuloin. Mulla on kuitenki runsaasti todisteita ovuloinnista, mut ei hän jaksanu niitä kuunnella vaan heitti ton typerän kommenttinsa).
Mulla kivut oli kovimmillaan 6.12. Eli silloin oli Kp 12, tuntui siltä että joku tökki tulikuumalla hiilihangossa munasarjoja, vähän myös kramppimaisia, kerran repäisi oikealta puolen niin että meinasi taju lähteä. Limoja oli tuolloin tosi paljon, siksi silloin luulinkin että ovulaatio oli 6.12. Mutta ovistesti tosiaan paljasti että ovis on vasta (eilen positiivinen ovistesti) tänään 9.12. Eli kp 15. Eilen ja tänään ollut pääsääntöisesti vain alavatsa turvoksissa, aivan järkyttävät himot (mies pakoilee mua jo kotona kun oon sen kimpussa jatkuvasti), hirveä nälkä, nännit on niin kipeät ja tulessa että tekisi mieli repiä ne irti ja nippailua sekä tuota kuumottavaa tunnetta munasarjojen kohdalla.
Uskoisin että tuo kipuilu liittyy siihen kun munasolu kypsyy ja rakkula kasvaa, varmaan myös hormonaalinen juttu. Tavallaan on sellainen levoton ja selittämätön olo nyt, alapää on kyllä "mehukas" ja otaksuvainen, sekä nämä omat halut niin kovat että pitää ehkä miehen lisäksi ottaa kohta yöpöydänlaatikon aarteet käyttöön :D meillä meni tallettelutkin tänään hieman pieleen kun mies luiskahti ulos juuri ennen tulemistaan (niin kostea meno on täällä) eli jäi siemenet vähän huulille...
Mietin iteki tuota, että onko ovulaatio silloin kipujen aikaan heti vai esim. 1-2 pv jälkeen. Tähän asti olen ollut sitä mieltä, että kipujen aikaan koska silloin on itsellä ollut myös kovat halut ja limat ja sitten heti perään kuivakausi jolloin seksi ei voisi vähempää kiinnostaa. Lisäksi näiden jälkeen on aina rinnat ja etenkin nännit kipeytyneet ja se kai on reaktio keltarauhashormoniin aika monella. MUTTA nyt tässä kierrossa en olekaan enää varma koska oli niin outo kuvio. Tosi kovat kivut kp 15 ja halut, jotka kesti noin 3 pv mutta sit oon kirjannut flo:hun kp 18, että ovislimaa tulee edelleen. Ja ei oikeastaan selkeetä kuivaa kautta ollenkaan. Mitä hittoa?! Vissii pakko ostaa ne ovulaatiotestit seuraavaan kiertoon jotta voi yhdistellä niiden tulokset ja omat tuntemukset.
Alkais nyt ne menkat kun ovat selkeesti jo useamman päivän tehneet tuloaan ja pääsis uuteen kiertoon. Meni kyllä tässä kierrossa mitä ilmeisimmin ajoitus ihan perseelleen ja käytännössä oli ehkä 1 kerta, joka teoriassa olisi voinut johtaa raskauteen.
Täällä kans pahasti kuumeileva kahden teinin äiti. Niin vaan se kuume pääsi yllättämään kun löysin uuden kumppanin 😍.
Täällä eka yrityskierto menossa ja nyt menossa kp22 (kierto yleensä 28-30pvää). Kuume niin jäätävää et kuvittelen jo kaikki oireetkin 🙄. Pitäs vaan osata olla ressaamatta ja relata.
Esikoisen ja kuopuksen kuumeilun aikaan + odotuksen aikoina luuhasin täällä palstalla ja nyt kampesin taas tänne 😁.
Jospa löytäs sitä vertaistukea koska oon aika yksin tän "tuskan" kanssa
Täällä kirjoittelee ensikertalainen.
Ensimmäinen lapsi siis haaveissa ja yk1. Olen syönyt nyt pillereitä useamman vuoden putkeen, joten kierron pituudesta ei mitään tietoa... Ovulaatiota en osannut tunnistaa, ovislimat ilmaantuivat kyllä selvästi kp14 tietämillä. Peittoja heiluteltiin ahkerasti arvioidun ovulaation tietämillä, joten toivotaan parasta.
Ensi viikosta eteenpäin voisi olla odotettavissa kuukautiset, jos ne ovat tullakseen. Muutoin tekemään testiä...
Äitivm81 ja Ujo tervetuloa mukaan tänne vauvakuumeisten ihmeelliseen maailmaan. Taitaa meillä naisilla olla näissä vauvajutuissa enemmän taipumusta tähän "söhläämiseen" ja vouhottamiseen :D Omalla kohdalla tosiaan yk 1 menossa.
Kuten kirjoituksista varmaan huomaakin, niin aika monenlaisia oireita tuo ovulaatio aiheuttaa ja niiden limojen ilmaantuminen ei kerro välttämättä koko totuutta. Jostain kuitenkin lueskelin että jos peitot heiluvat siinä noin joka toinen päivä niin mahdollisuus oviksen ohimenoon on aika pieni... tämä jos siis ovuloi. Olin ensin varma etten ovuloi ollenkaan tässä ekassa kierrossa pillereiden jälkeen ja sitä varten tuli tikut tilattua niin ihan normaalille vaikuttaa kierto kun ovis tuli sitten kp 15. Nyt pitäisi muutama viikko malttaa odotella tuleeko täti punainen kylään. Vielä eilen tehtiin talletukset varmuuden vuoksi. Nyt näyttää jo Flo ja Ovia sovelluksetkin että hedelmällinen aika on ohi kun Kp 17.
Suosittelen tuota Flo- sovellusta, on tosi näppärä ja ei tarvitse mihinkään fyysiseen kalenteriin kirjailla kiertoaan ja on tosi simppeli käyttää.
Nyt kun joku vielä kertoo että millä ihmeellä sitä jaksaa odottaa sitä että pääsee testailemaan? :D Onneksi ovistikkujen mukana tuli 5 kpl raskaustestejäkin... Ajattelin testata ensi perjantaina Kp 27/28 kun ollaan lähdössä siitä sitten melkein viikoksi reissuun. Tosin mietiskelin sitä että jos tulee haamu niin uskaltaako vielä kuitenkin syödä graavikaloja ja muita "kielletyn listan" herkkuja ettei herätä ruokapöydässä mitään epäilyksiä kun olen tunnetusti noiden kiellettyjen herkkujen suuri ystävä... Alkon kanssa nyt ei ole ongelmaa kun olen ottanut tässä ehkä yhden tai kaksi satunnaista siideriä koko yrityksen aikana.
Tosin mietin tuota ruokajuttuakin, että onko järkeä pihistellä vielä mistään (vaikka plussaisi) kun viikkoja on sitten kasassa se 4 ja KM riski on kuitenkin olemassa vaikken söisi mitään "kiellettyä". Voisin kuvitella että KM sattuessa syyllinen tuskin on se jouluna nautittu graavilohi... Mitä mielipiteitä?
Blue_jane, suosittelen testaamaan vasta jos menkat on myöhässä ellei oo jotain syytä miksi pitäisi asia tietää aiemmin (vaikkapa juhlat tm. joss alkoholia tarjolla). Ja kannattaa muutenkin elää aika normaalia elämää, ainakin itse tässä kun nyt olen todennut ettei raskaus ala ihan ensiyrittämällä niin aiheuttaa itselleen vaan kamalan pettymyksen jos on kaikin tavoin valmistautunut raskauden alkuun. Eli ihan söisin normaalisti kaikkea ennen plussaa :) toki sinä itse tiedät parhaiten mikä sinulle sopii ja voihan teillä tärpätäkin heti ekasta.
Tänään kp2, yk 4 ja on kyllä niin niukat menkat meneillään, että en pysty ees tampoonia käyttämään. Kävi mielessä, että onko nämä edes menkat mutta kyllä sieltä jotain verta on ainakin tulevinaan 🤔 Kierto oli taas kellontarkasti 28pv. Aiempia Flo kirjauksiani kun kävin läpi niin ilmeisesti ovuloin aina kp 15 ja luteaalivaihe tätä myöten 13 päivää. Tässä kierrossa siis tärppipäivät tulevat osumaan jouluaattoon ellei nyt sitten kierto jotenkin sekoitu.
Tilasin ovistestejä ja ajattelin aloittaa tikuttaa kp 10 tai 11 jotta saisin vielä vahvistettua jollain tasolla osuvatko tuntemukset ja testi yksiin. Ymmärtääkseni kp 10-11 tikutuksen aloitus on ihan ok jos kierto 28 pv? Ovisplussahan ei kaiketi ole yhtäkuin ovulaatio vaan ovisplussa on LH huippu, ja sitten munasolu irtoaa eli tapahtuu ovulaatio jos on tapahtuakseen. Mutta ei välttämättä tapahdu ja varmaksi ovulaation tapahtumisen voi todeta vain ultralla ja verikokeella. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Tikkunekku, tätä juuri tarkoitan että on tarmoa täynnä kun yritys vasta aloitettu(ihan liiaksikin ajatuksia). Luulen että meilläkään ei oikeasti tärppää heti vaan saadaan hetki yrittää, voin kuvitella että jossain kohtaa tämä touhottaminen unohtuu ja alkaa taas elämään normaalisti. Eräs kaveri sanoi kerran että ennen plussaa ei ole "mitään" ja se on tietysti ihan tottakin. Mullakin on menkat myöhässä virallisesti vasta jouluaattona jos sikseen tulee. Taidan siis jättää sen testailun siihen hetkeen että menkat on oikeasti useamman päivän myöhässä niin ei tule turhaan stressattua ja saa nauttia joulupöydän antimista hyvällä omallatunnolla 😊
Tuosta ovulaatiosta niin olen käsittänyt asian juuri noin, eli tarkasti voi sanoa vain ultralla. Tosin en usko että ovulaatiossa on häikkää jos kierto on noin tasainen ja ovikseen liittyviä tuntemuksia on. Yleensä kai ovisongelmat liittyvät siihen epäsäännöllisen kiertoon tai jos sairastaa esim PCOS
Lokakuun jälkeen olen vain seuraillut... positiivinen testi tehty vajaa kaksi viikkoa sitten ja nyt koko ajan odotan, milloin tämä ilo loppuu. Kaavinta keskenmenon jälkeen elokuussa. Uskaltaakohan varata ajan alkuraskauden ultraan. No jos kaikki menee hyvin, niin meillä elokuussa vauva :)
Blue_jane ymmärrän tarmosi. Täällä myös yksi, joka miettii ja suunnittelee jo etukäteen liikaa. Alkuun ajattelin, että otetaan rennosti yrittämisen kanssa, ettei tule juurikin niitä liian suuria pudotuksia. Noh, se suunnitelma särkyi heti. Kaikkeen on ryhdyttävä täysillä ja suorittamiseksihan tämä meni heti kättelyssä...
tikkunekku minäkin ymmärtänyt oviksen juuri noin.
Katoliina2018 onnittelut ja tsempit jatkoon!
Meilläkin piti olla tulee jos on tullakseen projekti ja kas kummaa heti kun ensimmäisessä kierrossa oli jotain raskauteen viittaavia tuntemuksia loppui kyllä tjottailu siihen. Asia jotenkin konkretisoituu kun kuvitteli ja toivoi, että olisi raskaana. Noh, yritän kuitenkin ottaa nyt iisisti ja yllättävän ok fiilis, vaikka menkat just vasta alkoivatkin. Tällä hetkellä mulla sellainen ajatus, että olisi kiva saada lapsi ensi vuoden aikana eli kevättalveen asti aikaa raskautua, jotta tämä toteutuu 😅 jos ei, nii menen sitten vaikka yksityiselle selvittämään ainakin perusasiat, että onko jotain vikaa mahdollisesti vai ei. Vaikka se onkin kallista nii karsin sitten mieluummin jostain muusta kuin menetän järkeni tämän takia epätietoisuudessa eläen.
Mää suosittelen kans niitä ovistikkuja, kun itellä ainakin on nii paljon kaikenmaailman ovisoireita, että aluks luulin paljon aikasemmaks ovishuippua kuin se sit olikaan testien mukaan. Tuota Flota kanssa suosittelen :) Aluks ku olin lopettanu Nuvaringin käytön nii oli iha mukavaa, ku jatkuva alavatsan semiturvotus loppu eikä muutenkaan mitää ihmeempää ollu, mutta jossain vaiheessa sit alko nuo ovisoireet lisääntyä ja nyt on kyllä yhtä turvottelua ja yhtä sun toista oiretta oviksesta menkkoihin, jolloin alkaa sit menkkaoireet....
Nyt menossa kp 27/30 ja ihan todella järkky alavatsan turvotus oli eilen ja tänään ja jotaki tuolla alavatsassa on menossa, mutta varmaankin vaan menkat tulossa. Lauantaina pitäis sit alkaa, mutta oishan se mahtista jos ei alkais. Jos tässä taas ne menkat tulee, niin joulun jälkee sit aattelin mennä yksityiselle tarkastukseen. Piti mennä jo nyt, mutta jostain syystä tää joulu vie kaikki varannot :)
Täällä tehty testit eilen ja tänään aamupissasta.. ja negaahan näyttää. Taas yksi pettymys muiden joukkoon. Huomenna pitäisi alkaa menkat mutta ei ole mitään menkkamaisia oireita vielä.
Hullua ajatella että muutaman kuukauden päästä vuosi yritystä takana. Aika mennyt todella nopeasti.
Täällä on kyllä todelliset jännitykset menossa 😨 Tänään siis kp29/30 eikä vielä menkkoja näy eikä ees tuhruvuotoo, joka yleensä aina alkaa paria päivää ennen menkkoja. Tuo mahan järkky turvotus onneks väheni mutta outoja tuntemuksia on alavatsassa ollu. Eilen oli iha semmonen olo, että ois tulossa kipeeks, mut ei ollu kuumettakaan. Tisseissä on tällä vkolla ollu vähä outoja kipuja etenki vasemmassa siellä sivussa. Normisti ei menkat tuommosta aiheuta, mut aika lieviä sinänsä oli. Tänää aamusta ollu pahoinvointia ja tuntu, että melkee tuloo yrjö. Ei onneks tullu 😁 voi toki johtua muustakin. Välillä tuntuu, että housuun lorahtaa jotain ja kiireesti oon vessaa menny tarkistaan, että alkoko menkat, mut toistaseks ollu vaa valkkaria. Kauheesti en uskalla mitään toivoo ettei pety, mut sormet ristissä ootan lauantaita. Sillon teen testin jos ei menkkoja näy.
Ilmapallo, kovasti plussatuulia sinne! :)
Mamma97, odottavan aika on pitkä, ihan siis jo sitä plussaa ajatellen. Jos nyt kerkeää teilläkin tulla vuosi yrittämistä täyteen eikä plussaa näy niin suosittelen käymään lääkärissä, ainakin oma gyneni suositteli menemään jo 8kk yrittämisen jälkeen (mulla tosiaan on lievää endoa).
Täällä menossa Dpo 4 ja Kp 19, lämmöt on olleet vielä koholla. Valkovuoto on muuttunut vähän vetiseksi ja tahmeaksi ja päätä on särkenyt useamman päivän (voi johtua lihasjumistakin). Loppu viikolle on onneksi niin paljon puuhaa ettei ennätä paljon jännäämään. Viikon päästä alkaa olla omallakin kohdalla tuo jännäily ajankohtaisempaa.
Ajattelin tulla kertomaan kuulumisia pitkästä aikaa. Olen ketjua kyllä ahkerasti seurannut. Lopetin pillerit syyskuussa ja aikamoista odottelua kierron kanssa oli. Ensimmäisen kierron pituus oli noin 80 päivää, huoh.. muutama testi tuli tuossa välissä tehtyä. Jotenkin osasin tällaista odottaakin. En tikuttanut ovista, koska olisi saanut muutaman kerran testailla. Kuitenkin mielestäni tunsin ovulaation noin kaksi viikkoa ennen kuin vuoto alkoi. Silloin oli juuri petipuuhista harmillisesti taukoa työmatkojen vuoksi:(
Pillereiden lopettamisesta ei ole ollut mitään Ns haittavaikutuksia paitsi tämä kierron sekoittuminen. Hiuksia voi ehkä hieman enemmän irrota, voi olla että olen senkin kuvitellut ja kiinnittänyt siihen enemmän huomiota. Enemmän positiivisia: halut lisääntyneet ja alapäässä ei ole niin kuivaa.
Oman kropan tarkkailu on tässä muutaman kuukauden aikana ollut jäätävää :D Jokainen nippaisu ja miljardia on kyllä tulkittu.
Nyt meneillään siis Kp 5/?? :)