Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Jotuli vielä on mahdollista plussalle, älä vielä menetä toivoa!
Mulla antoi tänään Natural Cycles ovulaatiopäiväksi myös tuon sunnuntain, mitä itsekin aiemmin jo laskeskelin, eli tänään on dpo 3. Joku aiemmin jo kysyi mun luteaalivaiheen pituutta niin se on ollut 10 Natural Cyclesin mukaan. Vähän lyhyehköhän se on.
Natural Cycles suosittelee näköjään myös milloin raskaustesti kannattaa tehdä! NC ennustaa minulle menkkojen alkamispäiväksi 6.3, raskaustestin tekopäiväksi 10.3. Onko palko jaksaa odottaa sinne asti?
Ervasto, minä en ajattele vielä olevani raskaana vaan syön kaikkea niinkuin tähänkin asti. Rakastan sushia ja aion sitä kyllä syödä siihen asti kunnes plussaan. Myöhemminkin syön varmaan jotain sushilajeja, missä ei levää tai raakaa kalaa ole 🤔 Särkylääkkeitä en ole tarvinnut, allergialääkitys tosin pitäisi aloittaa piakkoin, joten sen tiimoilta on varmaan pakko käydä kysymässä neuvoa työterveydestä. Muutenkin minulla on ruokaillessa periaatteena, että kaikkea saa syödä kohtuudella, joten en usko, että muutamasta lakupalasta silloin tällöin mitään sen erikoisempaa sikiölle tulee.
Tänään tulee muuten klo 19-20 Yleltä Prisma-dokumentti Miten sinusta tuli sinä. Hyvää ajanviettoa piinapäiviin.
Toinen mikä minua on helpottanut on countdowntopregnancy.com -sivusto. Tosi hyvin selitetty kaikki vaiheet ja mitä oireita tulee missäkin vaiheessa. Suosittelen vierailemaan.
Särkylääkettä en käytä, jollei oo ihan pakko. Ja yhden kuurin jouduin ottamaan tulehduksen takia viime kuussa. Alkoholia käytän vain vähän menkkojen aikaan. Onpahan niistäkin jotain hyötyä et voi yhden kaksi ottaa harmitukseen. Yritän muutenkin syödä terveellisesti koko ajan. Ja välttelen kaikkea mahdollista. Varsinkin tässä vaiheessa ku odottelee menkkoja/plussaa. Tietty monivitamiinia, missä on foolihappoa, olen syönyt ainakin puoli vuotta. Aluksi ajattelin etten ala mitenkään rajoittaa elämistä tai karsia heti syömisiäni, mutta sitten olenkin ovulaation jälkeen kytännyt.
Mä olen syönyt vapaasti kaikkea, sushia erityisesti rakastan. Alkoholia olen nauttinut, mutta hyvin harvoin ja puhutaan ihan vain lasista parista. Ibuprofeenia en ole enää käyttänyt erityisesti, mutta tarvittaessa parasetamolia olen tässäkin kuussa joutunut ottamaan, kun on alavatsakipua ja flunssaa. Sitten, kun jonakin päivänä se plussa pärähtää, ni tottakai heti alkaa tiukka linja. Meillä on muutenkin tässä vierähtänyt jo asian tiimoilta muutama kuukausi, niin yritän ottaa mahdollisimman rennosti asiaa hirveästi miettien.. Mut ihan ku sitä pystyis olla miettimättä. :D Mutta joo, foolihappoa napsin minäkin päivittäin, mies myös.
Aamun romahduksesta huolimatta pieni toivon kipinä nostelee heti päätään, kun tätiä ei vaan kuulu. Mutta onhan tässä vielä aikaa siihen.. Toki testasin aamulla herkällä testillä, mutta toisaalta ehkä mä pidän pääni nyt pystyssä ja ihmetellään vasta sitten, kun vuoto oikeasti alkaa.
Ikäviä kaikki nuo keskenmenojutut... Itseä pelottaa tosi paljon raskautumisen ongelmat, kun niitä on ollut suvussa. Serkulta on toinen munasarja poistettu plus muuta ongelmaa ja ei kuulunut saada lapsia edes, yksi tuli kuitenkin onnekkaasti. Täti ei ole ikinä lapsia voinutkaan saada, ainakin kystia mutta muusta en tiedä. Omalla äidillä on ollut useita keskenmenoja ja yksi keskosena syntynyt ja lähes heti sitten kuollut lapsi. Äitini epäilee että ne keskenmenot hänellä olisi johtuneet kilpirauhan vajaatoiminnasta, joka diagnosoitiin myöhemmin. Koitan kuitenkin pysyä positiivisena itse, enkä vaipua epätoivoon!
Mulla varmaan pahin raskausaikana ruuista ja muista on juusto. Rakastan erilaisia juustoja (ja viiniä siinä sivussa) :D. Sushilla kävin viimeksi tänään, en aijo lopettaa sen syömistä ennen aikojaan. Muuten en ole vielä edes ottanut selvää, että mitä saa ja ei saa syödä. Särkylääkkeitä en muutenkaan syö kun pakon edessä, sitä ei ole tarvinnut miettiä. Tupakointi on mulla paheena, olen nyt vähennellyt siitä asti kun sovittiin, että aletaan yrittään. Raskaus nyt viimeistään on semmonen motivaattori, että varmasti pystyn jättämään tupakan poissa. Alkoa en edes käytä hirveästi enää nykyään, sen kanssa en usko että on mitään ongelmia. Tuli itseasiassa pidettyä vahingossa tipaton tammikuu, en huomannut kun vasta lopussa että eipä ole tullut juotua mitään :)
Tyhjennysvuoto alkoi eilen, niinkun uumoilin. Näitten jälkeen ollaan sitten ihan luomuna! Jännittävää. Latasin Flo-sovelluksen kännykkään siltä varalta, että heti ei pamahdakkaan paksuksi. Pystyy sitten seuraamaan kätevästi kiertoa.
Minäkään en vältä vielä mitään, vasta sitten kun on kaksi viivaa testissä 😀
Täällä jatkuu oviksen metsästys.. Tänään vähän vahvempi viiva ovistestissä ja ajattelin testata vielä illalla uudestaan. Kokeilin myöskin kohdunnupukkaa, joka oli aavustuksen pehmentynyt ja sormiin jäi myös kunnon limat (joskin ei vielä ihan kirkkaat). Mulla kuitenkin tähän mennessä ollut tosi kuivat paikat, tänään runsastunut valkovuoto ja noi limat, eli ehkä siellä jotain tapahtuu! Onkos kukaan muu ovista seuraillut näillä menetelmillä?
Ja toivotaan Jotuli, että muuttuu vielä plussaksi! Niin kauan kun ei ole menkkoja, on vielä toivoa 🙂
Mä en välttele vielä mitään ruokia, mutta oon yrittänyt siivota ruokavaliota vähän, turhia sokereita pois ja lisännyt esim pinaattia ja parsakaalia (foolihappoa). Alkoholia en juo ovulaation jälkeen jne.
Nyt on ollut vähän hankala tilanne, kun oon kärsinyt pahoista yläkropan kiputiloista. En haluaisi ottaa mitään särkylääkettä ja onneksi lääkäri oli tän suhteen tosi ymmärtäväinen. Pari kertaa olen ottanut parasetamolia ja kerran lihasrelaksantin (menkat oli juuri loppunut, niin tiesin, etten ole raskaana). Vähän mietityttää lääkejäämät kropassa ja siksi yritän olla ilman lääkkeitä..
Onko kellään tietoa allergialääkkeistä, joita voisi syödä raskaanaollessa? Nenäsumutteet/silmätipat on kaiketi sallittuja, mutta onko pillereistä turvallisia?
On tässä vähän tullu seurailtua nyt että mitä suuhun pistää, mutta aion kyllä myös syyä rakastamiani juustoja niin pitkään kuin mahdollista 😄 tosin pitäis samalla saada painoakin alaspäin. Ennen joulua tippui 3kg paino mutta iso osa tullu taas takaisin. Nyt yrittää vain aktiivisesti lisätä liikuntaa (kuitenkin maltillisesti) ja kattoa mitä suuhun laittaa.
Itsellä on ollut paheena myös tupakointi mutta oon aika hyvin saanu sen jo nyt jätettyä pois. Mieli kyllä tekis, mutta kukapa mahdolliselld sikiölle haluaisi aiheuttaa kipua ja ongelmia jatkossa.
Kp 20 menossa ja vielä pitäis viikko sinnitellä todennäköisesti. Tosin vkl ja tänäänkin on välillä juilinu mahaa todella kipeästi mutta nämä ovat menneet kyllä ohi alle minuutissa. Liekkö sitten menkkoja enteilevää kipua.
Mila84 kirjoitti:
Onko kellään tietoa allergialääkkeistä, joita voisi syödä raskaanaollessa? Nenäsumutteet/silmätipat on kaiketi sallittuja, mutta onko pillereistä turvallisia?
Nenäsumutteet eivät ainakaan kaikki sovi. Muistaakseni joissakin oli jopa ettei suositella edes raskautta yrittäville. Törmäsin moiseen, kun olin viime kesänä ulkomaanreissulla ja tarvitsin nenäsumutetta korvien takia. Olisiko ollut ihan normaali nasolin, minkä tuoteselosteessa varoteltiin. Apteekissa on kyllä osattu auttaa, kun olen sanonut että yritän tulla raskaaksi ja tarvitsisin jotain lääkettä.
HUSin sivuilla luotettavaa tietoa allergian hoidosta raskauden aikana :) itsekin uskalsin laittaa Nasonex nenäsuihketta, kun tuolla sanottiin sen vaikuttavan aineen olevan turvallista. Oon myös soittanu teratologiseen tietopalveluun, jos joku on mietityttänyt.
Linkki:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tieto…
Särkylääkkeistä oon käyttäny Paracetamolia ihan huoletta, se kuitenkin on kaikissa raskauden vaiheissa turvallinen ja ensisijainen särkylääke. Migreenin takia välillä pakko ottaa. Tulehduskipulääkkeet oon rajannu vain ihan alkukiertoon. Ne voivat myös estää ovulaatiota ja joskus on sanottu, että voivat alkuraskaudessa lisätä keskenmenon riskiä.
Mää joudun ottaan migreeniin aina burana+panadol combon et auttaa. Mut ny raskautta yrittäessä otan särkylääkettä vaan jos on oikeesti pakko. Kroonisesta kivusta vuosia kärsineenä alkaa kipukynnys onneks oleen aika korkee, migreeniin se kipukynnyskää ei harmi kyllä auta :(
Mitää ruokia en oo alkanu välttelee viel. Sushista en ees tykkää, mut juustoja rakastan 😍 Salmiakista ja lakusta tykkään myös sikana, joskus on pitkiä kausia ettei tee niitä mieli, mut välillä vois elää vaa salmiakilla ja lakulla 😍😂. Alkoholia en käytä ollenkaan, oon ollu yli 4 vuotta täysin raittiina :)
Tupakointi on kyllä paheena sitte :/ Vähentää oon yrittäny, mut jos siihenki keskittyy liikaa nii se vaa lisääntyy (ainaki mulla siis😅😕).
Kasviksia oon lisänny entisestään ruokavalioon viimesen vuoden aikana ja paino pudonnu lähes ittestään 13kg :) vielä toki sais pudota lisääkin.
Kp22 menossa ja vihdoin lämmöt lähteny nousuun. Eilen aamuna lämpö oli viel 35,2°C ja tänään 36,0°C! Jes! Ehkä ovuloin sittekki tässä kierrossa, tosin mooonta päivää myöhässä, mutta kuitenkin :)
Täällä alkaa usko loppua, tai pääkoppa keksii omiaan...
Kp 27/30
Dpo 11
Maanantaina pitäis menkat alkaa, ovis tikutettu 18.2. Heti oviksen jälkeen nännit oli arat 5vrk, sit loppui.
Nyt parin vrk ajan rinnat turvoksissa ja ”kovat”, mieskin mainitsi asiasta. Sillon tällön vihlailee kohdun kohdalla, ei sen suurempia kipuja. Perus ällötystä ja yökötystä ollut myöskin pari vrk, ja närästänyt (varmaan roskaruuasta mitä nautittu pari päivää)
Mutta... raskaustesti näyttää negaa tänään? (David herkkätesti) aiemmin ei ole ollut vastaavanlaisia oireita, testaankohan liian aikaisin vai voiko rtesti näyttää negaa vielä ja muuttua esim. Ensi viikolla positiiviseksi? Ei millään haluisi odottaa ens viikkoon ja huomata että täti tuli ja taas pettyä...
Monamina kirjoitti:
Minäkään en vältä vielä mitään, vasta sitten kun on kaksi viivaa testissä 😀
Täällä jatkuu oviksen metsästys.. Tänään vähän vahvempi viiva ovistestissä ja ajattelin testata vielä illalla uudestaan. Kokeilin myöskin kohdunnupukkaa, joka oli aavustuksen pehmentynyt ja sormiin jäi myös kunnon limat (joskin ei vielä ihan kirkkaat). Mulla kuitenkin tähän mennessä ollut tosi kuivat paikat, tänään runsastunut valkovuoto ja noi limat, eli ehkä siellä jotain tapahtuu! Onkos kukaan muu ovista seuraillut näillä menetelmillä?
Tikuttamalla yritin, mutta tuli liian kalliiksi kun en ovistele ilmeisesti joka kuukautisista. Luin kuitenkin netistä paksusta vuodosta, että silloin kannattaa harrastaa makuuhuonehuveja. Klisee, mutta raskauduin juuri siitä kun tuohon luotin. Emmie vieläkää usko tätä, että tää on mahdollinen raskaus, mutta pistäisin panoksia tälle paksun vuodon päiville! :) <3 Mulla siis keho niin sekasin kun olla ja voi, kk:t menee ja tulee miten sattuu.
Miulla siis paksuunvuotoon harrastettu pitkä sessio makuuhuonehuvia ja tiesin jo sillo, että se olis ollu tässä. Nyt mennään rv 4+5 olettaen, että laskin oikein. Huomenna vielä kuudes raskaustesti labrassa, josko istukkahormoonin tuotanto olisi noussut yli 100, kun on kk oletettu poisjäännin päivä. Huokaisen kuitenkin helpotuksesta vasta, kun nyytti on sylissä ja todennettu terveeksi <33
Elmu voi olla, että olet tehnyt liian aikaisin testin. Jos ovulaatio on tapahtunut vasta esim 20.2, ei testi vielä näytä positiivista. Monesko YK teillä on?
Kiitos vastauksista Cevandriel ja Liirumlaarum! Täytyy käydä apteekissa kyselemässä sitten taas, kun allergialääkkeet tulee ajankohtaisiksi.
Vasta 3yrityskerta menossa hormonikierukan jälkeen :)
Kp 26/26 menossa. Vielä en ole raskaustestiä tehnyt. Erilaisia oireita tulee ja menee. Nyt olo on aika normaali. Mitä nyt suu on ollut kuiva ku sahara. Pakko juoda vettä koko ajan, mistä kyl mietin että kuvittelenko vaan vai maistuuko jotenkin oudolta. Saattaa olla ihan alitajunnallisiakin juttuja. Lukenut raskausoireista niin niitä sitten havaitsen itsestäni. Päätin että lauantaina teen testin, mikäli ei menkkoja sitä ennen tule. Mukavampi jos mies on kotona, kun tekee testin. En haluaisi puhelimessa kertoa, mikäli testi olisinki positiivinen enkä jaksaisi iltaan asti odottaa kertomista.
Kiitos vastauksesta HillaNella! Jatkan kyllä oviksen testailua, mutta vois samalla pitää silmällä miten nämä limat käyttäytyy.. nyt selkeesti kolmas huomattavasti kosteampi päivä, toivottavasti ovis lähenee 🙂👏
Voimia Jotuli <3 hitsit Cevandriel ku mulla oisi yhtä hyvä itsehillintä ku sulla! Ihan turhaan eilen kp 27 hätäsenä testailin, oisi pitäny odottaa vielä..
Minkälaisia linjauksia ootte tässä yrityksen aikana tehny raskauden aikana kiellettyjen ruokien ym suhteen? Ootteko esim syöny lakua ja salmiakkia/sushia yms? Mä olen tosi kauheessa flunssassa ja oon koittanu kärvistellä ilman mitään särkylääkkeitä ym mut viime yönä oli pakko ottaa parasetamolia. Netissä luki et särkylääkkeitä ei suositella mut jos pakko ottaa ni sit nimenomaan parasetamolia.