Kylmä asunto, vuokranantaja ei tee mitään asialle
Muutin 3kk sitten kaksioon, kaupungin asuntoon. Ylin kerros ja melko iäkäs kerrostalo, en tarkkaan tiedä ikää mutta sisältä koko asunto rempattu. Ongelmana on asunnon järkyttävä kylmyys! Nipin napin 20 astetta kaikissa huoneissa vaikka patterit täysillä. Talossa kuulemma keskuslämmitys joka ohjaa patterien lämpötilan. Makkarissa ja olkkarissa on luukut jotka ujelsivat ja puhalsivat ilmaa suoraa ulkoa eikä luukut pysy kunnolla kiinni ennenkuin ne teippasin kauttaaltaan.
Olen soittanut taloyhtiön huoltoon useasti ja ovat käyneetkin ja kuulemma patterit ihan ok.
En enää tiedä mitä teen, uusi koti ei tunnu kodilta kun on niin kylmä ja kuiva ilma. Koko ajan täytyy olla topattuna vaatteisiin. Ajattelin jo ostaa sähköpatterin jolla saisin kotiin lämpöä eikä ne maksakkaan kun sen vajaa 30e mutta tajusin että sen jälkeen varmaan sähkölasku taivaissa ja senkin itse maksan.
Mitä tässä nyt voi enää tehdä ? Pitäisikö suoraan olla yhteydessä isännöitsijään
Kommentit (93)
Osta villahousut. Tämä on trendi kaikkialla, energian säästö. Joten ole huoletta kukaan ei tee mitään asiasi suhteen.
Onko tuo 20 astetta mitattu 1.1 metrin korkeudelta keskeltä huonetta?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545 Liite1
Pykälien mukaan huonelämpötilan tulee olla 18-26 astetta. 21 astetta on hyvä lämpötila ja tuo 20 vallan mainiosti riittävä, joten kenenkään ei ole pakko tehdä mitään asian korjaamiseksi.
Villavaatteissa sitä kotona oonkin.
Ap
Hanki sellainen lisäpatteri ja käytä olohuoneessa/kylmimpinä päivinä ajastimella muutamia tunteja/päivä. Vuodessa-parissa totut 20 asteen sisälämpötilaan
Voisit kysyä muilta asukkailta millainen lämpötila heillä on asunnossaan. Luultavasti se on koko talon ongelma. Jotkut kylläkin sietää viileää paremmin kuin toiset. Helpointa on varmaan muuttaa pois, itse sinnittelin kaksi vuotta samanlaisissa oloissa kunnes muutin. Nyt +25c koko ajan, vaikka tämäkin on vanha kerrostalo.
Tuo on hyvä lämpötila. Nykyinen normi 23-24 on liian lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä lämpötila. Nykyinen normi 23-24 on liian lämmin.
Ei tuo 23-24 mikään normi ole, jotkut vain pitävät liian kuulina asuntoaan, jos pystyvät
Vierailija kirjoitti:
Muutin 3kk sitten kaksioon, kaupungin asuntoon. Ylin kerros ja melko iäkäs kerrostalo, en tarkkaan tiedä ikää mutta sisältä koko asunto rempattu. Ongelmana on asunnon järkyttävä kylmyys! Nipin napin 20 astetta kaikissa huoneissa vaikka patterit täysillä. Talossa kuulemma keskuslämmitys joka ohjaa patterien lämpötilan. Makkarissa ja olkkarissa on luukut jotka ujelsivat ja puhalsivat ilmaa suoraa ulkoa eikä luukut pysy kunnolla kiinni ennenkuin ne teippasin kauttaaltaan.
Olen soittanut taloyhtiön huoltoon useasti ja ovat käyneetkin ja kuulemma patterit ihan ok.
En enää tiedä mitä teen, uusi koti ei tunnu kodilta kun on niin kylmä ja kuiva ilma. Koko ajan täytyy olla topattuna vaatteisiin. Ajattelin jo ostaa sähköpatterin jolla saisin kotiin lämpöä eikä ne maksakkaan kun sen vajaa 30e mutta tajusin että sen jälkeen varmaan sähkölasku taivaissa ja senkin itse maksan.
Mitä tässä nyt voi enää tehdä ? Pitäisikö suoraan olla yhteydessä isännöitsijään
Sinuna kirjoittaisin kiitoskirjeen vuokranantajalle, kun miettii terveyttäsi. Tuollainen 19-20 astetta on terveyden kannalta näillä leveyksillä aikalailla ihanne. Ns. "normaali" 23-25 astetta, mitä usein näkee kerrostaloasunnoissa on ihan liian korkea tutkitusti. Itsellä on omakotitalossa lämpötila säädetty 20-20,5 asteen tuntumaan muissa huoneissa paitsi makkarissa, jossa on 18 astetta. Samalla tulee ympäristökin otettua huomioon. Lämmityksen vaatima energia kasvaa eksponentiaalisesti talvella jokaista astetta kohti.
Mun mielestä 20 astetta on ihan riittävä lämpötila. Tee jotain, imuroi vaikka, niin tulee lämmin...
Vierailija kirjoitti:
Voisit kysyä muilta asukkailta millainen lämpötila heillä on asunnossaan. Luultavasti se on koko talon ongelma. Jotkut kylläkin sietää viileää paremmin kuin toiset. Helpointa on varmaan muuttaa pois, itse sinnittelin kaksi vuotta samanlaisissa oloissa kunnes muutin. Nyt +25c koko ajan, vaikka tämäkin on vanha kerrostalo.
Kamalaa jos olisi noin lämmitä. Meillä on omakotitalossaa oleskelutiloissa 21 astetta ja makkareissa vielä asteen pari vähemmän. Hyvin tarkenee boxereissa ja lyhythihaisessa t-paidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä nyt voi enää tehdä ? Pitäisikö suoraan olla yhteydessä isännöitsijäänSinuna kirjoittaisin kiitoskirjeen vuokranantajalle, kun miettii terveyttäsi. Tuollainen 19-20 astetta on terveyden kannalta näillä leveyksillä aikalailla ihanne. Ns. "normaali" 23-25 astetta, mitä usein näkee kerrostaloasunnoissa on ihan liian korkea tutkitusti. Itsellä on omakotitalossa lämpötila säädetty 20-20,5 asteen tuntumaan muissa huoneissa paitsi makkarissa, jossa on 18 astetta. Samalla tulee ympäristökin otettua huomioon. Lämmityksen vaatima energia kasvaa eksponentiaalisesti talvella jokaista astetta kohti.
Ei kasva lämmitystarve ekspotentiaalisesti siälämpöön nähden, vaan se kasvaa ihan lieneaarisesti suhteessa lämpötilaeroon. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä että yhden asteen muutos tarkoittaa 5% muutosta kulutuksessa.
Asunnossani on myös aika viileää, ainakin jotkut vieraat ovat niin sanoneet. Olohuoneessa on lämmintä noin 20 astetta, kylmällä ilmalla (pakkasta yli 10 astetta) alle. Keittiössä 17-18 astetta, patterit eivät siellä lämpene kuin pieneltä alueelta. Olen tottunut tuohon, olen joskus ilman paitaakin. Ja minulla on useita huopia peittoina, mukava nukkua niiden alla. Jos on kylmä, niin punnerran tai harrastan leuanvetoa, siinä lämpenee hyvin.
Vaatetta päälle ja illalla nukkumaan mennessä kuumavesipullo kainaloon. Vesipulloon ei sitten mitään kiehuvan kuumaa vettä, vaan sellaista hanakuumaa, joka ei polta ihoa heiti vaikka pullo vuotaisi. Vesipulon päälle voi vetää villasukan, jolloin se luovuttaa lämpöä pienemällä teholla ja pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Asunnossani on myös aika viileää, ainakin jotkut vieraat ovat niin sanoneet. Olohuoneessa on lämmintä noin 20 astetta, kylmällä ilmalla (pakkasta yli 10 astetta) alle. Keittiössä 17-18 astetta, patterit eivät siellä lämpene kuin pieneltä alueelta. Olen tottunut tuohon, olen joskus ilman paitaakin. Ja minulla on useita huopia peittoina, mukava nukkua niiden alla. Jos on kylmä, niin punnerran tai harrastan leuanvetoa, siinä lämpenee hyvin.
Seksiä harrastaessa tulee myös kivasti lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 20 astetta on ihan riittävä lämpötila. Tee jotain, imuroi vaikka, niin tulee lämmin...
Naapureille onkin tosi kivaa, jos joku imuroi koko ajan pysyäkseen lämpimänä.
Mulla on taas liian kuuma 24 astetta, joudun aina pitämään osan pattereista kiinni. 20-21 on minusta sopiva lämpötila. Liian lämpöisessä limakalvot kuivuu, silmiä kirveltää.
Älä nyt helvetissä niitä tuloilmaräppänöitä tuki, niiden kuuluu olla auki. Mahtaa olla raskas ilma asunnossasi kun mistään ei tule vaihtoilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko ne patterit ilmata niin lämpenisivät kunnolla??
Miten ilma voi olla kuiva ja kylmä, supertiiviit ikkunat?