Kylmä asunto, vuokranantaja ei tee mitään asialle
Muutin 3kk sitten kaksioon, kaupungin asuntoon. Ylin kerros ja melko iäkäs kerrostalo, en tarkkaan tiedä ikää mutta sisältä koko asunto rempattu. Ongelmana on asunnon järkyttävä kylmyys! Nipin napin 20 astetta kaikissa huoneissa vaikka patterit täysillä. Talossa kuulemma keskuslämmitys joka ohjaa patterien lämpötilan. Makkarissa ja olkkarissa on luukut jotka ujelsivat ja puhalsivat ilmaa suoraa ulkoa eikä luukut pysy kunnolla kiinni ennenkuin ne teippasin kauttaaltaan.
Olen soittanut taloyhtiön huoltoon useasti ja ovat käyneetkin ja kuulemma patterit ihan ok.
En enää tiedä mitä teen, uusi koti ei tunnu kodilta kun on niin kylmä ja kuiva ilma. Koko ajan täytyy olla topattuna vaatteisiin. Ajattelin jo ostaa sähköpatterin jolla saisin kotiin lämpöä eikä ne maksakkaan kun sen vajaa 30e mutta tajusin että sen jälkeen varmaan sähkölasku taivaissa ja senkin itse maksan.
Mitä tässä nyt voi enää tehdä ? Pitäisikö suoraan olla yhteydessä isännöitsijään
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnossani on myös aika viileää, ainakin jotkut vieraat ovat niin sanoneet. Olohuoneessa on lämmintä noin 20 astetta, kylmällä ilmalla (pakkasta yli 10 astetta) alle. Keittiössä 17-18 astetta, patterit eivät siellä lämpene kuin pieneltä alueelta. Olen tottunut tuohon, olen joskus ilman paitaakin. Ja minulla on useita huopia peittoina, mukava nukkua niiden alla. Jos on kylmä, niin punnerran tai harrastan leuanvetoa, siinä lämpenee hyvin.
Kannattaisko ne patterit ilmata niin lämpenisivät kunnolla??
Vanha niksi, varmaan jengi tän tiedostaakin. Linjasäätöventtiilin kääntäminen isommalle tässä vaan auttaisi.
Meillä 20-21 astetta. Mun mielestä sopiva... kotona voi olla vaatteet päällä.
26 vasemmalla puolen taloa. Oikealla puolella 24.1, Saunassa näyttäisi olevan 31 astetta. (lattialämmitys)
Mukavaa. Istuskelen ilman päähousuja tässä sohvalla ilman paitaa. Varpaat vähän viileät, pitäisi laittaa kalsareissa sentään villasukat jalkaan ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt helvetissä niitä tuloilmaräppänöitä tuki, niiden kuuluu olla auki. Mahtaa olla raskas ilma asunnossasi kun mistään ei tule vaihtoilmaa.
Mulla on talvisin aina kiinni. Tulee kauhea veto jos pidän auki. Patterit täysillä nytkin ja lämpötila 21 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Villavaatteissa sitä kotona oonkin.
Ap
Polttele kynttilöitä, johan kohta tarkenee.
Viileä ilma on terveellisempi ihmiselle, iho ei kuivu niin paljon, mieli pysyy virkeämpänä ja viileä ilma laihduttaa ja saa aikaan sen hyvän ruskean rasvan lisääntymistä ihmiskehossa.
20 astetta on oikein hyvä sisälämpötila. Ei sitä pidäkään nostaa.
Täh, eihän tuo ole ollenkaan kylmä. Mun edellisessä asunnossa pakkasaamuina mittasin 13-14 astetta. Sillon oli vähän vilu!
Vierailija kirjoitti:
Vaatetta päälle ja illalla nukkumaan mennessä kuumavesipullo kainaloon. Vesipulloon ei sitten mitään kiehuvan kuumaa vettä, vaan sellaista hanakuumaa, joka ei polta ihoa heiti vaikka pullo vuotaisi. Vesipulon päälle voi vetää villasukan, jolloin se luovuttaa lämpöä pienemällä teholla ja pidempään.
Termospullon on paljon parempi ja saa laittaa kiehuvaa vettä. Kestää koko yön lämpöisenä. Käytän itse retkillä makuupussin jalkopäässä kylmillä keleillä.
Sinkkumies
Kiedo termostaatin ympärille kylmään veteen kastettu pyyhe.
Vierailija kirjoitti:
Ota termostaatti irti.
Ei se auta keskuslämmityksessä, jos sieltä ei ole säädetty enempää lämpöä tulemaan.
Sinkkumies
20 astetta on normaali sisälämpötila ja aika standardi ainakin tässä meidän talossamme, joka on myös kaupungin talo. Huoltoa ei todellakaan kiinnosta ennen kuin lämpötila laskee alle 18 asteen, joka on normaalin sisälämpötilan alaraja. Suomessa on totuttu liian korkeisiin lämpötiloihin ja ihmiset kokevat siksi tuollaisen normaalin 20 astetta kylmänä. Tai sitten voi olla, että siellä vetää mikä tietysti vaikuttaa kokemukseen myös.
Ilmanvaihtoluukkuja ei saisi teipata umpeen, vaan niiden pitäisi pysyä talviasennossa. Jos korvausilmaa ei tule suunnitellusti korvausilmaventtiilien kautta, se tulee seinistä tai ikkunanraoista tai ilma ei vaihdu riittävästi mikäli kyseessä painovoimainen ilmanvaihto. Kummassakin tapauksessa edessä on sisäilmaongelmia ja pahimmassa tapauksessa saat koko talon ilmanvaihdon sekaisin.
Omassa asunnossani ikkunoiden tiivisteet olivat hapertuneet pahasti. Kävin ostamassa rautakaupasta tarvittavan metrimäärän tiivistenauhaa ja tiivistin ne itse. Veto loppui, vaikka lämpötila ei noussutkaan. Toki tämä kannattaa tehdä ainoastaan jos ikkunat vetävät (tuntee kädellä). Osta itsellesi kunnon sisätöppöset (voin suositella: www.alhonhuopatehdas.fi/) ja lämmin oloasu. Kyllä pitäisi 20 asteessa pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Voisit kysyä muilta asukkailta millainen lämpötila heillä on asunnossaan. Luultavasti se on koko talon ongelma. Jotkut kylläkin sietää viileää paremmin kuin toiset. Helpointa on varmaan muuttaa pois, itse sinnittelin kaksi vuotta samanlaisissa oloissa kunnes muutin. Nyt +25c koko ajan, vaikka tämäkin on vanha kerrostalo.
Äitini asuu tuollaisessa 25-asteisessa kämpässä ja siellä vieraillessa hiki valuu koko ajan. Ei todellakaan ole miellyttävä sisälämpötila. Parempi vähän viileä esim. unen kannalta ja koska viileydestä pääsee pukemalla enemmän vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
20 astetta on oikein hyvä sisälämpötila. Ei sitä pidäkään nostaa.
Ei se varmaan normaalisti tunnukaan kovin kylmältä, mutta jos joka raosta vetää kylmää ilmaa sisään niin se viima saa tuntumaan kylmemmältä ja tämän veikkaisin olevan vikana monessa viileässä asunnossa. Itse asuin myös aika vilpoisen tuntoisessa kämpässä (n. 20 astetta) rivarin päädyssä ja talvisin päädynpuoleiset nurkat oli aivan jäätävän kylmät, lattialistojen alla oli ulkoa kuuluvista äänistä päätellen jonkinlaiset reiät suoraan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatetta päälle ja illalla nukkumaan mennessä kuumavesipullo kainaloon. Vesipulloon ei sitten mitään kiehuvan kuumaa vettä, vaan sellaista hanakuumaa, joka ei polta ihoa heiti vaikka pullo vuotaisi. Vesipulon päälle voi vetää villasukan, jolloin se luovuttaa lämpöä pienemällä teholla ja pidempään.
Termospullon on paljon parempi ja saa laittaa kiehuvaa vettä. Kestää koko yön lämpöisenä. Käytän itse retkillä makuupussin jalkopäässä kylmillä keleillä.
Sinkkumies
Miten termospullon läpi muka lämpö tulee??
Mäkin asuin tollasessa asunnossa, vanha kivitalo. Palelen muutenkin helposti ja haluan että kotonani on lämmin. Ostin ensin irtopatterin jota pidin aina vieressä. Patterit ja lämpötila tarkistettiin, ei mitään hälyttävää. Sillon oli lämmin kun imuroin tms puuhasin jotain, mutta ei sitä koko ajan voi, haluan istua omassa kodissani sohvalla ilman toppapukua! Sähkölaskut nousi ja en kestänyt enää, muutin pois. Nyt uudessa asunnossasi on aina ihanan lämmin, kesäisin jopa kuuma mutta se ei haittaa! Parempi näin.
Ongelma vaan on että mistäs senkään etukäteen tietää...
Virheesi oli muuttaa vuokrakasarmiin. Omistaja viis veisaa, jos vuokralaiset palelevat.
Vuokraa yksityiseltä normi taloyhtiöstä. Omistusasujat haluavat lämmintä, ja sinäkin pääset nauttimaan lämmöstä siinä siivellä.
Vierailija kirjoitti:
26 vasemmalla puolen taloa. Oikealla puolella 24.1, Saunassa näyttäisi olevan 31 astetta. (lattialämmitys)
Mukavaa. Istuskelen ilman päähousuja tässä sohvalla ilman paitaa. Varpaat vähän viileät, pitäisi laittaa kalsareissa sentään villasukat jalkaan ;)
Sinkkumies
Jos joku pitää sitä ihanteena ja tavoiteltavana, että kotona pitää olla kalsareissa, niin ei sekään ihan tervettä ole. Sehän tarkoittaa vain sitä, että kaikissa muissa tilanteissa kuin kalsareissa istuessa on liian kuuma. Esimerkiksi seksiä harrastaessa tai kun on vieraita ja ollaan farkut jalassa ja villapaita päällä niin kuin ihmisillä usein on. Normaali sisälämpötila on sellainen, että kun ulkoa tullaan sisälle, riittää kun otetaan myssy päästä, kengät jalasta ja laitetaan takki narikkaan ja on hyvä olla. Halutessaan voidaan vaihtaa farkut verkkarihousuun.
Mistä kummasta juuri "pohjoisen karastuneisiin" suomalaisiin on tullut sellainen käsitys, että huoneilman pitää olla trooppisen kuumaa. Ei Italiassa tai Englannissa tai Puolassa edes pyritä yli 20 asteen, vaan tarvittaessa vedetään sisätakkia päälle ja otetaan vähän brandya lämmikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiedo termostaatin ympärille kylmään veteen kastettu pyyhe.
Tämä on hyvä vinkki! Patterit saa tuolla tavoin hehkuvan kuumiksi, ja jos lämmittää vielä lisäksi sähköpatterilla, se ei johda asunnon omien patterien viilenemiseen, kun ne eivät "tiedä" että asunnossa on lämmin. Pidän kylmää rättiä kaikkien asuntoni pattereiden termostaattien päällä koko talven, muuten täällä saisi olla nenä jäässä ja hanskat kädessä, eikä nukkumisesta olisi toivoakaan.
Itselläni sähköpatteri tosin ainakin tuplaa sähkölaskun jos sitä pitää päällä koko ajan, mutta onneksi sitä ei tarvitse käyttää kovin montaa tuntia päivässä, kun asunnon omat patterit pitää koko ajan mahdollisimman kuumina.
Arvostan sen verran itseäni, että ostaisin kunnollisen lämmittimen ja maksaisin sen 20 euroa sitten sähkölaskua kuussa.
Tunnin lämpöä saa n. 12 centillä, jos sulla on esim. 1000w lämppäri. Sitä voi siirtää olkkariin kun oleilee siellä, makkariin ennen nukkumaanmenoa (itse tosin tykkään nukkua viileässä)
jne..
Sinkkumies
(mutta röllipeikkohan sinä luultavasti oletkin)