Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylmä asunto, vuokranantaja ei tee mitään asialle

Vierailija
27.12.2017 |

Muutin 3kk sitten kaksioon, kaupungin asuntoon. Ylin kerros ja melko iäkäs kerrostalo, en tarkkaan tiedä ikää mutta sisältä koko asunto rempattu. Ongelmana on asunnon järkyttävä kylmyys! Nipin napin 20 astetta kaikissa huoneissa vaikka patterit täysillä. Talossa kuulemma keskuslämmitys joka ohjaa patterien lämpötilan. Makkarissa ja olkkarissa on luukut jotka ujelsivat ja puhalsivat ilmaa suoraa ulkoa eikä luukut pysy kunnolla kiinni ennenkuin ne teippasin kauttaaltaan.
Olen soittanut taloyhtiön huoltoon useasti ja ovat käyneetkin ja kuulemma patterit ihan ok.
En enää tiedä mitä teen, uusi koti ei tunnu kodilta kun on niin kylmä ja kuiva ilma. Koko ajan täytyy olla topattuna vaatteisiin. Ajattelin jo ostaa sähköpatterin jolla saisin kotiin lämpöä eikä ne maksakkaan kun sen vajaa 30e mutta tajusin että sen jälkeen varmaan sähkölasku taivaissa ja senkin itse maksan.
Mitä tässä nyt voi enää tehdä ? Pitäisikö suoraan olla yhteydessä isännöitsijään

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

26 vasemmalla puolen taloa. Oikealla puolella 24.1, Saunassa näyttäisi olevan 31 astetta. (lattialämmitys)

Mukavaa. Istuskelen ilman päähousuja tässä sohvalla ilman paitaa. Varpaat vähän viileät, pitäisi laittaa kalsareissa sentään villasukat jalkaan ;)

Sinkkumies

Normaali sisälämpötila on sellainen, että kun ulkoa tullaan sisälle, riittää kun otetaan myssy päästä, kengät jalasta ja laitetaan takki narikkaan ja on hyvä olla. Halutessaan voidaan vaihtaa farkut verkkarihousuun.

Pohjois-Karjalassako noin tehdään?

Vierailija
42/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

26 vasemmalla puolen taloa. Oikealla puolella 24.1, Saunassa näyttäisi olevan 31 astetta. (lattialämmitys)

Mukavaa. Istuskelen ilman päähousuja tässä sohvalla ilman paitaa. Varpaat vähän viileät, pitäisi laittaa kalsareissa sentään villasukat jalkaan ;)

Sinkkumies

Jos joku pitää sitä ihanteena ja tavoiteltavana, että kotona pitää olla kalsareissa, niin ei sekään ihan tervettä ole. Sehän tarkoittaa vain sitä, että kaikissa muissa tilanteissa kuin kalsareissa istuessa on liian kuuma. Esimerkiksi seksiä harrastaessa tai kun on vieraita ja ollaan farkut jalassa ja villapaita päällä niin kuin ihmisillä usein on. Normaali sisälämpötila on sellainen, että kun ulkoa tullaan sisälle, riittää kun otetaan myssy päästä, kengät jalasta ja laitetaan takki narikkaan ja on hyvä olla. Halutessaan voidaan vaihtaa farkut verkkarihousuun.

Mistä kummasta juuri "pohjoisen karastuneisiin" suomalaisiin on tullut sellainen käsitys, että huoneilman pitää olla trooppisen kuumaa. Ei Italiassa tai Englannissa tai Puolassa edes pyritä yli 20 asteen, vaan tarvittaessa vedetään sisätakkia päälle ja otetaan vähän brandya lämmikkeeksi.

Ihmiset ovat erilaisia. Minä tarkenen farkut jalassa ja villapaita päällä sitten kun on vähän yli 23 astetta. Ja mitä tulee suomalaisiin, niin onhan se nyt kiva, että edes joskus on lämmin, kun ulkona saa jatkuvasti palella. Kesällä kun ulkona on lämmin, minäkin pidän viileämmästä sisäilmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kannattaa tarkistaa ikkunatiivisteet. Lapsikin osaa sen tarrateipin laittaa.

Vierailija
44/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lisälämmittimet eivät auta jos pattereissa on termostaatit. Termostaatit haistelevat huoneilman lämpötilaa -> menevät kiinni jos on liian lämmin -> jääkylmät patterit ja se oma sähköpatteri hehkuu kuumana ja vie sähköä

2. Onko patterit ilmattu? Jos siellä on ilmaa niin ei vesi kierrä. Toki kannattaa myös katsoa, onko patterin kierto täysin suljettu (meillä kotona tehtiin joskus aikoinaan kunnon remontit ja kaksi talvea patteri oli aika pitkälti jääkylmä, vain yhdessä kohtaa tuntui käteen lämpöiseltä, sitten vaadin asian tutkimista ja hups, siellä oli menovesiventtiili melkein kiinni...). Eli patteriin tuli vesi mutta sitä poistui takaisin kiertoon pieni liru koko ajan...

3. Korvausilmaräppänöissä on kesä ja talviasento. Käytä asentoa "talvi"

4. Tiivistä ikkunat ja tuuletusikkunat uudella tiivistenauhalla

Vierailija
45/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Jos joku pitää sitä ihanteena ja tavoiteltavana, että kotona pitää olla kalsareissa, niin ei sekään ihan tervettä ole. Sehän tarkoittaa vain sitä, että kaikissa muissa tilanteissa kuin kalsareissa istuessa on liian kuuma. Esimerkiksi seksiä harrastaessa tai kun on vieraita ja ollaan farkut jalassa ja villapaita päällä niin kuin ihmisillä usein on. Normaali sisälämpötila on sellainen, että kun ulkoa tullaan sisälle, riittää kun otetaan myssy päästä, kengät jalasta ja laitetaan takki narikkaan ja on hyvä olla. Halutessaan voidaan vaihtaa farkut verkkarihousuun.

Mistä kummasta juuri "pohjoisen karastuneisiin" suomalaisiin on tullut sellainen käsitys, että huoneilman pitää olla trooppisen kuumaa. Ei Italiassa tai Englannissa tai Puolassa edes pyritä yli 20 asteen, vaan tarvittaessa vedetään sisätakkia päälle ja otetaan vähän brandya lämmikkeeksi.

Ihmiset ovat erilaisia. Minä tarkenen farkut jalassa ja villapaita päällä sitten kun on vähän yli 23 astetta. Ja mitä tulee suomalaisiin, niin onhan se nyt kiva, että edes joskus on lämmin, kun ulkona saa jatkuvasti palella. Kesällä kun ulkona on lämmin, minäkin pidän viileämmästä sisäilmasta.

Johtuiskohan siitä kun haudot jatkuvasti itseäsi kotona luonnottoman korkeassa sisälämpötilassa.

Vierailija
46/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella tuo muuten on päätetty, että 18-26astetta on riittävän lämmin? Kun mitä nyt olen kuullut ja omakin kokemukseni on, että 20 astetta on liian kylmä. Me asutaan vavin asunnossa ja täällä on ihan älyttömän kylmä aina.

Esim. Espanjassa kun on joku 18 astetta " lämmintä" niin se on silloin talvi siellä...samaa lihaa ja verta me pohjoisessa ollaan, vaan meillekkö pitäs tuo riittää..?

Vierailija
47/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan paistua, jos sisälämpötila menee yli 22 asteen. Minulla on kotona noin 20 astetta ja makuuhuoneessa 18 astetta, koska nukun paremmin viileässä huoneessa lämpimän peiton alla. Harrastan päivittäin avantouintia ja enkä ole vuosiin sairastanut flunssaa. Olen huomannut, että tuttavillani, joilla on sisälämpötila lähempänä 25 astetta ja ylikin, sairastavat jatkuvasti jotain kuume- ja räkätautia.

Vierailija
48/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Johtuiskohan siitä kun haudot jatkuvasti itseäsi kotona luonnottoman korkeassa sisälämpötilassa.

Itse asiassa päinvastoin. Kasvoin talossa, jossa säästettiin lämmityksessä, ja sisällä oli aina korkeintaan 17-18 astetta. En karaistunut kahdessakymmenessä vuodessakaan, ja näin aikuisena on ihanaa kun ei tarvitse enää olla kotonaan kohmeessa. Miten se onkin niin vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia kylmän/lämmönsietokykyjä? Ihan samalla tavalla ihmiset viihtyvät erilaisessa lämpötilassa sisällä kuin ulkonakin. Jotkut eivät voi sietää kesää, koska heille tulee helpommin kuuma, ja toiset taas vihaavat talvea, koska palelevat herkästi.

Vierailija
49/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsot ettei vedä mistään. Se paleltaa eniten.

Vierailija
50/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työkseni lämpösuunnittelua. Mitoituslämpötila on 21 astetta ja vanhusten taloissa 22. Vetoon auttaa ikkunoiden tiivistäminen ja se kuuluu asukkaalle.

Vierailija
51/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 astetta on suositusten mukainen lämpötila eli tarvetta toimenpiteille ei ole.

Vierailija
52/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suositus 18-20 astetta sopii ehkä juuri ja juuri terveille, mutta mitä jos on verenkierto ongelmia, vanhuuden vaivoja tai muuta sairautta, joka vähentää kehon omaa lämmönpitokykyä. Silloin aivan varmasti tuo on liian vähän. Minulla itselläni on kylmä kämppä, mutta normaalien lämpötilojen sisällä (kuka senkin on määrittänyt). Aivan järkyttävää tehdä jopa kotitöitä toppatakissa. Nyt olen lomalla vanhempien kotona ja ah miten ihanan lämmintä täällä on. Ulos meneminen lenkille viileäänkin tuntuu mukavalta kun voi palata lämpimään taloon sen jälkeen.

Vierailija
53/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella tuo muuten on päätetty, että 18-26astetta on riittävän lämmin? Kun mitä nyt olen kuullut ja omakin kokemukseni on, että 20 astetta on liian kylmä. Me asutaan vavin asunnossa ja täällä on ihan älyttömän kylmä aina.

Esim. Espanjassa kun on joku 18 astetta " lämmintä" niin se on silloin talvi siellä...samaa lihaa ja verta me pohjoisessa ollaan, vaan meillekkö pitäs tuo riittää..?

Espanjassa (ja muuallakin Välimeren maissa) asunnot on talvella ihan järkyttävän kylmiä. Melkein ulkona on lämpimämpää...

Mutta joo, aloittaja voit hyvin hankkia sähköllä toimivan lisäpatterin, tuskin se sähkölasku nyt ihan järkyttäväksi kasvaa sinun pienen asuntosi lämmittämisestä.

Terveyden kannalta on kyllä hyvä totutella vähän viileämpään huonelämpötilaan. Muutimme ok-talosta kerrostaloon hiljattain. Ok-talossa pidimme makuuhuoneen 17 - 18 asteessa ja muut huoneet 20 - 21 asteessa. Kerrostalossa onkin ollut aika  sopeutuminen, alle 20 asteen emme saa yhtään ainutta huonetta, jos emme sitten pidä ikkunoita auki.

Vierailija
54/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kun täällä suomalaiset, yksi Euroopan läskeimmistä ja viinaanmenevimmistä kansoista, valistaa oikein viileyden terveyseduista. Kyllä läski toki lämmittää, lämpö haihtuu lihaksista helpommin.

Vierailija
55/93 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Normaali sisälämpötila on sellainen, että kun ulkoa tullaan sisälle, riittää kun otetaan myssy päästä, kengät jalasta ja laitetaan takki narikkaan ja on hyvä olla. Halutessaan voidaan vaihtaa farkut verkkarihousuun.

Pohjois-Karjalassako noin tehdään?

Juon kaljaa auringonnousuun!

Vierailija
56/93 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
57/93 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu ylimmässä kerroksessa, patterit ovat täysillä ja silti kylmä, kannattaa ilmata ne patterit.

Vierailija
58/93 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta sähköpatteria, koska talon patteri jää pois päältä kun sähköpatterisi hoitaa homman. Pidä paljon vaatetta päällä sisällä ja etsi uutta asuntoa. Itse asuin 7 vuotta kylmässä asunnossa ja olin talvet sairaana. Ainainen poskiontelontulehdus päällä. Nyt on ollut 3 vuotta ilman, että olen sairastellut talvella :) Eli uutta hakemusta kehiin!

Vierailija
59/93 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta sähköpatteria, koska talon patteri jää pois päältä kun sähköpatterisi hoitaa homman. Pidä paljon vaatetta päällä sisällä ja etsi uutta asuntoa. Itse asuin 7 vuotta kylmässä asunnossa ja olin talvet sairaana. Ainainen poskiontelontulehdus päällä. Nyt on ollut 3 vuotta ilman, että olen sairastellut talvella :) Eli uutta hakemusta kehiin!

No eikä jää pois päältä kun tekee kuten tässä ketjussa aiemmin neuvottiin.

Vierailija
60/93 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallota!! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatetta päälle ja illalla nukkumaan mennessä kuumavesipullo kainaloon. Vesipulloon ei sitten mitään kiehuvan kuumaa vettä, vaan sellaista hanakuumaa, joka ei polta ihoa heiti vaikka pullo vuotaisi. Vesipulon päälle voi vetää villasukan, jolloin se luovuttaa lämpöä pienemällä teholla ja pidempään.

Termospullon on paljon parempi ja saa laittaa kiehuvaa vettä. Kestää koko yön lämpöisenä.  Käytän itse retkillä makuupussin jalkopäässä kylmillä keleillä.

Sinkkumies

Miten termospullon läpi muka lämpö tulee?? 

Se siirtyy taianomaisesti makuupussin ulkopuolelle. Vai eikö?

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan