Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni tietää oman veriryhmänsä?

Vierailija
26.12.2017 |

Minä en tiedä, koska en ole verta luovuttanut ja lääkkeenikin sen luovuttamisen estää.

Kuinka moni tietää oman veriryhmänsä?

Vaihtoehdot

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mykistävä gallup. Mitä te teette, jos olette vaikka ulkomailla ja verta olisi saatava? Kappas, en tiedä ryhmää, katsokaapa tietokoneelta, mitä siellä sanotaan. Kiirettä ei liene. Nykynuoriso.

Kyllä jokaisen veriryhmä määritetään ennen verensiirtoa, ei sitä tarvitse tietää.

Vierailija
42/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, A+, sairaalassa ristasivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se odottavilta äideiltä selvitetään rhesus-tekijän takia.

No ei multa ainakaan selvitetty. Tiedän kyllä omani, olen käynyt luovuttamassa, mutta ei sitä kysytty eikä testattu missään vaiheessa raskautta.

Vierailija
44/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei multa ainakaan selvitetty. Tiedän kyllä omani, olen käynyt luovuttamassa, mutta ei sitä kysytty eikä testattu missään vaiheessa raskautta.

Onko nykyisin todella näin? Kyllä multa testattiin (kauan sitten), ja hyvä niin, sillä olen A- ja lapseni rhesuspositiivinen. Vaikeuksia olisi tullut seuraavissa raskauksissa, jos ei tuota olisi selvitetty.

Mutta ehkä nykyisin on jo niin kehittyneet metodit,ettei tuota tietoa tarvita.

Vierailija
45/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä oli tiedot SPR:ltä tai niillä on se tiedossa jo aiemmalta käynniltä.

Tosin todennäköisesti ottivat sen mainitsematta sinulle asiasta, se tosiaan on oltava tiedossa vauvan takia.

Vierailija
46/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miesten kanssa seksiä (salaa) harrastava bimies, joten en saa luovuttaa.

Vierailija
47/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista. Olen sen kuullut, mutta ei se jäänyt muistiin.

Melkein sama kuin että ei muistaisi syntymävuottaan.

Eikä ole. 

Olen neljä kertaa synnyttänyt ja on se joissain papereissa silloin ollut. Muuten en ole ollut sairaalassa tai asian kanssa tekemisissä. 

Sen sijaan synytymäaikansa nyt sanoo joka käänteessä, mistä tahansa on kyse. Eihän kukaan kysy veriryhmää, se aina tarpeen tullen selvitetään. Ei terveydenhuollossa lähdetä toimimaan ihmisen ilmoituksella, vaan asia tsekataan verikokeella. 

En ole siis ihan varma, mutta muistelisin A. 

Olen jo viisikymppinen ja normaaliälyinen ja muisti pelaa. En vain ole koskaan joutunut asian kanssan tekemisiin. En ole hörhö, jota kiinnostaisi jotkut veriryhmädieetit :D

Vierailija
48/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on 0+ joten ei siinä kummempaa.

Vierailija
49/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on 0+ joten ei siinä kummempaa.

Jotain huonoa vitsiä yrität vääntää? 

Suomalaisten yleisin veriryhmä on A. 

Vierailija
50/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä tiedolla todellakaan tee mitään. Jos tarvitaan nopeasti verta niin annetaan O-verta.

Muuten tarkistetaan ristikokeella, että veri sopii jolloin tulee tarkistettua harvinaisemmatkin epäsopivuudet.

Ja kyllä meillä lukion bilsassa tutkittiin. AB-

Vierailija
51/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän: B+. Veriryhmä määritettiin, kun jouduin isohkoon leikkaukseen, jossa mahdollisesti tarvittaisiin verensiirtoa. No ei sitten tarvittu, mutta ryhmä on siitä lähtien ollut tiedossa.

Olen kai jo niin yli-ikäinen, että en ole saanut koulusta rokotuskorttia. Kortin sain, kun olin nuorena lähdössä kesäksi Keski-Eurooppaan ja siellä oli silloin liikkeellä joitakin tarttuvia tauteja, joita vastaan sain rokotukset. Kortti on ns. kansainvälinen kortti, voimakkaan keltainen väriltään. Ei merkintää veriryhmästä. Myöhemmin sain vielä toisenkin kortin, kun töissä ollessa sain uusintarokotukset poliosta, jäykkäkouristuksesta ja vielä jostain kolmannesta. Ei nytkään veriryhmää (ei ollut vielä silloinkaan tiedossa).

Vierailija
52/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran pyysin työterveydessä että voisko testata tämän mihin veriryhmään kuulun ja lääkäri vaan sanoi että et sinä mitään sillä tiedolla tee. -Ap

Parempikin että ei tiedä. Kerran alettiin puhua perheen kesken veriryhmistä ja lopputulos oli se että veljeni ei voi olla vanhempieni lapsi. Äiti pelasti tilanteen sillä että hänelle on kuulema tehty lapsena verenvaihto ja se nyt sitten ilmeisesti jotenkin mahdollisti tämän ristiriidan. Isä ainakin uskoi.

Vierailija
53/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriryhmäni on lager.

Vierailija
54/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran pyysin työterveydessä että voisko testata tämän mihin veriryhmään kuulun ja lääkäri vaan sanoi että et sinä mitään sillä tiedolla tee. -Ap

Parempikin että ei tiedä. Kerran alettiin puhua perheen kesken veriryhmistä ja lopputulos oli se että veljeni ei voi olla vanhempieni lapsi. Äiti pelasti tilanteen sillä että hänelle on kuulema tehty lapsena verenvaihto ja se nyt sitten ilmeisesti jotenkin mahdollisti tämän ristiriidan. Isä ainakin uskoi.

Isäsi lintsasi aikanaan tunnit, joilla käsiteltiin ihmisbiologiaa? 🙄

Vierailija
55/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisikäni miettinyt että kiva olisi tietää, keväällä kun esikoiseni syntyi selvisi viimein että olen näköjään A.

Vierailija
56/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

O- ja minulle ainakin tärkeä tieto, siinä missä muutkin kehooni liittyvä tietämys.

Vierailija
57/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, se on harvinainen C-

Minulle ei käy kenenkään muun veri. Harva edes kuulluut.

Vierailija
58/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö...?

Vierailija
59/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mykistävä gallup. Mitä te teette, jos olette vaikka ulkomailla ja verta olisi saatava? Kappas, en tiedä ryhmää, katsokaapa tietokoneelta, mitä siellä sanotaan. Kiirettä ei liene. Nykynuoriso.

Joo, olen ulkomailla joutunut auto-onnetyomuuteen, taju oli pois ja niin melkein henkikin, mutta minun olisi pitänyt sinun mielestäsi pystyä sanomaan veriryhmäni selkeästi? Yritä hieman enemmän, älä ole niin idiootti. N43

Vierailija
60/66 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AB+  , luovuttanut verta kerran työpaikalla. Tämä veriryhmä käy vain AB+:lle, jota on väestössä n. 3 %, joten sitä ei tarvita kovin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän