Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13 vuotta tsunamista

Vierailija
26.12.2017 |

Mitä muistoja?

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse pahassa liikenneonnettomuudessa kyseisenä Tapaninpäivänä, joten tsunamiuhrit eivät voisi vähempää kiinnostaa. Olen aina pitänyt Aasiassa ja varsinkin Thaimaassa lomailua varsinkin sen silloisen hypen aikana pröystäilynä. Kaiken huipuksi ilmasto on siellä hyvin epävakaa, joten tuollainen turma oli aivan mahdollinen. Tyrmistyttävää on ettei kukaan ollut ajatellut sellaista tapahtuvan. Katson että kohtalo päätti näpäyttää länsimaisia ihmisiä kaiken kulutushysterian keskellä.

Ainoa surua aiheuttanut tapaus oli Sirkesalon perheen menehtyminen. Siinä meni lahjakas muusikko liian aikaisin ja ironista on ettei kyseessä ollut mikään perinteinen rokkarin kohtalo.

Ilmasto ei liity mitenkään tuohon tsunamiin? Maanjäristykset johtuvat mannerlaattojen liikkeistä, ei ilmastosta.

Itse olin juuri Thaimaassa, mm. Ko Lantan saarella. Siellä oli merkittynä tsunamin evakuointireitit varsin kattavasti, eli mihin suuntaan pitää lähteä karkuun, jos tulee tsunamivaroitus.

Alue on vaihtelevan ilmaston lisäksi mannerlaattojen aktiivisessa liitoskohdassa. Puhutaan sitten vaikka luonnonilmiöille herkästä paikasta niin ei tarvitse viilata pilkkua.

Vierailija
62/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jotenkin ikinä jaksanut kiinnostaa koko tsunami ja sen ihmiset. Sellaista elämä on. Ihmettelen myös näitä, jotka uudelleen ja uudelleen vuosien jälkeen antavat haastatteluja aiheesta lehdille ja muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse pahassa liikenneonnettomuudessa kyseisenä Tapaninpäivänä, joten tsunamiuhrit eivät voisi vähempää kiinnostaa. Olen aina pitänyt Aasiassa ja varsinkin Thaimaassa lomailua varsinkin sen silloisen hypen aikana pröystäilynä. Kaiken huipuksi ilmasto on siellä hyvin epävakaa, joten tuollainen turma oli aivan mahdollinen. Tyrmistyttävää on ettei kukaan ollut ajatellut sellaista tapahtuvan. Katson että kohtalo päätti näpäyttää länsimaisia ihmisiä kaiken kulutushysterian keskellä.

Ainoa surua aiheuttanut tapaus oli Sirkesalon perheen menehtyminen. Siinä meni lahjakas muusikko liian aikaisin ja ironista on ettei kyseessä ollut mikään perinteinen rokkarin kohtalo.

Ilmasto?? Tsunamin aiheutti maanjäristys, eikä mikään ilmastoasia.

Vierailija
64/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen isä oli nukkunut monta yötä Helsinki-Vantaalla odottaen tietoja lapsestaan. Lapsi ei selvinnyt.

Vierailija
65/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan 1-vuotiaan Paavon. Näen sen hänen kuvansa edelleen mielessäni, ne isot posket. Hänestä tehtiin nettisivut, yritettiin löytää.

Vierailija
66/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkesalon perheen kohtalo mietityttää vieläkin. Siis se miten tapahtumat menivät heidän osalta, missä olivat yms.

Vierailija
67/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla katsottiin löytyneiden (kuolleiden)kuvia ja nimilistoja ja yritettiin etsiä Sirkesaloa ymv "tuttuja".

Letkunpuistonkulmalainen (yks palstalainen) jäi sille tielleen.

Olin viimeisilläni raskaana ja tällä palstalla tuli notkuttua paljon. Tänne myös päivitettiin eniten informaatiota tapahtumista kun viralliset uutiskanavat olivat täysin pimennossa. Tuhon laajuus ja järkyttävyys alkoi paljastua vähitellen kadonneiden listojen ja ruumiskasakuvien myötä. Muistan vieläkin yksityiskohtaisesti joidenkin vainajien kuvat ja ne tulivat uniinkin. Muistan myös järkyttyneen Sauli Niinistön uutistudiossa kertomassa tapahtumista.

Vierailija
68/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan 1-vuotiaan Paavon. Näen sen hänen kuvansa edelleen mielessäni, ne isot posket. Hänestä tehtiin nettisivut, yritettiin löytää.

Eikö pikku- Paavo löytynytkin sitten?

Vierailija
70/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löytynyt

Vierailija
71/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muista enää pikku-Paavoa, jonka aalto vei äidin kädestä?

Lisäksi muistan miehen, joka menetti vaimonsa ja pienet lapsensa (2-3) ja hävitti KAIKKI muistot perheestään. Tietääkseni meni uudestaan naimisiin aika pian ja sai uusia lapsia.

Aika monta haastattelua on tullut luettua eloon jääneistä. Yksi mies ja nainen, jotka kummatkin menettivät perheensä, ovat avioituneet keskenään.

Meidän asuinalueella on perhe, josta jäi äiti. Isä ja kaksi koululaista kuolivat.

En tiedä onko sama mies mutta menetti myös vanhempansa ja appivanhemmat, jäi ihan tyhjän päälle kun tsunami vei kaikki läheiset. On uudelleen naimisissa ja saanut lapsia, on antanut jonkun haastattelunkin.

Vierailija
72/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tuli käymään, oli järkyttynyt (hän oli kokenut Thaimaan reissaaja) mutta itse en käsittänyt koko tragedian laajuutta heti. Sitten notkuin täällä palstalla ja katselin niitä kuviakin, ihan kamalaa.

Vierailija
73/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, miten Yrjö Länsipuro antoi puoli yhdeksän uutisissa pressiä, että muutamia kuolonuhreja, ei tiettävästi suomalaisia kuollut. Samaan aikaan katsoin netistä kuvia Khao Lakin rannasta, joka oli täynnä, siis ääriään myöten täynnä ruumiita. Länsipuro pistettiin sitten aika pian syrjään.

Vierailija
74/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun ei itselläni ollut nettiä silloin opiskelija asunnossa. Jäi n paitsi kaikista rannan ruumiskuvista.

Vierailija
75/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin autoradiosta, että Thaimaassa oli ollut tsunami. Tuhansia suomalaisia lomailijoita paikalla, mutta katastrofin laajuudesta ei ollut tuossa vaiheessa vielä mitään tietoa. Myöhemmin tuli tiedot ensimmäisistä kuolleista suomalaiset ja määrä lisääntyi vaan koko ajan. Teksti-tv:ssä oli listat kuolleista ja kadoksissa olevista suomalaisista ja siellä oli mainittu myös iät ja kotipaikkakunnat.

Vierailija
76/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan myös. Siinä luki jotenkin niin, että "Osaa sanoa "äiti"".  Itselläni oli pienet lapset silloin ja meinasin jotenkin revetä.

Vierailija
77/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löytynyt

Sekoitanko nyt asioita mutta muistan pienen suomalaisennäköisen poikavauvan joka oli löytynyt eikä tiedetty minkämaalainen ja kuka oli, sitten isä ainakin löytyi, oliko Ruotsissa asuva suomalainen.

Vierailija
78/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

280 000 kuollutta.

Vierailija
79/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löytynyt

Sekoitanko nyt asioita mutta muistan pienen suomalaisennäköisen poikavauvan joka oli löytynyt eikä tiedetty minkämaalainen ja kuka oli, sitten isä ainakin löytyi, oliko Ruotsissa asuva suomalainen.

Paavo ei löytynyt.

Vierailija
80/203 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin äidin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän