Mitä kirja on saanut sinut itkemään/kyyneliin?
Oli sitten kyse liikutuksesta,kosketuksesta tai surullisuudesta.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Bim Mustakorva ja monta muuta.
Just tää, oli kyllä nuorena niin itkettävä kirja!
Ja kyllä vielä vanhempanakin.
Tapetinvärinen, Virpi Hämeen-Anttila,
Lokki Joonatan
Erich Segal: Love story
Olin niin nuori ja herkkä... 😁
James Patterson: Suzannen päiväkirja
Helmi Vilppola, Perhosen lento.
Tositarina pikkutytön sairastumisesta syöpään ja kuolemasta. Luin kirjan kauan sitten ja nytkin meinaa itkettää kun ajattelen kuin surullinen se oli.
Lapsettoman kaverini mielestä se taas ei ollut erityisen surullinen, hän suree enemmän eläinkohtaloita.
Vierailija kirjoitti:
Yks kirja (joku Perhosen siipi tms) jossq lapsi sairastuu leukemiaan. Sinnittelin pitkään mut jossain vaiheessa tuli kauhea itkukohtaus ja lähes paniikki. Olin tosi nuori ku luin sen.
Todennäköisesti juuri tuo Vilppolan Perhosen lento.
Jodi Picoult: Sisareni puolesta. Tyttö haastaa vanhempansa oikeuteen saadakseen lääketieteellisen itsemäärämisoikeuden omaan kehoonsa, jotta hänen ei tarvitsisi luovuttaa munuaista sisarelleen. Tuo oli info minkä sain itse ennen kirjan lukemista ja oli muuten sitä kuuluisaa tunteiden vuoristorataa.
John Boyne: Poika raidallisessa pyjamassa. No kukapa ei itkisi? Natsikomentajan poika ystävystyy keskitysleirillä olevan pojan kanssa.
John Boyne: Tarkoin vartioitu talo. Köyhä maalaispoika tuodaan Venäjän viimeisen Tsaarin hoviin Tsaarin pojan ikäänkuin lähimmäksi mieheksi, jonka tehtävä on valvoa ettei prinssi vaaranna itseään, sillä prinssi on perheen ainoa poika ja sairastaa hemofiliaa.
Nuo oli nyt ekat mitkä tuli mieleen, mutta kyllä noita löytyisi lisääkin.
92. jatkaa:
Tuli tässä vielä äkkiseltään mieleen sellainen kirja kuin
Lisa See: Shanghain tytöt. Hyväosaisen perheen siskokset elävät ylellistä elämää 1930-luvun Shanghaissa, kunnes eräänä päivänä heille ilmoitetaan, että heille on valittu aviomiehet. Kuvioihin liittyy mm. sotaa pakenemista, vaikea matka Amerikkaan kiinalaisalueelle ja lopulta elämä Amerikassa. Välillä oikein sydäntä lämmittää, kun asiat menevät hyvin ja välillä taas tekee mieli heittää kirja nurkkaan, kun suuret vastoinkäymiset ja surut kohtaavat.
Vierailija kirjoitti:
The Dirt - Törkytehdas
Mikä tuossa sai itkemään, surulliseksi, koskettamaan? Ainoa surullinen asia oli minusta Vincen tyttären kuolema.
kirjoitti:
George Eliotin Mylly joen rannalla-romaanin loppu.
Anna-kirjoista Kotikunnaan Rilla ja erityisesti kohtaus, jossa Gilbert-isä tulee kasvot harmaina kertomaan Walterin kaatumisesta. Ja se uskollinen Maanantai-koira...
Riipaisevimpia kohtauksia missään kirjassa ikinä on Jemin paluu sodasta, kun Maanantai on odottanut häntä juna-asemalla vuosikaudet...ei pysty edes ajattelemaan sitä ettei alkaisi itkettää. (byääh)
Hermann Hesse: "Rosshalde". Myös monet muut Hessen kirjat.
Joe Sacco: "Journalism" sekä "Safe Area Gorazde".
Raymond Briggs: "When the Wind Blows" ("Kun tuuli puhaltaa").
Goethe: Nuoren Wertherin kärsimykset.
Lordi George Byron: Chillonin vanki.
Kierkegaard: Johannes viettelijä.
Mary Shelley: Frankenstein.
Myös jotkin tekstit Carl Spitteleriltä... tekstien nimiä en nyt muista.
- L.M.Montgomeryn Anna-kirjoissa kuolemat Matthewista lähtien
- Louisa M. Alcottin Pikku naisia (erään henkilön kuolema)
- Margaret Atwood: Oryx and Crake
- Linna: Täällä pohjantähden alla
- Wilkie Collins: Valkopukuinen nainen/ The Woman in White
- Anatoli Rybakov: Raskasta hiekkaa
Ja vaikka mitä muita, m,itkä eivät tule nyt mieleen - jonkun henkilön kuolema niissä yleensä on itkettänyt.
Riikka Pulkkisen Totta. Aihepiirit koskettivat niin läheltä: olen saattohoitanut oman äitini, tullut petetyksi ja kokenut vaikeuksia ihmissuhteissa. Monissa kohti tuli omat raastavat tunnemuistot esiin.
Harry Potter ja kuoleman varjelukset
Ro utan åror.
Kertoo perheenäidin kamppailusta ALS sairautta vastaan. Ei voi lukea itkemättä. Hän kirjoitti kirjan itse sairastaessaan.