Ovatko ne kertomukset työttömien kursseista totta?
En ole itse ollut, enkä mene. Aika outoja juttuja noista liikkuu. Ovatko ne tosia? Miksi aikuiset ihmiset suostuvat täysiin turhiin tai jopa nöyryyttäviin kursseihin?
Kommentit (119)
Tarkistin tässä lähiseudun = 3 maakunnan työpaikat MOL:sivulta. Totta, on paljon paikkoja auki, noin 2000 kpl.
Kun tutkiskelin, mihin paikkoihin olisin vähintään pätevä eli mihin kannattaisi nyt hakea, valinnanvara vähenee kovasti. Kun laskusta jää pois kaikki sellaiset jotain erityistaitoa vaativat, heti ensimmäisenä on monta kunnanjohtajan paikkaa. Niiden jälkeen saakin selata pitkään ennen kuin löytyy seuraavat. Kun en edes tiedä, mikä on esim. 'migraatioasiantuntija', minun ei varmaan kannata hakea. Ei myöskään bussinkuljettajaksi, ei lääkäriksi eikä tässä iässä kannata ryhtyä opiskelemaan puheterapeutiksi, vaikka siihen työhön voisi päästä.
Puhelinmyyjäksi ehkä, mutta en minä sillä palkalla eläisi, siivoojaksi on osaavampia ... onneksi minulla on nyt määräaikainen työ.
Mutta epäilen, että ei ilahdu se aktivointikurssin opettaja, joka tuon työn jälkeen saa minut kurssilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla oli ketju noista kursseista ja niiden pakkoleikeistä, oli jotain pehmopupun joukkopussaamista ja maha vasten mahaa peppu vasten peppua-hyppelyitä, useampi palstailija näistä leikeistä kertoi. Nekö on siis kaikki urbaanilegendaa?
Minä olen työtön taas reilun kolmen vuoden työssäolon jälkeen, ja olin työvalmentajana töissä työpajalla. Jos mun pitää mennä jonnekin kurssille missä tuollaisia olisi, niin nostaisin kyllä aikamoisen haloon, tekisin virallisen valituksen kaikille tahoille ja toisin julkisuuteen tuollaisen sonnanlevittämisen. Kyllä työttömälläkin on ihmisarvo, ja suurin osa meistä työttömistä osaisi vetää tuollaisen höpöhöpökurssin itsekin, jos vaan kehtaisi sellaisella rahastaa.
Ei ole yhtäkään tarkastajaa ikinä käymilläni kursseilla ollut. Eikä yhtäkään alkoholistia, paitsi yksi opettaja oli entinen, kertoi avoimesti. Nyt en enää tosin noita kursseja käy. On töitä. Yhdestä kurssista tehtiin valitus ja työkkärissä puuttumisen sijaan meidät haukuttiin. Opetus, jota ei edes ollut, oli täysin laadutonta ja kaukana luvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joillekin tulee yllätyksenä, että se työssä käyntikään ei aina ole ihan huipputehokasta ja ihanan innovatiivista hyvällä palkalla nauttimista.
On ihan turhia höpöhöpötehtäviä jne. Mutta jonkun pitää tälle hienommalle valittavalle kansanosalle ne rahat kerätä, vaikka välillä turhauttaa.
Olen myös sitä miettinyt, että meillä on välillä töissäkin jotain kehityspäiviä, missä leikitään typeriä leikkejä eivätkä ne ole vapaaehtoisia. Ja moni duuni on todellakin ihan ajanhukkaa, mutta joku nyt vaan haluaa jonkun turhan raportin tms. Sellaista se on, joskus on mielekästä ja kivaa, joskus ei.
Yllätys, moni meistä työttömistäkin on ollut vuosikymmeniä työelämässä. Tiedän oikein hyvin, millaista pelleilyä se monesti on. Mutta silloin olen myynyt vapaaehtoisesti aikani palkkaa vastaan ja siksi tehnyt mitä käsketään. Huomaatko eron? Voin antaa vinkin: PALKKA!
Saanko kysyä olisitko palkkaa vastaan valmis pitämään pupujen pussailukursseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joillekin tulee yllätyksenä, että se työssä käyntikään ei aina ole ihan huipputehokasta ja ihanan innovatiivista hyvällä palkalla nauttimista.
On ihan turhia höpöhöpötehtäviä jne. Mutta jonkun pitää tälle hienommalle valittavalle kansanosalle ne rahat kerätä, vaikka välillä turhauttaa.
Olen myös sitä miettinyt, että meillä on välillä töissäkin jotain kehityspäiviä, missä leikitään typeriä leikkejä eivätkä ne ole vapaaehtoisia. Ja moni duuni on todellakin ihan ajanhukkaa, mutta joku nyt vaan haluaa jonkun turhan raportin tms. Sellaista se on, joskus on mielekästä ja kivaa, joskus ei.
Yllätys, moni meistä työttömistäkin on ollut vuosikymmeniä työelämässä. Tiedän oikein hyvin, millaista pelleilyä se monesti on. Mutta silloin olen myynyt vapaaehtoisesti aikani palkkaa vastaan ja siksi tehnyt mitä käsketään. Huomaatko eron? Voin antaa vinkin: PALKKA!
Saanko kysyä olisitko palkkaa vastaan valmis pitämään pupujen pussailukursseja?
Olen kyllä tehnyt monia töitä, jotka hävettivät ja joissa aiheutin mielestäni enemmän pahaa kuin hyvää maailmaan. Eli siinä mielessä... Mutta on minulla vanhemmiten moraali vahvistunut ja rahanhimo heikentynyt, eli enpä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaverille mainostettiin tietotekniikka-alan työllistämiskurssia, ainoa vaan että sinne olisi pitänyt ostaa oma, uusi noin tonnin arvoinen läppäri eli sellainen joka jaksaa pyörittää niitä softia. Millä rahoilla olettavat että työtön pystyy sellaisen hankkimaan???
Tämä urbaanilegensa tulee esille uudestaan ja uudestaan, kukaan tosin ei ikinä osaa kertoa edes järjestämispaikkakuntaa. Laki sanoo aika lailla selvästi, että tuollaisia vaatimuksia ei koulutuksessa saa olla ja miksi olisikaan, hankintasopimuksen mukaan kouluttaja vastaa tarvittavista laitteista ja lisensseistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.
Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!
Missä tapaat tuollaisia? En usko, että tunnenyhtään aikuista, työikäistä, jolla ei ole cv:tä. Tai ehkä joku kymmeniä vuosia samassa työssä istunut.
Olen tänä vuonna kohdannut noin 300 aikuista, joilla ei ole kunnollista CV:tä. En ole töissä työkkärissä vaan ammattiyhdistyksessä ja aika lailla kauhuissani siitä, että 25v ikäiset koulutetut ihmiset eivät ymmärrä, että Cv muokataan jokaiseen työnhakuun.
Mä olen lastenhoitaja, on pätevyys työskennellä päiväkodissa, ei muualla. Kerro miten voin muokata CV.stä erilaisen jokaiseen hakuun kun kaikki työkokemukseni on päiväkodeista lastenhoitajan työstä ja niitä töitä haen.
Toiseksi olisi kiva tietää missä kohtaa ammattiyhdistys haluaa nähdä CV:ni, olen ollut jäsen 27 vuotta eikä sitä ole koskaan kysytty.
CV halutaan nähdä, kun tulet meidän ilmaiselle CV-klinikallemme. Kai tiedät, että myös liitolta saa apua työnhakuun.
Ja jos et oikeasti tiedä, miksi CV:si pitää olla joka kerta erilainen työpaikkahakujen mukaan painotettuna, niin todella kaipaat apua työnhakuun. Olettaen, että sinulle on olemassa se toiveittesi työpaikka eikä pelkästään mikä tahansa päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole totta. Kyllä ne kurrsit pyritään järjestämään niin että niistä on hyötyä työhaussa. Kyllä se on myös järjestäjän intressi, ei kukaan halua opettaa turhautuneelle joukolle mitään halihali juttuja. ....
Järjestäjä saa rahaa. Työttömyystilastot kaunistuvat. Työtön leikkiköön pupuleikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.
Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!
Missä tapaat tuollaisia? En usko, että tunnenyhtään aikuista, työikäistä, jolla ei ole cv:tä. Tai ehkä joku kymmeniä vuosia samassa työssä istunut.
Olen tänä vuonna kohdannut noin 300 aikuista, joilla ei ole kunnollista CV:tä. En ole töissä työkkärissä vaan ammattiyhdistyksessä ja aika lailla kauhuissani siitä, että 25v ikäiset koulutetut ihmiset eivät ymmärrä, että Cv muokataan jokaiseen työnhakuun.
Mä olen lastenhoitaja, on pätevyys työskennellä päiväkodissa, ei muualla. Kerro miten voin muokata CV.stä erilaisen jokaiseen hakuun kun kaikki työkokemukseni on päiväkodeista lastenhoitajan työstä ja niitä töitä haen.
Toiseksi olisi kiva tietää missä kohtaa ammattiyhdistys haluaa nähdä CV:ni, olen ollut jäsen 27 vuotta eikä sitä ole koskaan kysytty.
CV halutaan nähdä, kun tulet meidän ilmaiselle CV-klinikallemme. Kai tiedät, että myös liitolta saa apua työnhakuun.
Ja jos et oikeasti tiedä, miksi CV:si pitää olla joka kerta erilainen työpaikkahakujen mukaan painotettuna, niin todella kaipaat apua työnhakuun. Olettaen, että sinulle on olemassa se toiveittesi työpaikka eikä pelkästään mikä tahansa päiväkoti.
Tämän kaupungin kaikki päiväkodit ovat samanlaisia, kunnallisissa ei ole mitään painotuksia, vuoropäiväkoteihin en hae tai en oikeastaan mihinkään koska en ole ollut työtön 17 vuoteen. Huvikseni tässä päivitin CV:ni ja totesin ettei se ole 17 vuodessa muuttunut, on tullut vain yksi työ, nykyiseni lisää. Harmi ettei teillä tajuta että joku työ on niin samanlaista eri toimipisteissä että ei CV:llä ole eroa. Hakemus tosin voikin sitten olla joka kerta erilainen.
Mä olin cv:n tekokurssilla ja kurssin vetäjä oli tulostanut netistä cv:n teko-ohjeita ja kertoi kuinka hän vaan itse kirjoitti työhakemukseen että "olen valmistunut xxx:ksi sieltä-ja-sieltä koulusta ja kiinnostunut kovin tästä työstä" että ei se sen vaikeampaa ole. Mitään käytännön neuvoja ei hän antanut (ei osannut?) Ja vastasi kysymyksiin että "sun hakemus se on, päätä itse mitä kirjoitat". Sanoi vaan ettei työhakemuksessa saa valehdella eikä merkitä työharjoitteluja työksi. Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää? Eli ei mitään hyötyä, samat ohjeet olisi itsekin löytänyt netistä, niinhän kurssin vetäjäkin oli tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverille mainostettiin tietotekniikka-alan työllistämiskurssia, ainoa vaan että sinne olisi pitänyt ostaa oma, uusi noin tonnin arvoinen läppäri eli sellainen joka jaksaa pyörittää niitä softia. Millä rahoilla olettavat että työtön pystyy sellaisen hankkimaan???
Tämä urbaanilegensa tulee esille uudestaan ja uudestaan, kukaan tosin ei ikinä osaa kertoa edes järjestämispaikkakuntaa. Laki sanoo aika lailla selvästi, että tuollaisia vaatimuksia ei koulutuksessa saa olla ja miksi olisikaan, hankintasopimuksen mukaan kouluttaja vastaa tarvittavista laitteista ja lisensseistä.
Tässä olet oikeassa. Käymälläni ammatillisella kurssilla mikään ei saanut meille kurssilaisille maksaa mitään, paitsi matkat ja ruoka, joihin siihenkin oli se korvaus ja pitkämatkalaisilla korvaus oli vielä vähän isompi kuin muilla. Mutta materiaali oli ilmaista, tosin kirjat oli vain lainassa. Monisteet sai omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin cv:n tekokurssilla ja kurssin vetäjä oli tulostanut netistä cv:n teko-ohjeita ja kertoi kuinka hän vaan itse kirjoitti työhakemukseen että "olen valmistunut xxx:ksi sieltä-ja-sieltä koulusta ja kiinnostunut kovin tästä työstä" että ei se sen vaikeampaa ole. Mitään käytännön neuvoja ei hän antanut (ei osannut?) Ja vastasi kysymyksiin että "sun hakemus se on, päätä itse mitä kirjoitat". Sanoi vaan ettei työhakemuksessa saa valehdella eikä merkitä työharjoitteluja työksi. Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää? Eli ei mitään hyötyä, samat ohjeet olisi itsekin löytänyt netistä, niinhän kurssin vetäjäkin oli tehnyt.
Mä olin joskus silloin alkuaikoina, kun oli vielä uusi juttu. Kurssin vetäjä oli ihan 70-luvulla neuvoineen. Hänestä oli tärkeimpiä asioita, että oikeassa reunassa on yhdeksän lyöntiä :D Eikä tosiaan ollut hakenut töitä sitten ensimmäisen työpaikkansa.
Yksikään kurssin vetäjä ei ole tainnut kertoa sitä faktaa, kellekään, että työnantajat ovat yksilöitä siinä missä työnhakijatkin ja eri työnantajat arvostavat erilaisia asioita. Toisille on tärkeämpää nuoruus, toisille koulutus, toisille kokemus ja toiselle persoonallinen hakemus on kiinnostava, toisella se menee ö-mappiin. Eikä edes rekrtyointiammatilaiset tunnu tietävän, että heikäläisiä ei pk-yrityksissä ole ja että kaikki eivät hae siistiä toimistotyötä. Kirvesmies vaikkapa voi olla huippuhyvä työssään, vaikka tekisi miten huonon hakemuksen ja hyvän hakemuksen tehnyt voi olla todella surkea työssään. Kirjallinen hakemus kun ei kerro hakijan todellisesta osaamisesta kuin pienen pisaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaupungin kaikki päiväkodit ovat samanlaisia, kunnallisissa ei ole mitään painotuksia, vuoropäiväkoteihin en hae tai en oikeastaan mihinkään koska en ole ollut työtön 17 vuoteen. Huvikseni tässä päivitin CV:ni ja totesin ettei se ole 17 vuodessa muuttunut, on tullut vain yksi työ, nykyiseni lisää. Harmi ettei teillä tajuta että joku työ on niin samanlaista eri toimipisteissä että ei CV:llä ole eroa. Hakemus tosin voikin sitten olla joka kerta erilainen.
Mten sinulla voi olla takanasi 17 vuotta työelämää, etkä koko sen aikana ole oppinut mitään uutta? Sinulla ei ole mitään omaa osaamisaluetta tyyliin musiikki tai liikunta? Et ole koskaan toiminut ryhmässä, jossa on erityislapsia? Et ole oppinut viittomia?
Ei ihme, että lapsilla on päiväkodissa paha olla, kun hoitajat eivät päivitä omaa osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut joitakin windowsin peruskäytön kursseja työttömille pitämään ja kyllä näissä porukka on poikkeuksetta sitä syrjäytynyttä laitapuolen hiipparia (anteeksi, mutta näin se on). Tupakalle pitää päästä vartin välein, haju luokassa on melkoinen, asenne koko tietokonetta kohtaan on sellainen, ettei ole aikomustakaan opetella.
Minua surettaa tällaiset ihmiskohtalot. Syyt tähän pisteeseen päätymiselle voivat olla todella monisyisiä, mutta en ole ihan varma, että windowsin peruskäyttö on se ensimmäinen askel kohti edes jonkinlaista teoreettista mahdollisuutta tulla osaksi yhteiskuntaa.
Kyllä tietty osa ns työttömistä on menetettyjä tapauksia. Ja sitten on myös niitä elämäntapatyöttömiä, jotka eivät oikeasti halua töihin. Ja tietenkin myös käytännössä eri syistä työkyvyttömiä. Heille pitäisi maksaa jotain muuta korvusta kuin työttömyysrahaa.
Nämä pitäisi erottaa siitä työttömien joukosta, jotka oikeasti haluavat työllistyä jollekin muulle kuin työttömyystuelle, silloin ei enää työttämiä tarvitsisi leimata luusereiksi ja ne työnhakemisetkin olisi helppo ottaa tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mten sinulla voi olla takanasi 17 vuotta työelämää, etkä koko sen aikana ole oppinut mitään uutta? Sinulla ei ole mitään omaa osaamisaluetta tyyliin musiikki tai liikunta? Et ole koskaan toiminut ryhmässä, jossa on erityislapsia? Et ole oppinut viittomia?
Ei ihme, että lapsilla on päiväkodissa paha olla, kun hoitajat eivät päivitä omaa osaamistaan.
Minulla on vahvuuteni, eivät ne ole 17 vuodessa pahemmin muuttuneet. Erityislapsia on työssäni ollut ryhmissä aina, se ei ole CV:ssä mikään meriitti nykyään, ennen ehkä oli. Integraatio on ollut tätä päivää jo vuosikausia. Viittomia en osaa kuin muutaman perusjutun, niihin ei ole ollut tarvetta. Olen todellakin ihan perustyöntekijä mutta työni osaan hyvin. Tiedän vahvuuteni ja heikkouteni. Työtä en ole hakemassa, pidän nykyisestä työpaikastani todella paljon. Osaamistani päivitän joka vuosi koulutuksella mutta ei niitä jokavuotisia päivän kursseja CV:hen kirjoiteta. Työuraa on takana 27 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vahvuuteni, eivät ne ole 17 vuodessa pahemmin muuttuneet. Erityislapsia on työssäni ollut ryhmissä aina, se ei ole CV:ssä mikään meriitti nykyään, ennen ehkä oli. Integraatio on ollut tätä päivää jo vuosikausia. Viittomia en osaa kuin muutaman perusjutun, niihin ei ole ollut tarvetta. Olen todellakin ihan perustyöntekijä mutta työni osaan hyvin. Tiedän vahvuuteni ja heikkouteni. Työtä en ole hakemassa, pidän nykyisestä työpaikastani todella paljon. Osaamistani päivitän joka vuosi koulutuksella mutta ei niitä jokavuotisia päivän kursseja CV:hen kirjoiteta. Työuraa on takana 27 vuotta.
Ja siis kysehän oli siitä että tekisin erilaisen CV:n jokaiseen eri päiväkotiin. Ei onnistuisi ihan jo sen takia että meillä hakemukset on keskitetty kuntarekryyn. Sillä samalla hakemuksella haetaan kaikkiin kunnan päiväkoteihin. Yksityiset on sitten erikseen mutta en nyt osaa sanoa miten CV:ni voisi erota siitä haenko tavalliseen "Kuperkeikan" päiväkotiin vai tavalliseen "Kinkkauksen" päiväkotiin kun kumpikaan ei ole erikoistunut mihinkään.
Jänniä kursseja on ollut. Ja työllisyys koheni!
Kyllä mielestäni cv voi olla hyvinkin samanlainen joka paikkaan. Cv:n tarkoitushan on se että siitä löytyy työhistoria, koulutus ja muut perusasiat helposti napakassa paketissa.
Hakemus onkin sitten erikseen, koska se on se millä pitää erottua edukseen että työnantaja viitsii koko cv:tä alkaa lukemaan. Ja todellakin tärkeintä tuon hakemuksen kanssa on muistaa tehdä se sen mukaan mitä paikkaa hakee. Jos hakee valtion virastoon tai muuhun missä asiakirjojen kanssa toimiminen on tärkeää on hyvä näyttää tätä osaamista jo hakemusta tehtäessä. Jos hakee luovempaa työtä esim. visualistin tai koristemaalarin tms. työtä niin hakemuksen suunnittelu kannattaa tehdä siltä kannalta että luovuus tulee esiin.
Sen olen todennut itse hakiessa ja kerran työntekijää palkatessa että jos paikka on sellainen mihin tulee todennäköisesti paljon hakemuksia esim. satoja niin sähköpostilla hakiessa hakemus kannattaa laittaa jo viesti kenttään ja cv liitteeksi. Jos molemmat ovat liitteenä voi hakija jäädä vahingossakin jo ulkopuolelle koska se liitteiden klikkailu on melko puuduttavaa kun on satoja hakemuksia läpikäytävänä.
Sitten tietenkin on nykyään paljon hakua mihin täytetään valmis lomake jolloin ei kauheasti auta mikään muu kun toivoa että kelpaa... Voi tietenkin yrittää perään soitella ja tehdä vaikutusta mutta harvoin sitä saa puhelimen päähän oikeaa ihmistä. Toisaalta taas osaa saattaa ärsyttää jos aletaan kysellä kun ohjeet on selvät: täytä lomake.
Ikävä kyllä ei ole kristallipalloa joka näyttäisi millainen henkilö asioista päättävä on, joten onhan tuo melkoista tuuripeliä joka tapauksessa.
Mitkä vitun "pistokokeet" ceeveistä aikuisille tietotekniikan alalta työttömäksi joutuneille ammattiihmisille.
Mahtaa olla hyödyllinen kurssi.
Että oikein havaittu.
Eikö teitä hävetä?