Ovatko ne kertomukset työttömien kursseista totta?
En ole itse ollut, enkä mene. Aika outoja juttuja noista liikkuu. Ovatko ne tosia? Miksi aikuiset ihmiset suostuvat täysiin turhiin tai jopa nöyryyttäviin kursseihin?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.
Suurin osa työelämässä vuosikausia olleet hallitsevat kaikki MS-Office ohjelmat vaikka unissaan ja siihen päälle vielä liuta muita ohjelmia. Jos konsulttifirmoilla ylipäätään on tarjolla mitään atk-opetusta, niin ne perus-excel-kurssit eivät anna yhtään lisäosaamista ammattilaisille, jotka on irtisanottu pitkän työuran jälkeen.
Minusta tuo on hassu asenne. Olen itsekin käyttänyt vuosia Officen ohjelmia ja siltikin aina tulee eteen uusia vinkkejä, tapoja tehdä asiat fiksummin, tehokkaammin jne. Ihan jo sekin, että jokainen versio sisältää niin paljon kaikenlaista uutta sälää. Ei se mikään itseisarvo ole kaikkea tuntea ja tietää, mutta hyvin, hyvin harvoin voi sanoa, ettei ole mitään opittavaa.
Miten tuo on mahdollista? Etkö googlaa opetusvideota, kun ohjelmiin tulee päivityksiä? Eivät nuo ohjelmat nyt niin monimutkaisia ole.
Perusteet ovat helppoja. Mutta vastauksesi jo paljastaa, ettet tiedä noista kuin osan. Mm. Excelillä pystyy tekemään hyvinkin moninmutkaisia makroja.
Videoita löytyy muistakin kuin perusteista. Et osaa työtäsi, jos vuosien aktiivisen käytön jälkeen sinulle tulee jatkuvasti vastaan uutta tietoa.
Päinvastoin. Jos et opi uutta, kehittymisesi on loppunut. Jokaisessa ohjelmassa on ominaisuuksua, mustä et tiedä mitään. Et ole niitä vain tarvinnut. Jos sulle ei tule vastaan uutta, kehittymisesi on lakannut. Vai oketko vielä opiskelija , joka LUULEE, että koulussa oppii kaiken? Itse osaan paljon sellaista, mistä ei kyllä videoita helposti löydy. Asioita oppii joskus myös vahingossa. Joskus olen etsinyt ohjeita, ei löydy, mutta hoksaankin asian itse. Työpaikallani onkin paljon tekemiäni selkeitä ohjeita.
Et puhu muusta kuin suhteellisen yksinkertaisesta ohjelmapaketista. Ohjeet ovat olemassa ihan varmasti, et vain osaa etsiä.
Ominaisuudet eivät muodostu ohjelmiin itsekseen vaan ne tehdään. Ja tekijät laittavat ohjeet nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.
Suurin osa työelämässä vuosikausia olleet hallitsevat kaikki MS-Office ohjelmat vaikka unissaan ja siihen päälle vielä liuta muita ohjelmia. Jos konsulttifirmoilla ylipäätään on tarjolla mitään atk-opetusta, niin ne perus-excel-kurssit eivät anna yhtään lisäosaamista ammattilaisille, jotka on irtisanottu pitkän työuran jälkeen.
Minusta tuo on hassu asenne. Olen itsekin käyttänyt vuosia Officen ohjelmia ja siltikin aina tulee eteen uusia vinkkejä, tapoja tehdä asiat fiksummin, tehokkaammin jne. Ihan jo sekin, että jokainen versio sisältää niin paljon kaikenlaista uutta sälää. Ei se mikään itseisarvo ole kaikkea tuntea ja tietää, mutta hyvin, hyvin harvoin voi sanoa, ettei ole mitään opittavaa.
Miten tuo on mahdollista? Etkö googlaa opetusvideota, kun ohjelmiin tulee päivityksiä? Eivät nuo ohjelmat nyt niin monimutkaisia ole.
Perusteet ovat helppoja. Mutta vastauksesi jo paljastaa, ettet tiedä noista kuin osan. Mm. Excelillä pystyy tekemään hyvinkin moninmutkaisia makroja.
Niin pystyy. Entä sitten? Ne on helppo opetella, jos töissä sellaisia tarvitsee. Aika harva kuitenkaan tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni luulee, että oma cv ja hakemus ovat hyviä. Totuus voi olla karu. On kopioitu joku mallipohja netistä, ja muutettu siihen sopivia taitoja, esimerkiksi. Ei se niin mene, hakemuksen pitää olla paikkaan sopiva, hakijan vahvuuksia kuvaava ja myyvä. Cv:tä myös yleensä on aiheellista jonkin verran muokata haettavan tehtävänkuvan perusteella.
Olen itse tehnyt aika monta CV:tä ja päässyt sen avulla aika moneen haastatteluun. Totuus kuitenkin on se, että hienoilla sanamuodoilla ja "myynnillä" peitetään se, mitä CV:ssä ei ole: nimittäin sitä työkokemusta. Parhaimmillaan CV:ssä tulee olla helposti nähtävissä hakijan koulutus, kokemus ja vahvuudet sekä soveltuvuus tähän nimenomaiseen tehtävään - mutta nykyään ei oikeasti ole kovin tavatonta, että koulutuksen lisäksi varsinaisen työkokemuksen lista tiivistyy lähinnä pariin kesätyöpätkään vaihtelevissa työtehtävissä ja ehkä työkokeiluun. On vaikeaa tehdä loistavaa CV:tä yhtään millään pohjalla, jos siihen ei ole mitään laitettavaa. Kun pelkällä persoonallakaan töihin ei haeta, vaikka osaisi kuvailla loistavasti työhön sopivimmat ominaisuutensa.
Ei ole muuten kovin kauan aikaa siitä, että CV:n laatimisesta tuli suorastaan yksi taiteen muoto, ja työpaikoille tuli jopa värikkäitä ja hajuvedellä tuoksutettuja CV:itä juuri siksi, että se olisi mahdollisimman "erottuva" ja "myyvä".
Totta. Työkokemus on se, mitä tarvitaan. Tutkinto ei auta eikä hyvin muotoiltu hakemus tai CV.
Työnhaussa opastavat ammattilaiset antavat neuvoja, jotka auttoivat 10 vuotta sitten, kun massatyöttömyydestä ei ollut tietoakaan. Heille ei vieläkään ole valjennut tämä nykytilanne. Tai ehkä on valjennut, mutta ei heillä ole keinoja tehdä työpaikkoja tyhjästä. Työtön on oman onnensa nojassa.
Tosin nykyään ei auta työkokemuskaan. Olen alani ammattilainen ja minulla on insinöörin tutkinto. Olen lähettänyt kymmeniä työhakemuksia, mutta eipä ole ollut apua yli 20 vuoden työkokemuksesta. Minut irtisanottiin satojen muiden kanssa taloudellisista ja tuotannollisista syistä.
Työnhakukurssit on käyty ja ammattilainen on tarkastanut CV:ni ja työhakemuksiani. Niissä ei ole mitään vikaa. Vika on siinä, ettei työpaikkoja ole riittävästi ja työnantajat eivät halua palkata enää viisikymppisiä tai sitä vanhempia, kun paikkoihin on tyrkyllä runsaasti 'sopivamman ikäisiäkin' alan ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itse teen keikkatyötä kouluttamassa työttömille LinkedInin hyödyntämistä ja profiilin parantamista jne. Kyllä itse koen, että a) kurssi on yleensä tarpeellinen ainakin 90% paikalla olijoista ja b) aihe on tärkeä ja c) kurssit ovat hyvin järjestettyjä, myös järjestäjän toimesta. Palautteet ainakin ovat aina hyviä.
Lisäksi samaisessa puljussa järjestetään työvoimapoliittista koulutusta mm 3d mallintamisesta ja tulostamisesta. Kurssit ovat huippusuosittuja ja moni on saanutkin töitä päivitettyään osaamistaan.
Tämä kurssi kuulostaakin järjelliseltä. En ollut itsekään laittanut tietojani sinne kun olin pitkään työssä ennen irtisanomista ja koko Linkedin on jäänyt vähän vieraaksi. Tämänkaltaisesta ja muunkin somen ja it-taitojen päivittämisestä on hyötyä, koska työssä ollessa sitä tekee rutiinisti omia töitään eikä välttämättä huomaa tai tarvitse alan kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hieno on järjestelmä - hankin itselleni palkkatukipaikan. Kuukauden töissä oltuani minulle tuli työkkäristä kutsu mennä kurssille, jossa kerrotaan kuinka haetaan työpaikkaa ja kuinka työpaikalla käyttäydytään sinne mahdollisesti työllistyttäessä. Arvatkaa muistinko ilmoittautua ko kurssille..??
Hankit palkkatukipaikan? Et sitten muistanut, että TE-toimisto päättää siitä palkkatuesta, ei työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni luulee, että oma cv ja hakemus ovat hyviä. Totuus voi olla karu. On kopioitu joku mallipohja netistä, ja muutettu siihen sopivia taitoja, esimerkiksi. Ei se niin mene, hakemuksen pitää olla paikkaan sopiva, hakijan vahvuuksia kuvaava ja myyvä. Cv:tä myös yleensä on aiheellista jonkin verran muokata haettavan tehtävänkuvan perusteella.
Olen itse tehnyt aika monta CV:tä ja päässyt sen avulla aika moneen haastatteluun. Totuus kuitenkin on se, että hienoilla sanamuodoilla ja "myynnillä" peitetään se, mitä CV:ssä ei ole: nimittäin sitä työkokemusta. Parhaimmillaan CV:ssä tulee olla helposti nähtävissä hakijan koulutus, kokemus ja vahvuudet sekä soveltuvuus tähän nimenomaiseen tehtävään - mutta nykyään ei oikeasti ole kovin tavatonta, että koulutuksen lisäksi varsinaisen työkokemuksen lista tiivistyy lähinnä pariin kesätyöpätkään vaihtelevissa työtehtävissä ja ehkä työkokeiluun. On vaikeaa tehdä loistavaa CV:tä yhtään millään pohjalla, jos siihen ei ole mitään laitettavaa. Kun pelkällä persoonallakaan töihin ei haeta, vaikka osaisi kuvailla loistavasti työhön sopivimmat ominaisuutensa.
Ei ole muuten kovin kauan aikaa siitä, että CV:n laatimisesta tuli suorastaan yksi taiteen muoto, ja työpaikoille tuli jopa värikkäitä ja hajuvedellä tuoksutettuja CV:itä juuri siksi, että se olisi mahdollisimman "erottuva" ja "myyvä".
Totta. Työkokemus on se, mitä tarvitaan. Tutkinto ei auta eikä hyvin muotoiltu hakemus tai CV.
Työnhaussa opastavat ammattilaiset antavat neuvoja, jotka auttoivat 10 vuotta sitten, kun massatyöttömyydestä ei ollut tietoakaan. Heille ei vieläkään ole valjennut tämä nykytilanne. Tai ehkä on valjennut, mutta ei heillä ole keinoja tehdä työpaikkoja tyhjästä. Työtön on oman onnensa nojassa.
Tosin nykyään ei auta työkokemuskaan. Olen alani ammattilainen ja minulla on insinöörin tutkinto. Olen lähettänyt kymmeniä työhakemuksia, mutta eipä ole ollut apua yli 20 vuoden työkokemuksesta. Minut irtisanottiin satojen muiden kanssa taloudellisista ja tuotannollisista syistä.
Työnhakukurssit on käyty ja ammattilainen on tarkastanut CV:ni ja työhakemuksiani. Niissä ei ole mitään vikaa. Vika on siinä, ettei työpaikkoja ole riittävästi ja työnantajat eivät halua palkata enää viisikymppisiä tai sitä vanhempia, kun paikkoihin on tyrkyllä runsaasti 'sopivamman ikäisiäkin' alan ammattilaisia.
Työnantajan markkinat.
Miksi ottaa kokematon ja kouluttamaton, kun voisi yhtä hyvin ottaa kokeneen ja koulutetun?
Miksi ottaa koulutettu ja kokenut, kun voisi saada nuoren, koulutetun ja kokeneen?
Miksi ottaa nuori, koulutettu ja kokenut, kun voisi saada nuoren, koulutetun ja kokeneen harjoittelijan suoraan koulun penkiltä?
Toisin sanoen: kun voi vaatia, vaaditaan mahdottomia. Koulutettu ammattilainen monen kymmenen vuoden kokemuksella maksaa enemmän kuin tuore valmistunut, mutta toisaalta kuka tahansa työntekijä maksaa enemmän kuin opiskelija, joka tekee palkatonta työharjoittelua. Ja kun kyse on töistä, jotka eivät välttämättä vaadi ihan niin paljon koulutusta ja kokemusta, sellainen paikka on helppo täyttää työkokeilijalla, josta ei tarvitse maksaa yhtään mitään.
Mä olin tommosella 6 viikon kurssilla noin vuosi sitten. Ekat 3 viikkoa oltiin luokkahuoneessa 6h/päivä. Tosta ajasta eka viikko/puolitoista oli kirjaimellisesti askartelua ja itsensä tuntemista. Eli tehtiin melkein jokainen naistenlehtien luonnetesti. Sitten alettiin tekeen cv:tä, miettimään omaa alaa ja hakemaan työhöntutustumispaikkaa. Työhöntutustuminen vei seuraavat 12 arkipäivää ja sitten tultiin vielä vähän istuskeleen luokkaan. Noiden lisäksi meillä oli pari yritysvierailua.
Ei ikään paha rasti jossei hyödyllinenkään. Poissa sai olla omalla ilmoituksella muistaakseni 2 päivää putkeen. Paikallakaan ei tarvinnut olla koko päivää vaikka tuota ei ääneen sanottukaan. Ärsyttävintä melkein oli, että tuo oli niin pirun syrjässä täällä.
Meillä oli kaksi, jotka lopettivat tuon. Toinen joku 60-vuotias nainen, joka totesi heti aluksi että ennemmin olisi karenssilla. Se kesti tuolla pari päivää. Toisella sitten saattoi olla ihan ok syy. Eipä tota nyt niin lopettaa kannata. Ei siellä muuta tarvi tehdä kuin tulla paikalle. Kaikki muu oli vapaaehtoista, Omat kahvit piti maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videoita löytyy muistakin kuin perusteista. Et osaa työtäsi, jos vuosien aktiivisen käytön jälkeen sinulle tulee jatkuvasti vastaan uutta tietoa.
Päinvastoin. Jos et opi uutta, kehittymisesi on loppunut. Jokaisessa ohjelmassa on ominaisuuksua, mustä et tiedä mitään. Et ole niitä vain tarvinnut. Jos sulle ei tule vastaan uutta, kehittymisesi on lakannut. Vai oketko vielä opiskelija , joka LUULEE, että koulussa oppii kaiken? Itse osaan paljon sellaista, mistä ei kyllä videoita helposti löydy. Asioita oppii joskus myös vahingossa. Joskus olen etsinyt ohjeita, ei löydy, mutta hoksaankin asian itse. Työpaikallani onkin paljon tekemiäni selkeitä ohjeita.
Et puhu muusta kuin suhteellisen yksinkertaisesta ohjelmapaketista. Ohjeet ovat olemassa ihan varmasti, et vain osaa etsiä.
Ominaisuudet eivät muodostu ohjelmiin itsekseen vaan ne tehdään. Ja tekijät laittavat ohjeet nettiin.
Luulosi siitä, että kaikki ohjeet löytyvät netissä, kertoo juuri vähäisestä osaamisesta ja vain perusteiden tarpeesta. Tekijät eivät jaa ilmaiseksi kuin vähän perusteita. Logiikallasi ei tarvittaisi mitään koulutusta mihinkään, sillä kyllähän lähes kaikkeen löytyy ohjeita netistä. Koulutuksen tarkoitus on vahvistaa osaamista, oppia perusasioita laajemmat käyttötarkoitukset muun muuassa. Se vaan on niin, että kun väittää osaavansa kaiken, ei vain enää kykene oppimaan.
Musta noi kurssit on olleet ihan ok. Sattui aina olemaan todella mukava porukka. Opettaja kartoitti ensin jokaisen atk-taidot ja opetti sitten sen mukaan - ei niitä taitoja todellakaan ole automaattisesti jokaisella 5-kymppisellä pitkäaikaistyöttömällä, varsinkaan maahanmuutajataustaisilla ja romaneilla, joita yhdellä kurssilla oli n. puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni luulee, että joku ei työnhakua aloittaessaan ensimmäiseksi googlaa ohjeita, miten tehdään hakemus. Ja juuri nuo luettelemasi itsestäänselvyydet kerrotaan ihan joka paikassa.
Kyllä, kyllä, mutta yllättävän vähän se näkyy silti hakemuksissa. Moni myös googlaa sen valmiin pohjaan ja muokkailee vähän sanajärjestystä ja ajattelee, että tämä on hyvä. On eri asia tietää miten tehdä ja oikeasti tehdä niin.
Jo omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen ja priorisointi on yllättävän haastavaa, vaikka olisi ihan fiksu ja normaali.
Omien vahvuuksien tunnistamisesta ja priorisoinnista ei ole mitään apua, jos ne eivät vastaa työnantajien tarpeita.
Niin? No yllättäen ne omat vahvuudet pitää pukea sellaisiksi, että niistä on sille työnantajalle hyötyä. Olettaen, että kyseessä on paikka, jonka haluaa. Ei sellaisia paikkoja kannata hakea, joihin ei mitään osaa, pl junioritason paikat, jonne on tarkoituskin mennä oppimaan.
Minä kävin takavuosina tietotekniikan kursseja, silloin kun niitä todella tarvittiin. Silloin oli myös jatkokursseja jo perusteet osaaville. Ohjelmatkin maksavat, betaversoissa ei ole kaikkia ominaisuuksia, senkin tuo yksi jankkaaja, joka kuvittelee omaa osaamistaan erinomaiseksi, vaikka on vain keskinkertaisuus, unohtaa. Tuohon aikaan ne olivat tosi kalliita ostaa kotikäyttöön eikä opiskelijatkaan saaneet ilmaiseksi tai huippuhalvalla, kuten nykyään. Pääasiassa ne olivat hyviä ja opettajat motivoituneita, mutta sitten sattui muutama laiska yksilö sekaan. Nuo kurssithan voittaa se, joka tarjoaa halvimmalla. Pätevyysvaatimuksia ei ole kuin koulutuksissa, joissa suoritetaan joku kortti.
Koulutus on melkoinen viidakko. Kilpailutuksen voi voittaa kuka tahansa puoskari tai sitten ihan kunnon kouluttaja. Eri ihmiset myös kokevat koulutuksen eri tavalla. Itse koin viimeisimmän ja minut työllistäneenkin koulutuksen hyväksi. Yksi tyyppi haukkui sitä koko ajan. No hän ei olisi edes sinne kuulunut, mutta oli otettu täytteeksi, kun sinne oli perusvaatimuksia, mitkä piti täyttää ja osa hakijoista ei täyttänyt. Tällä oli jo alan ammattitutkinto, joten oli ihan väärässä paikassa, kertaamassa vain. Tai sitten samalla pitkällä kurssilla, missä on useita vetäjiä, voi olla huippuhyviä ja toisesta ääripäästä täysiä laiskureita samaa koulutusta vetämässä. Jos näistä laiskureista annetaan palautetta, käännetään syy aina työttömän syyksi. Nyt kun olen jo monta vuotta ollut toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa kai saan sanoa jo laiskaa ja osamaatonta vetäjää laiskaksi ja osaamattomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan markkinat.
Miksi ottaa kokematon ja kouluttamaton, kun voisi yhtä hyvin ottaa kokeneen ja koulutetun?
Miksi ottaa koulutettu ja kokenut, kun voisi saada nuoren, koulutetun ja kokeneen?
Miksi ottaa nuori, koulutettu ja kokenut, kun voisi saada nuoren, koulutetun ja kokeneen harjoittelijan suoraan koulun penkiltä?Toisin sanoen: kun voi vaatia, vaaditaan mahdottomia. Koulutettu ammattilainen monen kymmenen vuoden kokemuksella maksaa enemmän kuin tuore valmistunut, mutta toisaalta kuka tahansa työntekijä maksaa enemmän kuin opiskelija, joka tekee palkatonta työharjoittelua. Ja kun kyse on töistä, jotka eivät välttämättä vaadi ihan niin paljon koulutusta ja kokemusta, sellainen paikka on helppo täyttää työkokeilijalla, josta ei tarvitse maksaa yhtään mitään.
Tämä on totuus nykypäivän työmarkkinoista.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.
Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!
miten niin hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni luulee, että joku ei työnhakua aloittaessaan ensimmäiseksi googlaa ohjeita, miten tehdään hakemus. Ja juuri nuo luettelemasi itsestäänselvyydet kerrotaan ihan joka paikassa.
Kyllä, kyllä, mutta yllättävän vähän se näkyy silti hakemuksissa. Moni myös googlaa sen valmiin pohjaan ja muokkailee vähän sanajärjestystä ja ajattelee, että tämä on hyvä. On eri asia tietää miten tehdä ja oikeasti tehdä niin.
Jo omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen ja priorisointi on yllättävän haastavaa, vaikka olisi ihan fiksu ja normaali.
Omien vahvuuksien tunnistamisesta ja priorisoinnista ei ole mitään apua, jos ne eivät vastaa työnantajien tarpeita.
Niin? No yllättäen ne omat vahvuudet pitää pukea sellaisiksi, että niistä on sille työnantajalle hyötyä. Olettaen, että kyseessä on paikka, jonka haluaa. Ei sellaisia paikkoja kannata hakea, joihin ei mitään osaa, pl junioritason paikat, jonne on tarkoituskin mennä oppimaan.
No tämä on juuri se perusongelma. Ei ole mitään työpaikkoja, joita hakea. Työpaikkojen puute on se ainoa ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se, miten asiat kannattaa tehdä on monelle videoiden avulla itseoppineelle ihan hepreaa. Opetellaan ominaisuuksia yms mutta se ohjelman kokonaiskäytön workflow voi olla hyvinkin tehoton.
Ja todellakin, siinä kun sanoo, ettei ole mitään opittavaa, ovat asiat aika heikosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on juuri se perusongelma. Ei ole mitään työpaikkoja, joita hakea. Työpaikkojen puute on se ainoa ongelma.
Työpaikkoja on kyllä jatkuvasti avoinna. Niihin on vaan paljon tyrkyllä hakijoita, mutta sitä et voi väittää, etteikö paikkoja olisi. Ellet sitten asu jossain kolmen hengen muuttotappiokunnassa ja osaamisesi on jotain muinaisegyptin riimututkimusta.
Mua ainakin kohdeltiin tuollaisella höpöhöpö-kurssilla kun lasta, sanottiin ettei töihin meno tai kursdille herääminen ole niin helppoa että laittaa kellon soimaan ja epäiltiin olenko muka ollut oikeissa töissä vai vaan työharjoitteluissa, ymmärränkö millaista on sitoutua tulemaan kurssille päivittäin, onko mulla päihde-, mieenterveys- tai elämänhallintaongelmia tai paremminkin mitä niitä mulla on. Muutenkin puhuttiin kun lapselle "voi kun kivaa kun olet jaksanut herätä ja tulla sovitusti paikalle" , korostettiin levon tärkeyttä että jaksaa pariksi tunniksi tulla klo 10 kurssille, ehdotettiin että lenkkeily työssäkäyvän tuttuni + hänen koiran kanssa iltaisin pitäisi lopettaa että jaksan tulla kurssille (mulla ei ollut poissaoloja yhtään) jne jne.
Onnistuin itse työllistymään ja kurssin pitäjä oli ihan että "mites kun ei olla edes cv:n tekoa ehditty aloittaa", olin kertonut että olin hakenut ja haen koko ajan aktiivisesti töitä.
Nyt siis ollut useamman vuoden töissä ja herään aamuisin herätyskellon herätykseen, vaikka kurssilla sanottiin ettei se toimi niin. Ei siellä kyllä kerrottu kuinka sitten pitäisi herätä.
Mutta mua tuo kurssi ei auttanut, enemmänkin lannisti kun mitään kertomaani ei uskottu tai vähäteltiin.
Kolmen eri kurssin perusteella voin sanoa, että täyttä huuhaata kaikki. Jokaisessa on seurattu vetäjän esityksiä suoraan kalvolta hitaasti sanasta sanaan luettuna, itsestäänselvyyksiä. Aikaa on aina varattu ihan liikaa ja sitä yritetään saada kulumaan liian monilla kahvi- ja tupakkatauoilla. Viimeksi meille kerrottiin hauskoja(?) kaljanjuontijuttuja. Piirtelimme eläimiä ja arvioimme luonnettamme, teimme myös jonkinlaisia humpuukitestejä (samoja kuin naistenlehdissä). Kaverin kurssilla käytettiin yksi kuuden tunnin kerta siihen, että opeteltiin käynnistämään tietokone.
A-HAAA sanoit taikasanan: OIKEUSAVUSTAJA ja siihen loppui nöyrytys, kun pelästyivät!
Ihan sama kun Kela yritti kusettaa sukulaisteni asiassa, suutuin tosi paljon ja uhkasin poliisilla - pelästyivät ja kaikki järjestyi aivan yhtäkkiä!