Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko ne kertomukset työttömien kursseista totta?

Vierailija
26.12.2017 |

En ole itse ollut, enkä mene. Aika outoja juttuja noista liikkuu. Ovatko ne tosia? Miksi aikuiset ihmiset suostuvat täysiin turhiin tai jopa nöyryyttäviin kursseihin?

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle ainakin oli suuresti apua, kun luetutin työhakemukseni työvoimaneuvojalla. Olin tullut sokeaksi omalle tekstilleni. Työhaastatteluakin pystyy harjoittelemaan. Jos kuukausien kotonaolon jälkeen hyppää suoraan tiukkaan tenttiin, niin ei siinä kukaan ole parhaimmillaan. Tekemätyömyys ja yksinäisyys syö ihmistä.

Miksi käytit työttömyysaikasi tekemättömyyteen ja yksinäisyyteen?

Tein jokapöivä hakemuksia, etsin työpaikkoja, soittelin puheluja, välillä pääsin haastatteluihin. Mutta löin päätäni seinään. Hain apua tilanteeseeni ja jotenkin se avasi silmiäni. Muutin työnhakustrategiaani. Ilman ulkopuolista apua olisin varmaan lyönyt sitä päätä seinään paljon pidempään ja ehkä lannistunut.

Vierailija
22/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä CV:n ja tiedän miten työhaastatteluissa tulee toimia.

Menen silti niihin aina omana itsenäni ja vastaan siten miltä tuntuu. En noudata mitään kaavaa ja neuvoja. Se olisi valheellista ja totuus siitä millainen olen paljastuisi töiden alettua. CV:täkään en välttämättä ota mukaan, vaan näytän vain työtodistukset ja niistäkin vain omasta mielestäni oleelliset kyseiseen työpaikkaan liittyen.

Jos ei kelpaa niin sitten ei.

Teen työni kunnolla, jos palkka tulee ajallaan ja kohdellaan muutenkin asiallisesti. Keneltäkään en siedä alentavaa käytöstä tai aiheetonta valitusta. Niin yksinkertaista.

Teen työtä vain rahan takia ja hyvät työkaverit ovat vain plussaa.

Olen vakityössä ollut jo vuosia, mutta myös työkkärin kurssit ovat tuttuja. Niistä en koskaan työllistynyt, vaan omin avuin ja sattumalta olen aina työpaikkani löytänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi joutui hölöpölökurssille vaikka oli töissä. Matkustettiin Helsinkiin asti heittämään paketoituja kananmunia korkealta alas. Samaan aikaan työt odotti tekijäänsä.

Meillä on pian koulutusristeily, ok. Harmi vaan että jouluksi tuli kotiläksyä, opetella parin puuhatädin tekemä "minä olen se ja se sieltä js sieltä duunista"- runo joka sitten seminaarissa esitetään. Kaikki tuntee toisensa eikä ketään kiinnosta. Virkistys(?) työryhmäänkin olisi jonkun pakko mennä, vaikka paras virkistys on oma aika.

Että tällaista ihan tavallisella kaupungin fyysisen työn tekijällä. Missään ei ole turvassa...

Vierailija
24/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahdella varsinaisella työnhakukurssilla - ensimmäisellä jokainen tanssi ensimmäisenä vuorollaan lattiaan teipatun Suomen kartan päällä ja musiikin loputtua käytiin seisomaan toinen jalka synnyinkaupungin ja toinen kotikaupungin päälle - sitten kerrottiin itsestään aivan kuin työhaastattelutilanteessa. Loput neljä päivää sitten leikimme keskenämme niitä työhaastattelutilanteita...

.

Toisella kahden viikon kurssilla kirjoitettiin 8 päivää cv:tä ja ryhmäydyttiin leikkimällä leikkiä, jossa pohdittiin onko kampa, peili vai kolikko tärkeä autiomaahan pudonneessa lentokoneessa, jossa kaikki muut paiti kurssilaiset ovat kuolleet. Lisäksi kurssiin kuului yhden päivän (pakollinen) työkokeilu...

.

Lisäksi työkkärin kuinka etsin avointa työpaikkaa työpaikkailmoituksista on tullut käytyä lukuisia...

.

.

.

M 42

Vierailija
25/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutamilla kursseilla ja ihan ihan totta tuo tarinat ovat. En tapaa keksiä juttuja edes netissä. Yksi kurssi oli ihan hyvä, vaikka samat asiat siellä käytiin läpi. Ohjaaja vaan oli rento ja kurssilla mukava henki. Muut kurssilaiset olivat samanikäisiä kanssani ja kaikilla vähän sama tilanne. Kukaan ei ollut täysin elämästä syrjäytynyt. 

Turhauttavilta ovat tuntuneet kurssit, jotka ovat tuntuneet olevan aivan eri kohderyhmälle. Sinne on laitettu vaan kurssittamisen takia. Tuntui jotenkin turhalta ja tyhmältä istua opettelemassa tietokoneen käynnistämistä ja sähköpostin lähettämistä, kun on syntynyt tietokone kourassa. Ja eihän kukaan ihminen ongelmilleen mitään voi ja en halua arvostella ketään, mutta ei sellaisessakaan ole mitään järkeä, että kurssin osallistujista 2 on kiinnostunut työnteosta ja loput ovat syrjäytyneitä, alkoholisteja, narkkareita, vaikeasti sairaita psyykkisesti yms. elämänhallinnan menettäneitä. En tajua, mitä järkeä on pakottaa joku "normaali" ihminen elämänhallintakurssille karenssin uhalla. 

Ja olen ollut tuollaisellakin kurssilla, jossa leikittiin jotain itsetuntemusleikkejä. Se oli kamalaa.

Vierailija
26/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkähän se mun kommentti meni....

No, kävin siis yrittäjyyskurssin ja siihen kuului ensiksi esittely niin, että esiteltiin vierustoveri. Miksi ei voinut esitellä asiallisesti jokainen ihan itseään, kuka on, mistä ja miksi on kurssilla?

Siinä jo meni uskottavuus..

Opin sentään oikeasti jotain, laskeskelemaan mitä pitää ottaa huomioon ym. Mutta en kyllä noilla tiedoilla vielä uskaltaisi yritystä perustaa. Lopuksi oli joku oman yritysidean esittely ja siinäpä se.

Vessassa oli ohje käsienpesulle ja se oli tehty kuin lapsille, mm. pese käsiäsi niin kauan, että ehdit laulaa mielessäsi Hämähämähäkin ensimmäisen säkeistön. Huoh.

Vierailija
27/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla olisi vaihtoehtona tukien menetys, eikä töitä vain löydy sadoista hakemuksista huolimatta niin kai menisit muutaman päivän/viikon kurssille peukkuja pyörittelemään ja nukkumaan, kun kaikki kurssilla vastaantulevat asiat ovat tulleet tutuksi jo yläasteella?

Niin, pakko mennä. Osa kurssilaisista on sitten oikeasti niitä, jotka sinne kuuluvat, eivät ole koskaan tietokonetta käyttäneet ja ovat aivan hukassa mistä löytyy muistitikku ym. Osa ehkä joka vähän vajaaälyisiä. Siellä sitten koetat olla hampaita kiristellen, että ei saatana. Viimeistään tuon jälkeen menet vaikka ilmaiseksi töihin, kunhan ei tarvitse kokea nöyryytystä uudelleen.

Sitten huomaatkin, että olet joutunut kierteeseen, josta et enää tiedä oletko luuseri, normaali, vai mikä. Muu porukka saa oikeaa palkkaa ja itse olet "harjoitterlussa" vaikka vähintään sama koulutus.

No, olen valmis tuohon, että tuet menevät. En nöyristele enkä tuhlaa yhteiskunnan rahoja. Nyt ihmiset ryhtiä! Ei voi aina valita helpointa tietä. Eihän tämä pelleily muuten koskaan lopu.

Millä sitten elät jos tuet menevät?

Vierailija
28/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno on järjestelmä - hankin itselleni palkkatukipaikan. Kuukauden töissä oltuani minulle tuli työkkäristä kutsu mennä kurssille, jossa kerrotaan kuinka haetaan työpaikkaa ja kuinka työpaikalla käyttäydytään sinne mahdollisesti työllistyttäessä. Arvatkaa muistinko ilmoittautua ko kurssille..??

Vierailija
29/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.

Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!

Missä tapaat tuollaisia? En usko, että tunnenyhtään aikuista, työikäistä, jolla ei ole cv:tä. Tai ehkä joku kymmeniä vuosia samassa työssä istunut.

Olen tänä vuonna kohdannut noin 300 aikuista, joilla ei ole kunnollista CV:tä. En ole töissä työkkärissä vaan ammattiyhdistyksessä ja aika lailla kauhuissani siitä, että 25v ikäiset koulutetut ihmiset eivät ymmärrä, että Cv muokataan jokaiseen työnhakuun.

Miten muokataan?

Vierailija
30/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, itse teen keikkatyötä kouluttamassa työttömille LinkedInin hyödyntämistä ja profiilin parantamista jne. Kyllä itse koen, että a) kurssi on yleensä tarpeellinen ainakin 90% paikalla olijoista ja b) aihe on tärkeä ja c) kurssit ovat hyvin järjestettyjä, myös järjestäjän toimesta. Palautteet ainakin ovat aina hyviä.

Lisäksi samaisessa puljussa järjestetään työvoimapoliittista koulutusta mm 3d mallintamisesta ja tulostamisesta. Kurssit ovat huippusuosittuja ja moni on saanutkin töitä päivitettyään osaamistaan.

Vierailija
31/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti  opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.

Suurin osa hallitsee nuo jo. Piti ihan tarkistaa kommentin vuosiluku. Tietokoneajokortti oli aikansa elänyt jo 10 vuotta sitten.

Vierailija
32/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla oli ketju noista kursseista ja niiden pakkoleikeistä, oli jotain pehmopupun joukkopussaamista ja maha vasten mahaa peppu vasten peppua-hyppelyitä, useampi palstailija näistä leikeistä kertoi. Nekö on siis kaikki urbaanilegendaa?

Itse en kyllä tuollaiseen peppu-peppua vasten leikkiin osallistuisi.

Tuohan rikkoo jo seksuaalista itsemäärämisoikeutta.

Vierailija
33/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni luulee, että oma cv ja hakemus ovat hyviä. Totuus voi olla karu. On kopioitu joku mallipohja netistä, ja muutettu siihen sopivia taitoja, esimerkiksi. Ei se niin mene, hakemuksen pitää olla paikkaan sopiva, hakijan vahvuuksia kuvaava ja myyvä. Cv:tä myös yleensä on aiheellista jonkin verran muokata haettavan tehtävänkuvan perusteella.

Vierailija
34/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti  opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.

Suurin osa hallitsee nuo jo. Piti ihan tarkistaa kommentin vuosiluku. Tietokoneajokortti oli aikansa elänyt jo 10 vuotta sitten.

Sen nykyinen versio on joku ecdl kortti, muistinkohan kirjaimet oikein, ja se sisältää myös esim kuvankäsittelyä, verkkosivujen tekemisen alkeita jne joista on kyllä monille oikeasti hyötyä. Toki on henkilöitä, joille nämäkin ovat ihan tuttuja juttuja.

Sitten taas esim Officen moni luulee osaavansa, vaikka tosiasiassa ei osaa sinne päinkään.

Vierailija
35/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvalaki:

Etuuden saajan yleiset oikeudet ja velvollisuudet

Työnhakijalla on oikeus työllistymissuunnitelmaan siten kuin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012) säädetään. (28.12.2012/918)

Etuuden saajan yleisenä velvollisuutena on hakea aktiivisesti työtä ja koulutusta, antaa työ- ja elinkeinotoimistolle ammatillista osaamistaan, työhistoriaansa, koulutustaan ja työkykyään koskevat tiedot ja selvitykset, toteuttaa yhdessä työ- ja elinkeinotoimiston kanssa laadittua työllistymissuunnitelmaa sekä tarvittaessa hakeutua ja osallistua työllistymistään edistäviin palveluihin ja toimenpiteisiin.

Vierailija
36/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen nykyinen versio on joku ecdl kortti, muistinkohan kirjaimet oikein, ja se sisältää myös esim kuvankäsittelyä, verkkosivujen tekemisen alkeita jne joista on kyllä monille oikeasti hyötyä. Toki on henkilöitä, joille nämäkin ovat ihan tuttuja juttuja.

Sitten taas esim Officen moni luulee osaavansa, vaikka tosiasiassa ei osaa sinne päinkään.

Sitten puhutaan jo ihan eri asiasta.

Vierailija
37/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni luulee, että oma cv ja hakemus ovat hyviä. Totuus voi olla karu. On kopioitu joku mallipohja netistä, ja muutettu siihen sopivia taitoja, esimerkiksi. Ei se niin mene, hakemuksen pitää olla paikkaan sopiva, hakijan vahvuuksia kuvaava ja myyvä. Cv:tä myös yleensä on aiheellista jonkin verran muokata haettavan tehtävänkuvan perusteella.

Aika moni luulee, että joku ei työnhakua aloittaessaan ensimmäiseksi googlaa ohjeita, miten tehdään hakemus. Ja juuri nuo luettelemasi itsestäänselvyydet kerrotaan ihan joka paikassa.

Vierailija
38/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni luulee, että joku ei työnhakua aloittaessaan ensimmäiseksi googlaa ohjeita, miten tehdään hakemus. Ja juuri nuo luettelemasi itsestäänselvyydet kerrotaan ihan joka paikassa.

Kyllä, kyllä, mutta yllättävän vähän se näkyy silti hakemuksissa. Moni myös googlaa sen valmiin pohjaan ja muokkailee vähän sanajärjestystä ja ajattelee, että tämä on hyvä. On eri asia tietää miten tehdä ja oikeasti tehdä niin.

Jo omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen ja priorisointi on yllättävän haastavaa, vaikka olisi ihan fiksu ja normaali.

Vierailija
39/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työelämässä vuosikausia olleet hallitsevat kaikki MS-Office ohjelmat vaikka unissaan ja siihen päälle vielä liuta muita ohjelmia. Jos konsulttifirmoilla ylipäätään on tarjolla mitään atk-opetusta, niin ne perus-excel-kurssit eivät anna yhtään lisäosaamista ammattilaisille, jotka on irtisanottu pitkän työuran jälkeen.

Vierailija
40/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelit pelkkiä itsestäänselvyyksiä, joita lukee jokaisella nettisivull, joissa opastetaan työnhakuun. Nämä asiat ovat jokaiselle täysijärkiselle työkykyiselle ihmiselle selviä.