Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko ne kertomukset työttömien kursseista totta?

Vierailija
26.12.2017 |

En ole itse ollut, enkä mene. Aika outoja juttuja noista liikkuu. Ovatko ne tosia? Miksi aikuiset ihmiset suostuvat täysiin turhiin tai jopa nöyryyttäviin kursseihin?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti  opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.

Suurin osa työelämässä vuosikausia olleet hallitsevat kaikki MS-Office ohjelmat vaikka unissaan ja siihen päälle vielä liuta muita ohjelmia. Jos konsulttifirmoilla ylipäätään on tarjolla mitään atk-opetusta, niin ne perus-excel-kurssit eivät anna yhtään lisäosaamista ammattilaisille, jotka on irtisanottu pitkän työuran jälkeen.

Minusta tuo on hassu asenne. Olen itsekin käyttänyt vuosia Officen ohjelmia ja siltikin aina tulee eteen uusia vinkkejä, tapoja tehdä asiat fiksummin, tehokkaammin jne. Ihan jo sekin, että jokainen versio sisältää niin paljon kaikenlaista uutta sälää. Ei se mikään itseisarvo ole kaikkea tuntea ja tietää, mutta hyvin, hyvin harvoin voi sanoa, ettei ole mitään opittavaa.

Vierailija
42/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole totta. Kyllä ne kurrsit pyritään järjestämään niin että niistä on hyötyä työhaussa. Kyllä se on myös järjestäjän intressi, ei kukaan halua opettaa turhautuneelle joukolle mitään halihali juttuja. Mutta jokainen joka on ollut tekemisissä tämän asian tai ylipäätään aikuisten kouluttamisen kanssa, niin tietää mistä tässä on kyse. Kaikki on ihan kamalaa. Aina jos joutuu hieman ponnistelemaan, ajattelemaan, tekemään itse,se on ihan peestä, ihan turhaa, ihan hirveää.

Huomaa, että sinä et näillä höpöhöpö-kursseilla ole joutunut aikaasi tuhlaamaan. Ainakaan työttömän roolissa. Eiköhän kurssien vetäjätkin näe joukon turhautumisen ja ymmärtävät syynkin siihen, mutta mitä väliä sillä on, kun itse sentään saavat palkan siitä ja on oma työpaikka tallella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia työnhamisesta on tullut oma oppiaineensa ja kauneuskilpailu ja kikkailua, joka vaatii mahdottomia taitoja? Ymmärrän aivan spesiaalialatm joissa tietyn fakin osaamista vaaditaan mutta kaikki työpaikat eivät edelleenkään ole rakettitiedettä. Käytännössä pärstäkertoimen mukaan valitaan lopullisesti ja siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Kloonaaminen ei onneksi onnistu jostain jenkkiläisten yritysvalmennuskeskuksen fileistä.

Vierailija
44/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni luulee, että oma cv ja hakemus ovat hyviä. Totuus voi olla karu. On kopioitu joku mallipohja netistä, ja muutettu siihen sopivia taitoja, esimerkiksi. Ei se niin mene, hakemuksen pitää olla paikkaan sopiva, hakijan vahvuuksia kuvaava ja myyvä. Cv:tä myös yleensä on aiheellista jonkin verran muokata haettavan tehtävänkuvan perusteella.

Aika moni luulee, että joku ei työnhakua aloittaessaan ensimmäiseksi googlaa ohjeita, miten tehdään hakemus. Ja juuri nuo luettelemasi itsestäänselvyydet kerrotaan ihan joka paikassa.

Kyllä, kyllä, mutta yllättävän vähän se näkyy silti hakemuksissa. Moni myös googlaa sen valmiin pohjaan ja muokkailee vähän sanajärjestystä ja ajattelee, että tämä on hyvä. On eri asia tietää miten tehdä ja oikeasti tehdä niin.

Jo omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen ja priorisointi on yllättävän haastavaa, vaikka olisi ihan fiksu ja normaali.

Ja ajattelet, että asian toteaminen täällä jotenkin auttaa? Tai työkkärin kursseilla? Siellä on varattu max. pari tuntia aikaa n. 30 ihmiselle. Se ei paljon auta.

Olen itse lähettänyt vaikka miten paljon hakemuksia paikkoihin, joihin minulla ei ole taitoja, mitään työkokemusta eikä sopivaa luonnetta tai vahvuuksia. Tiesin lähettäessäni hakemuksen olevan kelvoton, kun paikka ei ollut millään tavalla minulle sopiva. Mutta olin ollut työttömänä toista vuotta eikä minulla ollut mitään menetettävää. Ainut toivoni oli, etä hakijoita olisi vähän ja muut vielä vähemmän sopivia kuin minä. Sitten joku lukee hakemukseni ja tulee nettiin päivittelemään, kun ei osata tehdä työhakemuksia.

Tein myös hyviä hakemuksia työpaikkoihin joihin minulla oli koulutus, kokemusta ja vahvuuksia. Niitä paikkoja vain ei riittänyt kaikille.

Vierailija
45/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla oli ketju noista kursseista ja niiden pakkoleikeistä, oli jotain pehmopupun joukkopussaamista ja maha vasten mahaa peppu vasten peppua-hyppelyitä, useampi palstailija näistä leikeistä kertoi. Nekö on siis kaikki urbaanilegendaa?

Kyllä. ne ovat urbaanilegendaa. Ihan samalla tavalla kuin työttömät väittävät, että kukaan ei ole missään kertonut heille, että pitääkseen työnhaun voimassa täytyy tehdä palvelutarvearvio ja suunnitelma. Se kerrotaan ilmoittautumisen yhteydessä kolmeen kertaan ja vielä vastaanottoilmoituksessa erikseen, mutta työtön väittää, että ei missään sanottu.

Ei pidä paikkansa. 

Palvelutarvearviosta toki oli maininta: se ilmestyi ruudulle "ilmoituksesi on otettu vastaan" tekstin oheen sen jälkeen, kun työttömäksi on jo ilmoittauduttu. Eli tuo sijoittelu aiheutti ilmeisen monelle sen, että ihminen on paikantanut vanhaan malliin tämän vastaanottamisilmoituksen ja täysin luonnollisesti sivuuttanut lisäyksen palvelutarpeesta. Nykyäänhän sivuilla on jo erikseen kehotus lukea jokainen teksti huolellisesti. 

Mutta tämä on täysin totta, että palvelutarvemuutokseen siirryttiin täysin varoittamatta, ja kun tämä uudistus oli vielä laadittu huonosti (iso muutos sijoitettu pienellä tekstillä paikalle, joka luonnollisesti sivuutetaan tavanomaisena vastaanottoilmoituksena hakemuksesta), ei ole mikään ihme, että tuhansia työttömiä tipahti kahden päivän sisällä työmarkkinoilta ulos. Ja kas: tilastot kaunistuivat kuin itsestään!

Vierailija
46/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole totta. Kyllä ne kurrsit pyritään järjestämään niin että niistä on hyötyä työhaussa. Kyllä se on myös järjestäjän intressi, ei kukaan halua opettaa turhautuneelle joukolle mitään halihali juttuja. Mutta jokainen joka on ollut tekemisissä tämän asian tai ylipäätään aikuisten kouluttamisen kanssa, niin tietää mistä tässä on kyse. Kaikki on ihan kamalaa. Aina jos joutuu hieman ponnistelemaan, ajattelemaan, tekemään itse,se on ihan peestä, ihan turhaa, ihan hirveää.

Huomaa, että sinä et näillä höpöhöpö-kursseilla ole joutunut aikaasi tuhlaamaan. Ainakaan työttömän roolissa. Eiköhän kurssien vetäjätkin näe joukon turhautumisen ja ymmärtävät syynkin siihen, mutta mitä väliä sillä on, kun itse sentään saavat palkan siitä ja on oma työpaikka tallella.

Juuri näin. Kuukauspalkka kilahtaa tilille ja on helppo halveksia työttömiä. Mutta miten suu pantaisiin, kun itse laukkaisi näillä humpuukikursseilla, jotta saisi leipärahan? Joutuisi myymään kesämökin ja auton ja puoliso lähtisi rikkaamman matkaan?

Vierailija
47/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, itse teen keikkatyötä kouluttamassa työttömille LinkedInin hyödyntämistä ja profiilin parantamista jne. Kyllä itse koen, että a) kurssi on yleensä tarpeellinen ainakin 90% paikalla olijoista ja b) aihe on tärkeä ja c) kurssit ovat hyvin järjestettyjä, myös järjestäjän toimesta. Palautteet ainakin ovat aina hyviä.

Lisäksi samaisessa puljussa järjestetään työvoimapoliittista koulutusta mm 3d mallintamisesta ja tulostamisesta. Kurssit ovat huippusuosittuja ja moni on saanutkin töitä päivitettyään osaamistaan.

Tuollaisia pidemmälle vietyjä atk-kursseja minäkin kaipaisin. CAD-kursseja, 3d mallintamista ja kuvankäsittelykursseja, mutta niitä ei ollut tarjolla ainakaan Sarasella vuosi sitten.

Vierailija
48/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti  opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.

Suurin osa työelämässä vuosikausia olleet hallitsevat kaikki MS-Office ohjelmat vaikka unissaan ja siihen päälle vielä liuta muita ohjelmia. Jos konsulttifirmoilla ylipäätään on tarjolla mitään atk-opetusta, niin ne perus-excel-kurssit eivät anna yhtään lisäosaamista ammattilaisille, jotka on irtisanottu pitkän työuran jälkeen.

Minusta tuo on hassu asenne. Olen itsekin käyttänyt vuosia Officen ohjelmia ja siltikin aina tulee eteen uusia vinkkejä, tapoja tehdä asiat fiksummin, tehokkaammin jne. Ihan jo sekin, että jokainen versio sisältää niin paljon kaikenlaista uutta sälää. Ei se mikään itseisarvo ole kaikkea tuntea ja tietää, mutta hyvin, hyvin harvoin voi sanoa, ettei ole mitään opittavaa.

Miten tuo on mahdollista? Etkö googlaa opetusvideota, kun ohjelmiin tulee päivityksiä? Eivät nuo ohjelmat nyt niin monimutkaisia ole.

Vierailija
49/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia työnhamisesta on tullut oma oppiaineensa ja kauneuskilpailu ja kikkailua, joka vaatii mahdottomia taitoja? Ymmärrän aivan spesiaalialatm joissa tietyn fakin osaamista vaaditaan mutta kaikki työpaikat eivät edelleenkään ole rakettitiedettä. Käytännössä pärstäkertoimen mukaan valitaan lopullisesti ja siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Kloonaaminen ei onneksi onnistu jostain jenkkiläisten yritysvalmennuskeskuksen fileistä.

Työnhakuprosessissa todellakin huomaa, että nyt on työnantajan markkinat. Ei nimittäin ole tavatonta, että matalapalkka-alan osa-aikaiseen työhön järjestetään monivaiheisia ryhmähaastatteluja. Mitä muuta tämä on kuin kaikkien ajan ja rahan tuhlausta, kun kyseessä on tavallinen myymälätyö ketjumyymälässä, ja tunteja max 15 viikossa! 

Vierailija
50/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni luulee, että oma cv ja hakemus ovat hyviä. Totuus voi olla karu. On kopioitu joku mallipohja netistä, ja muutettu siihen sopivia taitoja, esimerkiksi. Ei se niin mene, hakemuksen pitää olla paikkaan sopiva, hakijan vahvuuksia kuvaava ja myyvä. Cv:tä myös yleensä on aiheellista jonkin verran muokata haettavan tehtävänkuvan perusteella.

Aika moni luulee, että joku ei työnhakua aloittaessaan ensimmäiseksi googlaa ohjeita, miten tehdään hakemus. Ja juuri nuo luettelemasi itsestäänselvyydet kerrotaan ihan joka paikassa.

Kyllä, kyllä, mutta yllättävän vähän se näkyy silti hakemuksissa. Moni myös googlaa sen valmiin pohjaan ja muokkailee vähän sanajärjestystä ja ajattelee, että tämä on hyvä. On eri asia tietää miten tehdä ja oikeasti tehdä niin.

Jo omien vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen ja priorisointi on yllättävän haastavaa, vaikka olisi ihan fiksu ja normaali.

Omien vahvuuksien tunnistamisesta ja priorisoinnista ei ole mitään apua, jos ne eivät vastaa työnantajien tarpeita.

Vierailija
51/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vakityö mut työttömyysaikana kövin muuraman. Oli hyviä ja oli huonoja. Osa kouluttajista vain rahastaa eikä opeta mitään. Yhdellä kurssilla mua pyydettiin opettamaan. Sanoin että käy, jos saan palkan myös. Se ei käynyt. Yksi ope tuli paikalle silloin kuin huvitti ja kävi omilla asioillaan kesken päivän. Pari kurssia oli hyviäkin ja toisen ansiosta työllistyin.

Vierailija
52/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Etkö googlaa opetusvideota, kun ohjelmiin tulee päivityksiä? Eivät nuo ohjelmat nyt niin monimutkaisia ole.

Perusteet ovat helppoja. Mutta vastauksesi jo paljastaa, ettet tiedä noista kuin osan. Mm. Excelillä pystyy tekemään hyvinkin moninmutkaisia makroja.

Vierailija
53/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla oli ketju noista kursseista ja niiden pakkoleikeistä, oli jotain pehmopupun joukkopussaamista ja maha vasten mahaa peppu vasten peppua-hyppelyitä, useampi palstailija näistä leikeistä kertoi. Nekö on siis kaikki urbaanilegendaa?

Vierailija
54/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusteet ovat helppoja. Mutta vastauksesi jo paljastaa, ettet tiedä noista kuin osan. Mm. Excelillä pystyy tekemään hyvinkin moninmutkaisia makroja.

Videoita löytyy muistakin kuin perusteista. Et osaa työtäsi, jos vuosien aktiivisen käytön jälkeen sinulle tulee jatkuvasti vastaan uutta tietoa.

Vierailija
55/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt aika monta CV:tä ja päässyt sen avulla aika moneen haastatteluun. Totuus kuitenkin on se, että hienoilla sanamuodoilla ja "myynnillä" peitetään se, mitä CV:ssä ei ole: nimittäin sitä työkokemusta. Parhaimmillaan CV:ssä tulee olla helposti nähtävissä hakijan koulutus, kokemus ja vahvuudet sekä soveltuvuus tähän nimenomaiseen tehtävään - mutta nykyään ei oikeasti ole kovin tavatonta, että koulutuksen lisäksi varsinaisen työkokemuksen lista tiivistyy lähinnä pariin kesätyöpätkään vaihtelevissa työtehtävissä ja ehkä työkokeiluun. On vaikeaa tehdä loistavaa CV:tä yhtään millään pohjalla, jos siihen ei ole mitään laitettavaa. Kun pelkällä persoonallakaan töihin ei haeta, vaikka osaisi kuvailla loistavasti työhön sopivimmat ominaisuutensa.

Ei ole muuten kovin kauan aikaa siitä, että CV:n laatimisesta tuli suorastaan yksi taiteen muoto, ja työpaikoille tuli jopa värikkäitä ja hajuvedellä tuoksutettuja CV:itä juuri siksi, että se olisi mahdollisimman "erottuva" ja "myyvä". 

Vierailija
56/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kuukauspalkka kilahtaa tilille ja on helppo halveksia työttömiä. Mutta miten suu pantaisiin, kun itse laukkaisi näillä humpuukikursseilla, jotta saisi leipärahan? Joutuisi myymään kesämökin ja auton ja puoliso lähtisi rikkaamman matkaan?

Ei kannata olla kateellinen kouluttajille.  Joutuvat kuulemaan kaikenlaista nimittelyä ja uhkailua kurssilaisten taholta. Joskus koetetaan jopa kiristää ja pitäisi toimia isänä/äitinä aikuiselle ihmiselle.

Palkka ei ole kovin suuri, eikä kaikilla kouluttajilla ole autoa, kesämökkiä, puolisoa, jne.   Harvoilla on.

Omia turhaumat on helppo projisoida niihin, joilla k u v i t t e l e e  menevän paremmin.

Vierailija
57/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.

Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!

.

Mihin sinä perustat tietosi työttömien työnhakutaidoista. Itse olen työtön 40v työkokemuksella ja työnhakutaidoissani tai CV:ssä ei ole vikaa ja kaltaisiani on tuhansittain, minäkin jouduin pihalle 150 henkilön kanssa. On selvää että jos on syrjäytynyt ja päihdeongelmainen, jolla on olematon työelämäkokemus niin puutteita varmasti onkin. Luulisi te-toimistossa osattavan vähän ryhmitellä ihmisiä mitä kenellekin tarjotaan. Te-toimisto elää vielä jotain 50-lukua, jolloin työttömiä olivat lähinnä kouluttamattomat ihmiset, joilla saattoi ollakin ongelmia. Pulju pitäisi päivittää nykyaikaan. Kenellekään työttömille ei pitäisi tarjota mitään kättely-käsienpesukursseja tms. Silkkaa verovarojen tuhlausta. Kursseja voisi pitää vaikka it- ja sometaitojen päivittämisessä tms ettei työtön jää jälkeen kehityksestä.

Vierailija
58/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt aika monta CV:tä ja päässyt sen avulla aika moneen haastatteluun. Totuus kuitenkin on se, että hienoilla sanamuodoilla ja "myynnillä" peitetään se, mitä CV:ssä ei ole: nimittäin sitä työkokemusta. Parhaimmillaan CV:ssä tulee olla helposti nähtävissä hakijan koulutus, kokemus ja vahvuudet sekä soveltuvuus tähän nimenomaiseen tehtävään - mutta nykyään ei oikeasti ole kovin tavatonta, että koulutuksen lisäksi varsinaisen työkokemuksen lista tiivistyy lähinnä pariin kesätyöpätkään vaihtelevissa työtehtävissä ja ehkä työkokeiluun. On vaikeaa tehdä loistavaa CV:tä yhtään millään pohjalla, jos siihen ei ole mitään laitettavaa. Kun pelkällä persoonallakaan töihin ei haeta, vaikka osaisi kuvailla loistavasti työhön sopivimmat ominaisuutensa.

Ei ole muuten kovin kauan aikaa siitä, että CV:n laatimisesta tuli suorastaan yksi taiteen muoto, ja työpaikoille tuli jopa värikkäitä ja hajuvedellä tuoksutettuja CV:itä juuri siksi, että se olisi mahdollisimman "erottuva" ja "myyvä". 

Totta. Työkokemus on se, mitä tarvitaan. Tutkinto ei auta eikä hyvin muotoiltu hakemus tai CV.

Työnhaussa opastavat ammattilaiset antavat neuvoja, jotka auttoivat 10 vuotta sitten, kun massatyöttömyydestä ei ollut tietoakaan. Heille ei vieläkään ole valjennut tämä nykytilanne. Tai ehkä on valjennut, mutta ei heillä ole keinoja tehdä työpaikkoja tyhjästä. Työtön on oman onnensa nojassa.

Vierailija
59/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videoita löytyy muistakin kuin perusteista. Et osaa työtäsi, jos vuosien aktiivisen käytön jälkeen sinulle tulee jatkuvasti vastaan uutta tietoa.

Päinvastoin. Jos et opi uutta, kehittymisesi on loppunut. Jokaisessa ohjelmassa on ominaisuuksua, mustä et tiedä mitään. Et ole niitä vain tarvinnut. Jos sulle ei tule vastaan uutta, kehittymisesi on lakannut. Vai oketko vielä opiskelija , joka LUULEE, että koulussa oppii kaiken? Itse osaan paljon sellaista, mistä ei kyllä videoita helposti löydy. Asioita oppii joskus myös vahingossa. Joskus olen etsinyt ohjeita, ei löydy, mutta hoksaankin asian itse. Työpaikallani onkin paljon tekemiäni selkeitä ohjeita.

Vierailija
60/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.

Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!

Missä tapaat tuollaisia? En usko, että tunnenyhtään aikuista, työikäistä, jolla ei ole cv:tä. Tai ehkä joku kymmeniä vuosia samassa työssä istunut.

Olen tänä vuonna kohdannut noin 300 aikuista, joilla ei ole kunnollista CV:tä. En ole töissä työkkärissä vaan ammattiyhdistyksessä ja aika lailla kauhuissani siitä, että 25v ikäiset koulutetut ihmiset eivät ymmärrä, että Cv muokataan jokaiseen työnhakuun.

voisitko kertoa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten cv muokataan