Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ne kertomukset työttömien kursseista totta?

Vierailija
26.12.2017 |

En ole itse ollut, enkä mene. Aika outoja juttuja noista liikkuu. Ovatko ne tosia? Miksi aikuiset ihmiset suostuvat täysiin turhiin tai jopa nöyryyttäviin kursseihin?

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla olisi vaihtoehtona tukien menetys, eikä töitä vain löydy sadoista hakemuksista huolimatta niin kai menisit muutaman päivän/viikon kurssille peukkuja pyörittelemään ja nukkumaan, kun kaikki kurssilla vastaantulevat asiat ovat tulleet tutuksi jo yläasteella?

Niin, pakko mennä. Osa kurssilaisista on sitten oikeasti niitä, jotka sinne kuuluvat, eivät ole koskaan tietokonetta käyttäneet ja ovat aivan hukassa mistä löytyy muistitikku ym. Osa ehkä joka vähän vajaaälyisiä. Siellä sitten koetat olla hampaita kiristellen, että ei saatana. Viimeistään tuon jälkeen menet vaikka ilmaiseksi töihin, kunhan ei tarvitse kokea nöyryytystä uudelleen.

Sitten huomaatkin, että olet joutunut kierteeseen, josta et enää tiedä oletko luuseri, normaali, vai mikä. Muu porukka saa oikeaa palkkaa ja itse olet "harjoitterlussa" vaikka vähintään sama koulutus.

Vierailija
2/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juttuja liikkuu ja mitä "nöyryytyksiä" joutuu kestämään?   Heräämään aamulla ja menemään paikan päälle ihan itse?  Ei pyyhitä, vaikka pyytäis ja rukoilis?  Kerro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla olisi vaihtoehtona tukien menetys, eikä töitä vain löydy sadoista hakemuksista huolimatta niin kai menisit muutaman päivän/viikon kurssille peukkuja pyörittelemään ja nukkumaan, kun kaikki kurssilla vastaantulevat asiat ovat tulleet tutuksi jo yläasteella?

Niin, pakko mennä. Osa kurssilaisista on sitten oikeasti niitä, jotka sinne kuuluvat, eivät ole koskaan tietokonetta käyttäneet ja ovat aivan hukassa mistä löytyy muistitikku ym. Osa ehkä joka vähän vajaaälyisiä. Siellä sitten koetat olla hampaita kiristellen, että ei saatana. Viimeistään tuon jälkeen menet vaikka ilmaiseksi töihin, kunhan ei tarvitse kokea nöyryytystä uudelleen.

Sitten huomaatkin, että olet joutunut kierteeseen, josta et enää tiedä oletko luuseri, normaali, vai mikä. Muu porukka saa oikeaa palkkaa ja itse olet "harjoitterlussa" vaikka vähintään sama koulutus.

No, olen valmis tuohon, että tuet menevät. En nöyristele enkä tuhlaa yhteiskunnan rahoja. Nyt ihmiset ryhtiä! Ei voi aina valita helpointa tietä. Eihän tämä pelleily muuten koskaan lopu.

Vierailija
4/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei ole totta. Harva työtön esimerkiksi on muistanut kertoa, että paikalle voi koska tahansa tulla ostajan laadunvalvoja, joka todella tarkastaa läsnäolot, tuntisuunnitelmat jne. ja istuu koko päivän katsomassa, miten työnhakuvalmennuksessa tms. toimitaan. Ei siellä halailla toisia eikä pohdita lempivärejä, ne ovat urbaanilegendoja. Toki alkoholisoituneille pitkäaikaistyöttömille on järjestetty vuosien aikana myös sellaista valmennusta, jossa opetellaan pesemään kädet, kun on tultu ulkoa sisään, mutta tällöin kyseessä on ollut erityisryhmälle räätälöity valmennus.

Tosin se on havaittu, että jos haluaa käydä työnhakuvalmennuksen netissä, niin tehtävät kyllä merkitään tehdyiksi, mutta kun pistokokeena halutaan nähdä CV, ei sitä yllättäen olekaan.

Vierailija
5/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä juttuja liikkuu ja mitä "nöyryytyksiä" joutuu kestämään?   Heräämään aamulla ja menemään paikan päälle ihan itse?  Ei pyyhitä, vaikka pyytäis ja rukoilis?  Kerro.

Olen kuullut, että opetetaan perus atk- ja työnhakutaitoja ihmisille, jotka osaavat ne kouluttajaa paremmin. Aikuisille ihmisille on kuuleman mukaan opetettu, kuinka aamulla herätään, kuinka kätellään ja että limpsa ja hampurilainen eivät ole terveellistä ruokaa. Ja sitten jotain ihme pupuleikkejä?

Vierailija
6/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset höpökurssitukset pyörivät juuri niin kauan kuin riittävä massa antaa periksi ja alistuu menemään niihin. Mielestäni on vastuutonta ja sadistista hallitukselta että se kiristää ihmisiä semmoisilla perustarpeilla kuin ruoka ja asuminen.

Monella ihmisellä ei taida olla mitään omanarvontuntoa. Heidät on murskattu yhteiskunnan toimesta, ja nöyrinä lampaina alistuneesti menevät minne pilli puhaltaa. Surullista.

Vierailija
7/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla oli ketju noista kursseista ja niiden pakkoleikeistä, oli jotain pehmopupun joukkopussaamista ja maha vasten mahaa peppu vasten peppua-hyppelyitä, useampi palstailija näistä leikeistä kertoi. Nekö on siis kaikki urbaanilegendaa?

Vierailija
8/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.

Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!

Vierailija
9/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset höpökurssitukset pyörivät juuri niin kauan kuin riittävä massa antaa periksi ja alistuu menemään niihin. Mielestäni on vastuutonta ja sadistista hallitukselta että se kiristää ihmisiä semmoisilla perustarpeilla kuin ruoka ja asuminen.

Monella ihmisellä ei taida olla mitään omanarvontuntoa. Heidät on murskattu yhteiskunnan toimesta, ja nöyrinä lampaina alistuneesti menevät minne pilli puhaltaa. Surullista.

Aloitetaan uusi aika. Rohkaistaan toisiamme pysymään lujina. Muistetaan puhua työttömien nöyryytyskeinoista myös sitten, kun itse olemme töissä. Monelle, joka ei ole ollut työtön nämä tuntuvat olevan täysin vieraita.

Vierailija
10/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vain tietokoneen ajokortti -kurssilla, ja se oli ihan asiallinen, oikeasti  opeteltiin taulukkolaskennan, tietokantojen yms. alkeita ja suoritettiin niistä kokeet.

Vierailija
11/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla työttömällä on esimerkiksi CV oikeasti hyvä, tai osaavat mitään työnhakuun liittyviä taitoja kuten miten hoitaa työhaastattelu.

Kursseille tullaan huonolla asenteella ja vanhalta viinalta haisten. Peiliin katsomisen paikka työttömille!

Missä tapaat tuollaisia? En usko, että tunnenyhtään aikuista, työikäistä, jolla ei ole cv:tä. Tai ehkä joku kymmeniä vuosia samassa työssä istunut.

Vierailija
12/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole totta. Kyllä ne kurrsit pyritään järjestämään niin että niistä on hyötyä työhaussa. Kyllä se on myös järjestäjän intressi, ei kukaan halua opettaa turhautuneelle joukolle mitään halihali juttuja. Mutta jokainen joka on ollut tekemisissä tämän asian tai ylipäätään aikuisten kouluttamisen kanssa, niin tietää mistä tässä on kyse. Kaikki on ihan kamalaa. Aina jos joutuu hieman ponnistelemaan, ajattelemaan, tekemään itse,se on ihan peestä, ihan turhaa, ihan hirveää.

Vierailija
13/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omanarvontunto ei täytä yh:n jääkaappia. Pakko lammastella. Sossusta ei sormia napsauttamalla saa mitään (paitsi....) jos ei sen ikuisen stanan karenssin uhalla ole ottanut vastaan vaikka paskapuikkoa suuhun.

Mä olen se, joka on jo useamman kerran kertonut, kuinka oli koirakin otettava kurssille mukaan, kun toiselle paikkakunnalle piti joka aamu lähteä. Seikkailukoulutusta tarjolla, melontaa, kalliokiipeilyä ja huovutusta! Ei sanaakaan atk-opetuksesta, mitä olisin ensisijaisesti tarvinnut. Tämä nöyryytys alkoi jo vuosikymmeniä sitten. Onneksi koira nautti kursseilusta ulkoilun ja rapsutusten merkeissä.

Nykyään "lyön nyrkkiä pöytään". Olen jo joutunut vetoamaan psyykkiseen väkivaltaan, siis sanonut, etten suostu siihen, että mua heitellään sinne sun tänne. Vihjasin myös oikeusavustajasta. Siihen loppui karenssilässytys.

Onneksi suunta on, että kaikki alkavat raivostua tähän kohteluun ja tajuavat kusetuksen! Mutta eihän se kovin kivaa ole, kun ruoka loppuu ja laskut erääntyy, karenssin uhalla.

Vierailija
14/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole totta. Kyllä ne kurrsit pyritään järjestämään niin että niistä on hyötyä työhaussa. Kyllä se on myös järjestäjän intressi, ei kukaan halua opettaa turhautuneelle joukolle mitään halihali juttuja. Mutta jokainen joka on ollut tekemisissä tämän asian tai ylipäätään aikuisten kouluttamisen kanssa, niin tietää mistä tässä on kyse. Kaikki on ihan kamalaa. Aina jos joutuu hieman ponnistelemaan, ajattelemaan, tekemään itse,se on ihan peestä, ihan turhaa, ihan hirveää.

Eikö suurin osa ihmisistä halua ponnistella, ajatella tehdä itse kaiken aikaa. Työttömänä tuollaiseen järkevään ja vaativaan tekemiseen jää aikaa. Minun tuntemani työttömät osaavat kyllä ponnistella ilman veronmaksajien rahoja. Ehkä teillä mallin ja kurssien puolustajilla on sitten erilaiset tuttavat. Ehkä olette niin nuoria?

Vaikka eivät toki kaikki nuoretkaan löysiä ole.

Vierailija
15/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö suurin osa ihmisistä halua ponnistella, ajatella tehdä itse kaiken aikaa. Työttömänä tuollaiseen järkevään ja vaativaan tekemiseen jää aikaa. Minun tuntemani työttömät osaavat kyllä ponnistella ilman veronmaksajien rahoja. Ehkä teillä mallin ja kurssien puolustajilla on sitten erilaiset tuttavat. Ehkä olette niin nuoria?

Mutta jos ponnistelee ja ponnistelee, eikä silti vain saa töitä? Eikö ole sitten hyvä ottaa vastaan neuvoja ulkopuoliselta? Ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä siihen ponnisteluun jää aikaa, vaikka kävisi parin päivän tai viikonkin kurssin.

Vierailija
16/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla oli ketju noista kursseista ja niiden pakkoleikeistä, oli jotain pehmopupun joukkopussaamista ja maha vasten mahaa peppu vasten peppua-hyppelyitä, useampi palstailija näistä leikeistä kertoi. Nekö on siis kaikki urbaanilegendaa?

Kyllä. ne ovat urbaanilegendaa. Ihan samalla tavalla kuin työttömät väittävät, että kukaan ei ole missään kertonut heille, että pitääkseen työnhaun voimassa täytyy tehdä palvelutarvearvio ja suunnitelma. Se kerrotaan ilmoittautumisen yhteydessä kolmeen kertaan ja vielä vastaanottoilmoituksessa erikseen, mutta työtön väittää, että ei missään sanottu.

Vierailija
17/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tapaat tuollaisia? En usko, että tunnenyhtään aikuista, työikäistä, jolla ei ole cv:tä. Tai ehkä joku kymmeniä vuosia samassa työssä istunut.

Olen tänä vuonna kohdannut noin 300 aikuista, joilla ei ole kunnollista CV:tä. En ole töissä työkkärissä vaan ammattiyhdistyksessä ja aika lailla kauhuissani siitä, että 25v ikäiset koulutetut ihmiset eivät ymmärrä, että Cv muokataan jokaiseen työnhakuun.

Vierailija
18/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ponnistelee ja ponnistelee, eikä silti vain saa töitä? Eikö ole sitten hyvä ottaa vastaan neuvoja ulkopuoliselta? Ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä siihen ponnisteluun jää aikaa, vaikka kävisi parin päivän tai viikonkin kurssin.

En käy. Säästän yhteiskunnan rahat. Kyllä työpaikat täyttyvät ilman työttömirn höpökurssejakin.

Tiesithän, että ne iltapäivälehtien jutut töistä, joihin ei saada tekijöitä, ovat lapsellista propagandaa.

Vierailija
19/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ainakin oli suuresti apua, kun luetutin työhakemukseni työvoimaneuvojalla. Olin tullut sokeaksi omalle tekstilleni. Työhaastatteluakin pystyy harjoittelemaan. Jos kuukausien kotonaolon jälkeen hyppää suoraan tiukkaan tenttiin, niin ei siinä kukaan ole parhaimmillaan. Tekemätyömyys ja yksinäisyys syö ihmistä.

Vierailija
20/119 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle ainakin oli suuresti apua, kun luetutin työhakemukseni työvoimaneuvojalla. Olin tullut sokeaksi omalle tekstilleni. Työhaastatteluakin pystyy harjoittelemaan. Jos kuukausien kotonaolon jälkeen hyppää suoraan tiukkaan tenttiin, niin ei siinä kukaan ole parhaimmillaan. Tekemätyömyys ja yksinäisyys syö ihmistä.

Miksi käytit työttömyysaikasi tekemättömyyteen ja yksinäisyyteen?