Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa seonnutta ihmistä case -Kivikis*aäiti?

Lähimmäinen
25.12.2017 |

Olen jo pidemmän aikaa lukenut vauva.fi palstalla kirjoittelevan Kivikis*aäidin juttuja.

Olen ilahtunut siitä, miten ihmiset toisensa jälkeen yrittävät herätellä tätä kirjoittajaa ja antaa neuvoja. On kiva huomata, että ihmisissä on aitoa auttamisenhalua. Kiitos siis näistä teille vastaajille.

Mutta kyseisen henkilön keskusteluavaukset ja jankkaukset ovat järkyttäviä. Niitä lukiessa ensin huvittaa ja niitä lukee ihan tirkistelynhalusta, mutta kun niitä lukee enemmän, pystyy muodostamaan aika tarkan kuvan henkilön elämästä. Ja tässä vaiheessa oma huvittumiseni ainakin loppuu.

Hän haukkuu jatkuvasti äitiään, tästä tuskin tarvitaan edes esimerkkiä. Toisaalta kaipaa edelleen äitinsä hyväksyntää ja apua, kuten esimerkiksi kävi tässä joulun tapauksessa, kun KKÄ tunsi olonsa loukatuksi miehensä takia ja haki lohdutusta äidiltään. Hänen käytöksensä äitiään kohtaan on hirveää.

Ilmeisesti KKÄ elää yksin, erossa miehestään ja kahdesta kouluikäisestä lapsestaan. Hänen käytöksensä on hirveää myös miestä ja lapsiaan kohtaa, esimerkkinä vaikka tämä joulu, kun lapset odottavat joulun aloittamista, kuten lahjoja ja ruokaa, mutta KKÄ ei suostu kertomaan koska tulee paikalle. Tällainen kontrolli tuntuu tuottavan KKÄ:lle nautintoa.

Niiden konkreettisten asioiden mukaan, mitä KKÄ on kertonut äidistään, hänen äitinsä vaikuttaa normaalilta äidiltä. En ole nähnyt täällä yhtään tarinaa, missä hänen äitinsä olisi oikeasti toiminut niin väärin, että olisi sen pahempi kuin muutkaan äidit. Esimerkkinä vääryyksistä esimerkiksi lehtien lainaaminen tai että KKÄ joutui leikkimään kylässä olleiden lapsivieraiden kanssa, vaikka ei olisi halunnut. Näiden kertomuksien valossa tuntuukin, että KKÄ.n ongelma on hänessä itsessään. Terapiasta ei ollut apua, koska terapeutti ei lähtenyt KKÄ:n kanssa tekemään hänen äidistään kaiken nykyisen pahan syynä.

Terapia ei siis ole saanut KKÄ havahtumaan, vaan sama jankkaus jatkuu kuukaudesta toiseen. Hyvät neuvot mitä täällä palstalla annetaan lytätään heti. Hänen oma äitinsä ja miehensä eivät ilmeisesti puutu asiaan rankalla kädellä.

Kysymykseni onkin, miten häntä voisi auttaa? Vai onko hän avun ulottumattomissa, jos on niin miksi? Onko jollain omakohtaista kokemusta lähipiiristä, miten tällainen ihminen havahtuisi omaan käytökseensä?

Pakkohan hänessä on olla mukavakin puoli, kun joku on hänen kanssa naimisiinkin mennyt. Ja lapsetkin ovat vielä niin nuoria, että hän ehtisi viettää perheensä kanssa vielä hyviä vuosia, ennen kuin lapset lähtevät kotoa. Mieskin ilmeisesti jollain tasolla välittää KKÄ:stä, koska hän ei ole katkaissut välejä täysin ja jopa paikkailee liiaksikin KKÄ:n käytöstä. Lapset tulevat varmasti saamaan syviä arpia KKÄ:n takia, mutta jos he pystyisivät paikkaamaan niitä vielä, jos KKÄ heräisi käytökseensä?

Tämä keskustelu poistuu täältä varmasti pian, mutta en ole varmastikaan näiden ajatuksieni kanssa yksin. Mistä apua Kivikis*aäidille?

Kommentit (265)

Vierailija
181/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä asuntolainan maksamiseen... Sen rupiset kaksionko?

Joo.

Siis sä perit rahaa ja maksoitte sillä sen kaksion? No ei ollut iso perintö.. Ja et nyt ihan talousnerolta vaikuta. Ne mies ja lapset elää nyt siellä sun kaksiossa?

Se oli ostettu jo ennen perintöä ja se on molempien nimissä. Maksan sitä pois nyt muulla perinnöllä, mutta sen maksuun oli otettu toinen laina, josta meni myös elämiseen.

Heh heh, selvä. Oikein periätär kyllä..

No aika ison perinnön sain ottaen huomioon että kuollut oli isovanhempani.

Juu, varmasti. Kaksion puolikkaan maksuun noita perintöjä tarvitaan vaan tuhat.

Ei mene edes kokonaan siihen.

Ai niin sulle on tulossa vielä kauheen perinnöt. Se kämppä missä joku asuu ja isän tietty jos se syöjätär ei vie niitä! :D

Juu juu. Kyllä on hienot ajat odotettavissa olohuoneessa nukkumisen jälkeen!

Ei, vaan tämä jo saatu perintö ei mene siihen edes kokonaan.

No justhan sä sanoit että meni ja velkaakin maksettiin.

Täh? Missä sanoin niin? Epäselvästi olen sitten sanonut. Se ei mene siihen kokonaan, mutta en ole vielä maksanut sillä asuntolainaa pois, koska korot matalalla.

Niin että pitääkään löytyy mutta silti asuitte kaksiossa ja valitit olohuoneessa nukkumista ja tilanpuutetta ja rahattomuutta.. Ihanan vaatimaton sä kyl oot..

No, jos "ylimääräistä" on vaikkapa 70 000, niin millaista luksusta kuvittelet sillä saatvan parempana asuntona?

No sen ahtaan kämpän voi myydä ja ostaa toisen, maksaa 70 000 pois ja ottaa vähemmän lainaa jossa pienemmät kk erät.

Vierailija
182/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivarilla on sisaruksia, jotka on olleet ihan normaaleja tapauksia, mutta tietysti ovat vaan hekin lapsesta saakka olleet kivarin elämässä hankaloittava tekijä ja äiti ollut epäreilu kun huomioinut heitäkin. Isällä ei saisi olla uutta naisystävää. Ex- miehensä haukkuu, lapset on hankalia, äiti pilannut elämän.

Ikävää että jollakin on elämässä noin vaikeita ihmisiä kasoittain??

Ei ole sisaruksia, olen ainoa lapsi. Ja joo o, isän uusi kumppani on ollut isälleni ja myös minulle haitallinen ihminen. Jopa oikeus tuli sille kannalle, eikä antanut kumppanille isäni edunvalvontaa.

Ai, no sulla on kyllä ollut vaikeita ihmisiä elämässäsi.

No itseasiassa on ollut. Sekin, että oman isäni edunvalvonnasta joudun menemään oikeuteen hänen uutta kumppaniaan vastaan (joka siis aloitti koko asian puhumatta siitä mulle sanaakaan) ja voitin, oli osa näitä ikäviä kuvioita. Puhumattakaan siitä, miten minua on sotkettu suvun omaisuusriitoihin akselillla äitini-isäni-mummini-isän uusi kumppani ja minä.

Aivan, kaikki lattiasta kattoon on sua vastaan. Asuit lian ja sonnan keskellä liian pienessä kaksiossa miehen ja lasten kanssa ja kuinkahan nyt.. Et sä varakkaalta kuulosta vaikka välillä koitan itsestäsi seurapiirisukkulaa väritelläkin. Viitaten noihin "omaisuusriitoihin"

Tulot on pienet, ja omaisuuttani on vielä muilla hallinnassa. Lisäksi meille oli syntynyt kauheasti velkaa, joten osa perinnöstä meni sen maksamiseen...

No niinpä, niinhän se kaikilla... Voi voi...

Ai on lahjaksi saatua omaisuutta muiden hallinnassa? No ei niin kauhean monilla ole.

Siis joku asuu jossain kämpässä vai?

Käyttää ja hallinoi, niin.

Siis se on joku kämppä ja ei ilmeisesti ole nyt ihan sinun vaan jakamaton pesä?

Ei, nekin olen saanut ennen kenenkään kuolemaa.

Aha.. Et ennakkoperintönä oot saanu jonkun kämpän missä nyt sattuu asumaan joku? Tietääkö se joka siellä asuu että joku on luvannut sulle sen kämpän? :D

Ja "luvannut"? Mä omistan ne, mulle mitään ole "luvattu"!

Tottakai omistat. Joku on vaan saanut luvan asua siellä...

Niin, sitä se hallintaoikeuden haltijuus tarkoittaa.

No nyt täytyy ikävä kyllä olla ilkeä ja sanoa että se jolla on hallintaoikeus, tekee sillä kämpällä mitä lystää.. Et sinä sitä omista.

Ei, ei tee "mitä lystää" eli ei voi esimerkiksi myydä, koska minä olen omistaja. Sitä juuri tarkoitin, kun sanoin, että olen varakas, mutta se ei vielä näy. Etkö sä nyt tiedä, mitä hallintaoikeus tarkoittaa :DDD

Voi kun et sä omista mitään. Jos jollakulla on siihen hallintaoikeus niin hän siitä kämpästä päättää, et sinä. Miten ihmeessä sinä kuvittelet sen omistavasi??

Googlaapa lahja ja hallintaoikeuden pidättäminen. Sain lahjaksi asunnon, jossa lahjoittaja pidätti hallintaoikeuden joko itsellään tai kolmannella osapuolella. So simple.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä asuntolainan maksamiseen... Sen rupiset kaksionko?

Joo.

Siis sä perit rahaa ja maksoitte sillä sen kaksion? No ei ollut iso perintö.. Ja et nyt ihan talousnerolta vaikuta. Ne mies ja lapset elää nyt siellä sun kaksiossa?

Se oli ostettu jo ennen perintöä ja se on molempien nimissä. Maksan sitä pois nyt muulla perinnöllä, mutta sen maksuun oli otettu toinen laina, josta meni myös elämiseen.

Heh heh, selvä. Oikein periätär kyllä..

No aika ison perinnön sain ottaen huomioon että kuollut oli isovanhempani.

Juu, varmasti. Kaksion puolikkaan maksuun noita perintöjä tarvitaan vaan tuhat.

Ei mene edes kokonaan siihen.

Ai niin sulle on tulossa vielä kauheen perinnöt. Se kämppä missä joku asuu ja isän tietty jos se syöjätär ei vie niitä! :D

Juu juu. Kyllä on hienot ajat odotettavissa olohuoneessa nukkumisen jälkeen!

Ei, vaan tämä jo saatu perintö ei mene siihen edes kokonaan.

No justhan sä sanoit että meni ja velkaakin maksettiin.

Täh? Missä sanoin niin? Epäselvästi olen sitten sanonut. Se ei mene siihen kokonaan, mutta en ole vielä maksanut sillä asuntolainaa pois, koska korot matalalla.

Niin että pitääkään löytyy mutta silti asuitte kaksiossa ja valitit olohuoneessa nukkumista ja tilanpuutetta ja rahattomuutta.. Ihanan vaatimaton sä kyl oot..

No, jos "ylimääräistä" on vaikkapa 70 000, niin millaista luksusta kuvittelet sillä saatvan parempana asuntona?

No sen ahtaan kämpän voi myydä ja ostaa toisen, maksaa 70 000 pois ja ottaa vähemmän lainaa jossa pienemmät kk erät.

Emme halua siitä luopua tietyistä syistä. Ainakaan ellei ole pakko. En kerro kyseisiä syitä tänne.

Vierailija
184/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää hulku sama henkilö kuin Kristallikissa?

Vierailija
185/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän peri asunnon jossa jollain on esim asumisoikeus kuolemaansa saakka.

Simple.

Joo, mut hallintaoikeus on eri asia.

Vierailija
186/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä kutkuttaisi tietää, miten puhelu meni, kun äitini soitti miehelleni tänään, ja menivätkö he äidilleni. Mutta en kysy sitä keltään, elän omaa elämääni...jossa ei kylläkään ole mitään elettävää...

-Hei Ismo! Kylläpä Jaana taas nosti pikku asiasta maitonsa, mutta sellainen se on.

-Niinhän se on (huokaus).

-Moneltako te tulette lasten kanssa käymään?

-Siinä yhden maissa.

-Kiva. Minä laitan joulutortut pöytään.

Voisi hyvinkin mennä juuri näin. Äiti ja Ismo varmaan pohtivat näitä Jaanan mt-ongelmia jo keskenäänkin.

Vierailija
187/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simple.

Hallintaoikeus ei tee hallintaoikeudenhaltijasta omistajaa, tajutkaa nyt jo. Minä olen omistaja.

Vierailija
188/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivarilla on sisaruksia, jotka on olleet ihan normaaleja tapauksia, mutta tietysti ovat vaan hekin lapsesta saakka olleet kivarin elämässä hankaloittava tekijä ja äiti ollut epäreilu kun huomioinut heitäkin. Isällä ei saisi olla uutta naisystävää. Ex- miehensä haukkuu, lapset on hankalia, äiti pilannut elämän.

Ei ole sisaruksia, olen ainoa lapsi. Ja joo o, isän uusi kumppani on ollut isälleni ja myös minulle haitallinen ihminen. Jopa oikeus tuli sille kannalle, eikä antanut kumppanille isäni edunvalvontaa.

No itseasiassa on ollut. Sekin, että oman isäni edunvalvonnasta joudun menemään oikeuteen hänen uutta kumppaniaan vastaan (joka siis aloitti koko asian puhumatta siitä mulle sanaakaan) ja voitin, oli osa näitä ikäviä kuvioita. Puhumattakaan siitä, miten minua on sotkettu suvun omaisuusriitoihin akselillla äitini-isäni-mummini-isän uusi kumppani ja minä.

Aivan, kaikki lattiasta kattoon on sua vastaan. Asuit lian ja sonnan keskellä liian pienessä kaksiossa miehen ja lasten kanssa ja kuinkahan nyt.. Et sä varakkaalta kuulosta vaikka välillä koitan itsestäsi seurapiirisukkulaa väritelläkin. Viitaten noihin "omaisuusriitoihin"

Tulot on pienet, ja omaisuuttani on vielä muilla hallinnassa. Lisäksi meille oli syntynyt kauheasti velkaa, joten osa perinnöstä meni sen maksamiseen...

Ai on lahjaksi saatua omaisuutta muiden hallinnassa? No ei niin kauhean monilla ole.

Aha.. Et ennakkoperintönä oot saanu jonkun kämpän missä nyt sattuu asumaan joku? Tietääkö se joka siellä asuu että joku on luvannut sulle sen kämpän? :D

No nyt täytyy ikävä kyllä olla ilkeä ja sanoa että se jolla on hallintaoikeus, tekee sillä kämpällä mitä lystää.. Et sinä sitä omista.

Ei, ei tee "mitä lystää" eli ei voi esimerkiksi myydä, koska minä olen omistaja. Sitä juuri tarkoitin, kun sanoin, että olen varakas, mutta se ei vielä näy. Etkö sä nyt tiedä, mitä hallintaoikeus tarkoittaa :DDD

Voi kun et sä omista mitään. Jos jollakulla on siihen hallintaoikeus niin hän siitä kämpästä päättää, et sinä. Miten ihmeessä sinä kuvittelet sen omistavasi??

Googlaapa lahja ja hallintaoikeuden pidättäminen. Sain lahjaksi asunnon, jossa lahjoittaja pidätti hallintaoikeuden joko itsellään tai kolmannella osapuolella. So simple.

Eli kellään ei ole hallintaoikeutta siihen kämppään? Ei mahdollista.

Vierailija
189/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Also known as Äitihullu ja Kivikissaäiti. Palstan kamalin persoona.

Vierailija
190/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simple.

Hallintaoikeus ei tee hallintaoikeudenhaltijasta omistajaa, tajutkaa nyt jo. Minä olen omistaja.

Niin eli jollain toisella on hallintaoikeus ja sinä kuvittelet olevasi omistaja.. Hohhoijaa.

Vierailija
191/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänestä on yleensä käytetty nimityksiä Äitihullu tai Kivikissaäiti. Tuo Kristallikissa on hänen oma rebrändäysyrityksensä.

Vierailija
192/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kellään ei ole hallintaoikeutta siihen kämppään? Ei mahdollista.

No voi vittu :D Lakitermi "hallintaoikeuden pidättäminen" :'D Tarkoittaa hallintaoikeuden ANTAMISTA. Joko nyt voisit tajuta? :'DDDD

Vierailija
193/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simple.

Niin eli jollain toisella on hallintaoikeus ja sinä kuvittelet olevasi omistaja.. Hohhoijaa.

Omistajuus ja hallintaoikeus ovat eri asioita, kyllä. Ne kohteet ovat veroilmoituksessanikin, tai no, toinen ei ole, koska se on ulkomailla, mutta olen lakimieheni kautta tilannut paperit siitä, että se on minun ja isän edunvalvojakin sen totesi, toki.

Vierailija
194/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simple.

Mikä sinusta tässä on ongelma? Ei tuossa ole mitään ristiriitaa mitä Kivikissaäiti kirjoittaa.

Vierailija
195/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä. Välitä. Ei noi vaan tajua perinnöistä mitään.

Vierailija
196/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä. Välitä. Ei noi vaan tajua perinnöistä mitään.

No ei niin. Että tää oli illan piristys :D

Vierailija
197/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/hallintaoikeuden_pi…

Tässä vielä lahjasta ja hallintaoikeuden PIDÄTTÄMISESTÄ :D

Vierailija
198/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi perintöä haahka kyttää jo...

Häpeä.

Vierailija
199/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi perintöä haahka kyttää jo...

Häpeä.

No, en sitä, mutta isovanhempani perinnöstä isä ei varsinaisesti ehtinyt nauttia. Sen ois voinut antaa suoraan mulle verosuunnittelusyistä.

Vierailija
200/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aivan hirveät perintöverot, kun perintöä ei ole nyt voitu jakaa osiin. Valtio saa turhan monta ekstratonnia välistä.