Mikä pilasi sinun joulusi 2017?
Palanut kinkku, väärät lahjat, anoppi, suku, mies, vaimo, viina, naapurin koira - you name it.
Kommentit (374)
Kipeänä oleminen, kuten viime joulunakin. Oltiin ulkomailla sukuloimassa, mikä on kivaa, mutta turhautti kun ei muuta voinut tehdä kuin maata sohvalla. Viime jouluna sama, tosin silloin kipeämpänä. Näemmä uusi traditio olla kerran vuodessa kipeä ja tietysti juuri joulu/uusi vuosi.
Sukkahousut. Ne hajos, oli rumat päällä ja liian ohuet niin tulin kipeeksi kun vilustuin jo aattona.
Se ettei varsinaisestiollut joulua. Aattona olin töissä ja sen jälkeen olin kaksi päivää yksin, koska minulla ei ole ketään kenen kanssa joulua viettää. Olisi ihanaa syödä yhdessä, saunoa, ulkoilla ja vain olla yhdessä ilman kiirettä mihinkään. Toisaalta tuo olisi ihanaa ihan minä tahansa viikonloppunakin.
sinkku n39
Epäsuosikkilapsen joulukertomus on kuin omasta elämästäni. Tai ei enää nykyisin, kun äiti on jo kuollut. Äitien ei aina tarvitse edes peitellä sitä, että toinen on mieluisampi lapsi kuin toinen. Pitkään luulin olevani jotenkin erityisen huono ihminen ja pohjimmiltaan tiedän edelleenkin asian niin olevan. En ansaitse kenenkään rakkautta ja välittämistä ja siksi olenkin sinkku. Toisaalta tiedän hyvin, että olen ihan yhtä hyvä kuin sisareni, eikä hänen ylenkatseeliseen asenteeseensa ole mitään perustetta, vaikka äidille olinkin liian mones tyttö. Niin mones, että äiti kerran tunnustikin ettei minun pitänyt syntyä. Mikä tunnustus oli minulle helpotus, koska niin moni kummallinen asia sai selityksensä, moni asia jota voisi sanoa epäoikeudenmukaisuudeksi. Mutta elämä voi silti olla ihan hyvä ja onnistunut näinkin. Elämässään voi viihtyä vaikkei olekaan ketään. Ei ketään. Tosin olisi kai ollut kiva jos olisi saanut perheen, kai. Tai mistä minä sen tiedän onko perhe kiva olla olemassa vai ei, kun ei sitä ole ollut. Kyllä yksinkin on ihan mukavaa. Tottumiskysymys vain.
Edelleenkin yksi asia on selvä. Naiset pilaavat aina kaiken. Poikkeuksetta. Tällä kertaa pilaamisyritys ulottautui pyhälle alueelle asti, meidän rakkaaseen joulusaunaamme. Hameväki yrittää ilmeisesti parhaansa turmellakseen sen vähänkin kivan mitä miehillä voi vielä olla keskenään. Kesken kaiken jouluaattoiltana rynnistää paikalle kaksi naistyrannia mellastamaan ja solvaamaan saunaamme. Käytännössä yksi naistyranni ja tämän kätyri. Paikalle oli siis luikerrellut erään saunojamme vaimoke ja tämän yllätyshullu ystävätär, jonka kyseinen pirttihirmu oli mitä ilmeisimmin raahannut mukaansa ainoastaan kitinänsä komppaamiseksi. Olemme kuulemma perheiden tuhoajia ja peversioon yllyttäjiä. Olemme varmasti kauheita. Silti meillä on aina ollut mukavaa. Nämä olivat vaivautuneet ihan paikan päälle tarkoituksenaan pilata miehensä ja muidenkin saunojiemme joulu. Loppuen lopuksi välikohtaus oli lyhyt ja nämä harakanpelättimet käännytettiin nopeasti takaisin sinne mistä tulivatkin. Oliko tämä räkätys sitten tunnin ajomatkan arvoista? En usko. Ainakin vitsiä riitti näistä lauteilla heitettäväksi aina tapaninpäivään asti. En syytä tästäkään välikohtauksesta ketään ja sympatiani on täysin asianomaisen hamehirviön (entisen?) aviomiehen puolella. Onneksi häntä ei moiset juuri hetkauttaneet.
Meidän joulusaunaamme ei naiset pilaa, ja on sanomattakin selvää ettei tänne ole myös jatkossakaan hameväki tervetullutta. Pitää kohta varmaan palkata vartija saunan edustalle. Edellämainituista sattumuksista vain sisuunnumme entisestään, ja meillä on vieläkin hauskempaa. Tämän takiahan meidän saunamme on olemassa: miehisyyden viimeisenä saarekkeena tässä naisten tärvelemässä ja feminismin mädättämässä maailmassa.
Ikävä jäi teitä kaikkia rakkaita kanssasaunojia. Te teitte jouluni. Kiitos!
Influenssa. Koko perheellä. Ei paljon juhlittu, ruuista pakastettiin ne mitkä pystyttiin. Mies on edelleen kovassa kuumeessa, minulla ja lapsella alkoi vähän aikaisemmin joten alkaa jo helpottaa. Katsotaan jos uutta vuotta päästään sentään juhlimaan.
poikkimennyt vasemman keskisormen jänne. silti onnistuin rakkaan mieheni avulla järjestämään joulun tyttären perheelle, kuten ennenkin : vasikkahyytelöstä kinkun kautta laatikoihin kaloja unohtamatta ja mädit + rosollit tykötarpeineen siihen sivuun ! täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä, mutta apua kannattaa ottaa vastaan, kun sitä tarjotaan.
RAKASTAKAA TOISIANNE, toivottaa nonna
yritys viettää sopuisaa joulua yhdessä exän ja lapsien kanssa. Ei onnistunut, pahoitin turhaan mieleni ja ahdistuin.
Rintasyöpä todettiin kuukausi sitten ja leikattiin tossa joulun alla. Joulu meni kotona yksin köllötellessä haavoja parantelemassa ja ennustetietoja netistä kaivellessa. Enpä silti sanoisi että jouluni oli pilalla. Ihan hyvä joulu ja tunnelmakin kohillaan, vaikken ehtinyt tehdä mitään muita järjestelyjä kuin varailla ruokia ja lämmityspuita niin ettei tarvitse kuukauteen nostella maitopurkkia painavampaa eikä pariin viikkoon edes kumarrella. Hyvä lepovaihe tämä nyt on, kun on ollut niin kiireisiä vuosia takana monta. Joulu on mielentila (vai miälenvika?). Ei se niin hirveästi ole ulkoisista asioista kiinni. Kun vaan on pieni kuusi, pari kynttilää, rauhaa , lepoa ja hiljaisuutta, niin joulu on tehtävänsä tehnyt ja huokaisuhetkensä tarjonnut. Yksinelossa on se hyvä puoli, että edes joulua ei tarvitse suorittaa. Niin ne ennustetiedot lupasivat hyvää. Muutoin voisikin olla ettei tunnelmat olisi niin kohillaan. Tosin tässä joulukuussa jo ehdin vähän laitella kaikenlaista tavaraa pois, ettei perikunnalle jäisi niin paljon setvittävää mun romuistani. Ennustetietojen mukaan ei olisikaan tarvinnut.
Viikon viinikaljakuuri aamusta iltaan ja joskus oisinkin vapinaa tasoittamaan. Aattoaamuna klo 3 aamulla alkoi vuorokauden kestava oksennussavotta. Tanaan uskaltautui ihmisten ilmoille. "Lopetin" alkon kayton elokuussa kun tulee putkijuopoteltua. Pari lipsahdusta tullut. No, sillain meni taman ulkosuomalaisen miehen lomaviikko. Onneksi ei ole perhetta. Ja ihan kotona juopottelua.
Äitini syöpädiagnoosi, ylipäätään että on syöpä ja että on levinnyt luustoon. Tieto tuli 3 päivää ennen joulua :(
Aikuisten kesken vietettävän joulun muuttuminen hetkessä sukukarkeloiksi jossa ei saanut olla hetkeäkään rauhassa. Jatkuvat raskaus utelut miehen sukulaisilta, vaikken välttämättä lapsia halua ollenkaan. Lisäksi sukulaisten kännääminen ja sekoilu aattoiltana. Koiriani kohtaan käyttäydyttiin myös kummallisesti, koska nämä mieheni sukulaiset eivät koirista pidä. Koirien kävellessä ohi niitä melkein potkaistiin ja kokoajan lapset huusivat koirilleni ja kiusasivat niitä, joten sain olla jatkuvasti vahtimassa niitä ja lopulta jouduin telkeämään koirani vierashuoneeseen jotta ne saavat olla rauhassa. Jouluohjelmat ja rento oleilu jäivät kokonaan välistä, joten tuntuu ihanalta kun pääsin takaisin työpaikalle rauhalliseen ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Miesystävä ei ollut hankkinut minulle mitään joululahjaa, en sitten antanut itsekään hänelle hankkimaani lahjaa vaan palautan sen kauppaan heti keskiviikkona. Muuten kyllä hyvin rakastava mies, mutta joku musta aukko hällä näköjään tässä suhteessa :(
Aikamoista! Sinulle siis lahjojen antaminen on vaihtokauppaa? Ajattelen, että annan lahjoja ihmisille, jotka ovat minulle tärkeitä, kiittääkseni ja muistaakseni heitä erityisenä juhlapäivänä.
TÄMÄ:
"-jossa ei saanut olla hetkeäkään rauhassa.
-Lisäksi sukulaisten kännääminen ja sekoilu aattoiltana.
-Jouluohjelmat ja rento oleilu jäivät kokonaan välistä."
-Tauotonta puhetta, ilman asiasisältöä tai asiasisältö on hyvin niukka.
(Kunhan on äänessä, miksi. Ahdistaako vai mikä on?)
-Riidanhakuisuus
-Turha kääkättäminen
-Matala stressin sietokyky.
-Kyvyttömyys käsitellä asioita rationaalisesti myös.
Ehkä ensivuonna kartanojoulu sitten tai lappiin. Kiitos.
-Lisään vielä kyvyttömyyden asettua toisten ihmisten asemeen tai ainakaan saman sukupuolen edustajan. (Hyvin tyypillistä naisille.)
-Oman erinomaisuuden korostaminen, vailla perusteita. (En ole tyhmä ja muistini pelaa erinomaisesti ja osaan suhteuttaa kuulemiani asioita ajallisesti ym.)
-Toisten ihmisten lyttääminen, joka silminnähden aiheuttaa itsellekin pahan olon, eli toimimaton opittu? käyttäytymismalli.
Vierailija kirjoitti:
Mies osti lahjaksi pilkkivarusteet. En edes harrasta kalastusta. Toiveeni oli _yksi_ lahjakortti lempikauppaani. Ei mitään muuta. Itse otin miehen toiveet huomioon ja ostin haluamansa kirjan.
Osta hänelle ensi jouluna lahjaksi meikkisetti.
Täysin perusteeton toisten kritisoiminen. Puuttuminen aioihin, jotka eivät itselle kuulu. Keskustelu kumppanien kunnioittamisen puute. Ollaan sitten hiljaa.
Autismin vastakohta on ilmeisesti raivohullu?
Et voi autistiselta vaatia niin sanotun terveen ihmisen sosiaalisuutta tai muuta kommunikointitaitoja! Olet kyllä itse rajoittunut jos vaadit heiltä sosiaalisuutta tai puhetaitoja!