Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suutuin! Joku tässä mättää: "varaa vain yhteen lahjaan pojalle"

Vierailija
24.12.2017 |

en usko. Anteeksi. mutta en . Itse olen köyhä joka on elänyt perustoimeentulotuen varassa jonkun aikaa, ja mitäään en voi ostaa .Silti olisin ainoalle lapseleni (jos sellainen olisi) hankkinut muutaman joululahjan vaikka ilmaiseksi jostain. Olisin myynyt vaikka viimeisn koruni yltäni, vienyt panttilainaamoon, tai tehnyt ihan mitä tahansa saadakseen lapselle hieman joulua. Lainannut kaverilta, ottanut pikavipin, mennyt diakoniatoimistoon, sossuun hakemaan harkinnanvaraista vaikka lapsen vaatteeseen, jonka olisin paketoinut. Alkoi suutuuttaa nämä vanhemmat. jotka ovat nmäin avuttomia!
Onksi muut auttoi ja poika sai lahjat. Juttu IL:ssä.

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai toi henkilö kyseessä? Hänhän kuuluu lastensuojelun uhrit-ryhmään, ja sinne kirjoittamien juttujensa perusteella lapsia olisi useampiakin, ja ainakin pari on ollut sijoitettuna muualle.

Jännästi nämä elämämkoululaiset, joilta on jo muutama lapsi sijoitettuna, ovat aina lastensuojelun UHREJA. Mitään vikaa ei itsessä, ihan vaan tulivat ja veivät terveestä perheyhteisöstä yllättäen keskellä yötä lapset, ihan piruuttaan. Ja sossutantat palaveeraan vain ja ainoastaan keksiäkseen uusia jekkuja tämän mamman pään menoksi. Asiakirjojakin toki väärennellään ja muita virkamiehiä lahjotaan, ihan vaan siksi, että tältä vuoden äidiltä saataisiin varmasti kaikki lapset pois, huvin ja urheilun vuoksi.

Vierailija
162/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä jo tullut selväksi että monet pienituloiset netissä väittää ettei ole varaa yhtään mihinkään, vaikka olisikin.

Enkä sitäpaitsi näe mitään väärää siinä että pienituloista yksinhuoltajaa on jouluna autettu, typerän kuvanhan tuo nainen olisi itsestään tuossa jutussa antanut jos ei olisi pienistä tuloistaan kertonut ja valitellut rahapulaa. Toisaalta ei pienipalkkaisella yh:lla luultavasti sitä rahaa oikeastikaan liiaksi asti ole.

Lisäksi eihän tämä äiti ollut pyytänyt mitään, kommentoinut vaan ettei heilläkään ole kun yksi lahja ja joku oli päättänyt sen perusteella auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ovat muutkin jo kommentoineet, mutta jotenkin näillä on A I N A varaa isoihin ja rotukoiriin.

Mitä niin suuria kuluja koirista on, ettei kuka tahansa pystyisi koiraa ottamaan? Koiranruokaa saa halvalla. Eläinlääkärikuluja varten voi ottaa vakuutuksen. Mulla on ollut "aina" koiria ja tulotaso on ollut joskus köyhyysrajan alapuolella, silti olen lemmikit pystynyt hoitamaan perheen kärsimättä. Enkä ole joutunut kerjäämään jouluapua mistään.

Rotukoira maksaa yli tonnin. Tällä naisella on 2. Kaikki niistä aiheutuvat kulut, vaikka olisivat muka kuinka kohtuullisia, ovat ylimääräistä menoa.

Mun rotukoira maksoi 800e. Että ei siihen aina tarvita sitä tonnia tai kahta.

Mä sain oman rotukoirani ihan ilmaiseksi. Kiitoksena siitä, kun olin auttanut koiria kasvattavaa ystävääni vaikean elämäntilanteen yli.

Aina raha ei vaihda lainkaan omistajaa.

Ei, mutta sen verran pitää olla järkeä, että ymmärtää sen, että koiran ylläpitäminen maksaa ja voi maksaa todella paljonkin, jos tulee el-kuluja, lääkkeitä, allergioita jne. Koira, vaikka lahja olisikin, ei pysy ilmaisena koristeena, jota voi vaan katsella ja esitellä.

Vierailija
164/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain iltapäivälehden jutussa äiti valitti, että heillä ei ole ollut koskaan varaa joulukinkkuun.

Itse ostin nyt jouluna kolmen kilon pakastekinkun, hinta 18€. Maku erinomainen, paisto onnistui hyvin. Pieniin tarpeisiin tuokin hieman liian kookas, mutta yritetään nyt kokkailla siitä vaihtelevia ruokia, että ei poiskaan tarvitsisi heittää.

Halusin kuitenkin jouluna kinkun eikä 6€ kilohinta ole lihaksi ihan mahdoton ja syönhän lihaa muutenkin.

Joissain lihansyöjätalouksissa ei kuitenkaan ilmeisesti ole varaa ostaa lihaa edes kerran vuodessa. Mitäköhän syövät?

Niin ja monet valittajat kun jättäisivät 3-4 tupakka-askia ostamatta, niin jäisi rahaa moneenkin jouluruokaan. Arvovalintoja, mutta turha valittaa, jos ennemmin pistää rahat savuna ilmaan. Vai onko tämäkin "köyhän ainoa harrastus" (helvetin kallis sellainen muuten, I must say)?

Vierailija
165/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämmöinen haastattelu on ollut?  Tuntuu , että nuo jotka valittavat lehdissä köyhyyttään tekevät sen vaan sillä toivoin, että avustuksia alkaa tulvimaan tutuilta ja tuntemattomilta. Tosi puutteessa elävät yrittävät viimeseen asti piilottaa vaikean tilanteensa. Köyhyys koetaan hävettäväksi, vaikka ei oma syy olisikaan. Ei sitä lähdetä levittämään turuille ja toreille. Lähtipiiri saisi olla silloin tuntosarvet pystyssä, jotta ystävän hätä tulisi huomattua.

Vierailija
166/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsytti myös tuo miesystävä. Mikä on hänen osuutensa?

Kaikilla muuten ei ole isoa sukua. Meillä me ostamme lahjat lapsille. Mummi ja ukki antavat rahaa yhteen lahjaan ja kaksi lasta saa pienen muistamisen kummitädiltään, yhden lapsen kummi ei lahjoja koskaan osta. Muuta sukua ei juuri ole. Ei ainakaan sellaista, jolta tulisi lahjoja.

Vierailija
167/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä:

-kinkku 29e, paistopussipakkauksessa on 2 pussia, ostin pakkauksen viime vuonna

-laatikkoaineet juurekset 4e

-kerma 1,80e

-korppujauho 0,99e

-punainen maito 2,5e

-mausteet, oli kaikkea viime vuodesta

-puuroriisi 1e

-konvehteja 6e

-glögi 1,35e

-leipää 5e

-voi 2,39e

-punajuuria 2e

-suolakurkku 2e

-maksapasteija 3e

-juustoa 8e

-naudanpaisti 15e

Yhteensä 83,04e. Näistä syö 8 ihmistä 2 päivää. Tekee n. 10e per nenä. Ei kallista mutta pitää nähdä vaiva tehdä itse. Oikeasti jouluruokien teko on helppoa kuin mikä. Kahdelle hengelle saa jouluruuat 20-30 eurolla jos kerran perusruoka kelpaa.

Ei tuo ruokamäärä riitä yhtään mihinkään. 

Itsekin ihmettelin mm. tuota yhtä glögipurkkia, josta 8 henkilöä aikoo juoda kahden päivän ajan. :D

Salaisuuden paljastus: sitä saa tiivisteenäkin pullossa, ei ole pakko ostaa marlin tetraa. Juureksiakin tuossa on paljon. Ainakin täällä on saanut kahden kilon pusseja eurolla.

Vierailija
168/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä köyhä avasi erillisen pankkitilin nettikirpparimyyntejä varten . Eli myyn jokaisen meiltä ylimääräiseksi jäävän vaatteen, lelun, minkä vaan tavaran postitse Huutonetissä tai Torissa - vaikka yhdellä eurolla! Ostaja maksaa tuolle tilille ja sitten elän kuin tuota tiliä ei olisi olemassakaan ja pidän rahaa pahan päivän varalle.

Arvatkaapa kuinka paljon tilille on nyt 4 vuodessa kertynyt? 4400 euroa! Ja kaikki tosiaan meille turhasta rojusta joka olisi muuten mennyt roskiin .

Tämä aina ihmetyttää minua. 1100 € vuodessa myymällä roinaa. Jos oletetaan, että käytetystä saisi 25% uuden hinnasta, nämä tavarat olisivat maksaneet 4400€. Eli nuo neljänä vuotena myydyt tavarat olisivat maksaneet uutena 17600€.

Olen hyvintoimeentuleva espoolaisen, joka ostaa vähän ja kierrättää kaiken mahdollisen. Ei meiltä löydy myytävää noilla summilla. Olisi mahdollista vain tekemällä puolipäiväistä trokausta eli ostamalla käytettyä halvalla ja myymällä eteenpäin vähän kalliimmalla. Mutta töiden lisäksi en ehdi, eikä ole tarvettakaan.

Vierailija
169/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pienituloiset ottaa koiria -  saattaapa olla perheessä kolmekin isoa koiraa- ajattelematta, mitä niiden hoito tulee maksamaan. Usein noita koiria työnnetään pitovaikeuksien takia ilmaiseksi kelle vaan, joka suostuu "eläinrakkaana" ottamaan. Sitten on ongelmaa ruokkimisen sun muun kanssa. Ja ruoka on sentään pieni kustannus siihen verrattuna, mitä eläinlääkärillä käynnit ja lääkkeet maksavat. Oman 10- vuotiaan koiran eläinlääkäri käynteihin  ja lääkitykseen meni 500 euroa viime kuussa. No, se raha sentään multa löytyi, mutta mites sitten, jos ei rahaa olisi ollut eikä luottotiedotkaan kunnossa? Eläimet vanhenee niin kuin ihmisetkin ja jossain vaiheessa tarvitaan sitten lääkärin apua ja jatkuvaa lääkitystä.

Vierailija
170/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ovat muutkin jo kommentoineet, mutta jotenkin näillä on A I N A varaa isoihin ja rotukoiriin.

Mitä niin suuria kuluja koirista on, ettei kuka tahansa pystyisi koiraa ottamaan? Koiranruokaa saa halvalla. Eläinlääkärikuluja varten voi ottaa vakuutuksen. Mulla on ollut "aina" koiria ja tulotaso on ollut joskus köyhyysrajan alapuolella, silti olen lemmikit pystynyt hoitamaan perheen kärsimättä. Enkä ole joutunut kerjäämään jouluapua mistään.

Rotukoira maksaa yli tonnin. Tällä naisella on 2. Kaikki niistä aiheutuvat kulut, vaikka olisivat muka kuinka kohtuullisia, ovat ylimääräistä menoa.

Mun rotukoira maksoi 800e. Että ei siihen aina tarvita sitä tonnia tai kahta.

Mä sain oman rotukoirani ihan ilmaiseksi. Kiitoksena siitä, kun olin auttanut koiria kasvattavaa ystävääni vaikean elämäntilanteen yli.

Aina raha ei vaihda lainkaan omistajaa.

Ei, mutta sen verran pitää olla järkeä, että ymmärtää sen, että koiran ylläpitäminen maksaa ja voi maksaa todella paljonkin, jos tulee el-kuluja, lääkkeitä, allergioita jne. Koira, vaikka lahja olisikin, ei pysy ilmaisena koristeena, jota voi vaan katsella ja esitellä.

Olen itse sillä kannalla, että jos koirani sairastuu niin että sen hoidosta tulisi kallis lasku, sen on aika päästä piikille. Musta on jotenkin vinksahtanutta, että lemmikkieläimen syöpähoitoihin sun muihin käytetään jopa kymppitonneja samaan aikaan kun maailma on täynnä hätää kärsiviä ihmisiä. Lemmikit on kuitenkin vain eläimiä, vaikka tärkeitä ja rakkaita onkin.

Ja niin, en ole köyhä vaan keskituloinen sinkku.

Vierailija
171/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712232200627177_u0.shtml

missä poijan 4 isovanhemmat? tädit, sedät, kummit, serkut,?

En usko sanaakaan tästä  jutusta. Tai sitten on tahallista. 

Meillä ei ole taloudellisia ongelmia, mutta ongelmia on, kun ei ole lähisukulaisia. Miehen vanhemmat ovat kuolleet, kuten munkin isäni. Äitini elää, mutta on vahvasti alkoholisoitunut - ei olla väleissä.

Mä olen ainoa lapsi, tiettävästi ja miehellä on jossain sisko ja veli. On kuullut heistä lapsena, kun isänsä vankilalomillaan kylässä piipahti.

Ei se ihan tavatonta ole, ettei sukua vaan ole.

Vierailija
172/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lahjoja pitää olla paljon? Jos on vähän varaa ja tietää, minkä lahjan sen oma lapsi haluaa, niin ostaa sitten sen. Ymmärrätkö, että kaikissa perheissä ei todellakaan ole ikinä ollutkaan tuollaista suurien lahjamäärien antokulttuuria, kuten sinulla? Vaikka olisikin rahaa, millä mällätä, niin silti se joulu ei keskity lahjoihin, vaan ihan muuhun. Esim. tiedän yhden perheen, jossa koko suku kokoontuu mökille viettämään aikaa yhdessä. Siellä jaetaan jokaiselle oma henkilökohtainen joulupukki, joka ostaa yhden lahjan tälle omalle etukäteen arvotulle lahjan saajalleen. Lahjaan EI saa käyttää isoja summia, koska lapsikin voi olla jonkin henkilökohtainen joulupukki. Lahjo voi olla kierrätetty, se voi olla itsetehty, se voi olla ilmainen. Siellä arvostetaan kekseliäisyyttä, mielikuvitusta, hulluttelua ja ajatuksella valittuja pieniä muistoja. Ne lelut ym. hankinnat tehdään ihan joskus muulloin kun jouluna.

No ei tämä lelujen muullon ostaminen ole yhtäön sen parempi kuin, että ei osta leluja kuin jouluisin. Me ostamme lelut jouluna, pitkin vuotta taas eivät saa.

Vierailija
173/176 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712232200627177_u0.shtml

missä poijan 4 isovanhemmat? tädit, sedät, kummit, serkut,?

En usko sanaakaan tästä  jutusta. Tai sitten on tahallista. 

Meillä ei ole taloudellisia ongelmia, mutta ongelmia on, kun ei ole lähisukulaisia. Miehen vanhemmat ovat kuolleet, kuten munkin isäni. Äitini elää, mutta on vahvasti alkoholisoitunut - ei olla väleissä.

Mä olen ainoa lapsi, tiettävästi ja miehellä on jossain sisko ja veli. On kuullut heistä lapsena, kun isänsä vankilalomillaan kylässä piipahti.

Ei se ihan tavatonta ole, ettei sukua vaan ole.

Meillä taas päinvastoin. Anopilla 23 lastenlasta ja kun oli paljon ikäeroa, oli jo lastenlastenlapsiakin. Ei ihminen, joka oli suurimman osan elämästä pienen tilan emäntä ja sitten myöhemmiin siivooja, voi tuollaista väkeä lahjoa. Eikä suku pysty ostelemaan kaikille sen enempää.

Vierailija
174/176 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä:

-kinkku 29e, paistopussipakkauksessa on 2 pussia, ostin pakkauksen viime vuonna

-laatikkoaineet juurekset 4e

-kerma 1,80e

-korppujauho 0,99e

-punainen maito 2,5e

-mausteet, oli kaikkea viime vuodesta

-puuroriisi 1e

-konvehteja 6e

-glögi 1,35e

-leipää 5e

-voi 2,39e

-punajuuria 2e

-suolakurkku 2e

-maksapasteija 3e

-juustoa 8e

-naudanpaisti 15e

Yhteensä 83,04e. Näistä syö 8 ihmistä 2 päivää. Tekee n. 10e per nenä. Ei kallista mutta pitää nähdä vaiva tehdä itse. Oikeasti jouluruokien teko on helppoa kuin mikä. Kahdelle hengelle saa jouluruuat 20-30 eurolla jos kerran perusruoka kelpaa.

Ei tuo ruokamäärä riitä yhtään mihinkään. 

Itsekin ihmettelin mm. tuota yhtä glögipurkkia, josta 8 henkilöä aikoo juoda kahden päivän ajan. :D

Salaisuuden paljastus: sitä saa tiivisteenäkin pullossa, ei ole pakko ostaa marlin tetraa. Juureksiakin tuossa on paljon. Ainakin täällä on saanut kahden kilon pusseja eurolla.

Ei tarvitse ihmetellä, ostin 2 tölkkiä glögiä, myivät pois kaksi yhden hinnalla. Porukasta iso osa ei välitä glögistä, puolet joi. Juureksia oli bataattia, porkkanaa, lanttua ja perunaa, perunalaatikon lisäksi oli keitettyjä perunoita. Viimeiset ruuat syötiin eilen, tänään on ruokana jo jotain muuta. Vieraat lähti eilen lounaan jälkeen enkä usko että kellään jäi nälkä. Konvehteja ostin 2 fazerin boksia, lahjaksi saimme 3 konvehtirasiaa. Ja niitä on vielä vaikka kaikki oli vapaasti tarjolla.

Eivät kaikki syö itseään kipeäksi jouluna.

Vierailija
175/176 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee joka vuonna, miksi eivät ihmiset osaa alkaa säästämään jo heti vaikka tammikuussa, jos ollaan vähävaraisia?

Miksi pitää olla koiria perheessä, eihän heillä ole varaa edes eläinlääkäriin. Mitä tehdään koiralle kun se sairastuu? Annetaan kiduta ja kuolla pois?

Minäkin alan taas vähävaraisena säästämään tammikuussa. 20e sukanvarteen ja on jouluna taas rahaa. 

Vierailija
176/176 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu tulee joka vuonna, miksi eivät ihmiset osaa alkaa säästämään jo heti vaikka tammikuussa, jos ollaan vähävaraisia?

Miksi pitää olla koiria perheessä, eihän heillä ole varaa edes eläinlääkäriin. Mitä tehdään koiralle kun se sairastuu? Annetaan kiduta ja kuolla pois?

Minäkin alan taas vähävaraisena säästämään tammikuussa. 20e sukanvarteen ja on jouluna taas rahaa. 

Mä säästän laittamalla veroprosenttiin 2% liikaa, palautuksilla maksetaan joulu.

t. pienituloinen työläinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän