Suutuin! Joku tässä mättää: "varaa vain yhteen lahjaan pojalle"
en usko. Anteeksi. mutta en . Itse olen köyhä joka on elänyt perustoimeentulotuen varassa jonkun aikaa, ja mitäään en voi ostaa .Silti olisin ainoalle lapseleni (jos sellainen olisi) hankkinut muutaman joululahjan vaikka ilmaiseksi jostain. Olisin myynyt vaikka viimeisn koruni yltäni, vienyt panttilainaamoon, tai tehnyt ihan mitä tahansa saadakseen lapselle hieman joulua. Lainannut kaverilta, ottanut pikavipin, mennyt diakoniatoimistoon, sossuun hakemaan harkinnanvaraista vaikka lapsen vaatteeseen, jonka olisin paketoinut. Alkoi suutuuttaa nämä vanhemmat. jotka ovat nmäin avuttomia!
Onksi muut auttoi ja poika sai lahjat. Juttu IL:ssä.
Kommentit (176)
Millä pienituloinen maksaa eläinlääkärikulut vaikka koiranruokaan olisikin varaa?
Vierailija kirjoitti:
Hän on puolipäiväinen siivooja.. Siivoojan kk-palkka on reilu tonni ja puolipäiväisen on tästä puolet.
Kouluttautuminen on jäänyt tuohon ja on silti hankittu kaksi kallista koiraa. Ei tarvi olla raketti-insinööri tajutakseen että siivojan palkoilla ei kovin leveästi elellä. Noiden koirien ostohinta on yli kaksi tonnia, muut kulut päälle. Eläinlääkäri, ruoka, muu. Ja lapsi ruokittavana. Hyvin on taas priorisoitu.
Kalusteet ja matot oli viimeisen muodin mukaiset, valkoista ja harmaata... tietenkin voitu halvalla haalia, mutta ei ymmärrä kun kaikki pitää päivittää ja sitten ei rahaa _kinkkuun_ jonka tarpeeseen voi valmistatua, ei ole yllättävä kulu.
Kaverit on eri kun miesystävä, jonka kanssa ehkä suunnitellaan yhteistä tulevaisuutta.
Ja kyllä niiltä kavereiltakin olisi ihan kaunis ele lapsille jotain tuoda, kun kerran saavat tulla sinun kotiisi joulua viettämään.
Mun kaverit kyllä toisi. Tai siis en välttämättä jouluna kutsuisi kavereita, vaan ystäviä.
Ystäväni muistavat lapsiani.
Jos siis ovat jouluna meillä.
Aikoinaan kun menin joulunviettoon jonkun kotiin kutsuttuna, niin vei kaikille lahjan, ainakin jotain pientä.
Huomaavaisuus ja hyvät tavat on taidettu unohtaa monella muullakin rintamalla kuin täällä paljon puhuttu seksi.
Surullista.
Miksi kaikki valittaa koirista? Toinen koira on chihuahua, joten ei syö paljoa. Voi myös tehdä itse koirien ruuat. Äitini tekee itse ja ihan normaalisti koirat kasvavat. Siinä on esim. riisiä ja porkkanaa (löytyy monesta kodista jo valmiiksi eikä maksa paljoa)
Joku kehtasi väittää, että koirat syö varmaan enemmän kyin lapsi :D Ihminen syö normaalisti 5 kerta päivässä ja koira 1 tai 2.
Tuli muuten mieleen, että 2 hengen talouteen riittäisi pienempikin kinkkurulla, jotka ei todella paljoa maksa. Jos miesystävä tulossa apajille ja syö enemmän, luulisi voivan sapuskaa mukanaan tuoda. Jotenkin näissä aina paistaa joustavuuden ja luovuuden puute, pitää olla jotain tiettyä, tai sitten liioitellaan alun alkenkin ahdinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että 2 hengen talouteen riittäisi pienempikin kinkkurulla, jotka ei todella paljoa maksa. Jos miesystävä tulossa apajille ja syö enemmän, luulisi voivan sapuskaa mukanaan tuoda. Jotenkin näissä aina paistaa joustavuuden ja luovuuden puute, pitää olla jotain tiettyä, tai sitten liioitellaan alun alkenkin ahdinkoa.
Kinkkuja saa myös erilaisia versioita valmiiksi siivutettuna kaupan lihatiskistä. Ei ole mikään pakko ostaa sellaista 10 kilon kinkkua, jonka paistaminen kestää ikuisuuden ja syöminen vielä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne koirat olla lapsellekin tärkeitä, jopa jouluruokia tärkeämpiä.
Aikuisen pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä. On sairasta laittaa lapsen vastuulle tällainen päätös, että "koiran takia olen ilman ruokaa, joulua ja lahjoja".
Jos lemmikin haluaa se voisi olla pieni ja sitäkin lapsi rakastaisi.
Paras on tuo kommentti: "jos ostaa jotain ylimääräistä, se on aina loppukuusta pois". Kellään muullahan ei näin ole, rahavarannot lisivät mystisesti sitä mukaa kuin niitä käyttää :D No hyvä sentään, että on tajunnut tällaisen luonnonlain.
Koirat! Lapselle varmaan ihan ok yksi pieni koira olla, mutta kaksin kappalein! Jos se lahja oli kännykkä?
Vierailija kirjoitti:
Ei meillkökään.. jää pleikkari ostamatta kun rahat menee Audiin. No ei, mut mäörö ei kerro mitään kun hinta ratkaisee. Oon huomannut jo ajat sitten et vähiten kerjää ne, jotka eniten tarvitsee. Onneksi itse tiedän pari oikeaa kohdetta. Yksin elävö sairaseläkeläinen, ei käytä alkoa eikä tupakoi on yksi.
Suurin hätä on hiljaisin, aina ja kaikkialla. Ne jotka jaksaa valittaa, ei tiedä köyhyydestä mitään.
Tätä ovat muutkin jo kommentoineet, mutta jotenkin näillä on A I N A varaa isoihin ja rotukoiriin.
Aika erikoista, että pienituloinen tarjoaa miesystävälleen ilmaisen joulun ja itkee, kun ei ole varaa mihinkään. Jutun mukaan mies tulee valmiiseen pöytään eikä osallistu mitenkään. Vai mitä tuosta jäi nyt puuttumaan?
Vierailija kirjoitti:
Millä pienituloinen maksaa eläinlääkärikulut vaikka koiranruokaan olisikin varaa?
Ehkä niitä ei ole tarvinnut käyttää eläinlääkärissä? Ehkä niillä on eläinlääkärikuluja varten vakuutus? Ei siellä eläinlääkärissä tarvitse alvariinsa rampata jos ei ole vaivoja. Rokotukset kerran kolmessa (vai onko se nykyään neljässä vuodessa).
Vierailija kirjoitti:
Tätä ovat muutkin jo kommentoineet, mutta jotenkin näillä on A I N A varaa isoihin ja rotukoiriin.
Mitä niin suuria kuluja koirista on, ettei kuka tahansa pystyisi koiraa ottamaan? Koiranruokaa saa halvalla. Eläinlääkärikuluja varten voi ottaa vakuutuksen. Mulla on ollut "aina" koiria ja tulotaso on ollut joskus köyhyysrajan alapuolella, silti olen lemmikit pystynyt hoitamaan perheen kärsimättä. Enkä ole joutunut kerjäämään jouluapua mistään.
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712232200627177_u0.shtml
missä poijan 4 isovanhemmat? tädit, sedät, kummit, serkut,?
En usko sanaakaan tästä jutusta. Tai sitten on tahallista.
Voivat olla kuolleita, alkoholisoituneita, ei olla tekemisissä syystä tai toisesta tai heitä ei ole koskaan ollutkaan (tätejä, setiä, serkkuja) jne.
Mua ärsyttää nää jutut myös. Itse olen pienipalkkainen siivooja, mies keskipalkkainen, lapsia kolme. Ennen joulua auto hajosi ja jouluun varatut veronpalautusrahat menikin sen korjaamiseen. Silti saamme järjestettyä lapsille komean joulun useiden lahjojen kera. Ja elämme siis aina kädestä suuhun. Miten yksi joulu voi aina näin yllättää ihmiset? Miten tässä maassa riittää näin paljon mukamas näin köyhiä? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Katsoiko kukaan sitä kuvaa? Oli siellä uudet hienot telkkarit ja huonekalut. Mut sit ei lapselle voida muka joulua järjestää?
Mitä se miesystävä tekee? Ei osallistu mitenkään?
Helvetin kitisijät. Ihan kun joulun aikaan ei siivoajalle löydy kokopäiväistä työtä. Camoon!
Uudet hienot telkkarit??? Ihan tavallinen tv, eikä näytä edes uudelta. Meillä on vastaavan näköinen TV, joka on 10 vuotta vanha! Vanha kuvaputkitelevisioko pitäisi olla joka kuluttaa muuten moninkertaisesti enemmän sähköä kuin taulutelevisio.
Vierailija kirjoitti:
Mua myös ihmetytti jutun lopussa manittu miesystävä. Miksi hän ei osallistu jouluruuan ostoon? Olen sitä mieltä, että lahjoja ei tarvita kuin muutama ja edullisesti saa kyllä kivoja ja tarpeellisia juttua. Voihan joulupakettiin kääriä vaikka lempi karkkipussin tai paketillisen sukkia, joita täytyy muutenkin lapselle ostaa. Itse en ainakaan ole pahastunut koskaan tämäntapaisista lahjoista. Lapsi odottaa juuri sellaisia lahjoja, joita hänet on kasvatettu odottamaan.
Minäkin ihmettelin tuota miesystävää. Luulisi, että hän osallistuu ruokamenoihin, jos naisen luo menee. Olisi myös korrektia, että mies ostaisi lahjan lapselle. Itse en kehtaisi mennä jouluna kyläpaikkaan viemättä lapselle lahjaa vaikka olen sinkku. Aikuisillekin vien jotain tuliaisia, jos menen kylään juhlapäivänä.
Minulla tulee kavereita joulua viettämään meidän perheen kanssa. Pitäisikö nyt niiden kaikkien ostaa lahjat lapsilleni?
Koko ajatus on täysin järjetön.