Jos sota syttyisi, mitä sinulle kävisi?
Itselle kävisi huonosti. Olen nelikymppinen mies, joka ei toisaalta joutuisi eturintamaan, mutta joka on riippuvainen lääkkeistä ja fyysisestikin huonokuntoinen. Sodassa isketään siviilejä vastaan, sähkön- ja lämmönjakelu takkuaisi, lääkkeistä puhumattakaan, minkä lisäksi tietysti olisi pommituksia sun muita. En usko että kestäisin esimerkiksi sellaista tilannetta, mikä on ollut Syyriassa. Ihan karmeaa. Todennäköisesti siis kuolisin sodan syttyessä tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin.
Mitä arvelet että sinulle kävisi, rehellisesti?
Kommentit (187)
Hullu mies ov. kirjoitti:
Sotilaaksi en pääsisi, en ole käynyt edes armeijaa enkä muutenkaan pärjäisi sotilaana, koska olen esim. lyhyt, hidas, osittain sokea ja kuuro sekä henkisesti sen verran huonossa kunnossa, että en kestäisi sitä sotilaan elämää sekoamatta. Jos joutuisin sotilaaksi, olisin taatusti ensimmäinen jonka viholliset ampuisivat. Minä olisin todennäköisesti kotirintamalla tai miksi sitä sitten kutsuttaisiin ja yrittäisin parhaani mukaan auttaa naisia ja muita sotilaaksi kelpaamattomia miehiä hoitamaan arkea niissä oloissa vaikka jos sota alkaisi oikeasti, niin sekoisin ehkä niin pahasti henkisesti, että minut pitäisi sulkea johonkin mistä en pääsisi pakoon enkä voisi olla vaaraksi itselleni tai muille. Mahdollisesti lähtisin sotaa karkuun ja yrittäisin piilotella jossain metsissä ja kuolisin siellä melko pian.
Olet ainakin rehellisin ja avoimin kirjoittaja täällä tällä kertaa.
Siitä sinulle ansaitsemasi arvostuspiste.
Hyvää joulua sinulle myös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin Norjaan.
Ne pitäisi sinua ällönä mamuna joka vain vie norjalaisten rahat. Saisit lähetyksen takaisin maahasi.
Jeps! Sut lähetettäis takaisin kuolemaan, vaikka neuvosto-Suomen puolesta tai mikä hallitus Lapissa sattuu olemaan, ja jos et mene, olet karkotettava pelkuri ja loinen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, kuinka sota voisi syttyä? Kyllähän tänne saa tulla jos haluaa, Suomi kuuluu kaikille. Jos vaikka venäläiset haluaisivat tulla, menisin Russians Welcome -kyltin kanssa vastaan.☺ Sitten käärittäisiin hihat ja ruvettaisiin miettimään, miten saadaan kaikille asunnot ja tuet pyörimään. Voisin hätämajoittaa muutaman pojan, ja auttaisin täyttämään tukihakemukset. Tuttujen kanssa perustaisimme ryhmiä joissa keräisimme tarpeellista tavaraa tulijoille. Olisi aika ihanaa ja rikasta elämää tiedossa meillekin sisäsiittoisille junteille.💕
Kukahan niitä sun täyttämiä tukiaishakemuksia maksaisi :) ? No, mamupatjaksi kyllä varmasti pääsisit, mikäs siinä.
Vaikka olen jo 46 vuotias, niin kuulun edelleen sodanajan vahvuuteen, eli joutuisin sotatoimiin nykyiseen sodanajantehtävääni.
Vanhat ukot eivät heti joutuisi taisteluosastoihin mutta aika pian kyllä. Voisin ladata lippaita kun nuoremmat jonnet olisivat linjassa.
Luultavasti kiipeäisin jonkin korkean talon katolle ja hyppäisin alas. Olen muutenkin enemmän ja vähemmän masentunut ollut koko elämäni, joten sodan syttyessä en jäisi tänne pelkäämään ja kärsimään. Todennäköisesti mut raiskattaisiin ja mua kidutettaisiin, ainakin jos häviäisimme sodan. Ennemmin kuolen.
Ja vaikka jollain ihmeellä en joutuisi raiskauksen ja kidutuksen uhriksi, niin todennäköisesti näkisin nälkää ja kylmyyttä, sairastelisin ja eläisin jatkuvassa pelossa sodan ajan.
Kuolisin, tietysti. Viimeistään joku suomalainen ampuu hinttapulin, joka ei lapsellisiin pyssyleikkeihin osaa ota.
M21
Sodassa olisi yksi hyvä puoli, mitä kai hallituksen propagandassakin ajatellaan. Se yhtenäistäisi kansaa.
Nähtiin se viime sodassakin. Vaikka valkoiset tappoivat keskitysleireissään tuhansia punaisia, niin heidän omaisensa saatiin kuitenkin antamaan henkensä pääomapiirien omaisuuden puolesta, mikä tuntuu todella omalaatuiselta näin jälkeenpäin ajateltuna. Propagandalla (ja tietenkin pelolla, ellet sotimaan lähde, sinut teloitetaan maanpetturina), on mielettömän suuri vaikutus tavalliseen tietämättömään kansanosaan.
Nähdäänhän sen propagandan vaikutus tässäkin keskustelussa aika selkeästi. Puheet kuin rahattomalla lehmän ostajalla. Yksi suomalainen vastaa kymmentä ryssää ja maata puolustetaan (rikkaiden omaisuutta) viimeiseen hengenvetoon ja miksi?
Kuinka ihmeessä tavallisen melko köyhän ihimisen saa manipuloitua antamaan henkensä rikkaiden omaisuuden puolesta?
Suurimmalla osalla ihmisistä valtio ei ole antanut kuin työttömyyskorvauksen tai sossun armopalat ja ollaan valmiita kuolemaan almujen vuoksi, kunhan rikkaat vain voivat säilyttää omaisuutensa.
Sikäli kuin tiedän, tekisin annetut työt jossain esikunnassa, kunnes Kh-25 tai vastaava tulee koputtamatta ikkunasta ja lopettaa hommat. Mitä vanhemmaksi käyn, sitä selvempää on, että kiusaajille ei anneta periksi vaikka turpiin saanti olisi varmaa. Ei minulla olisi elämälleni arvokkaampaakaan käyttöä. En tietenkään toivo sotaa, mutta itselleni se olisi tavallaan tilaisuus sanoa, että ei enää minun ylitseni elävänä. Seison tässä, vaikka kävisi miten.
Ymmärrän yllä kirjoittaneita "pelkureita", vaan uskon monen teistä päätyvän myöhemmin samaan ajattelutapaan kuin minä.
Tuskin tänne muut hyökkää, korkeintaan Venäjä. Ja jos se tulee niin ei ole paljon tehtävissä. Korkeintaan muutama viikko, niin oltaisiin miehitetty maa. Heti joutuisin etulinjaan ja siellä luultavasti kuolisin. Vaan en minä turhaan kuolis, kyllä siinä lähtis Iivana poikineen mukana.
Jos suomi ehdointahdoin hakeutuu tilanteeseen, jossa Naton joukot ja ohjustukikohdat päästetään maahamme vapaaehtoisesti (anotaan Naton jäsenyyttä), niin en näkisi mitään järkeä puolustaa tätä maata sen jälkeen.
Niin kauan kuin meillä on omat puolustusvoimat, emmekä joudu liittymään Usan masinoimiin sotiin, koti-tai ulkomailla, olen valmis puolustamaan maatani ulkoista tunkeutujaa vastaan.
Jos Natoon liittymisen seurauksena Neuvostoliitto katsoo suomen puoluettomuuden olevan menneen talven lumia (niinhän se olisikin) ja kumpi tahansa osapuoli aloittaa sodan toista vastaan, minä pesen käteni koko jutusta ja annan sekopäiden ja riidanhaastajien selvitellä välinsä ilman minua.
Ei sota yhtä miestä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin menee Suomesta. Ei ole mun sotani. Ei tää maa tai sen hallitus ole mua ikinä nii paljo saati yhtää puolustanu et henkeni heittäsin niide takia.
----------------------------------------------------------
ET PÄÄSISI MIHINKÄÄN. Rajat on silloin suljettu. Sotilaspoliisit ja rajaviranomaiset ei päästä sinua maasta. Etenkin jos olet armeijan käynyt. Maasi puolustaminen on siis velvollisuutesi. Siksi onkin parempi että Suomeen ei sotaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Si vis pacem, para bellum kirjoitti:
Siis mitä helvettiä? Suuri osako on jo luovuttanut ennakkoon? Hävetkää perkeleet !
Minä ja sukuni emme luovuta tätä maata viholliselle koskaan ! Kuolen tarvittaessa tätä maata puolustaen. Ja niin tekee siskoni myös. On kyllä ihme vässyköitä täällä...
Ei mitään vässyköitä. Kaikille vaan ei ole elämää tärkeämpää puolustaa jotain tiettyä maata. Minä en sotisi Suomen enkä minkään muunkaan maan puolesta. Kyllä mulle on tärkeämpää pitää itseni ja läheiseni hengissä ja hyvässä voinnissa keinolla millä hyvänsä. Sotaa ei edes olisi jos kukaan ei suostuisi sotimaan.
Tämä ajattelumalli on muuten omiaan sytyttämään se n sodan. Sitten kun naapuri nälee maan helppona kohteena, niin sinne mennään. Sori, kaltaisesi ovat vaarallisia typeryksiä.
Et tainnut ymmärtää viestiä. SOTAA EI OLISI JOS KUKAAN EI SUOSTUISI SOTIMAAN. Kuka naapuri tänne sitten hyökkäisi, kun kukaan ei suostuisi sotimaan?
Kaivaisin rambo veitsen kaapista, vetäisin vaimon sukkahousut hikipannaksi ja huulipunalla tieten camomaalausta otsaan. Semmoisen näyn kohdatessa kääntyy siinä lujempi hermoinenkin vihullinen löysät housuissa kotiansa kohti. Kunhan nyt en vain hurmospäissäni vallottaisi koko maailmaa jättäen Aleksanteri Suuren kirkkaasti toiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaisena minulle kävisi ihan hyvin.
Eiköhän seuraava sota Suomessa / Länsi-Euroopassa ole maanpettureiden, eli vassareiden poistaminen. Tämä siis silloin kun tähän monikulttuuripaskaan kyllästyy riittävän moni.
Nämä "vassarit" saattavat olla ärsyttäviä, mutta suurimmalla osalla on akateeminen koulutus ja status. Sinulla ei ole. Yhteiskunnallisesti tarkastellen sinä olet siis se arvottomampi osapuoli, joka uhrataan ensimmäisenä. Kannattaa muistaa, että "vihervasemmisto" omaa sen verran koulutuksellista pääomaa, ettei sitä niin vain pois laitetakaan ja he menevät asemiin, joissa päätetään. Sinä et mene.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin menee Suomesta. Ei ole mun sotani. Ei tää maa tai sen hallitus ole mua ikinä nii paljo saati yhtää puolustanu et henkeni heittäsin niide takia.
Miksi et lähtisi menee jo nyt?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, kuinka sota voisi syttyä? Kyllähän tänne saa tulla jos haluaa, Suomi kuuluu kaikille. Jos vaikka venäläiset haluaisivat tulla, menisin Russians Welcome -kyltin kanssa vastaan.☺ Sitten käärittäisiin hihat ja ruvettaisiin miettimään, miten saadaan kaikille asunnot ja tuet pyörimään. Voisin hätämajoittaa muutaman pojan, ja auttaisin täyttämään tukihakemukset. Tuttujen kanssa perustaisimme ryhmiä joissa keräisimme tarpeellista tavaraa tulijoille. Olisi aika ihanaa ja rikasta elämää tiedossa meillekin sisäsiittoisille junteille.💕
Mitä huumeita vedät? Suomi ei ole koskaan kuulunut kaikille.
Muuttaisin hyvissä ajoin poikani luo Israeliin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat ukot eivät heti joutuisi taisteluosastoihin mutta aika pian kyllä. Voisin ladata lippaita kun nuoremmat jonnet olisivat linjassa.
Vanhoilla ukoilla ei tee mitään, se on tutkittu ja todettu jo satoja kertoja. Paras sotilas on 20-kesäisistä miehistä koottu joukko, jota johtaa ammattisotilas. Vanhat miehet ovat henkisesti ja fyysisesti rappeutuneet kestämään sodan rasituksen. Murtuneet mielet-kirjassa havaittiin, miten psyykkisesti luhistuneita oli eniten juuri vanhoissa ikäluokissa, jotka eivät kaikki edes eturintamalla aina olleet ja sielläkin vähemmän kuin nuoret. Nuoret taas olivat etulinjassa pitkiä aikoja ja kärsivät hirvittäviä tappioita, mutta heidän psyykeensä kesti sen.
Ihminen ei muutu, eli paras on nuori sotilas, vanhemmille järjestettäköön jotakin hommia kaukana takalinjoilla.
Jaa-a. Todennäköisesti lähtisin johtamaan panssarintorjuntaryhmää jonnekkin päin.
N. 21