Suunniteltu sektio on kaikkea muuta kuin oikea synnytys.
Tiedän, tää on kestoaihe, mutta kun oma synnytys lähenee, niin pakko todeta taas tämä.
Eipä kaveri, joka on synnyttänyt lapsensa suunnitelluilla sektioilla, tiedä mitään kiinnittymiskivuista tai supistusten voimakkuudesta, saati sitten synnytyskivuista saatikka niistä jälkimainingeista. Kyllä se valitettavasti vain näin on.
Kommentit (164)
Eli eikö tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että alatiesynnytys ja suunniteltu sektio ovat ihan eri asioita. Ja silti täällä kivenkovaan väitetään, että synnytyksiä ne ovat molemmat.
Tämähän on selvä asia. Ja samoin sektio äiditkin tykkäävät kokemuksen vaihdosta ja juttelevat mielellään asiasta...
Eihän armeijan ja sivarin suorituskaan ole sama asia mutta molemmat liittyvät velvollisuuden hoitoon. Vaikea keskustella asiasta mutta näin se menee...
Synnytys ja alatiesynnytys ovat eri asioita. Synnytys / synnyttäminen käsittää kaikki synnytystavat, myös sektion. Alatiesynnytys taas on alatiesynnystys, synnyttämisen alalaji, niin sanoakseni.
Vaan eikös tämä keskustelu nyt kuitenkin alkanut siitä että otsikossa luki "suunniteltu sektio on kaikkea muuta kuin oikea synnytys."
Vaan kun se todellakin on synnytys. Sitä ei muuta sekään että alatie synnytykseensä tyytyväiset äidit tahtoisivat koitoksestaan mitallit ja oman nimikkeen (kuten sinä sanot alatiesynnytys).
Nyt viimeistään tässä keskustelussa alkaa erottua se että täällä todellakin väheksytään sektiolla synnyttäneitä ja halutaan nostaa oma alatiesynnytys urakka jalustalle.
Paskat siitä vaikka kyseessä olisi hengen säätävä operaatio, silti eräät vain tahtovat olla ilkeitä ja nostattaa omaa napaansa...
Luulen, että alatiesynnytyksessä pelätään sitä että oma keho tekee jotain (kivuliasta) ilman että itse pystyt siihen vaikuttamaan. Sektiossa taas joku muu tekee sinun kehollesi jotain joka aiheuttaa kipua. Luotetaan enemmän siihen toiseen kuin itseen kivun (ja muutenkin synnytyksen "onnistumisen") suhteen.
Jos kerran alatiesynnytyksessä pääsee helpommalla, miksi sitten jotkut mammat tieten tahtoen hakeutuvat kerjäämään pelkosektioita? Ja heille vieläpä sellaisia myönnetään.
Kovin ovat erilaisia kyllä, mutta sanoisin että alatiesynnytyksessä yleensä pääsee helpommalla.
t. 2 alatietä ja yhden sektion kokenut
määrittelevät synnytyksen jokainen omalla tavallaan.
Itse olen kokenut imukuppisynnytyksen. Lapsi ei laskeutunut. Spinaalipuudutus, ei tuntoa loppuvaiheessa, ei kykyä ponnistaa. En siis tiedä mitään ponnistustarpeesta, ponnistuskivuista jne. Lääkäri veti lapsen ulos minun maatessa aloillani.
Käsi ylös ne, jotka ovat sitä mieltä, etten synnyttänyt lastani...
että alatiesynnytyksessä pääsee helpommalla, kun kuitenkin sitä pelätään enemmän kuin sektiota. Miksi kukaan tieten tahtoen vaihtaisi helpon alatiesynnytyksen siihen kamalaan sektioon? Huomaatko itsekin, miten ristiin nämä sun jutut menevät?
Luulen, että alatiesynnytyksessä pelätään sitä että oma keho tekee jotain (kivuliasta) ilman että itse pystyt siihen vaikuttamaan. Sektiossa taas joku muu tekee sinun kehollesi jotain joka aiheuttaa kipua. Luotetaan enemmän siihen toiseen kuin itseen kivun (ja muutenkin synnytyksen "onnistumisen") suhteen.
Voi kun äidit luottaisivat kehoonsa ja siihen että kaikki menee alatiesynnytyksessä hyvin... Paljon helpommalla pääsisivät! Mutta pelot kun harvoin on rationaalisia...
Se synnytystapa= sektio on papereissa siitä yksinkertaisesta syystä, että jos siinä lukisi "vauvan maailmaansaattotapa" niin se veisi liikaa tilaa.
Mutta jos sä vaikka kysyt lääkäriltä mitä eroa on eri synnytystavoissa, niin kyllä sulle heti kerrotaan, että sektio on leikkaus, jossa äiti on passiivinen, normaalisynnytys on alatiesynnytys, jossa äiti synnyttää itse.
Niin ja ne adoptioäidit tuskin kuvitteleekaan itse sitä lastaan synnyttäneensä, vaikka lapsi onkin syntynyt.
Mikä vaivaa teitä naisia, jotka ette kestä sitä faktaa että sektio on leikkaus, eikä sitä voi verrata synnytykseen? Miksi noin vahva alemmuudentunto?
En mä näe että kukaan tässäkään ketjussa olisi väittänyt, että sektioäiti ei olisi hyvä äiti tai ollut hyvä sektioitava, mutta synnyttänyt hän ei ole. Tai sitten voisi sanoa että adoptioäitikin on synnyttänyt, kun hänelle jonkun toisen suorittamien toimien ansiosta on vauva. Ihan sama, sektion tekee lääkäri, ei sektioitava. Synnyttäjä taas synnyttää itse omalla vartalollaan.
Ja joo, jos käytetään imukuppia niin mitäs sitten jne. jne. Sen peruseron kuitenkin varmasti tajuaa jokainen.
niitä naisia, jotka eivät voi hyväksyä sitä yksinkertaista tosiasiaa, että sektiokin on synnytys!!! Vai miksi ihmeessä synnytystapa-arvioon voidaan merkitä synnytystavaksi sektio??? Tai että synnytyskertomuksessa lukee 'sektio'?
Tässä taitaa unohtoua koko raskaus! Raskauden tuloksena syntyy vauva, oli se synnytystapa mikä tahansa.
Ja sanoinhan, adoptioäidit joutuvat seuraavaksi halvennettaviksi!
vaan halusit, että joku toinen tekee sen puolestasi. Niinpä niin.
Joka viides muuten tekee saman päätöksen. Eli meitä sektiomammoja on sadasta äidistä 20kpl. Aika iso sakki.
Minä olen siis se jolla takana 2 alatiesynnytystä ja 1 sektio. Olisin kyllä henk. koht. tahtonut sen sektiolapsenkin alatiesynnyttää, etenkin sen jälkeen kun sektiohaava kipuili PITKÄÄN ja sektion aikana oksentelin ja pyörryin. Alatiesynnytys oli minulle niin paljon luonnollisempi ja HELPOMPI kuin sektio joka on siis iso leikkauksellinen operaatio, mutta silti synnytys siinä missä alatiesynnytyskin.
Mutta siis tuossa edellisessa (150) viestissä perustelin sitä miksi luultavasti joku pelkää alatiesynnytystä. Noin uskoisin. Itselläni ei ole henk. koht. kokemusta kylläkään, koska itse olen niitä jotka mieluummin synnyttää alateitse.
Mutta minä itse olen syntynyt sektiolla enkä ole sen kummempi kuin te muutkaan. Sektio on synnytys siinä missä alatiesynnytyskin. En ymmärrä tätä suurta kohua. Tämänkin on pakko olla lähtöisin jonkun äidin alemmuudentunteesta tai muista patoutumista, ei muuten tälläisestä aiheesta voisi näin isoa traumaattiselta haiskahtavaa puolustus/hyökkäyskeskustelua aikaansaada.
Pääasia, että vauvat syntyy terveenä eiks jee?
En mä kyllä ainakaan yhtään mitään aktiivisesti tehnyt siinä leikkaupöydällä, muuta kuin toivoin sydämestäni, että kaikki menisi hvyin.
Ja olen myös synnyttänyt itse, ja mun mielestäni kuten ap. sanoi, ei sektiota ja alatietä voi vertailla, ja vain jälkimmäinen niistä on synnytys siinä mielessä kuin synnytystä ajatellaan. Sektio oli ainakin mun mielestäni pelkästään leikkaus, aika kamala sellainen, ja toivon, etten koskaan enää moiseen joudu.
Niin ja kivut oli ainakin mulla paljon pahemmat sektion jälkeen kuin koskaan synnytyksissä.
sektiota, mutta alatiesynnytystä en ole ikinä pelännyt, en edes ennen esikoisen synnytystä kun en vielä ollut kokenut mitä se on.
Minusta alatiesynnytys on luonnollinen ja helppo tapa. Ymmärrän toki että joku pelkää sitä (ja aiemmin perustelinkin miksi näin luulen olevan, pelätään sitä että oma keho tekee jotain johon ei itse pysty vaikuttaa ja tuottaa samalla kipua). Itse en siis pelkää mutta ymmärrän etät joku muu voi sitä pelätä.
Yleisesti uskoisin että alatiesynnytystä kuitenkin suurin osa pitää helpompana/luonnollisempana tapana ja tähtää siihen. Mutta tietysti siis löytyy myös niitä toisin ajattelevia ja se on ok.
Tärkeintä edelleen että lapsi syntyy terveenä vai mitä :)
että alatiesynnytyksessä pääsee helpommalla, kun kuitenkin sitä pelätään enemmän kuin sektiota. Miksi kukaan tieten tahtoen vaihtaisi helpon alatiesynnytyksen siihen kamalaan sektioon? Huomaatko itsekin, miten ristiin nämä sun jutut menevät?
pelkosection, kun täällä mammat väittää että leikkaus on luonnollista synnytystapaa helpompi ja kivuttomampi juttu!
Itse synnytin alateitse ja yllätyin miten HELPPOA se oli! Olin varautunut pökerryttävään kipuun, mutta keho toimikin tilanteessa kuin unelma ja pärjäsin koko synnytyksen ilman kipulääkkeitä. Eli todellakin uskon että alatiesynnytys on helpompi kuin sectio, ja toipuminen hurjan paljon nopeampaa jos kaikki menee ongelmitta.
Ne ei luota omaan vartaloonsa ja itseensä naisina, jotta uskaltaisivat ottaa vastaan jotain niin luonnon perusasioiden kanssa tekemisissä olevaa. Joillain saattaa myös olla takana jotain traumaattista.
JA sitten tosiaan jotkut vaan pelkää sitä kipua siinä synnytyshetkessä, ajatus jälkeenpäin tulevista kivuista voi olla helpompi.
Niin ja tietysti osa on vain tietämättömiä tolloja, joilla on pää täynnä kuvitelmia, eikä mitään realismia saati oikeaa tietoa (tai kykyä ottaa sellaista vastaan).
Jos kerran alatiesynnytyksessä pääsee helpommalla, miksi sitten jotkut mammat tieten tahtoen hakeutuvat kerjäämään pelkosektioita? Ja heille vieläpä sellaisia myönnetään.
Kovin ovat erilaisia kyllä, mutta sanoisin että alatiesynnytyksessä yleensä pääsee helpommalla.
t. 2 alatietä ja yhden sektion kokenut
ennen ja jälkeen. En ole koskaan pelännyt sitä, enkä tajua mitä siinä on pelättävää?
Itse kävin pelkopolilla ja olin menossa alatiesynnytykseen kunnes vauva vaihtoi asentoa. Kokoarvio oli yli4kg, perätila. Sektioksi meni.
Eli ei ollut aivan pelkosektio, vaan enemmän vauvan terveyden vuoksi tehty sektio. Mutta alateitse synnytäminen olisi tässä tilanteessa ollut itsekästä. Eli itselläni on terve suhtautuminen sekä alatiesynntykseen että sektiosynnytykseen.
Koska se on sektio, leikkaus. Jos ei, niin sitten varmaan synnytit, vaikka lääkärin avustuksella.
PS. Elä ens kerralla ota puudutteita, voit päästä vähemmillä vaurioilla (oletan, että tikkejä tuli imukuppisynnytyksestä?)
Alatiesynnytys on siis sektion rinnalla ihan helppo nakki, joten pelkosektioon hakeutuvien täytyy siis olla jonkin sortin masokisteja. Eihän kukaan normaali ihminen vaihtaisi helppoa alatiesynnytystä tieten tahtoen kamalan kivuliaaseen sektioon.
Aina sitä näköjään oppii jotain uutta! ;D
Esikoinen SYNTYI suunnitellulla sektiolla ja toinen alateitse. Molemmat ovat SYNTYNEET. Ja kumpikin sattui. Sektio sattui jälkeenpäin tosi paljon ja kauan aikaa.
Ap:n ei kannata isotella. Mitä jos sinulle tehdäänkin hätäsektio? Silloin lapsesi ei synny? Niinkö?
Vähän nyt huumoria kehiin ennen kuin menee liian kireäksi tunnelma =DDD
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keisarileikkaus
Tuolta käy ilmi mm. että vain hyvin pieni osa suunnitelluista sektioista on pelkosektioita. Myöskin käy ilmi, että sektiossa on paljon enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä.
.Ei niillä puudutteilla kuule paljon väliä ole, jos lapsi ei laskeudu synnytyksen aikana.