Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Hetken kestää elämä, ja sekin synkkä ja ikävä". Selittäkääpä joululaulun kohta

Vierailija
21.12.2017 |

Miten kappaleessa Hei, tonttu-ukot, hyppikää (!!) voi olla tuollainen kohta? Sehän on vahvasti lasten joululaulu. Todella latistavaa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristilliseen maailmankäsitykseen kuuluu ajatus elämästä aikana murheen alhossa ennen pääsyä paratiisiin.

Ennen tämä oli iskostettu kaikkien selkärankaan eikä laulun sanoissa ollut mitään erikoista.

Ehkä tässä oli myös poliittis-hallinnollinen merkitys. Ettei köyhät ja kurjat innostu vaatimaan samaa luksusta kuin ylemmillään on, vaan tyytyvät raatamaan murheen alhossa ja saavat palkkionsa sitten taivaassa.

Vierailija
22/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varpunen jouluaamuna kappaleessa lauletaan kuolleesta lapsesta.

"En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta.

Olen pieni veljesi, tulin taivahasta.

Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,

pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta".

Z. Topelius kirjoitti runon kuolleelle lapselleen. Oli erittäin lämmin isä aikalaisekseen ja piti lapsista. Siksi kirjoitti lapsille satujakin.

Topelius toivoi kovasti poikaa, mutta hänen kaikki poikansa kuolivat pieninä. Vain tytöt selviytyivät aikuisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jouluinen ryyppylaulu, ei mikään lastenlaulu. Sanat on suora käännös ruotsista.

Epäonnistunut käännös. Ruotsinkielisessä versiossa on siinä kohdassa pientä huumoria.

Vierailija
24/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristilliseen maailmankäsitykseen kuuluu ajatus elämästä aikana murheen alhossa ennen pääsyä paratiisiin.

Ennen tämä oli iskostettu kaikkien selkärankaan eikä laulun sanoissa ollut mitään erikoista.

totta. tuo oli myös tapa pitää rahvas ruodussa. "kun nyt vaan lapioit tätä paskaa vielä kymmenen vuotta, saat palkkion taivaassa!"

Vierailija
25/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Topeliuksen kuollut lapsi oli kyllä tyttö.

Vierailija
26/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä ja Lindström siinä laulavat suu messingillään työttömille.

Vierailija
27/48 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käymme joulun viettohon-laulun toinen säkeistöhän päättyy ”laps hankeen hukkuu unhoittuu”. Tätä mä oon ihmetelly joskus.

Vierailija
28/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä laulu

Vierailija
29/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käymme joulun viettohon-laulun toinen säkeistöhän päättyy ”laps hankeen hukkuu unhoittuu”. Tätä mä oon ihmetelly joskus.

Mä ainakin käsitän tämän niin, että joulun tarkoitus hukkuu kaikkeen muuhun sälään. Kritisoi joulun muuttumista kulutusjuhlaksi.

Vierailija
30/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se nykyäänkin pitää paikkaansa. suomalaiset on masentunutta ja vihaista kansaa. lisäksi suurin osa vuodesta on synkkää

Vierailija
31/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran loppuu satu joulun saa. Suru säveliä sumentaapi. Kerran silmän täyttää kyyneleet, virtaa vuolahina tuskan veet. Siks oi tähtisilmät loistakaa.

32/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pakanallinen joululaulu, joten koko elämä on ohimenevää, kestää vain hetken. Se että elämä maailmassa on synkkää ja pimeys vallitsee, kuuluu myös kristillisten joululaulujen sanomaan, mutta niissä Jeesus on se valkeus, joka tuli maailman pimeyden keskelle.

Vierailija
33/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että se meni näin´´Hei tenttu-ukot hyppikää nyt on apteekit auki.Hetken kestää humalaa,se on helkkarin mukavaa...´´

Vierailija
34/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

🎶 Hei tenttu-ukot hyppikää, nyt on apteekit auki!

Hetken kestää elämää ja sekin synkkää ja ikävää 🎶

Vierailija
35/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hilpein joululaulu. :D

Se on ruotsalainen.

"Hej tomtegubbar, slåt på glasen och låt oss lustiga vara."

Masurkan tahtiin.

Laulun idea on ottaa ilo irti, kun kerrankin voi ja arki ei uhkaa.

Tympii kun tätä pidetään jonain suomalaisen synkkyyden huipentumana. Eikä ole.

Vierailija
36/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun kristillinen sanoma hukkuu kaikkeen maalliseen, eli unohdamme Jeesuksen syntymän.

Vierailija
37/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran loppuu satu joulun saa. Suru säveliä sumentaapi. Kerran silmän täyttää kyyneleet, virtaa vuolahina tuskan veet. Siks oi tähtisilmät loistakaa.

Kertoo sanoittajan (opettaja)kokemuksista kovilla metsäseuduilla. Innokkaasti joulua puuhanneet lapset olivat muutaman vuoden päästä vanhoja ja väsyneitä raadettuaan perheensä eteen.

Toisekseen, ko. naisen sulhanen oli lähtenyt menemään morsiamensa keuhkotaudin vuoksi. Lopulta nainen eli kauemmin, 1980-luvulle asti, ja mies ei löytänyt pysyvää onnea vaan erosi useamman kerran. Mies oli säveltäjä, jonka tuotannosta jäi eniten muistiin Yleisradion pitkään käytetty väliaikamerkki. Pim pim pim pim pim, pim pim pim pim. Pom.

Vierailija
38/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun kristillinen sanoma hukkuu kaikkeen maalliseen, eli unohdamme Jeesuksen syntymän.

Olen aitopakanallisen brittijoulun ystävä. Siinä tuntuu alkuperäinen roomalainen Saturnalia- juhla, johon kuului kulkuset ja puna-vihreä väritys.

Kristillistä joulua saa viettää se joka niin haluaa. Ei kenenkään juhlatyyli ole muilta pois.

Vierailija
39/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oi murheita muistaa ken vois laulajan?"  Masis iskee heti. Tonttu-ukoissa on sentään iloinen tempo.

Vierailija
40/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varpunen jouluaamuna kappaleessa lauletaan kuolleesta lapsesta.

"En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta.

Olen pieni veljesi, tulin taivahasta.

Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,

pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta".

Topelius suri kuollutta poikaansa, mutta koko perhettä lohdutti kun he hautajaisten jälkeen kuulivat yhtäkkisen linnunlaulun.

He uskoivat lapsensa lähettäneen viimeisen tervehdyksensä.

Ajatus jalostui runoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme