"Hetken kestää elämä, ja sekin synkkä ja ikävä". Selittäkääpä joululaulun kohta
Miten kappaleessa Hei, tonttu-ukot, hyppikää (!!) voi olla tuollainen kohta? Sehän on vahvasti lasten joululaulu. Todella latistavaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
"Oi murheita muistaa ken vois laulajan?" Masis iskee heti. Tonttu-ukoissa on sentään iloinen tempo.
Topelius oli eläintensuojelun edelläkävijä ja lintujen ystävä. Häkkilintuja käytettiin metsästyksen apuna ja kolibreja tms. pyydystettiin täytettäviksi koristeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oi murheita muistaa ken vois laulajan?" Masis iskee heti. Tonttu-ukoissa on sentään iloinen tempo.
Topelius oli eläintensuojelun edelläkävijä ja lintujen ystävä. Häkkilintuja käytettiin metsästyksen apuna ja kolibreja tms. pyydystettiin täytettäviksi koristeiksi.
Joo, ihan hyvä, että valistetaan. Pitääkö siitä joululaulu tehdä, sitä ihmettelen ma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varpunen jouluaamuna kappaleessa lauletaan kuolleesta lapsesta.
"En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta.
Olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,
pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta".Z. Topelius kirjoitti runon kuolleelle lapselleen. Oli erittäin lämmin isä aikalaisekseen ja piti lapsista. Siksi kirjoitti lapsille satujakin.
Eniten häntä kaiveli, ettei saanut ruveta isäksi vanhimmalle lapselleen joka syntyi nuoruuden rakkaussuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan hyvä, että valistetaan. Pitääkö siitä joululaulu tehdä, sitä ihmettelen ma.
En minäkään tiedä, miksi se on liitetty jouluun. Ehkä se on julkaistu joulun aikaan jossain sen ajan joululehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Topeliuksen kuollut lapsi oli kyllä tyttö.
Kuollut lapsi oli vuoden vanha poika Rafael.
Vierailija kirjoitti:
Topeliuksen kuollut lapsi oli kyllä tyttö.
Rafael oli nimeltään hän, eli tässä tapauksessa poika.
Tyttö syntyi ja kuoli myös, samoin toinen poika, mutta heistä ei lauleta tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käymme joulun viettohon-laulun toinen säkeistöhän päättyy ”laps hankeen hukkuu unhoittuu”. Tätä mä oon ihmetelly joskus.
Mä ainakin käsitän tämän niin, että joulun tarkoitus hukkuu kaikkeen muuhun sälään. Kritisoi joulun muuttumista kulutusjuhlaksi.
Sekin marina kuuluu jouluun jo perinteenä.
Minä olen ajatellut sen niin, että ihan hirveää pask*ahan tämä elämä on eikä liikaa juhlan aihetta ole kenenkään elämässä. Riemuitkaamme siis edes kerran vuodessa kaikesta huolimatta, koska on joulu ja lupa iloita!