Käly perheineen tulossa pilaaman meidän joulun
Käly soitteli ja halusi sopia aaton aikatauluja yms. V*ttu mikä aatto tulossa, voispa vielä perua mut ei kehtaa.
Käly haluaa katsoa lumiukon, joulurauhan julistuksen, jonkun konsertin ja mitähän vielä.. heidän lapset jotain ohjelmia vielä mahdollisesti. Ei sanonut että nuo on pakko katsoa mut alko luettelee mitä telkusta tulee niin kuulosti et nuo on heidän nähtävä. Ok sitten saavat meidän muksut katsoa omassa huoneessaan leffaa kun heitä tuskin joulurauhan julistus kiinnostaa.
No sitten joulusauna, kälyn mielestä kahdelta olis hyvä aika. Ok voin heille saunan lämmittää, Ite käydään saunassa iltapalojen jälkeen niin kuin aina, mutta heidän täytyy tulla sooloilemaan meille.
Jouluruuat. Tiesin että heillä panostetaan ruokaan enemmän, mutta ei kiinnosta osallistua samalla rahalla mitä he olisvat valmiita maksamaan YHDESTÄ ateriasta. Sovittiin että me tarjotaan kaikki perus eli laatikot, kinkku, sinappi, salaatti, rosolli ja he tuo sitten kaikki muut joita me ei edes syödä! Eli menikö reilusti että molempien perheet syö meidän ruokia ja heidän ruokia vain he itse. Ei välitetä kaloista (lapsi allerginen) mädeistä, karpalohilloista (mitä helvettiä varten tätä joulupöytään?!) Ja sitten joku bataattilaatikko mikä on nyt kuulema joku uutus hitti oikein!!
Kälyn toive oli myös että ei tänä jouluna alkoa...! Sori vaan mutta aion ruuan kanssa kaksi punaviinilasia ottaa ja kahvin kanssa yhden glögin ja kun lapset NUKKUVAT juon vaikka punkkupullon loppuun jos siltä tuntuu!!
Verenpaineet nousi uudestaan äskösen puhelun jälkeen, tekis entistä enemmän perua heidän tulo. He on olevinaan niin sivistyneitä ja paremman luokan ihmisiä että koko puhelussa kuului se kälyn nenän vartta pitkin katsoninen ja arvostelu kun ei ole juustolautasella muuta kun emmentaalia ja sinihomejuustoa ja kymmenen muuta juustolajia puuttuu.
Kommentit (104)
"Sovittiin että me tarjotaan kaikki perus eli laatikot, kinkku, sinappi, salaatti, rosolli..."
Jos tuo ei sinulle sovi, niin miksi menit sopimaan? Ja oletko varma ettei miehesi ja ehkä lapsesikin halua syödä eri makuja jouluna kuin mitä olette tähän asti syöneet? Ehkä miehesi on tottunut siihen lapsuudenkodissaan?Sullekin tekisi hyvää laajentaa maailmaasi uusilla ruuilla ja tavoilla.
Minä minä minä, minä aina tehnyt, lapset tottuneet, ei meillä vaan, en kyllä aio jne. Kasva aikuiseksi.
Taatusti lapsille on elämys nähdä joulupukki aattona, eikä vaan kaupoilla ennen pyhiä.
Se millainen ensi joulusta sitten tulee tunnelmaltaan on ihan sun käsissäsi, mutta samanlaisella asenteella kuin nyt siitä tulee taatusti ahdistava.
Joulumieltä sullekin!
Määrittele mikä on mielestäsi kiltti? Selän takana räyhääminen ei ole kilttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää, mitä on tulossa, kun eivät ole ennen teillä joulua viettäneet? Onko sulla ennestään ollut jotain kälyä vastaan, kun noin negatiivisesti asennoidut kaikkeen kälyn ehdottomaan? Ehdotitko sinä mitään puhelussa?
No käly on niin tarkka kaikesta ja kuulosti että heillä tarkka aikataulu mietitty missä vaiheessa kaikki tehään. Esim tuo sauna, miksi jouluna täytyisi käydä päivällä saunassa? Käly tietysti haluaa saunan jälkeen tälläytyä rauhassa kaksi tuntia kun minä asettelen heidän karpalohillot pöytään ja itse väsyneenä silmäpussien kanssa yritän esittää että ihanaa kun on kalaa vaikka lapsi on allerginen. En jaksanu ehdottaa muuta kun että helpon kautta tehtäis, itellä ollut masennusta minkä takia oon ollut töistä pois ja käly tietää tästä joten oikeesti ei ole reilua. En vaan saa sanottua suoraan kiltti kun olen ja käly välillä päällekäyvä. Ap
Ymmärrän asetelman ja tilanteesi. Sinun kannattaisi rohkaistua huomenna, soittaa tai laittaa kälylle tekstiviesti, kerrot ystävällisesti että laittaisitteko yhdessä joulupöydän. Aloita siitä. Vedät itsesi vain syvemmälle masennukseen, ellet osoita tarpeitasi oikeaan osoitteeseen, kohteliaasti. Ja mitä siitä kalasta välität, anna kalan olla ja syökää sitä te ei-allergiset.
Ja mitähän alapeukutettavaa siinä on että minulla on ollut masennusta enkä vaan just nyt jaksais palvella arvon kälyä perheineen? Siinäkin syy miks rahat tiukilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää, mitä on tulossa, kun eivät ole ennen teillä joulua viettäneet? Onko sulla ennestään ollut jotain kälyä vastaan, kun noin negatiivisesti asennoidut kaikkeen kälyn ehdottomaan? Ehdotitko sinä mitään puhelussa?
No käly on niin tarkka kaikesta ja kuulosti että heillä tarkka aikataulu mietitty missä vaiheessa kaikki tehään. Esim tuo sauna, miksi jouluna täytyisi käydä päivällä saunassa? Käly tietysti haluaa saunan jälkeen tälläytyä rauhassa kaksi tuntia kun minä asettelen heidän karpalohillot pöytään ja itse väsyneenä silmäpussien kanssa yritän esittää että ihanaa kun on kalaa vaikka lapsi on allerginen. En jaksanu ehdottaa muuta kun että helpon kautta tehtäis, itellä ollut masennusta minkä takia oon ollut töistä pois ja käly tietää tästä joten oikeesti ei ole reilua. En vaan saa sanottua suoraan kiltti kun olen ja käly välillä päällekäyvä. Ap
Tämä! Mistä teitä masentuneita riittää palstalle vaalittamaan?
Lapselle voi olla kiva viettää erilaista joulua, suvun kera, eikä kuunnella mutsin marisemista saunoista, kaloista ja muusta. Kai pöydässä voi kalaa olla, vaikkei lapsi syö?
Niin turhaa tulla tänne valittamaan sukulaisistaan. Mitä jos alkaisit kommunikoimaan suoraan heidän kanssaan?
Bataattilaatikko oli muodissa muutama vuosi sitten mutta se on jo vanhanaikaista.
Miksi pidät kynsin hampain kiinni omista perinteistä? Ehkä vaihtelu voi tehdä hyvää.
Vaikuttaa siltä että naisilla on (valta?)taistelu ja sinä pelkäät sen häviämistä. Anna käyn suharoida ja ota sinä lokosasti viinilasin ja laatikkosi kanssa. Menet saunaan sitten kun haluat. Mutta älä suutu jos miehesi ja lapsesi löytyy jo päiväsaikaan.
Sä voit masentaa vaikka koko joulun itsekseni mutta älä masenna muita.
Jos tämä ei ole provo, niin nyt on kyllä oma moka että olet suostunut kaikkiin kälyn ehdotuksiin. Ei ole kälyn vika että sanot sopii vaikkei sopisikaan. Ei hän ole ajatusten lukija.
Voi jessus, kyllä sä saat ensi joulun viettää sitten kännäten ja lapset leffoja katsellen, eivät nuo uudestaan teille tule. Ei ole käynyt sitten koskaan mielessä, että lapsista olisi kiva nähdä joulupukki? Minusta asenteesi on oksettava, onneksi en ole lapsesi. Joulupukki on lapselle parasta joulussa, mutta sinä marisija yrität pilata sen. Turha ulvoa, että johtuu masennuksesta, sillä tuo on vain silkkaa laiskuutta "ei lapset mitään tartte, mulla pitää olla punkkua, se on tärkeää".
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän alapeukutettavaa siinä on että minulla on ollut masennusta enkä vaan just nyt jaksais palvella arvon kälyä perheineen? Siinäkin syy miks rahat tiukilla. Ap
No vittuakos palvelet? Kasvata itelles selkäranka, lopeta toi vinkuminen ja jaatte kälyn kanssa tekemisiä etkä toimi minään palvelijana.
Soita kälylle, kerro että koko sakki teillä laattaa, noroa epäilette. Eivät varmasti tule.
Ei Jeesus mikä marttyyri olet. Miten ylipäätään pärjäät elämässä kun et saa tälläistäkään asiaa sovittua? Ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja sovi hommat kälyn kanssa sen sijaan, että itket täällä.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus, kyllä sä saat ensi joulun viettää sitten kännäten ja lapset leffoja katsellen, eivät nuo uudestaan teille tule. Ei ole käynyt sitten koskaan mielessä, että lapsista olisi kiva nähdä joulupukki? Minusta asenteesi on oksettava, onneksi en ole lapsesi. Joulupukki on lapselle parasta joulussa, mutta sinä marisija yrität pilata sen. Turha ulvoa, että johtuu masennuksesta, sillä tuo on vain silkkaa laiskuutta "ei lapset mitään tartte, mulla pitää olla punkkua, se on tärkeää".
Ei välttämättä ole. Minä pelkäsin joulupukkia vuodesta toiseen. Lisäksi pelkäsin laulamista niin että itkin. Vuodesta toiseen löytyy valokuvia minusta itkemässä joulupukin vieressä. Koko aattopäivä meni pelätessä koska pukki tulee, ja vasta illalla pukin poistumisen jälkeen pystyi rentoutumaan. Vielä nykyäänkin, 35-vuotiaana joulupukin tulo aiheuttaa ahdistusta (sukujoulut jossa paikalla lapsia). Meillä oli vielä sukulainen joulupukkina, mutta en koskaan tunnistanut häntä kun olin niin kauhuissani.
Ei tuo nyt niin hirveältä kuulosta :)
Itse toimisin niin, että laittaisin omat perinteiset jouluruoat tarjolle ja siihen lisäksi kälyn tuomat, syököön itse kukin mitä syövät. Televisio voisi olla hiljaisella taustalla ja katsokoot kuka katsoo, mutta kaikkien ei tarvitse siihen eteen nauliutua, eli jokainen voisi tehdä mitä haluaa.
Saunan lämmittäisin vasta sitten kun on syöty ja hetki levähdetty, ei se käly sitä varmasti pahaksi pane. Ottaisin itselle viinilasin, mutta huomaamattomasti, eli pullo kaappiin ja vain lasi pöytyään ilman sen kummempia ilmoituksia lasin sisällöstä.
Pukin maksuun osallistuisin ja ajattelisin, että näillä mennään nyt ja ensi vuosi sitten taas omalla väellä oman kaavan mukaan. Lapsille varmasti ihan kiva, että pukki tulee sisälle asti tällä kertaa.
Nyt hei ap avoimin mielin! Teidän ei ehkä olisi kannattanut lyödä hynttyitä yhteen jos et halua uusia tapoja taloosi, mutta vahinko on jo tapahtunut. Ajattele että tästä ainakin jää lapsille muistikuvia erilaisesta jouluista, niistä "aina on tehty näin" - jouluista ei välttämättä jää.
Ai että kahvin kanssa otat oikein yhden glögin?
Kyllä meillä ainakin itse sanellaan, mihin aikaan saunotaan ja tehdään muita asioita. Jos se ei vieraille sovi, etsiköön kyläpaikkansa muualta. Toki pienet lapset huomioidaan nukkumaanmenoaikoineen ja päiväunineen ym. mutta aikuiset saavat luvan sopeutua meidän perheen tapoihin.
Jälkiviisautta, mutta sun olisi pitänyt nätisti sanoa heti, et teillä on jouluperinteet x ja y ja ö, joista ette luovu, kuten saunominen illalla. Kerta joulu teillä vietetään, vieraiden tulee sopeutua.
Jos lapsi on pahasti kalalle allerginen, soittaisin vielä kälylle ja sanoisin että kalaa ei joulupöytään voi siksi edes tuoda, haluatte että lapsi voi syödä kaikkea mitä muutkin juhlapöydässä. Itse pahasti allergisena en jaksaisi joulupöydässä isomman porukan ollessa koossa miettiä, ettei vaan kukaan ota samalla lusikalla jotain muuta tms, joten pahasti allergisoivaa ruoka-ainetta ei meillä tarjottaisi.
SItten taas se, että joku haluaa syödä karpalohilloa tai katsella telkkarista peristeiset jouluohjelmat, ei pitäisi musta olla ongelma, erilaista ehkä, mutta siinä sä voit musta joustaa. Saunan lämmitys eri aikaan on vähän eri juttu kuin telkkarin nappaaminen päälle.
Ap, mitä teidän lapset tekevät jouluna? Katsovatko he leffoja koko joulun, lahjojen jakoa ja syömistä lukuunottamatta? Joulurauhan julistus ja lumiukko sopivat hyvin lapsillekin katsottavaksi.