Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni jäätyy ahdistelutilanteessa?

Vierailija
20.12.2017 |

Kuulin tässä hiljattain eräästä ikävästä tilanteessa, jossa tuntematon mies ahdisteli seksuaalisesti erästä tuttavaani fyysisesti koskemalla. Tuttava kertoi jäätyneensä siinä tilanteessa, eikä hän ollut ensimmäinen, joka kertoi jäätyneensä tällaisessa tilanteessa, muista tapauksista olen mm. lukenut tältä palstalta ja kuullut muissa yhteyksissä.

Olen ollut itsekin joskus jos jonkinmoisen asiattoman lähentelyn kohteena ja reagoinut aina tilanteeseen, sanonut napakasti ja käyttäytynyt itsevarmasti, jonka jälkeen olen saanut olla rauhassa. Lievemmät (ja jotkin vähän rankemmatkin) keissit olen hoitanut huumorilla. Sen kerran, kun on fyysisesti käyty käsiksi (tuntematon mies puristi perseestä baarissa) kysyin, haluaako turpaan ja nostin nyrkin pystyyn näyttääkseni, että olen tosissani

Selittäkää, auttakaa ymmärtämään, mikä saa ihmisen jäätymään itselleen epämieluisassa tilanteessa, jossa ei kuitenkaan ole välitöntä fyysisen väkivallan uhkaa? Miksi ette esim. käske lopettamaan, jos joku kourii teitä tai esim. ehdottelee törkeyksiä?

En nyt missään nimessä tarkoita tuomita tai syyllistää uhreja. Haluaisin vain ymmärtää, mistä tuo jäätyminen johtuu. Nolostumisesta?

Haluan myös kannustaa kaikkia kanssasisaria pitämään rohkeasti puolenne, jos tuollaisia tilanteita tulee eteen. Ja miehiä myös, jos joudutte ahdistelun kohteeksi naisten tai toisten miesten taholta. (Oma reagointini tuntuisi itse asiassa olevan aika lähellä tilannetta, jossa lähentelevän homomiehen kohteena olisi ei mitenkään erityisen homofobinen heteromies - myös sen suhteen, otanko asian läpällä. Tosielämässä en ole tosin ikinä kuullut tilanteesta, että joku homo olisi heteromiestä lähennellyt, vertaus periaatteellisella tasolla..)

Haluaisin ymmärtää, miksi niin moni nainen jäätyy noissa tilanteissa. Voisimme myös miettiä yhdessä hyviä keinoja, millä estää se jäätyminen, jotta kykenee pitämään puolensa.

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun kysyisi miksi jotkut masentuu?

Vierailija
2/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lamaantuu koska ei-toivotun hyökkäyksen kohteena ollessa ei voi tietää aikooko toinen kouria vaiko tappaa. Päällekävijän aggressio on pelottavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumat. Paniikki. Passiivisuuteen kasvattaminen. Onhan niitä syitä.

Vierailija
4/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se jäätyminen saattaa pelastaa jopa henkesi. Jättää sinut eloon kun et pistä vastaan.

Vierailija
5/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voida lokeroida samanlaisiksi kirjoitti:

Sama kun kysyisi miksi jotkut masentuu?

Minulla on keskivaikea masennus ja voin ihan hyvin avata elämästäni syitä, jotka ovat siihen olotilaan johtaneet. Samalla tapaa uskoisin, että jokainen voi tätäkin ilmiötä kuvailla omalta kohdaltaan.

Ymmärrän, jos on esim. paniikkihäiriö tai muu vastaava ja sen vuoksi menee tilanteessa lukkoon. Tätä jäätymistä tuntuisi kuitenkin käyvän myös muuten sosiaalisille ja avoimille ihmisille ja olen vähän ymmälläni, mikä saa ihmisen reagoimaan sillä tavalla.

ap

Vierailija
7/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama se on silloinkin, kun onnettomuustilanteessa osa porukasta osaa pää kylmänä auttaa uhreja ja jotkut menevät paniikkiin.

Jos itse kuljen ajatuksissani ja täysin yllättäen joku tarraa kiinni, en osaa reagoida oikein yllättävässä tilanteessa. Samoin keksin typeryyksiin nasevan kommentin vasta kotona.

Vierailija
8/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenvuotiaana kilttinä tyttönä en osannut kuvitellakaan lyöväni tai tekeväni jotain, kun aikuinen mies painaa pöytää vasten ja tarraa alapäähän kiinni. Aika isot on odotukset sinulla, jos kuvittelet että nuori tyttö (lapsi!) kykenee puolustautumaan täysin odottamatonta tekoa kohtaan.

Mutta kiitos kampanjan, nykyajan tytöt toivottavasti oppivat reagoimaan nopeammin ja uskaltavat huutaa edes apua. Itse en kehdannut kenellekään koskaan edes kertoa asiasta, kun se tuntui niin hävettävältä.

Vierailija
9/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se jäätyminen saattaa pelastaa jopa henkesi. Jättää sinut eloon kun et pistä vastaan.

Jos luet aloitusviestin huolellisesti, tulet huomaamaan, että nyt puhuttiin tilanteista, joissa ei ole fyysisen väkivallan uhkaa. Tokihan sitä voi alkaa aina joka tilanteessa pelkäämään, että toinen ihminen hyökkää kimppuusi ja tappaa sinut, mutten koe sitä kovin hyväksi tavaksi selviytyä.

Muutenkin, elämässä on asioita, jotka ovat mielestäni taistelemisen ja jopa henkensä vaarantamisen arvoista. Kuten läheisten ja oman itsensä puolustaminen. Ainakin itselleni. Nyt kuitenkin puhuttiin arkielämän tilanteista, joissa riskiä tuollaisesta tilanteesta ei ole.

ap

Vierailija
10/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi toki tietää ap kokoasi, mutta luuletko että keskivertomiestä todella pelottaa jonkun pienikokoisen naisen lyömisellä uhkaaminen?

Vierailija
11/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi miestä käveli kadulla vastaan päivällä talvella, toinen ohikulkiessaan kokeili pyllyäni ihan pitkän takin alta oikein. jäädyin suu auki ja jähmetyin ihan vain koska tilanne oli niin yllättävä niin en ollut yhtään osannuit varautua että miten reagoida. miehet vain kävelivät eteenpäin ja hetken päästä itsekin jatkoin matkaani

Vierailija
12/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luet aloitusviestin huolellisesti, tulet huomaamaan, että nyt puhuttiin tilanteista, joissa ei ole fyysisen väkivallan uhkaa. Tokihan sitä voi alkaa aina joka tilanteessa pelkäämään, että toinen ihminen hyökkää kimppuusi ja tappaa sinut, mutten koe sitä kovin hyväksi tavaksi selviytyä.

Muutenkin, elämässä on asioita, jotka ovat mielestäni taistelemisen ja jopa henkensä vaarantamisen arvoista. Kuten läheisten ja oman itsensä puolustaminen. Ainakin itselleni. Nyt kuitenkin puhuttiin arkielämän tilanteista, joissa riskiä tuollaisesta tilanteesta ei ole.

ap

Mistä sinä tiedät, miten tilanne kehittyy alusta?

Vierailija
13/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voit tietää, että riskiä väkivaltaan ei ole?

Vierailija
14/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenvuotiaana kilttinä tyttönä en osannut kuvitellakaan lyöväni tai tekeväni jotain, kun aikuinen mies painaa pöytää vasten ja tarraa alapäähän kiinni. Aika isot on odotukset sinulla, jos kuvittelet että nuori tyttö (lapsi!) kykenee puolustautumaan täysin odottamatonta tekoa kohtaan.

Mutta kiitos kampanjan, nykyajan tytöt toivottavasti oppivat reagoimaan nopeammin ja uskaltavat huutaa edes apua. Itse en kehdannut kenellekään koskaan edes kertoa asiasta, kun se tuntui niin hävettävältä.

Lapset toki toinen asia, nyt puhuttiin aikuisista ihmisistä. Todella kauhea tuon miehen teko. :(

Itse jouduin aikuisen ahdistelun uhriksi 12-vuotiaana ja selvisin tilanteesta pysymällä rauhallisena ja poistumalla paikalta. Toki kyse ei ollut fyysisestä ahdistelusta, vaan joku pedofiili tuli lirkuttelemaan, kun olin kavereideni kanssa Mäkkärissä.

Pyytäisin, että ennen kuin tulette rageamaan, tosissaan lukisitte aloitusviestin ja koittaisitte ymmärtää, minkä tyyppisiä tilanteita tarkoitan. Pahoittelut, jos on epäselvästi kirjoitettu.

ap

Vierailija
15/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi toki tietää ap kokoasi, mutta luuletko että keskivertomiestä todella pelottaa jonkun pienikokoisen naisen lyömisellä uhkaaminen?

No ainakin se minua huomattavasti pidempi ja vahvempi mies jätti minut sen jälkeen rauhaan, kun näki, etten ole lämmiteltävissä pyllystä kourimalla. Sillä tehdään siis oma pointti selväksi, reagoidaan tavalla, jolla tyyppi sen ymmärtää.

Minä olen tällainen hintelä nörttimuija, luultavasti se tyyppi olisi tappelutilanteessa tehnyt minusta muhennosta. :D Kyse on ihan asenteesta.

ap

Vierailija
16/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap ei joudu koskaan oikeasta väkivallan uhan alle, koska hän toimii juuri väärällä tavalla.

Vierailija
17/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Itselleni on käynyt niin, että joskus 11-vuotiaana leirillä ollessani jouduin telttaan nukkumaan minua vanhemman pojan viereen. Tämä poika sitten kouri ja silitteli koko yön, en uskaltanut tehdä mitään. Enkä osaa myöskään sanoa miksen uskaltanut tehdä mitään. Menin jotenkin niin paniikkiin etten kyennyt tekemään mitään

Vierailija
18/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti myös ihan temperamenttikysymys. Itse olen kerran jäätynyt ahdistelusta, kun tilanteesta ei päässyt mitenkään pois. Ulkopuolinen keskeytti ja pääsin pakoon. Joku takapuolen kouriminen taas on sellainen että siihen on helppo reagoida nopeasti ja terävästi, kun tilanne on toki hyvin epämiellyttävä mutta ei kuitenkaan uhkaava. Tietysti jos vaikka pomo laittaa yhtäkkiä käden rinnalle voi siitä hämääntyä niin pahasti ettei pysty reagoimaan mitenkään, teeskentelee vaan ettei mitään ole tapahtunutkaan. Yllätyksellisyys vaikuttaa siis myös miten reagoi.

Vierailija
19/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kolme yleistä tapaa reagoida yllättäviin tai pelottaviin asioihin. Yksi tapa on aggressio, eli hyökkäys, toinen on pakeneminen ja kolmas on jähmettyminen. Reagointitapa riippuu henkilöstä ja taitaa olla synnynnäinen persoonallisuuteen liittyvä asia. Reagointitavan vaihtaminen toiseen on erittäin vaikeaa ja vaatii paljon ennakoivia harjoituksia, eikä silti muutu kuin reagointi niihin erityisesti harjoiteltuihin tilanteisiin.

Vierailija
20/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaksi miestä käveli kadulla vastaan päivällä talvella, toinen ohikulkiessaan kokeili pyllyäni ihan pitkän takin alta oikein. jäädyin suu auki ja jähmetyin ihan vain koska tilanne oli niin yllättävä niin en ollut yhtään osannuit varautua että miten reagoida. miehet vain kävelivät eteenpäin ja hetken päästä itsekin jatkoin matkaani

Minulla kyse ahdistelutilanteissa on ollut juuri tästä. Tilanne tulee niin puun takaa, että häviää ajatuskin siitä, mitä voisi tehdä. Vastaavasti toisen epäsopiva, epäasiallinen tai epäkohtelias käytös tai kommentti aiheuttaa tuollaista jäätymistä. Ja näissä tilanteissa sitten jälkikäteen mietin, mitä olisin voinut sanoa tai miten olisin voinut toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi