Fazer korvasi Wienernougat-makeisten kaakaovoin palmurasvalla
Fazer korvasi Wienernougat-makeisten kaakaovoin palmurasvalla kolme vuotta sitten, mutta mainostaa reseptiä yhä alkuperäisenä. Yhtiön mukaan asiaan tulee muutos.
Fazerin Wienernougat-konvehdit löytävät tänäkin vuonna tiensä lukemattomien suomalaisperheiden joulupöytiin.
Yli sata vuotta vanha ”klassikkomakeinen” valmistetaan pakkauksen mukaan yhä ”alkuperäisellä reseptillä, joka on säilynyt muuttumattomana kaikkien näiden vuosien ajan” (original recipe that has remained unchanged after all these years).
Monet ovat kuitenkin huomanneet, että Wienernougat’n maku on muuttunut. Syynä on se, että Fazer korvasi kolme vuotta sitten makeisen reseptissä aiemmin käytetyn kaakaovoin shea- ja palmurasvaseoksella.
Taloussanomiin otti yhteyttä lukija, joka oli joulukuussa ostanut Wienernougat-paketin ensimmäistä kertaa vuosiin ja kokenut maun muistuttaneen ”etäisesti saippuaa”. Hän löysi tiedon kaakaovoin korvaamisesta ja ihmetteli, miten Fazer voi yhä mainostaa reseptin olevan alkuperäinen.
Fazerin makeisliiketoiminnan viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo sähköpostitse, että Fazer ottaa asiakaspalautteen vakavasti ja ryhtyy toimenpiteisiin.
– Tarkoituksemme ei ole ollut johtaa kuluttajia harhaan. Olemme jo tehneet päätöksen, että pakkauksesta poistetaan alkuperäiseen reseptiin viittaava teksti.
Eerolan mukaan tekstin poistaminen Wienernougat-pakkauksista tapahtuu keväällä, kun seuraava erä pakkausmateriaalia painetaan. Pohdinnassa on vielä, jätetäänkö sana ”Original” pakkauksen kanteen.
”Laatuvaihtelut ovat pienemmät”
Kaakaovoi on yksi keskeisistä suklaan raaka-aineista, jota Fazer käyttää edelleen suklaatuotteissaan. Wienernougat ei Fazerin mukaan ole suklaata, vaan nimensä mukaisesti nougat’ta.
Kaakaovoin hinta on 2010-luvulla ollut ajoittain rajussa nousussa. Fazerin Eerolan mukaan se ei ole syy siihen, miksi Wienernougat’n reseptiä muutettiin.
– Shea-palmurasvaseoksessa laatuvaihtelut ovat pienemmät kuin kaakaovoissa, mutta suutuntuma ja suussasulavuus säilyy samalla tasolla, Eerola perustelee.
Wienernougat’n lisäksi palmuöljyä käytetään muun muassa Fazerin suklaakonvehtien täytteissä, mutta ei itse suklaassa.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Mä syön just Geishaa enkä huomaa eroa. Hyvää on.
t. Leila Fazerilta
Miksi eivät sitten nostaneet hintoja kun kaakaosta tuli kalliinpaa? Olisivat vaan jatkaneet hyvän suklaan tekemistä kalliimmalla hinnalla, niin olisivat saaneet voittoja, sillä nyt taitaa kuitenkin tulla kalliimmaksi kun kukaan ei osta shittiä..
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät sitten nostaneet hintoja kun kaakaosta tuli kalliinpaa? Olisivat vaan jatkaneet hyvän suklaan tekemistä kalliimmalla hinnalla, niin olisivat saaneet voittoja, sillä nyt taitaa kuitenkin tulla kalliimmaksi kun kukaan ei osta shittiä..
Minä en siis muista miltä wiener nougaa maistui ennen palmuöljyä, en osaa sanoa oliko se parempaa vai ei. En kuitenkaan halua palmuöljyä syödä sillä se aiheuttaa syöpää.
Palmuöljyä on melkein kaikessa nykyään. Onhan se halvempaa, mutta hinnat ei silti laske kuluttajille. Ja sitä sademetsää tuhotaan nyt myös palmunkasvattamista varten. Ihmiset älkää ostako palmurasvoja sisältäviä tuotteita, jos niissä ennen sitä ei ollut. Fazerkin voisi vain palata vanhoihin, 'oikeisiin' resepteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Leila Fazerilta
Minä huomasin pahan maun, mutta söin silti.
T. Läski
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei tunnu kauheasti tolkkua olevan kun haukutaan nekin tuotteet joissa ei ole palmuöljyä palmuöljyisinä, kehutaan ulkomaisia tuotteita palmuöljyttöminä vaikka ovat palmuöljyisiä, toiset sanoo että hinnat ei laske ja toiset sanoo että ne ei muuta teekään, paljon kukaan ei tiedä missä sitä palmuöljyä varsinaisesti on ennen kuin joku keksii käydä ne varsinaisesti lukemassa, ja vaikka tähän asti on herkuteltu Fazerin suklaalla niin nyt tähän se loppu ku palmupaskaa - pitihän niitä makustella useampi tuote ennen kuin hoksattiin (kun joku muu sanoi) että siellä sitä on.
Kukaan ei suuttunut siitä palmurasvasta vaan valheellisesta mainostamisesta, että muka alkuperäisellä reseptillä tehtyä wiener nougaata.
Vierailija kirjoitti:
Palmuöljyä on melkein kaikessa nykyään. Onhan se halvempaa, mutta hinnat ei silti laske kuluttajille. Ja sitä sademetsää tuhotaan nyt myös palmunkasvattamista varten. Ihmiset älkää ostako palmurasvoja sisältäviä tuotteita, jos niissä ennen sitä ei ollut. Fazerkin voisi vain palata vanhoihin, 'oikeisiin' resepteihin.
Tai joku kilpailija voisi ryhtyä tekemään klassikkoja vanhoilla resepteillä. Ostaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Leila Fazerilta
Minä huomasin pahan maun, mutta söin silti.
T. Läski
Mutta enpä osta toiste.
T: Toinen läski
Täähän on ihan taivaan lahja Fazerilta. Oon aina sanonut, että olisin hoikka tyttö jos Fazeria ei olisi olemassa. Kiitos Fazer!
Vierailija kirjoitti:
"– Shea-palmurasvaseoksessa laatuvaihtelut ovat pienemmät kuin kaakaovoissa, mutta suutuntuma ja suussasulavuus säilyy samalla tasolla"
Että ne jaksaavatkin jauhaa tuota. Ja lampaat ostaa, koska kyllähän sen nyt Fazeria olla pitää, onhan se nyt sentään kotimaista ja siksi maailman parasta! Nih.
Ja kun kukaan ei tuota kuitenkaan usko, niin sanoisivat ihan suoraan, että muuttivat tuotetta, koska tuotto-odottamamme on liian pieni. "Haluamme lisää rahaa eikä meitä kiinnosta, miltä se nykyään maistuu, kunhan sitä ostetaan". Ostakaa, ostakaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen Lindtin Creation Dessert-rasia hintansa arvoinen? 🤔 Ajattelin että Fazer menisi vihdoin vaihtoon
.
Tuossa on palmuöljyä ja glukoosisiirappia, mausta en tiedä.
Sheavoita käytetään käsirasvoissa ja kasvovoiteissa...Miksi sotkea sitä suklaaseen??
Söin ennen Fazerina patukoita ainakin kerran viikossa.
Nyt en oo syönyt yhtään 1,5 vuoteen.
Maku muuttui aivan järkyttäväksi.Fazerin on turha selittää ja peitellä.
Fazerina oli ainoa suklaa mitä ostin ja nyt muka mun makunystyrät on muuttunut niin paljon etten pysty syömään yhtäkään palaa...
Olen aina kuvitellut että makuni on muuttunut, mutta ilmeisesti Fazerin suklaa on muuttunut. Ei tee enää edes mieli kyseisiä suklaita. Ainoa Fazerin suklaatuote mitä olen ostanut on ne Pure Dark suklaat ja niissä ei ilmeisesti ole palmuöljyä.
Suklaa ilman kaakaovoita ei ole suklaata. Asiakkaan harhautusta tällainen.
Jos tällä pasltalla laittaa gallupin fazerin palmuöljystä niin mode poistaa sen kumminkin. Kysyin tuosta fazer palmuöljyhuijauksesta orbizone appissa. Siellä se koko kansan suusta totuus kuuluu. Orbizone on nykyään ainut äppi, missä galluppi kysymykset säilyy eikä mode niitä poista.
Postasin jo kysymyksen elintarvikkeet zoneen.
" Vaikuttaako palmuöljyn käyttö Fazer tuotteiden ostopäätökseesi? "
käykää vastaamassa ja levittäkää kysymystä mahdollisimman laajalle niin saadaan tietoon mitä mieltä kaikki ovat palmuöljystä.
Kannattaa levittää näitä Fazerin huijauksia myös twitterissä, facebookissa ja kaikkialla. Ihmisten kuuluu saada tietää.
Laitan myös toisen kysymyksen orbiin
Onko Fazerin palmuöljyä sisältävissä tuotteissa maku sama kuin ennen palmuöljyä?
Jotta voi vastata kysymykseen sun pitää liittyä elintarvikkeet zoneen
Fazerilla taitaa olla vellit housussa kun piti teettää iltapäivälehdellä makutesti, jonka Fazer "yllätteän" voitti.
Tässä ketjussa ei tunnu kauheasti tolkkua olevan kun haukutaan nekin tuotteet joissa ei ole palmuöljyä palmuöljyisinä, kehutaan ulkomaisia tuotteita palmuöljyttöminä vaikka ovat palmuöljyisiä, toiset sanoo että hinnat ei laske ja toiset sanoo että ne ei muuta teekään, paljon kukaan ei tiedä missä sitä palmuöljyä varsinaisesti on ennen kuin joku keksii käydä ne varsinaisesti lukemassa, ja vaikka tähän asti on herkuteltu Fazerin suklaalla niin nyt tähän se loppu ku palmupaskaa - pitihän niitä makustella useampi tuote ennen kuin hoksattiin (kun joku muu sanoi) että siellä sitä on.