Miten lapsi oppimaan pois vaipoista?
Ei hyvänen aika, tämä on ihan loputon sota!
Meidän 3v poika ei kertakaikkiaan suostu vessaan, ei potalle eikä pytylle, supistajalla tai ilman.
Ollaan yritetty siis vuoden ikäisestä asti ja lopputulos on aina sama; ihan tolkuton raivari, potkii, huutaa, kirkuu, läpsii, riehuu ja lopulta sitten väsyttyään enää itkee.
Edellisen kerran kokeilin n. 3kk sitten, silloin lopputulos oli että suostui kyllä pissaamaan istuttuaan siellä potalla yksin tunnin verran, mutta tähän meni siis ihan koko päivä. Ja kun minulla ei valitettavasti ole joka ikinen päivä aikaa sellaiseen sekoiluun, jätettiin asia taas hetkeksi ja kokeilin nyt tänään uudelleen.
Suoraa sängystä potalle - ja aivan järkyttävä raivari! Sain lapsen toki istumaan siihen väkisin, mutta ei sekään minusta nyt oikein ole. Ei suostunut pissaamaan, ilmoitin sitten että vaippa jää nyt pois.
Ja siitäkös se suuttui, nyt on huutanut yli tunnin miten haluaa vaipan takaisin ja äsken ilmoitti että isot pojat ei käy vessassa vaan käyttää vaippaa.
Voi luoja ihan oikeasti, mitä h*lvettiä mä teen tuon kanssa?
Me ollaan kokeiltu kaikki mahdolliset karkilla, leluilla, tarroilla ja millä tahansa lahjomiset, ei kelpaa. On yritetty laittaa isänsä kanssa vessaan ja kertoa että voi pissata vaikka seisaaltaan niinkuin isä tekee, ei kelpaa. On yritetty väkisin ja ei väkisin, ei vaan onnistu.
Nyt sitten ei näköjään kelpaa edes olla ilman vaippaa, vaikka sehän se kaikkien neuvo yleensä on että vaippa vaan pois. Tämä kehveli kiljuu sitten siitäkin että ei ole sitä vaippaa.
Nytkin olisi ihan pakko kohta lähteä ulos, eli laittaa se vaippa jos en halua pestä koko ulkovaatekerrostakin, eli taas lapsen silmissä minä olen se luovuttaja ja annan periksi kun pistetään vaippa.
Mitä tässä nyt enää pitää tehdä?
Neuvolan neuvo oli sitten niinkin yksinkertainen että "ostakaa se supistaja, sitä ne lapset yleensä tykkää käyttää" - jaa, ei meillä vaan...
Kommentit (45)
Itse saman virheen tehnyt, eli älä tuputa liikaa potalle. Ota vaikka tavaksi nostaa potalle aamulla ja illalla, jos lapsi ei suostu istua älä pakota. Kehu jos istuu pissasi tai ei. Jokainen oppii ajallaa, toiset nopeammin ja toiset hitaammin.
Joo vaipat pois vaan. Sillä on menty kaikkien omien lasten kanssa jo ennen kolmea ikävuotta. Ja samalla kun otat vaipat pois niin myöskään yöllä ei tarvi vaippaa olla. Sellainen muovifrotee kannattaa laittaa lakanan alle. Esim nuorimmainen ei suostunut koskaan potalle, pelkästään normaalisti pöntölle sitten kun johonkin muualle kun vaippaan piti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pottakammo ei ole sitä, että pelkäisi kaikkea vessaan liittyvää. Olette aiheuttaneet kammon liian aikaisella tuputtamisella. Jokaisen uuden asian oppimisessa on tietty herkkyyskausi, jolloin lapsi oppii asian helpoiten oman mielenkiinnon vuoksi.
Tuossa on mukana myös selvää uhmaa. Et tietenkään voi lapselle sanoa, että nyt ollaan ilman vaippaa kunnes pissa tulee, jos se ei ole edes mahdollista.
Yritä nyt vähän ymmärtää sitä sun lasta ja 3-vuotiaan sielunmaisemaa.
Älä nyt naurata, liian aikaisin 3-vuotiaana? Meillä (ja useilla tutuilla myös) lapset oppineet juuri kaksi täytettyään. Ihan muutamassa päivässä oppivat, kun vaippa jätettiin pois.
aloittaja kirjoitti:
Mites te sitten ratkaisette sen ”potalla rutiinisti käymisen”, ellei pakottamalla, jos se sinne ei muuten mene?
Mulle alkaa olla kohta yksi lysti vaikka tuo menisi armeijaan asti vaipoissa itsensä nolaamaan, mutta alan olla ihan totaalikyllästynyt siihen että kaikkien mielestä sen olisi pitänyt olla kuiva jo vuosi sitten ja tästä asiasta paukutetaan mulle päätä ihan jatkuvasti.
Ja silti kukaan muu ei sen eteen tee mitään...
Kumpikos se vaipat lapselle laittaa sinä vai lapsi itse?
Potalla käymättömyys ei ole ongelma lapselle, vaan sinulle. Kutsut lasta ”kovapäiseksi” ja ties miksi, tuntuu että unohdat että ette ole kaksi aikuista vaan toinen on kolmevuotias. Hänellä ei ole aikuisen itsesääntelykykyä ja ajatusmaailmaa. Miksi ulkoa tulevat pottapaineet saavat sut purkamaan harmiasi lapseen? Antaisit olla, yritä rauhoittua itse. Inhottavaa kun kerrot kuinka lapsi saa huutaa koska teillä ei ole naapureita. Olettekohan liiankin yksin? Onko sulla liikaa hommaa kun olet ne eläimetkin maininnut monta kertaa? Vaikutat aggressiiviselta, anteeksi nyt.