Miten lapsi oppimaan pois vaipoista?
Ei hyvänen aika, tämä on ihan loputon sota!
Meidän 3v poika ei kertakaikkiaan suostu vessaan, ei potalle eikä pytylle, supistajalla tai ilman.
Ollaan yritetty siis vuoden ikäisestä asti ja lopputulos on aina sama; ihan tolkuton raivari, potkii, huutaa, kirkuu, läpsii, riehuu ja lopulta sitten väsyttyään enää itkee.
Edellisen kerran kokeilin n. 3kk sitten, silloin lopputulos oli että suostui kyllä pissaamaan istuttuaan siellä potalla yksin tunnin verran, mutta tähän meni siis ihan koko päivä. Ja kun minulla ei valitettavasti ole joka ikinen päivä aikaa sellaiseen sekoiluun, jätettiin asia taas hetkeksi ja kokeilin nyt tänään uudelleen.
Suoraa sängystä potalle - ja aivan järkyttävä raivari! Sain lapsen toki istumaan siihen väkisin, mutta ei sekään minusta nyt oikein ole. Ei suostunut pissaamaan, ilmoitin sitten että vaippa jää nyt pois.
Ja siitäkös se suuttui, nyt on huutanut yli tunnin miten haluaa vaipan takaisin ja äsken ilmoitti että isot pojat ei käy vessassa vaan käyttää vaippaa.
Voi luoja ihan oikeasti, mitä h*lvettiä mä teen tuon kanssa?
Me ollaan kokeiltu kaikki mahdolliset karkilla, leluilla, tarroilla ja millä tahansa lahjomiset, ei kelpaa. On yritetty laittaa isänsä kanssa vessaan ja kertoa että voi pissata vaikka seisaaltaan niinkuin isä tekee, ei kelpaa. On yritetty väkisin ja ei väkisin, ei vaan onnistu.
Nyt sitten ei näköjään kelpaa edes olla ilman vaippaa, vaikka sehän se kaikkien neuvo yleensä on että vaippa vaan pois. Tämä kehveli kiljuu sitten siitäkin että ei ole sitä vaippaa.
Nytkin olisi ihan pakko kohta lähteä ulos, eli laittaa se vaippa jos en halua pestä koko ulkovaatekerrostakin, eli taas lapsen silmissä minä olen se luovuttaja ja annan periksi kun pistetään vaippa.
Mitä tässä nyt enää pitää tehdä?
Neuvolan neuvo oli sitten niinkin yksinkertainen että "ostakaa se supistaja, sitä ne lapset yleensä tykkää käyttää" - jaa, ei meillä vaan...
Kommentit (45)
Ihme sirkuksen ap on tehnyt tuosta pissahommasta!
Voi jumalauta nyt, mikä helvetin SIRKUS??
Etkö sä osaa lukea, kun useasti olen kirjoittanut että edellisen kerran tätä kokeiltiin KOLME KUUKAUTTA sitten, sen jälkeen nyt tänään. Ja JOKA KERTA se tilanne on aivan sama. Ei ole mitään väliä miten pitkään olen puhumatta koko asiasta, koska lasta EI KIINNOSTA se muualle kuin vaippaansa kuseminen, ei silloin vuoden vanhana eikä nyt.
Ihan neuvolan ohjeilla on menty, eli EI OLE tuputettu.
Ja sitten taas tuo, että potalla käyminen olisi joku normaalirutiini tms., en ole vielä keksinyt miten sen toteutan, kun ei kelpaa niin ei. Siitä alkaa siis oikeasti niin järkyttävä huuto, etten voi kuvitellakaan laittavani lasta potalle ellei minulla ole kahta tuntia sitten aikaa katsella sitä sekoilua.
Ensinnäkään se ei siellä istu ellei väkisin pidä kiinni ja sittenkin huutaa kitarisat punaisena vähintään tunnin, eli turha olettaakaan että pissaa yhtään mihinkäön ennen kuin rauhoittuu.
Kaikesta muusta ei-kivasta ollaan ihan hyvin saatukin tehtyä ruutinia, tuosta vaan ei sitten mitenkään.
Riittää että sille sanoo sanan potta, alkaa vastaanväittäminen heti ja jos yrittää saada vessaan asti, niin siitä on helvetti irti.
Ja edelleen, ON IHAN SAMA, miten harvoin tätä tehdään, se ei muuta lopputulosta miksikään.
aloittaja kirjoitti:
Siis lastahan on, kuten kerroin, noin vuoden vanhasta yritetty silloin tällöin potalle.
Siitä on puhuttu, joka jumalan kerta lapsen vastaus on ei. Sinne on yritetty mennä, joka jumalan kerta vastauksena on järkyttävä itkuraivari.
Että kyllä tässä on yritetty ihan tosiaankin kaksi vuotta ja varmasti ennen yhtään mitään tahtoikiä, mutta kun ei niin ei.
Ollaan pidetty pitkiäkin taukoja (useita kuukausia), mutta ei sittenkään. Ollaan yritetty ihan joka ikisellä tavalla mitä keksitään ja oltu sitten yrittämättä ollenkaan.
Ollaan kyselty, miksei halua potalle, ollaan yritetty ymmärtää ihan todella viimeiseen asti.
Ei siis voi kyse olla siitäkään että lasta olisi jotenkin ”liikaa tuputettu” potalle, niin kuin sanoin, edellisestä kerrasta on n. 3kk. Siinä välissä en ole jaksanut puuttua koko asiaan.
Tässä kun on tosiaan muutakin tekemistä kuin kyhjöttää jossain kerrostalokämpässä päivästä toiseen odottamassa milloin lapsi keksii itse haluta potalle.Tämähän tekee mm. sitä, että vääntää paskat vaippaan, ja vaikka haistan sen kilometrin päähän, väittää kivenkovaan ettei ole kakkaa vaipassa. Ja sitten kun siltä kysyy että miksi se valehtelee, tuumaa vaan että eihän valehtele.
Mä ihan todella olen alkanut miettiä onko tuolla päässä jotain vikaa...
Lapsi on 3 vuotta ja kaikkea kokeiltu = johdonmukaisuus puuttuu!! Sitä kaikkea pitää kokeilla monta kuukautta ennen kuin voi sanoa, että tapahtuuko mitään edistymistä.
Lapsi aistii sun turhautumisen ja epäjohdonmukaisuuden. Sen takia se perseilee kun perusturvallisuuden tunne on hukassa. Toi perseily on seuras ja oire jostakin, ei itse syy. Sun tehtävänä vanhempana on kaivaa se syy jostakin ja korjata se.
Mä ehkä tekisin tuossa tilanteessa niin, että sanoisin, että ole sitten vaipoissa vaikka maailman tappiin asti, ihan sama. Enkä tuputtaisi potalla käyntiä enää yhtään. Kyllä se jossain vaiheessa huomaa, että se on pienten lasten juttu ja alkaa itsekin haluta käydä potalla. Tai sitten korokkeen kanssa pytyllä, jos potasta on tullut lapsen mielessä kammotus.
aloittaja kirjoitti:
Etkö sä osaa lukea, kun useasti olen kirjoittanut että edellisen kerran tätä kokeiltiin KOLME KUUKAUTTA sitten, sen jälkeen nyt tänään. Ja JOKA KERTA se tilanne on aivan sama. Ei ole mitään väliä miten pitkään olen puhumatta koko asiasta, koska lasta EI KIINNOSTA se muualle kuin vaippaansa kuseminen, ei silloin vuoden vanhana eikä nyt.
Ihan neuvolan ohjeilla on menty, eli EI OLE tuputettu.Ja sitten taas tuo, että potalla käyminen olisi joku normaalirutiini tms., en ole vielä keksinyt miten sen toteutan, kun ei kelpaa niin ei. Siitä alkaa siis oikeasti niin järkyttävä huuto, etten voi kuvitellakaan laittavani lasta potalle ellei minulla ole kahta tuntia sitten aikaa katsella sitä sekoilua.
Ensinnäkään se ei siellä istu ellei väkisin pidä kiinni ja sittenkin huutaa kitarisat punaisena vähintään tunnin, eli turha olettaakaan että pissaa yhtään mihinkäön ennen kuin rauhoittuu.
Kaikesta muusta ei-kivasta ollaan ihan hyvin saatukin tehtyä ruutinia, tuosta vaan ei sitten mitenkään.
Riittää että sille sanoo sanan potta, alkaa vastaanväittäminen heti ja jos yrittää saada vessaan asti, niin siitä on helvetti irti.
Ja edelleen, ON IHAN SAMA, miten harvoin tätä tehdään, se ei muuta lopputulosta miksikään.
Ja mitäköhän tuo pakottaminen on ellei tuputtamista? Ihan oikeastikko neuvolasa neuvotaan pakottamaan väkisin potalle? Vaihda neuvolaa, jos näin on.
aloittaja kirjoitti:
Ihan neuvolan ohjeilla on menty, eli EI OLE tuputettu.Ja sitten taas tuo, että potalla käyminen olisi joku normaalirutiini tms., en ole vielä keksinyt miten sen toteutan, kun ei kelpaa niin ei. Siitä alkaa siis oikeasti niin järkyttävä huuto, etten voi kuvitellakaan laittavani lasta potalle ellei minulla ole kahta tuntia sitten aikaa katsella sitä sekoilua.
Pelkkää sirkustahan tuo on, etkö itse sitä edes tajua!!
Mulla on kolme poikaa joista yksikään ei ole oppinut potalle, vaan suoraan pöntölle. Ja ilman sitä hiton supistajaa. Korokejakkaralla ovat seisoskelleet ja jostain syystä itse päätelleet pöntöllä killumisen kun se pahuuden supistajalaite on aina haluttu ottaa välistä pois kun ovat pöntölle istumaan halunneet. Ulkoillessa ja yöunilla on ollut vaippa opetteluvaiheessa, mutta muuten joko paljain pyllyin tai pelkillä collegehousuilla. Housuja kyllä kuluu ja vahinkoja sattuu, mutta vaippaa ei muuna aikana yksinkertaisesti saa.
aloittaja kirjoitti:
No niin, ette sitten lukeneet edes aloitusta...
Se ilman vaippaa oleminen aiheuttaa IHAN SAMAN raivarin kuin potalle pakottaminen. Repii kaikki vaatteet pois, kirkuu keskellä lattiaa, heittelee tavaroita ja läpsii kaikkea mihin ylettyy.
Ilmoittaa vaan että isot pojat kuulemma tarvitsee vaipan ja sillä selvä, nyt on raivonnut pää punaisena että anna äiti vaippa takaisin.
Sehän olisikin, jos se suostuisi olemaan ilman vaippaa, tilanne varmaan helpottaisi heti. Ei kelpaa myöskään alushousut, ei sekään että mennään ostamaan uusia joissa on kivoja kuvia. Kun ei kuulemma tarvitse.
Tätä sisälläoloa hankaloittaa vähän myös se, että mulla olisi elukoiden kanssa hommat tuolla ulkona tekemättä ja ne on ruokittava silloin kun se aika on, eli en voi jäädä päiväksi kyhjöttämään pojan kanssa sisälle...
Ok, tilanne on näköjään päässyt sellaiseksi, että lapsi pelkää ja inhoaa potalle/pöntölle opettelua ja kaikkea siihen liittyvää. Tavalliset konstit siis tuskin tepsii ja oletkin niitä jo kokeillut kattavasti.
Itse laittaisin vaipan takaisin ja unohtaisin koko asian vähäksi aikaa. Lapsesi ei todellakaan ole ainoa 3-vuotias vaipoissa. Kokeile uudestaan vaikka muutaman kuukauden / puolen vuoden päästä.
Unohda tuo ajatus, että nyt olet lapsen silmissä "luovuttaja" tms. Kaikki menee pieleen, jos vanhempi mallintaa tilanteen valtataisteluksi, jossa lapsi pitää saada jotenkin uskomaan, että vanhempi on vallassa. Lähes aina on rakentavampaa ajatella, että lapsella on järkevä syy vihaansa/pelkoonsa/tms.
Kakkaako lapsi säännöllisesti?
Itselleni tulee olo, että teidän kannattaisi unohtaa kaikki neuvot mitä olette saaneet, buuttaatte koko tilanteen päästänne ja sitten mietitte mitä juuri teidän poikanne tarvitsee.
Jos poika ei ole valmis potalle niin riittäisikö, että herätessä menee vessaan pesee pyllynsä itse ja laittaa vaipan itse. Sama lounaan jälkeen ja muutenkin säännöllisesti.
Ei tartte mennä potalle mutta käy siinä vessassa pesulla säännöllisesti.
(Bidee suihkulla jos pesee pöntöllä niin saattaisi vahingossa lirahtaakkin samalla, painottaa silloin vaan sitä että tässä ollaan pesulla ei pisulla)
Vai olisiko harjoitushousut paremmat? Vai onko paras vaan heittää vaipat pois tai olla ostamatta uusia kun ne loppuu?
Unohtakaa ulkopuolelta tulevat paineet, kyllä se varmaan jo armeijaikäisenä suostuu pöntölle. Kuvailemasi perusteella lapsi on normaali tempperamenttinen uhmis, jos olisi vertaispainetta niin varmaan jo osaisikin pottailla, mutta ei se rikkoonnu vaikka ei vielä suostukaan.
Mites te sitten ratkaisette sen ”potalla rutiinisti käymisen”, ellei pakottamalla, jos se sinne ei muuten mene?
Mulle alkaa olla kohta yksi lysti vaikka tuo menisi armeijaan asti vaipoissa itsensä nolaamaan, mutta alan olla ihan totaalikyllästynyt siihen että kaikkien mielestä sen olisi pitänyt olla kuiva jo vuosi sitten ja tästä asiasta paukutetaan mulle päätä ihan jatkuvasti.
Ja silti kukaan muu ei sen eteen tee mitään...
Olen aistivani näissä aloittajan kommenteissa loputonta väsymystä. Nyt joulun jälkeen ja mielellään heti haet päivähoitopaikka ihan oman jaksamisen takia. Toivottavasti helpottaa. Toivon että lapsen isä voisi kuljettaa töihin mennessä ja äiti hakisi iltapäivästä. Saisit hoitaa eläimet rauhassa. Ehkä vieraat aikuiset ja uudet lapset tekevät hyvää lapsen kehitykselle..
Jotain helpotusta te nyt selkeästi kaipaatte. Neuvolasta ette ole apua saaneet. :/
aloittaja kirjoitti:
Mites te sitten ratkaisette sen ”potalla rutiinisti käymisen”, ellei pakottamalla, jos se sinne ei muuten mene?
Mulle alkaa olla kohta yksi lysti vaikka tuo menisi armeijaan asti vaipoissa itsensä nolaamaan, mutta alan olla ihan totaalikyllästynyt siihen että kaikkien mielestä sen olisi pitänyt olla kuiva jo vuosi sitten ja tästä asiasta paukutetaan mulle päätä ihan jatkuvasti.
Ja silti kukaan muu ei sen eteen tee mitään...
Pienin askelin. Ensin riittää kun kävelee vessaan ja katsoo pönttöä/ pottaa. Tai käyttää nallen potalla. Niin niitä eläimiäkin opetetaan, niitähän sulla oli?
Ikåvä kyllä tuntikausien istuttamisella ja pakottamisella olet aiheuttanut järkyttävän vastareaktion, joka ei ihan hetkessä taltu. Eikä raivoava lapsi osaa pissaa tehdä, se tulee kun on rento. Joudut nyt niin pitkäksi aikaa jättämään jäähylle, että saat kannustamalla ja kehumalla istumaan siihen potalle. Sitten siinä istutaan hetki ja luetaan vaikka kirjaa. Jos ei tule, koitetaan myöhemmin uudelleen. EI istuteta lasta tuntikausia kunnes sattuu lirahtamaan.
Ei tässä kohtaa tietenkään enää auta, mutta me nakkastiin meidän poitsu potalle puolivuotiaana, heti kun saatiin lupa istumiselle. Toki vaippaa pidettiin, mutta pottailu tuli näin yhtä luontevaksi heti pienestä. Tsemppiä, joku päivä helpottaa!
Neuvolan ohjeet tosiaan on kerrasta toiseen vaan ne samat, eli antakaa olla ja kokeilkaa myöhemmin uudelleen. Tätä on nyt kaksi vuotta toistettu, eikä mikään muutu. Samalla siellä mutistaan koko ajan, miten "pitäisi jo osata" ja "kyllä nyt olisi jo aika" - voi jessus, tulkoon sitten itse tänne näyttämään..
Potta/pönttö ei kiinnosta lasta siis yhtään mitenkään. Ei sitten YHTÄÄN mitenkään. On ihan sama, miten kiva juttu on siitä yritetty tehdä, ihan sama millä yritetty lahjoa, ihan sama mitä ikinä tehdäänkään, niin ei. En siis osaa edes kuvitella että tämä alkaisi jotain leluja käyttää potalla, kun ei kelpaa edes uudet lelut houkutuksena siitä, että kävisi siellä itse.
Ilmoittaa ihan tyynesti että hän ei tarvitse leluja, hän ei halua karkkia, hän ei halua yhtään mitään muutakaan, eikä varsinkaan mennä potalle.
Sen toki tiedostan kaikesta muustakin, että tämä on varmaan kovapäisin koskaan tapaamani lapsi, mutta eihän nyt ihan oikeasti voi olla niin että laitan sen kouluun vaipoissa kun ei tästä kotonakaan mitään tule?
Hoitoon ollaan laittamassa kyllä ensi vuoden aikana, toivottavasti alkuvuodesta. Siitä riippuen, mistä saadaan hoitopaikka. Tuosta keskustasta saisi kyllä vaikka heti, mutta se on niin väärässä suunnassa että ennemmin pidän kotona kuin ajelen 25km päivässä ihan ylimääräistä.
Lisäksi hankaloittaa se, että mies lähtee viideltä töihin, eli kuskaamiset olisi täysin mun hommiani, niin vienti kuin haku. Sinänsä siis ei helpota yhtään mitenkään, päin vastoin rahaa menee ihan tolkuttomasti ensin hoitomaksuihin ja sitten bensoihin, plus vielä se hukattu aika.
Kannattaa tutustua mammakaveri.fi, löytyy ryhmä myös facebookista. Musta tuntuu että saattaisit hyötyä.
No mutta sittenhän teillä on ongelma ratkeamassa varmaan vuoden sisään kun hoito alkaa. Älä välitä ulkopuolisten mäkätyksestä, äläkä nyt ainakaan tällaisen asian takia harkitse ottavasi vastaan epämieluista hoitopaikkaa.
Olet varmasti ihan tarpeeksi hyvä äiti, vaikkei lapsi käy potalla, kun lapsi muuten toimii ns. normien mukaan.
aloittaja kirjoitti:
Neuvolan ohjeet tosiaan on kerrasta toiseen vaan ne samat, eli antakaa olla ja kokeilkaa myöhemmin uudelleen. Tätä on nyt kaksi vuotta toistettu, eikä mikään muutu. Samalla siellä mutistaan koko ajan, miten "pitäisi jo osata" ja "kyllä nyt olisi jo aika" - voi jessus, tulkoon sitten itse tänne näyttämään..
Potta/pönttö ei kiinnosta lasta siis yhtään mitenkään. Ei sitten YHTÄÄN mitenkään. On ihan sama, miten kiva juttu on siitä yritetty tehdä, ihan sama millä yritetty lahjoa, ihan sama mitä ikinä tehdäänkään, niin ei. En siis osaa edes kuvitella että tämä alkaisi jotain leluja käyttää potalla, kun ei kelpaa edes uudet lelut houkutuksena siitä, että kävisi siellä itse.
Ilmoittaa ihan tyynesti että hän ei tarvitse leluja, hän ei halua karkkia, hän ei halua yhtään mitään muutakaan, eikä varsinkaan mennä potalle.
Sen toki tiedostan kaikesta muustakin, että tämä on varmaan kovapäisin koskaan tapaamani lapsi, mutta eihän nyt ihan oikeasti voi olla niin että laitan sen kouluun vaipoissa kun ei tästä kotonakaan mitään tule?
Hoitoon ollaan laittamassa kyllä ensi vuoden aikana, toivottavasti alkuvuodesta. Siitä riippuen, mistä saadaan hoitopaikka. Tuosta keskustasta saisi kyllä vaikka heti, mutta se on niin väärässä suunnassa että ennemmin pidän kotona kuin ajelen 25km päivässä ihan ylimääräistä.
Lisäksi hankaloittaa se, että mies lähtee viideltä töihin, eli kuskaamiset olisi täysin mun hommiani, niin vienti kuin haku. Sinänsä siis ei helpota yhtään mitenkään, päin vastoin rahaa menee ihan tolkuttomasti ensin hoitomaksuihin ja sitten bensoihin, plus vielä se hukattu aika.
Pitäisikö sun, ap, hakea apua itsellesi? Ei kyllä terveeltä vaikuta tuo sinun käytöksesi.
Voisitko vaihtaa kestovaippoihin, niin lapsella ei olisi niin mukava olla märässä vaipassa? Jos epämukavuus saisi lapsen vähitellen miettimään vaipoista luopumista.
Vähän sama tilanne. Poika hyppii kotona ilman housuja ja vaippaa, juoksee silloin potalle pissalle/kakalle. Pelkät housut jalassa pissaa/kakkaa usein housuun :(
Nyt on pari kertaa tosin vaipan kanssa juossut potalle pissalle! Ehkä tää tästä...