Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka ei osaa englantia? HÄVETTÄÄ!

Vierailija
17.12.2017 |

Onko muita jotka ei osaa englantia? On aivan järkyttävän noloa olla kielitaidoton, kun on kuitenkin saanut saman koulutuksen kuin muutkin suomalaiset ikäiseni. Olen 39-vuotias. Kielitaidottomuus tuntuu painolastina, koska esim mieheni ei tiedä heikosta kielitaidostani. Muutaman kerran vuodessa olemme dinnerillä kansainvälisten ystäviensä kanssa ja selviän jotenkuten illasta small talkilla. Olen asiantuntijatyössä ja joudun ehkä pari kertaa viikossa käyttämään englantia, päivittäin meilaamaan enkuksi. Ongelma on, että vaikka osaan työssäni käyttää englantia niin silti on olo etten osaa. Ylipäätään kun juttelen naapureiden/lasten ulkomaalaistaustaisten kavereiden vanhempien kanssa, on kokoajan fiilis että jään kiinni heikosta kielitaidosta. Ne asiat mitä puhun, menee aina ok, mutta se tunne että pian puhutaan jotain mitä en ymmärrä jne

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantia ei myöskään opi TV ohjelmista vaikka niin väitetään. Olen katsonut saippuasarjat 90 luvulta lähtien enkä osaa mitään. Yksittäisiä sanoja kylläkin oppii, mutta niiden perusteella en osaa kirjoittaa yhtään lausetta enkä puhua mitään.

Opettelee sen ala-aste -tason englannin ja rupeaa katsomaan sarjoja ilman teksityksiä. Varmasti oppii.

Vierailija
42/64 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllää ihan aikuisten oikeasti aika iso puute, jos internet -aikana ei osaa englantia. Kyseessä on kuitenkin netin Langua Franca.

Tästä syystä esim. useilla venäläisillä on niin omituinen kuva valtionsa rajojen ulkopuolella asuvista ihmisistä. Kun ei itse voi ottaa selvää, kaikki info tulee lusikalla annettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttu englanti ei ole niin tärkeää, mutta englannin ymmärtäminen ja kirjoitustaito on. 

Vierailija
44/64 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Declaration of Independence. Häpeä!!!

Älkää nyt kukaan säikähtäkö tuota yllä olevaa tekstiä tai ottako nokkiinsa siitä, että sen lukeminen oli vaativaa tai mahdotonta.

Eikä silläkään ole merkitystä, osaako eurooppalainen ulkoa Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen vai ei. Se on nippelitietoa, millä voi yrittää päteä jos niin haluaa. Minä arvostan jo paljon, jos nippelitiedon sijasta ihminen ymmärtää syyt jotka johtivat Yhdysvaltojen itsenäistymiseen ja muistaa suurin piirtein oikean vuosikymmenen.

Aivan kuten historiassa, myös vieraissa kielissä tavallisem ihmisen on tärkeämpää ymmärtää kokonaisuuksia pienten yksityiskohtien sijasta.

Vierailija
45/64 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38 vuotias enkä osaa yhtään englantia. Oikeasti, en ole koskaan osannutkaan.Englantia opiskeltu ala-asteen 3 luokasta lähtien, mutta en ole oppinut. Ei ole kysymys mistään "itseluottamuksen puutteesta", vaan siitä etten oikeasti pysty hoitamaan mitään asioita. En kirjallisesti enkä puhumalla. Lukemalla ymmärrän yksittäisiä sanoja mutta en itse asiaa. Jos joku vaikka puhuu jotain englanniksi, niin minulla ei ole minkäänlaista taitoa vastata yhtään mitään takaisin.Olipa asia mikä tahansa. Sähköpostitse en pysty hoitamaan mitään asioita, en edes yksinkertaisia. En osaa kirjoittaa minkäänlaisia lauseita. enkä puhua Mua ärsyttää kun huonosta kielitaidosta valittavat ihmiset, jotka oikeasti pystyvät puhumaan edes jotain ja hoitamaan perusasiat esim sähköpostitse muutamilla lauseilla. Sitten neuvotaan esim minua että "pitää rohkeasti käyttää kieltä" jne. Miten ihmeessä käytät, jos et oikeasti osaa? Kun käyn ulkomailla olisi kiva että osaisin edes yhden lauseen sanoa tarvittaessa arkisiin asioihin. En tiedä onko tämä yleistä, mutta olen jo luovuttanut. Suomi saa riittää kielitaidoksi. Olen joskus selannut kielioppikirjoja. Vaihtoehtoja lauseisiin on niin paljon, ettei niitä voi muistaa enkä pysty mitään puhumaan tai kirjoittamaan niiden perusteella.

Miten pääsit peruskoulusta läpi? Et varmaan ole jatko-opiskellut peruskoulun jälkeen?

Vierailija
46/64 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/64 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten pääsit peruskoulusta läpi? Et varmaan ole jatko-opiskellut peruskoulun jälkeen?"

Kiitos kysymyksistä. Ihan hyvin pääsin. Kielet oli huonoimmat, mutta muissa aineissa meni paremmin. Taisi olla pari yhdeksääkin todistuksessa. Kielet oli viitosia aina. Sanakokeissa muistin aina sanat ja kirjoittamalla kokeisiin osaamani sanat, pääsin aina läpi rimaa hipoen peruskoulussa kokeissa. Peruskoulun jälkeen olen suorittanut kaksi tutkintoa ammattikoulussa. Samalla periaatteella mentiin siellä kuin peruskoulussa, kielet ykkösellä läpi. Lukuaineissa sain pääosin 3-4 numeroiksi ja jonkin verran viitosiakin. Ei tämä kielitaidon puute ole sinänsä ole haitannut elämässä. Työssä en ole koskaan kieltä tarvinut ja minulla on vaikituinen työpaikkakin. Jos osaisin kielet paremmin, niin olisin ehkä jatkanut ammattikorkeaan. Muissa aineissa ei ole ongelmaa.

Vierailija
48/64 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut tämän saman ongelman, kun haluan kirjoittaa kuviin tekstit englanniksi (Facebookissa/Instassa), niin huomaan, etten osaa kirjoittaa soljuvaa ja itseni kuuloista englantia!  Osaan kirjoittaa tyyliin: Big waves hitting the shore  mutta en osaa kertoa tunnetilaa, että tuntui hienolta kuunnella isojen aaltojen kohinaa, kun ne paiskautuivat voimalla rantaan.  Juu, eipä ketään kiinnostaisikaan, mutta itseäni häiritsee. :/

Vierailija
49/64 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä tunnustaa mutta mullakin on periaatteessa sama ongelma. Kirjoitettuna ymmärrän sitä vähän paremmin ja tarvittaessa käytän googlen kääntäjää apuna. Puhuttaessa mun englannin kielen taito on vähän huono. Juuri ja juuri onnistuu ravintolassa tai kahvilassa tilata jotain englannin kielellä mutta kielitaito koetuksella joka tapauksessa. Välillä olen ihan monttu auki jos joku tulee kysymään multa jotain englanniksi. Onneksi venäjän kielen puhuminen onnistuu mulla suhteellisen hyvin, joten ihan pärjäsin Pietarin matkalla. Jos matkustaisin esim.Pariisiin tai Lontooseen niin olisin melkein pulassa.

Vierailija
50/64 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä että yli viiskymppiset eivät puhuisi englantia. Ovat varmaan varhaisteini-ikäisiä. Äitini on 75-vuotias ja puhuu englantia, eikä ole edes korkeakoulutettu. Hänen ystävänsä hieman nuorempia sekä vanhempia myös puhuvat, jotkut oikein hyvin ja toiset auttavasti, mutta kuitenkin puhuvat amerikkalaisen mieheni kanssa.

Ap, osaat hyvin ihan takuulla👍

Vierailija
51/64 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntämisen ja kielen puhumisen oppii vaan puhumalla. Vaikka passiivinen kielitaito (lukeminen, puheen ymmärtäminen) olisi hyvä, voi puheen tuottaminen vieraalla kielellä olla todella vaikeaa. Kannattaa siis rohkeasti harjoitella ja käyttää kieltä kun on tilaisuus. Virheitä ei kannata pelätä. Englanti on muutenkin niin universaali kieli että aksentteja on yhtä paljon kuin puhujia, ja tärkeintähän on että tulet ymmärretyksi vaikkei täysin natiivintasoisesti puhuisikaan.

Vierailija
53/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kerran, kun kahvilassa kassalle tuli englantia puhuva mies ja kassalla olija lähti pois ja haki tilalle toisen myyjän, koska ei osannut englantia. Miten tuollainen voi olla missään töissä?

Asut siis Hesassa?

Suomi on muutakin kuin Helsinki! Ja jos kielitaidottomuus on este esim keittiötyöskentelylle ?? Jospa oli se varsinaisen myyjän ruokatauko?

Vierailija
54/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että aihetta häpeään on. Tiedätkö edes, mistä seuraava teksti on lainattu ja osaatko suomentaa sen? Häpeä tankero!

Prudence, indeed, will dictate that Governments long established should not be changed for light and transient causes; and accordingly all experience hath shewn, that mankind are more disposed to suffer, while evils are sufferable, than to right themselves by abolishing the forms to which they are accustomed.----

HYI! OLetpa ilkeä! Lyöt jo lyötyä!

Mikäs sun ongelmasi on!

Mieluummin huono  kielitaito kuin ILKEÄ luonne!

Vierailija
55/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttu englanti ei ole niin tärkeää, mutta englannin ymmärtäminen ja kirjoitustaito on. 

Näin työelämässä ja suomessa ehkä.  Esim englannissa melkein päinvastoin:).  Kielen rikkaus on arkikielessä siellä. Ei kaikki englantilaiset ole hyviä ns. kieliopissa, puhuvat silti sujuvasti:).

Vierailija
56/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole kielitaidoton, et vain ole pitkään aikaan käyttänyt kieltä ja jatkanut sen opiskelua itsenäisesti. Itse katselen paljon videoita youtubesta, sarjoja netflixistä englanniksi yms juttuja, joista opin päivittäin.

Käytä kieltä niiin kyllä se sieltä muistiin palautuu ja tehostuu.

Vierailija
57/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38 vuotias enkä osaa yhtään englantia. Oikeasti, en ole koskaan osannutkaan.Englantia opiskeltu ala-asteen 3 luokasta lähtien, mutta en ole oppinut. Ei ole kysymys mistään "itseluottamuksen puutteesta", vaan siitä etten oikeasti pysty hoitamaan mitään asioita. En kirjallisesti enkä puhumalla. Lukemalla ymmärrän yksittäisiä sanoja mutta en itse asiaa. Jos joku vaikka puhuu jotain englanniksi, niin minulla ei ole minkäänlaista taitoa vastata yhtään mitään takaisin.Olipa asia mikä tahansa. Sähköpostitse en pysty hoitamaan mitään asioita, en edes yksinkertaisia. En osaa kirjoittaa minkäänlaisia lauseita. enkä puhua Mua ärsyttää kun huonosta kielitaidosta valittavat ihmiset, jotka oikeasti pystyvät puhumaan edes jotain ja hoitamaan perusasiat esim sähköpostitse muutamilla lauseilla. Sitten neuvotaan esim minua että "pitää rohkeasti käyttää kieltä" jne. Miten ihmeessä käytät, jos et oikeasti osaa? Kun käyn ulkomailla olisi kiva että osaisin edes yhden lauseen sanoa tarvittaessa arkisiin asioihin. En tiedä onko tämä yleistä, mutta olen jo luovuttanut. Suomi saa riittää kielitaidoksi. Olen joskus selannut kielioppikirjoja. Vaihtoehtoja lauseisiin on niin paljon, ettei niitä voi muistaa enkä pysty mitään puhumaan tai kirjoittamaan niiden perusteella.

Jos sinun ei ole "pakko" osata, niin ole vaan oma itsesi. Ei kielitaito ihmistä tee:).  You tubella on hyviä lauseiden oppisviedoita tosin jos haluat vielä yrittää.

Vierailija
58/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kuule ihan vaan sitä tavallista virheiden pelkoa ja itsensä vähättelyä. Varmaan osaat ihan yhtä hyvin kuin me muutkin keskiverto puhujat. Ja jos tuntuu että pitäisi oppia paremmin, niin menet vaikka kansalaisopiston keskusteluryhmään, ne on sitä varten että oppisi.

Juu on kokeiltu. Lisäksi olen ollut nettikursseilla natiiviopettajien kanssa. Luen kirjoja enkuksi mutta puhuminen vaan tuottaa tuskaa. Asia on minulle ahdistus, koska tarvitsen englantia kuitenkin lähes päivittäin

Kuule,hankit kuulokkeet ja sitten DUOLINGO siellä on ohjelmia,joissa voit "salaa" opiskella kieliä. Siellä voi toistaa ja toistaa ja toistaa. Voit myös koettaa toistaa jotain kirjaa,vastailla telkkarissa kun joku kysyy jne. Tietysti yksinollessasi.

hei ja englannin voi aikuinenkin oppia: Kaverini ei IKINÄ ollut osannut YHTÄÄN englantia,EI YHTÄÄN! Niinpä vaan ihan pelkällä sisulla päätti opetella,että pääsee koulutuksessa vaikeista kursseista läpi. Niin vaan opetteli sen ammattikielen,ulkoa ja ykkösellä läpi! SÄ pystyt siihen!

Keltaiset postit laput...niitä kirjoittelet ja luet ääneen,kysymyksiä ja vastauksia!

Sulla on pelkkä "KAMMO" mutta PÄÄSET siitä yli.

Rohkeasti vaan,sä opit!

Jätä noi ilkeilijät omaan arvoonsa! Mitä välii provotrolleilla,ei mitään!

Typeryksiä ilman omaa elämää!

Vierailija
59/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieli ei pysy aina samana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että aihetta häpeään on. Tiedätkö edes, mistä seuraava teksti on lainattu ja osaatko suomentaa sen? Häpeä tankero!

i

Onko tuo jostain  Thomas Jeffersonin teksteistä , vai George Washintonin  vaalipuhesta ennen valintaansa ?  Jostain Britannian ns. kruununsiirtomaistahan siinä tuntuu olevan kyse ja niiden vapautumisesta.

Ei siis ihan nettiajan kieltä vielä tuo...

Niin, siis George Washington

(huomasin että oli tekstissäni tullut pieni kirjaimen välistä pois jääminen ja  näppäilyvirhe, joten siis korjasin sen nyt itse)

Hyvä Luoja miten typerä ja yksinkertainen olet tunnetaidoiltasi,ihanpas taidat olla aito narsissi! Hih,päivän papukaijamerkki sulle!

Vierailija
60/64 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu 👌 Preply.com

Tutustu!