Työhakemuksen suosittelijat
En keksi, kenet laittaisin. En ole kertonut työnhausta kenellekään enkä voi laittaa ketään nykyisestä työpaikasta, vaikka siellä ne parhaat suosittelijat tietty olis. Olen päässyt jo haastatteluvaiheesta jatkoon ja nyt "vaaditaan" suosittelijoita, ne kuulemma soitetaan kaikki läpi.
Varmaan pakko laittaa entisten työpaikkojen pomoja tai kollegoita tai jotain, vaikka ne tuskin muistavat minua. Tämä suosittelijavaatimus tuli nyt niin yllättäen, etten ehdi asiaa pohjustamaankaan. Kaikki joulukiireetkin menossa... Olen aina kuvitellut, että ne suosittelijat on hakemuksessa vain koristeena, ettei niillä ole niin merkitystä. Tällä kertaa en keksinyt ketään sopivaa.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä: jos mulla on työtodistuksessani muutamalla lauseella kuvailtu työtehtäviäni ja niistä suoriutumista, entisen esimiehen allekirjoituksen kera, niin mitä ihmeen lisäarvoa siitä soittelusta vielä saa? Ymmärrän, että kiinnostaa sairaspoissaolot ja synkät puolet, mutta eihän niitä edes saa kertoa oikeasti.
Ja mitä todistusarvoa sillä on, että annan siihen jonkun ex-ex-pomoni, "tää työskenteli johtajana Ismon Valinnasa pari vuotta sitten, mutta ei valitettavasti enää". Sama kuin antaisi kummisetäni numeron?!
Ymmärrän suosittelijan olevan merkittävä valttikortti jos kyseessä on joku haetavassa firmassa työskentelevä henkilö. Eli tuntee jonkun siinä firmassa jo työskentelevän, joka voi sanoa omat arvionsa. Kerran mulla oli tällainen onnekas tilanne, että hain firmaan, jossa hyvä opiskelukaverini oli hommissa. Ja paskat: "Ethän sä voi kaveria käyttää suosittelijana, eihän se olisi totuudenmukaista, t. haastatteleva esimies"
Toki on ok soittaa vaikka firman hooärrään ja kysyä, onko tällainen henkilö työskennellyt teillä silloin ja silloin.
Työtodistushan ei saa olla negatiivinen. Soitto entiselle esimiehelle voi paljastaa syyn miksi todistuksessa lukee ”Martti-Leena on ollut meillä töissä ja on ihan ok tyyppi”. Työtodistuksessa kuitenkin melko vähän oikeasti kerrotaan mitään relevanttia henkilöstä. En ainakaan itse palkkaisi itseäni työtodistusten perusteella.
Mutta jos se "syy" on laitonta kertoa myös suosituksena? Esim. sairaspoissaolot. Siksi en ymmärrä soittelulta odotettavaa lisäarvoa. Jos lainkuuliaisesti mennään, niin niissä muutamassa jo todistukseen kirjatussa lauseessa ne asialliset jutut on.
Toki jos työntekijä on kieltäytynyt ottamasta mitään kommenttia todistukseensa, niin epäilyttävältähän se silloin näyttää.
Olisko jotain työpaikan ulkopuolelta esim. joku asiakas tai yhteistyökumppani kenen kanssa teet töitä? Minulla kans sama ongelma, kun olen ollut 10 vuotta samassa työpaikassa. Nyt olen kuitenkin keksinyt suosittelijaksi pari ulkomaista tahoa, joille olen tehnyt pitkään töitä. Mielestäni aika hyvä referenssi. He todella tietävät, miten teen töitä.
Heh, mä hain töitä tuossa syksyllä ja suosittelijana mulla oli nykyinen esimies (jo työsuhteen alusta saakka on ollut selvää, ettei työ jatku tämän vuoden jälkeen joten olen kehdannut pyytää nykyistä esimiestä suosittelijaksi ja hän on siihen suostunut). No, olin työhaastattelussa yhteen toiseen firmaan ja siellä haastattelussa sanottiin etteivät he kelpuuta nykyisiä esimiehiä suosittelijoiksi, vaan pitäisi olla kolmesta edellisestä työpaikasta suosittelijat, eli vähintään kolme suosittelijaa.
Suosittelijoiden kysely on muinaisjäänne entisajasta, jolloin piioille ja rengeille annettiin suositukset mukaan kun lähtivät talosta. Jos joku työnantaja vielä nykyaikana tivaa suosittelijoita, pidän tällaista työpaikkaa erittäin vanhakantaisena ja ajastaan jälkeenjääneenä. Kertoo myös siitä, että rekrytoimassa saattaa olla joku sellainen, joka ei oikeasti sitä hommaa osaa. Onneksi on vara valita työpaikkansa niin ei noihin tarvitse edes hakea.
Olen hakenut töitä vain ulkomailta. Täällä ihan normi käytäntö. En tiennyt, että Suomessa tilanne on tällainen. Minulta on kysytty suositelijoita ylemmän toimihenkilön tehtäviin Ruotsissa ja Ranskassa. Nykyisin tietysti suurin osa löytyy jo LinkedInistä eli pyydän katsomaan sieltä ja tarvittaessa myös annan numeron tai email. On toiminut hyvin
Mun mielestä suosittelijan pitää olla sellainen, joka osaa sanoa jotain olennaista sen haetun työn kannalta. Siksi tuntuu hölmöltä laittaa joku entinen pomo, joka ei tiedä, mitä kaikkea nykyään osaan ja millainen olen työntekijänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suosittelijan pitää olla sellainen, joka osaa sanoa jotain olennaista sen haetun työn kannalta. Siksi tuntuu hölmöltä laittaa joku entinen pomo, joka ei tiedä, mitä kaikkea nykyään osaan ja millainen olen työntekijänä.
Ap
Aivan. Joten todellisuudessa kyseessä on "hyväveli"-ilmiö, jossa esim. golfkerhotuttavat suosittelevat toisiaan ristiin. Ihan tosi, vaikka olisin tullut hyvin toimeen ex-pomoni kanssa työskennellessä, niin vaatisi melko aktiivista vapaa-ajan yhteydenpitoa, että suhde pysyisi lämpimänä ja ajan tasalla eli käyttökelpoisena. Kuka normaali ihminen siihen pystyy, ja miten? Kenties sen yhdistävän golfharrastuksen kautta, mutta eikö tuollainen suhde sitten muutu pikemminkin kaveruudeksi.
Takavuosina mulla oli sellainen pomo, että jos olisin nähnyt hänet suosittelijana, olisin heittänyt hakemuksen samantien hylättyihin. Mulle kyseisen pomon suositus oli sama kuin hyvä asskisser, osaaminen toisarvoista. Kyllä muutama osaajakin suosikkeihin kuului, mutta hekin tiesivät, että pitää olla mielinkielin. Itse en ollut mitenkään huonoissa väleissä, mutta en harrasta nuoleskelua koskaan. Jos ei työtaito kelpaa, niin sitten ei. Eikä ollut kenekään henkilökunnan kanssa ongelmaa, paitsi niiden nuoleskelijoiden, joille sanoin, että vois töitäkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, mä hain töitä tuossa syksyllä ja suosittelijana mulla oli nykyinen esimies (jo työsuhteen alusta saakka on ollut selvää, ettei työ jatku tämän vuoden jälkeen joten olen kehdannut pyytää nykyistä esimiestä suosittelijaksi ja hän on siihen suostunut). No, olin työhaastattelussa yhteen toiseen firmaan ja siellä haastattelussa sanottiin etteivät he kelpuuta nykyisiä esimiehiä suosittelijoiksi, vaan pitäisi olla kolmesta edellisestä työpaikasta suosittelijat, eli vähintään kolme suosittelijaa.
Kolmesta edellisestä? Herranjestas, mulla ei ole edes sitä määrää mitään oikeita työpaikkoja takana, nykyinen ja sitä edelliset kaksi (enkä noista edellisestä saisi ketään suosittelijaa, ensimmäinen on kaatunut jo vuosia sitten ja tokassa poltin sillat takanani).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta edellisestä? Herranjestas, mulla ei ole edes sitä määrää mitään oikeita työpaikkoja takana, nykyinen ja sitä edelliset kaksi (enkä noista edellisestä saisi ketään suosittelijaa, ensimmäinen on kaatunut jo vuosia sitten ja tokassa poltin sillat takanani).
Ja siis työuraa mulla on takana kuitenkin kohta 20 vuotta, väliin mahtuu 1 hoitovapaa.
Antaisin kissani numeron, kyselkööt siltä suosituksia.
Mua kyllä kanssa ärsyttää noi suosittelija asiat. Itse sain kenkää yt neuvotteluissa eikä yhtään huvittaisi pyytää siitä firmasta yhtään mitään. Ja ei kai kukaan tosiaan antaisi suosittelijaksi ketään sellaista jossa olisi pienikin epäilys että tulisi paskat suosittelut.
Mä olen tehnyt asiantuntijatöitä 15 v ja joka kerta on pyydetty suosittelijoita ja olen ne sntanut. Joka työpaikassa olen kysynyt kolkegoilta, esimiehiltä tai asiakkailta voivatko he olla suosittelijani.
Jos pääsen tokaan tai kolmanteen vaiheeseen rekryprosessissa niin ilmoiran siinä vaiheessa suosittelijat. Hakemukseen laitan että "Halutessanne ilmoitan kolmen suosittelijan yhteystiedot" tai jotain sinne päin.
Ja aika usein on soitettu. Kysytään tiimityötaidoista, siitä miten kestän stressiä,toimin asiakkaiden kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuvailisin jo tämän ketjun perustella ap:tä joustamattomaksi, sopeutumattomaksi ja kapeakatseiseksi. Ei pysty hyväksymään sitä miten rekrytointi toimii ja marmattaa loputtomasti, vaikka on saanut täältä ihan hyviä neuvoja. Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko pelaat niillä säännöillä, millä nyt rekrymarkkinoilla pelataan tai nökötät siellä vanhassa työpaikassa. Jo pitkään sosiaaliset verkostot on olleet todella tärkeitä työelämässä. Jännä, että se tulee vielä jollekin yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuvailisin jo tämän ketjun perustella ap:tä joustamattomaksi, sopeutumattomaksi ja kapeakatseiseksi. Ei pysty hyväksymään sitä miten rekrytointi toimii ja marmattaa loputtomasti, vaikka on saanut täältä ihan hyviä neuvoja. Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko pelaat niillä säännöillä, millä nyt rekrymarkkinoilla pelataan tai nökötät siellä vanhassa työpaikassa. Jo pitkään sosiaaliset verkostot on olleet todella tärkeitä työelämässä. Jännä, että se tulee vielä jollekin yllätyksenä.
Riippuu varmaan vähän alastakin. Tietysti tällaisia asioita varmaankin korostetaan jollain todella dynaamisella alalla, jossa työpaikat vaihtuvat tiuhaan, työt ovat projektiluontoisia ja esimerkiksi asiakkaat ovat tunnettuja yrityksiä tms, mutta mitä ihmeen työnhakuun liittyviä sosiaalisia verkostoja luot vaikka kaupan kassalla. Ei tulisi mieleenikään laittaa suosittelijoiksi opiskelukavereita tai harrastustuttavia, jotka eivät ole minua päivääkään työelämässä nähneet.
Suosittelijan kannattaa olla joku aiempi työkaveri tai esimies, joka oikeasti muistaa sinut. Kukaan ei tiedä mitä sellainen "Suosittelija" sanoo, joka ei edes muista sinua.
+ Suosittelijoilta pitäisi aina tietenkin kysyä lupa, että saa laittaa heidän yhteystietonsa suosittelija-kohtaan.
TÄRKEÄ! --> https://www.aaltovoima.fi/suosittelijat-tyonhaku-suosittelijoiden-merki…
Tämäkin olisi hauska kääntää toisin päin. Soitella yritykseen, ja kysellä onko heillä jotain entisiä työntekijöitä suosittelemaan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin kissani numeron, kyselkööt siltä suosituksia.
Minttu Mourunen ja puhelinnumero. Hyvällä tuurilla menisi läpi eivätkä soittaisi. Tai huomaisivatkohan jos itse vastaisi? Liittyisi vielä johonkin kerhoon tms. kissan nimellä ja antaisi kerhonkin yhteystiedoksi. Kyllä, Mourunen on heillä jäsen. Arvostettu henkilö suosittelijana.
Valmistumisestani on 12 vuotta, joten tämä on aika mahdotonta. Graduohjaajani on eläkkeellä eikä taatusti muista minua.
Jotenkin tämä tilanne nyt ärsyttää tosi paljon, kun en ollut varautunut, että suosittelijat on pakko olla.
Ap