Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhakemuksen suosittelijat

Vierailija
17.12.2017 |

En keksi, kenet laittaisin. En ole kertonut työnhausta kenellekään enkä voi laittaa ketään nykyisestä työpaikasta, vaikka siellä ne parhaat suosittelijat tietty olis. Olen päässyt jo haastatteluvaiheesta jatkoon ja nyt "vaaditaan" suosittelijoita, ne kuulemma soitetaan kaikki läpi.

Varmaan pakko laittaa entisten työpaikkojen pomoja tai kollegoita tai jotain, vaikka ne tuskin muistavat minua. Tämä suosittelijavaatimus tuli nyt niin yllättäen, etten ehdi asiaa pohjustamaankaan. Kaikki joulukiireetkin menossa... Olen aina kuvitellut, että ne suosittelijat on hakemuksessa vain koristeena, ettei niillä ole niin merkitystä. Tällä kertaa en keksinyt ketään sopivaa.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pysty samaistumaan työnantajaan joka ehdottomasti haluaa soitella entisille suosittelijoille. En vain pysty. Mitä ihmettä he luulevat saavansa siitä irti?

Ylipäänsä tuntuu että työnhakijoita pidettäisiin jonain valehtelijoina jotka olisivat feikanneet suurin piirtein kaiken ansioluettelossaan...

Jos on monta työnhakijaa samalla viivalla cv:n perusteella, niin kyllä minä palkkaisin sen, josta saisin positiivisimman kuvan edelliseltä työnantajalta. 

Vierailija
42/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en pysty samaistumaan työnantajaan joka ehdottomasti haluaa soitella entisille suosittelijoille. En vain pysty. Mitä ihmettä he luulevat saavansa siitä irti?

Ylipäänsä tuntuu että työnhakijoita pidettäisiin jonain valehtelijoina jotka olisivat feikanneet suurin piirtein kaiken ansioluettelossaan...

Jos on monta työnhakijaa samalla viivalla cv:n perusteella, niin kyllä minä palkkaisin sen, josta saisin positiivisimman kuvan edelliseltä työnantajalta. 

Ymmärrän. Mutta ymmärrän myös että samaan lopputulokseen saattaisi päästä esim. noppakuutiolla. Kaikilla todella hyvillä työntekijöillä ei välttämättä ole suosittelijaa, kun taas joillakin näennäisesti hyvillä saattaa tosiaan löytyä se kumminkaimankaveri suosittelemaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä soittanut suosittelijalle rekrytessäni. (Työskentelen lähiesimiehenä 16 työntekijälle), mutta yhden työntekijän palkkaamista olen katunut ja päättänyt, että jatkossa soitan. Kyseinen henkilö valehteli haastattelussa tiimityötaidoistaan. Ei tule toimeen kenenkään kanssa. Se on iso hinta siitä, että työn osaa tehdä hyvin, mikä kävi selväksi kouluarvosanoistakin. Monia päätöksiä tehdään tiimeissä, työnjako tehdään tiimeissä jne. Vaikka olen osallistunut palavereihin, ohjannut, neuvonut, puuttunut, ei hän opi. Pompottaa muita, valikoi itselleen helpoimmat työt, puuttuu muiden tekemiseen negatiivisella tavalla ja paljon muuta. Tämä olisi voinut selvitä soittamalla edelliseen työpaikkaan. Ja jos joku miettii, miksi en pistänyt pihalle koeajalla, hän oli puolet ajasta sairaslomalla ja loput meni kokemattomuuden piikkiin vielä tuolloin.

Mutta miksi ihmeessä työnhakija laittaisi suosittelijaksi entisen tai nykyisen pomonsa tällaisessa tapauksessa? Kai sitä nyt valitsee suosittelijaksi sellaisen henkilön, jonka tietää suosittelevan eikä kertovan jotain negatiivista.

Vierailija
44/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on ihan eri asia, jos muilta osin ei osaa arvioida, kuka on paras, niin tietysti, jokin epäoleellinen osa-alue voi sitten tuoda plussaa. Mutta ei sen saisi olla mikään työnhaun ja saannin edellytys ja sen ei pitäisi mennä niiden cv:ssä mainittujen asioiden ohi. Ja voi vähän käyttää järkeä siinäkin ja miettiä, miksi jollakulla ei ehkä niitä suosittelijoita ole (kuten esim pitkä työsuhde). Ei suhteellisuudentajua ja pelisilmää eikä vain sokeasti tuijoteta jotain rekrytoijan ohjekirjaa. 

Vierailija
45/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on ihan eri asia, jos muilta osin ei osaa arvioida, kuka on paras, niin tietysti, jokin epäoleellinen osa-alue voi sitten tuoda plussaa. Mutta ei sen saisi olla mikään työnhaun ja saannin edellytys ja sen ei pitäisi mennä niiden cv:ssä mainittujen asioiden ohi. Ja voi vähän käyttää järkeä siinäkin ja miettiä, miksi jollakulla ei ehkä niitä suosittelijoita ole (kuten esim pitkä työsuhde). Ei suhteellisuudentajua ja pelisilmää eikä vain sokeasti tuijoteta jotain rekrytoijan ohjekirjaa. 

Totta kai, tuohan on ihan päivänselvää. Jos on pitkä työsuhde, niin kyllä se yksikin suosittelija riittää. 

Vierailija
46/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai, tuohan on ihan päivänselvää. Jos on pitkä työsuhde, niin kyllä se yksikin suosittelija riittää. 

Eli et kuitenkaan hyväksy tilannetta, jossa työnhakija ei halua, että nykyiselle työntantajalle tulee tietoon hänen työnhakunsa? 

Vierailija
47/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijat on tärkeitä tilanteessa, jossa työnhakijalla on useita lyhyitä työpätkiä eri työnantajilla. Ilman suosittelijoita herää epäilys siitä, onko tyypissä jotain pahasti vialla kun kukaan ei ole palkannut sitä pidemmäksi ajaksi töihin.

Vierailija
48/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelijaksi laitat ainoastaan sellaisen henkilön, joka on itse siihen pestiin suostunut!

Entä jos kukaan ei suostu?

Vierailija
49/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelijaksi laitat ainoastaan sellaisen henkilön, joka on itse siihen pestiin suostunut!

Minä suostun, jos maksat 50 € ennakkoon tililleni.

Vierailija
50/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin rekryfirmat kuten ManPower vaativat vähintään 2 suosittelijaa. Ihan älytöntä. Itse olen tämän takia joutunut soittelemaan n. 10 vuotta aiemmalle esimiehelleni, kyselemään, muistaakohan hän minut vielä ja voisiko suositella. Esimieskin siirtynyt organisaatiossa ihan eri tehtäviin ja muistaa minut lähinnä nuorena ja kokemattomana työntekijänä. Ja tietenkin olen sitten joutunut pyytämään myös nykyistä työnantajaa suosittelijaksi, eli kertomaan, että olen hakenut toista työtä.

Vierailija
51/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Itse olen pyytäny pari hyvässä ammatissa olevaa kaveria, esim. suosittelijan kohtaan voi laittaa "Kerttu Virtanen, myyntipäällikkö, puhnro". Minulla kans se tilanne että olen ollut vuosia samalla työnantajalla ja sen takia edellisiä pomoja en pyydä koska tuskin edes muistavat minua.

Mitä kerrot jos kysytään miten suosittelija liittyy sinuun?

Vierailija
52/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suostun, jos maksat 50 € ennakkoon tililleni.

Ulkomaalainen tuttava laittoi sukulaisensa suosittelijaksi keksittyyn työpaikkaan, tuskin suomalainen työnantaja soittelee maailman ympäri tarkastaakseen suosituksia ja jos soittelee sukulainen voi valehdella, tosin ei taida osata paljon englantia.

Vierailija
53/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelijat on tärkeitä tilanteessa, jossa työnhakijalla on useita lyhyitä työpätkiä eri työnantajilla. Ilman suosittelijoita herää epäilys siitä, onko tyypissä jotain pahasti vialla kun kukaan ei ole palkannut sitä pidemmäksi ajaksi töihin.

Minulla johtuu siitä että olen tehnyt esim. palkkatuella töitä eikä te-toimisto maksa samalle henkilölle palkkatukea pidemmäksi aikaa, tämä tarkistettiin koska olisin saanut jatkaa mikäli palkkatukea olisi maksettu. Taloudellisista syistä on myös jäänyt työsuhteita lyhyiksi.

Vierailija
54/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suostuu. Itse olen jopa pyytänyt työtodistuksen lisäksi erikseen suositustodistuksen.

Vierailija
55/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten oikeastiko jollekin voi tulla nykypäivän pätkätyökulttuurissa tuollainen epäilys?

Vierailija
56/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten oikeastiko jollekin voi tulla nykypäivän pätkätyökulttuurissa tuollainen epäilys?

Miksei voisi? Nykyään on edelleen paljon pysyviä ja pitkäaikaisia työsuhteita, ja monet pätkätyökierteeseen päätyneistäkin päätyy tekemään samalle työnantajalle monta työpätkää.

Jokainen järjellä ajatteleva työnantaja miettii, mitä työnhakijan työhistoria kertoo. Jos jollain on paljon työpätkiä eri työnantajilla, mistä johtuu ettei se ole saanut yhtään suosittelijaa?

Vierailija
57/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusantekoa ja kyykytystä. Ei niitä oikeasti tarvita. Rekrytoija haluaa vain suojata omaa selustaansa. Mutta jos suosittelijan merkitsee hakemukseen niin kannattaa sopia asiasta etukäteen sillä hänelle todennäköisesti soitetaan.

Meillä vaaditaan 3 suosittelijaa. Ilman suosittelijoita ei ole mitään asiaa firmaan ellei firman sisältä ole joku hyvä suosittelija. Aika paljon kysytään suosittelijoilta hakijan persoonaan liittyviä asioita, koska meillä halutaan, että sopii hyvin jengiin eikä tuhoa hyvää työilmapiiriä. Cv:n perusteella ei oikein voi päätöksiä tehdä eikä haastatteluissakaan kaikkea osaamista pysty täysin arvioimaan. Itsellä oli suosittelijana aikaseimpi esimies ja kahden aikaisemman asiakkaan toimarit, eli jos on luonut asiakkaisiin suhteita niin kannattaa heitä myös hyödyntää suosittelijoina.

Vierailija
58/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä soittanut suosittelijalle rekrytessäni. (Työskentelen lähiesimiehenä 16 työntekijälle), mutta yhden työntekijän palkkaamista olen katunut ja päättänyt, että jatkossa soitan. Kyseinen henkilö valehteli haastattelussa tiimityötaidoistaan. Ei tule toimeen kenenkään kanssa. Se on iso hinta siitä, että työn osaa tehdä hyvin, mikä kävi selväksi kouluarvosanoistakin. Monia päätöksiä tehdään tiimeissä, työnjako tehdään tiimeissä jne. Vaikka olen osallistunut palavereihin, ohjannut, neuvonut, puuttunut, ei hän opi. Pompottaa muita, valikoi itselleen helpoimmat työt, puuttuu muiden tekemiseen negatiivisella tavalla ja paljon muuta. Tämä olisi voinut selvitä soittamalla edelliseen työpaikkaan. Ja jos joku miettii, miksi en pistänyt pihalle koeajalla, hän oli puolet ajasta sairaslomalla ja loput meni kokemattomuuden piikkiin vielä tuolloin.

Olisin laittanut koeajalla pihalle just saikkujen vuoksi. Ne ei ole milloinkaan hyvä merkki. Olisit vaan luottanut itseesi.

Vierailija
59/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusantekoa ja kyykytystä. Ei niitä oikeasti tarvita. Rekrytoija haluaa vain suojata omaa selustaansa. Mutta jos suosittelijan merkitsee hakemukseen niin kannattaa sopia asiasta etukäteen sillä hänelle todennäköisesti soitetaan.

Meillä vaaditaan 3 suosittelijaa. Ilman suosittelijoita ei ole mitään asiaa firmaan ellei firman sisältä ole joku hyvä suosittelija. Aika paljon kysytään suosittelijoilta hakijan persoonaan liittyviä asioita, koska meillä halutaan, että sopii hyvin jengiin eikä tuhoa hyvää työilmapiiriä. Cv:n perusteella ei oikein voi päätöksiä tehdä eikä haastatteluissakaan kaikkea osaamista pysty täysin arvioimaan. Itsellä oli suosittelijana aikaseimpi esimies ja kahden aikaisemman asiakkaan toimarit, eli jos on luonut asiakkaisiin suhteita niin kannattaa heitä myös hyödyntää suosittelijoina.

Eli hakijan pitkäaikainen työsuhde on teille ehdoton ei? Tai sitä edeltänyt työ jossain, missä et ole todennäköisesti jäänyt kenenkään mieleen.

Vierailija
60/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan kerro nykyisessä työpaikassani, että olen hakemassa uutta. Ei kai kukaan nyt niin idiootti ole? Sitten jos ei saa sitä paikkaa, johon on pyytänyt nykyistä esimiestä suosittelijaksi, niin esimieshän tietää, että tuo hakee koko ajan uutta paikkaa eikä siis ole sitoutunut tähän nykyiseen enää ollenkaan.

En ehdi enää ottaa yhteyttä mihinkään entisiin esimiehiin, joten taidan kysyä entisiltä työkavereilta, jos joku suosittelisi. Tosin en ole ollenkaan varma, haluanko edes siihen uuteen paikkaan.

ap