Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhakemuksen suosittelijat

Vierailija
17.12.2017 |

En keksi, kenet laittaisin. En ole kertonut työnhausta kenellekään enkä voi laittaa ketään nykyisestä työpaikasta, vaikka siellä ne parhaat suosittelijat tietty olis. Olen päässyt jo haastatteluvaiheesta jatkoon ja nyt "vaaditaan" suosittelijoita, ne kuulemma soitetaan kaikki läpi.

Varmaan pakko laittaa entisten työpaikkojen pomoja tai kollegoita tai jotain, vaikka ne tuskin muistavat minua. Tämä suosittelijavaatimus tuli nyt niin yllättäen, etten ehdi asiaa pohjustamaankaan. Kaikki joulukiireetkin menossa... Olen aina kuvitellut, että ne suosittelijat on hakemuksessa vain koristeena, ettei niillä ole niin merkitystä. Tällä kertaa en keksinyt ketään sopivaa.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusantekoa ja kyykytystä. Ei niitä oikeasti tarvita. Rekrytoija haluaa vain suojata omaa selustaansa. Mutta jos suosittelijan merkitsee hakemukseen niin kannattaa sopia asiasta etukäteen sillä hänelle todennäköisesti soitetaan.

Meillä vaaditaan 3 suosittelijaa. Ilman suosittelijoita ei ole mitään asiaa firmaan ellei firman sisältä ole joku hyvä suosittelija. Aika paljon kysytään suosittelijoilta hakijan persoonaan liittyviä asioita, koska meillä halutaan, että sopii hyvin jengiin eikä tuhoa hyvää työilmapiiriä. Cv:n perusteella ei oikein voi päätöksiä tehdä eikä haastatteluissakaan kaikkea osaamista pysty täysin arvioimaan. Itsellä oli suosittelijana aikaseimpi esimies ja kahden aikaisemman asiakkaan toimarit, eli jos on luonut asiakkaisiin suhteita niin kannattaa heitä myös hyödyntää suosittelijoina.

Eli hakijan pitkäaikainen työsuhde on teille ehdoton ei? Tai sitä edeltänyt työ jossain, missä et ole todennäköisesti jäänyt kenenkään mieleen.

Tuo suositteluvaatimus tuli käytännössä yhden huonon rekryn jälkeen noin 5 vuotta sitten, kun palkattiin tyyppi, joka on saikulla noin 3-4kk vuodessa. Tulee firmalle aika kalliiksi, kun maksetaan sairasloman palkkaa ja hommat seisoo. Tai vaihtoehtoisesti muut joutuu tekemään ylitöitä. Joskus syynä on masennus. Joskus jotain muuta. Sinäänsä sääli kaverin kannalta, että asiat ovat tuolla tolalla. Esimieheni törmäsi tyypin entiseen esimieheen sattumalta vuosia sitten ja hänkin tokaisi, että yrittivät vuosia saada tyyppiä ulos firmasta juuri noiden saikkujen takia. Tuo rekry oltaisiin suosittelujen vaatimisella saatu ehkäpä vältettyä. Ihan asiansa osaava tyyppi silloin kun töissä on. On vaan turhan usein poissa. Meillä ei ole yt:tä ollut koskaan eikä varmaan ole tulossakaan, joten ulos ei saa. Kaveri tienaa kuitenkin noin 5500€/kuukausi. Saikut alkoi aika pian koeajan jälkeen. Kyseessä nimenomaan sellainen henkilö, jolla oli pitkä historia edellisessä firmassa.

Itse olen it-alalla. Kyllä se jostain kertoo, jos ei ketään saa vaikka 10 vuoden työsuhteen aikana suosittelijaksi. Kyllä tällä alalla aika hyvin kontakteja syntyy ja verkostoidutaan. Itse olen ollut alalla 7 vuotta ja veikkaisin saavani päivässä järjstettyä 10-15 suosittelijaa entisistä/nykyisistä työkavereista, esimiehistä, yhteistyökumppaneista ja asiakkaista. Yleensä kun hommansa hyvin tekee niin jää jonkun mieleen jossain. Noin 6kk sitten soitti eräs meidän entinen työntekijä ja pyysi työhaastatteluun nykyiseen firmaansa, koska hakevat osaamiseeni sopivaa tyyppiä. Ei siis olla oltu missään tekemisissä viiemiseen 4 vuoteen. Itse muistan myös kourallisen entisiä työkavereita, joita voisin suositella heti, jos pyytäisivät. Ja heitäkään en ole vuosiin nähnyt.

Vierailija
62/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suosittele enää ikinä ketään. Olen opettaja ja kaksi kertaa on mennyt ihan pieleen, molemmilla kerroilla (toisella kertaa nainen, toisella kertaa mies) henkilö osoittautui lopulta ihan muuksi, kuin mitä oli opintojensa aikana antanut ymmärtää. Toinen oli sekakäyttäjä ja toinen narsistisia piirteitä omaava pyrkyri.

Ja nämä esimerkit yliopistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan kerro nykyisessä työpaikassani, että olen hakemassa uutta. Ei kai kukaan nyt niin idiootti ole? Sitten jos ei saa sitä paikkaa, johon on pyytänyt nykyistä esimiestä suosittelijaksi, niin esimieshän tietää, että tuo hakee koko ajan uutta paikkaa eikä siis ole sitoutunut tähän nykyiseen enää ollenkaan.

En ehdi enää ottaa yhteyttä mihinkään entisiin esimiehiin, joten taidan kysyä entisiltä työkavereilta, jos joku suosittelisi. Tosin en ole ollenkaan varma, haluanko edes siihen uuteen paikkaan.

ap

Itse kerroin entiselle esimiehelle, että olen hakemassa toista työtä. Ei ollut sillä hetkellä firmassa etenemis mahdollisuuksia ja selitin asian esimiehelle. Ymmärsi asian ja lupasi olla suosittelijana silloin ja tulevaisuudessakin. Esimiehelle kuitenkin tärkeää oli, että etenen urallani. Silloin kun lähdin firmasta (sen hetkisen esimiehen suosituksilla) niin sovittin, että ottaa minuun yhteyttä jos jotain uusia positioita vapautuu. Noin 3 vuotta myöhemmin soittikin ja kertoi avoimesta paikasta, jonka arveli sopivan minulle. Olen sen verran mielissäni nykyisestä työpaikastani, että kieltäydyin kohteliaasti. Muutaman kerran aina toisinaan nähdään messuilla ja vastaavissa ja aina utelee milloin olisin halukas tulemaan takaisin. Olen melko varma , että voisin pyytää nykyistä esimiestäni myös suosittelijaksi. Sääli, jos kaikki esimiehet eivät osaa järkevästi suhtautua siihen, että joku haluaa jotain uutta kokeilla urallaan.

Vierailija
64/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan kerro nykyisessä työpaikassani, että olen hakemassa uutta. Ei kai kukaan nyt niin idiootti ole? Sitten jos ei saa sitä paikkaa, johon on pyytänyt nykyistä esimiestä suosittelijaksi, niin esimieshän tietää, että tuo hakee koko ajan uutta paikkaa eikä siis ole sitoutunut tähän nykyiseen enää ollenkaan.

En ehdi enää ottaa yhteyttä mihinkään entisiin esimiehiin, joten taidan kysyä entisiltä työkavereilta, jos joku suosittelisi. Tosin en ole ollenkaan varma, haluanko edes siihen uuteen paikkaan.

ap

En haluaisi minäkään tuollaiseen paikkaan. Olet ollut jo 10v samassa työpaikassa, jatkat siellä ja katselet kuitenkin uutta työtä koko ajan.

Nyt suomessa talous kasvaa, jo tänä vuonna on ollut puhe kuinka työvoima ei riitä. Ensi vuonna, puhumattakaan sitä seuraavasta on jo kova työvoimapula. Työnantajien on pakko jossain kohtaa joustaa kriteereistä (esim just noista suosittelijoista) jos meinaavat saada työntekijöitä. Sulla on etulyöntiasema kun olet ollut 10v samassa duunissa :) työpaikkoja kyllä tulee lisää hakuun koko ajan, jatkat vaan etsimistä jos uuden työpaikan haluat.

Vierailija
65/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksi edellistä esimiestä ovat jääneet eläkkeelle, sitä edeltävä on muuttanut ruotsiin ja vaihtanut alaa. Sitä edelliset on jotain yli 10v takaisia kesätöitä, tuskin joku kauppias muistaa kassaneitejä kesältä 2005? Kenet voisin pyytää suosittelijaksi?

Vierailija
66/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijat on yksi tapa välttyä kalliilta rekrymokilta. Olen itsekin pyytänyt ja soittanut, kun en ole ollut ihan 100% varma valinnasta. Suosittelijalta voit saada paljon paremman kuvauksen tulevasta ryöntekijästä, kuin esim. testeillä.

Rekrytointi on iso päätös ihan työyhteisönkin kannalta. En ymmärrä, jos olet ollut todella pitkään samassa paikassa, ettei ole ketään ketä voit pyytää? Jos aletaan olemaan ihan prosessin loppumetreillä jaa pidät mahdollisuuksiasi hyvänä, miksi et voi pyytää nykyistä esimiestäsi? Se on ihan normaalia elämää, että ihmiset vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
67/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos edellinen työpaikka onkin se jossa on tullut työpaikkakiusatuksi?

Vaikkei olisikaan tehnyt oikeasti mitään väärää tms niin tuollaisesta paikasta on mahdotonta saada suosituksia! Saatetaan jopa valehdella työntekijästä ja levitellä asioita jotka eivät pidä paikkaansa.

Siinä voidaan (ja oikeasti) tuhotaan ihmisen ura, normaali elämä. Kiusaamistyöpaikkaan kun ei voi jäädä, uutta ei välttämättä saa suosittelijoiden joki puuttuessa tai heidän puhuessa muunneltua totuutta.

Onneksi nämä tämmöiset työpaikat ovat harvassa, mutta ei pidä unohtaa että näitäkin on.

Vierailija
68/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijoiden pyytäminen on vanhanaikaista ja kertoo pelkästään rekrytoijan puutteellisesta osaamisesta.

Vierailija
69/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelijat on yksi tapa välttyä kalliilta rekrymokilta. Olen itsekin pyytänyt ja soittanut, kun en ole ollut ihan 100% varma valinnasta. Suosittelijalta voit saada paljon paremman kuvauksen tulevasta ryöntekijästä, kuin esim. testeillä.

Rekrytointi on iso päätös ihan työyhteisönkin kannalta. En ymmärrä, jos olet ollut todella pitkään samassa paikassa, ettei ole ketään ketä voit pyytää? Jos aletaan olemaan ihan prosessin loppumetreillä jaa pidät mahdollisuuksiasi hyvänä, miksi et voi pyytää nykyistä esimiestäsi? Se on ihan normaalia elämää, että ihmiset vaihtaa työpaikkaa.

Minä ap en ole ollut 10 vuotta nykyisessä paikassani vaan vasta muutaman vuoden. En halua kertoa työkavereilleni enkä varsinkaan esimiehille, että haen uutta paikkaa. En ole koskaan kuullut, että kukaan kertoo avoimesti senhetkisessä työpaikassa, että hakee muualle.

ap

Vierailija
70/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä entisiin hyviin ja sinusta pitäneisiin esimiehiisi ja pyydä heitä suosittelijoiksi.

On todella noloa, jos annat jonkun nimen eikä suosittelijaksi ilmoitettu enää muista sinua ollenkaan.

Vierailija
71/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusantekoa ja kyykytystä. Ei niitä oikeasti tarvita. Rekrytoija haluaa vain suojata omaa selustaansa. Mutta jos suosittelijan merkitsee hakemukseen niin kannattaa sopia asiasta etukäteen sillä hänelle todennäköisesti soitetaan.

Meillä vaaditaan 3 suosittelijaa. Ilman suosittelijoita ei ole mitään asiaa firmaan ellei firman sisältä ole joku hyvä suosittelija. Aika paljon kysytään suosittelijoilta hakijan persoonaan liittyviä asioita, koska meillä halutaan, että sopii hyvin jengiin eikä tuhoa hyvää työilmapiiriä. Cv:n perusteella ei oikein voi päätöksiä tehdä eikä haastatteluissakaan kaikkea osaamista pysty täysin arvioimaan. Itsellä oli suosittelijana aikaseimpi esimies ja kahden aikaisemman asiakkaan toimarit, eli jos on luonut asiakkaisiin suhteita niin kannattaa heitä myös hyödyntää suosittelijoina.

Eli hakijan pitkäaikainen työsuhde on teille ehdoton ei? Tai sitä edeltänyt työ jossain, missä et ole todennäköisesti jäänyt kenenkään mieleen.

Tuo suositteluvaatimus tuli käytännössä yhden huonon rekryn jälkeen noin 5 vuotta sitten, kun palkattiin tyyppi, joka on saikulla noin 3-4kk vuodessa. Tulee firmalle aika kalliiksi, kun maksetaan sairasloman palkkaa ja hommat seisoo. Tai vaihtoehtoisesti muut joutuu tekemään ylitöitä. Joskus syynä on masennus. Joskus jotain muuta. Sinäänsä sääli kaverin kannalta, että asiat ovat tuolla tolalla. Esimieheni törmäsi tyypin entiseen esimieheen sattumalta vuosia sitten ja hänkin tokaisi, että yrittivät vuosia saada tyyppiä ulos firmasta juuri noiden saikkujen takia. Tuo rekry oltaisiin suosittelujen vaatimisella saatu ehkäpä vältettyä. Ihan asiansa osaava tyyppi silloin kun töissä on. On vaan turhan usein poissa. Meillä ei ole yt:tä ollut koskaan eikä varmaan ole tulossakaan, joten ulos ei saa. Kaveri tienaa kuitenkin noin 5500€/kuukausi. Saikut alkoi aika pian koeajan jälkeen. Kyseessä nimenomaan sellainen henkilö, jolla oli pitkä historia edellisessä firmassa.

Itse olen it-alalla. Kyllä se jostain kertoo, jos ei ketään saa vaikka 10 vuoden työsuhteen aikana suosittelijaksi. Kyllä tällä alalla aika hyvin kontakteja syntyy ja verkostoidutaan. Itse olen ollut alalla 7 vuotta ja veikkaisin saavani päivässä järjstettyä 10-15 suosittelijaa entisistä/nykyisistä työkavereista, esimiehistä, yhteistyökumppaneista ja asiakkaista. Yleensä kun hommansa hyvin tekee niin jää jonkun mieleen jossain. Noin 6kk sitten soitti eräs meidän entinen työntekijä ja pyysi työhaastatteluun nykyiseen firmaansa, koska hakevat osaamiseeni sopivaa tyyppiä. Ei siis olla oltu missään tekemisissä viiemiseen 4 vuoteen. Itse muistan myös kourallisen entisiä työkavereita, joita voisin suositella heti, jos pyytäisivät. Ja heitäkään en ole vuosiin nähnyt.

Erikoinen logiikka teidän firmassa.

Jos minä olisin esimies ja minulla olisi saikuttava työntekijä, kehuisin hänet maasta taivaaseen jos joku kyselisi hänestä. Koska totta kai haluaisin hänet toisen työnantajan riesaksi. Jos vielä menisi kilpailijalle, sehän olisi lottovoitto.

Kerroit nuo samat tiedot, mutta jotenkin et osannut päätellä ilmeistä lopputulosta. Paljonko teidän rekrytoinnista vastaavalle henkilölle maksetaan? Oli se mitä tahansa, se on liikaa. Palkatkaa joku fiksumpi.

Vierailija
72/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ap en ole ollut 10 vuotta nykyisessä paikassani vaan vasta muutaman vuoden. En halua kertoa työkavereilleni enkä varsinkaan esimiehille, että haen uutta paikkaa. En ole koskaan kuullut, että kukaan kertoo avoimesti senhetkisessä työpaikassa, että hakee muualle.

ap

Ei sitä välttämättä tarvi kahvipöydässä huudella, mutta voit jutella asiasta kahden kesken esimiehen kanssa. Jos nyt on yhtään järkevä tapaus, niin ymmärtää. Voit myös pyytää jotakin kollegaa tai henkilö, jonka kanssa olet tehnyt projektia. Tai sitten soitat jollekin vanhassa työpaikassa ja pyydät suosittelemaan. Ei tästä kannata niin vaikeaa tehdä. Tai tunnetko ketään sieltä minne olet hakemassa? Saan myös joskus pyyntöjä tyypeiltä, jotka ovat hakemassa nykyiselle työnantajalleni töihin. Kaikki eivät ole edes ex-kollegoita, vaan tulleet muuten työn kautta tutuiksi.

Vierailija
73/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva tunnelma sitten töissä, kun uusi työpaikka meneekin jollekin toiselle ja itse joutuu jatkaa siinä vanhassa. Itse ainakin olen töissä pienessä perheyrityksessä, missä haaveilu uudesta työpaikasta otettaisiin  henkilökohtaisena loukkauksena. Työpaikkaa vaihtaneita haukutaan vielä vuosia jälkeenpäin.

Ja ennen mukava esimies (toisesta yrityksestä) suuttui hirveästi, kun pyysin kirjallista arviota suorituksestani kun olin ollut vuoden töissä. Koska hän epäili minun etsivän uutta työtä eikä missään nimessä halunnut luopua minusta. Sain arvioni, mutta se oli niin lyhyt ja geneerinen, että siitä ei ole mitään hyötyä. Vaikka suullisesti sain pelkkiä kehuja. Sinunlaisesi rekrytoija jättää minut palkkaamatta, vaikka olen täysin varma että helpotin tuon esimiehen työtä enemmän kuin kukaan muu työntekijä.

Yhdessä työpaikassa kuulin toimitusjohtajan kehuvan puhelimessa työntekijää, jota haukkui toimiston käytävillä vähän väliä huolimattomaksi ja välinpitämättömäksi. Kuten hän olikin.

Esimiehetkin ovat ihmisiä. Ja moni antaisi hyvät arviot päästäkseen eroon huonosta työntekijästä. Ja huonot arviot pitääkseen hyvän työntekijän.

Vierailija
74/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei sitä välttämättä tarvi kahvipöydässä huudella, mutta voit jutella asiasta kahden kesken esimiehen kanssa. Jos nyt on yhtään järkevä tapaus, niin ymmärtää. Voit myös pyytää jotakin kollegaa tai henkilö, jonka kanssa olet tehnyt projektia. Tai sitten soitat jollekin vanhassa työpaikassa ja pyydät suosittelemaan. Ei tästä kannata niin vaikeaa tehdä. Tai tunnetko ketään sieltä minne olet hakemassa? Saan myös joskus pyyntöjä tyypeiltä, jotka ovat hakemassa nykyiselle työnantajalleni töihin. Kaikki eivät ole edes ex-kollegoita, vaan tulleet muuten työn kautta tutuiksi.

Ikävä asia on se että aina ei tiedä etukäteen, miten järkevä tapaus esimies on. Voi selvitä vasta tuon lähtökeskustelun aikana, että ei ole järkevä tapaus. Tuossa aiemmin kirjoitinkin, miten oma esimieheni suuttui jo kirjallisen suoritusarvion pyytämisestä. En ollut yhtään odottanut sitä. Alalla vielä oli suuri vaihtuvuus, joten olisi pitänyt olla ihan rutiinia että työntekijät vaihtuvat.

Onko joku oikeasti käyttänyt kollegaa suosittelijana? Miten siihen on suhtauduttu?

Vierailija
75/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain töitä, jossa vaadittiin yllättäen suosittelijaa. En kuitenkaan voinut kertoa silloisessa työpaikassa, että haen uutta työtä, koska tiimissäme oli huutava pula työntekijöistä, koska tiimin jäsenet lähtivät yksi toisensa jälkeen, kun meille oli tullut uusi esimies, josta kukaan ei pitänyt. Itsekin aloin hakea uutta työtä juuri tuon ammattitaidottoman esimiehen vuoksi. Kuitenkin seuraavassa paikassa vaadittiin suosittelijaa, mikä ilmeni vasta työhaastattelun jälkeen. Tässä vaiheessa hälytyskellot alkoivat soida ja tuli epämiellyttävä olo siitä, että jonkun tuntemattoman henkilön mielipide minusta olisi jotenkin välttämätön ja ratkaiseva tekijä. Noh, sain ja otinkin paikan, ksoka aiemmassa työssä en halunnut jatkaa, enkä myöskään jäädä "tyhjän päälle". Nyt olen huomannut, että työpaikka on pahasti klikkiytynyt ja kuppikuntainen ja työpaikassa jotenkin teeskennellään, että ollaan ystäviä. Onneksi on vain lyhyt 4kk määräaikainen. Mietityttää kuitenkin miten tämä vaikuttaa seuraavan työn saamiseen. Jatkossa en ota vastaan paikkaa, jos suosittelijat eivät ole vapaaehtoisia, vaan edellytys työn saamiselle.

Vierailija
76/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä suosittelijat on ihan normaali käytäntö. Mä kysyn ainakin vastuista, tosi monet kertoo cv:ssä eri asiaa kuin oikeasti tekivät. Samoin hos hakija kertoo olevansa sosiaalinen ja arvostettu, niin kyllähän ae kertoo aika paljon jos suosittelija ei sano mitään siihen viittaavaa.

Vierailija
77/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaksi edellistä esimiestä ovat jääneet eläkkeelle, sitä edeltävä on muuttanut ruotsiin ja vaihtanut alaa. Sitä edelliset on jotain yli 10v takaisia kesätöitä, tuskin joku kauppias muistaa kassaneitejä kesältä 2005? Kenet voisin pyytää suosittelijaksi?

Sulla ei ole yhtään työkaveria, alaista, asiakasta tai muuta yhteistyökumppania?

Vierailija
78/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä suosittelijat on ihan normaali käytäntö. Mä kysyn ainakin vastuista, tosi monet kertoo cv:ssä eri asiaa kuin oikeasti tekivät. Samoin hos hakija kertoo olevansa sosiaalinen ja arvostettu, niin kyllähän ae kertoo aika paljon jos suosittelija ei sano mitään siihen viittaavaa.

Sinulla ei siis ole itselläsi lainkaan ammattitaitoa rekrytoinnissa eikä edes normaalia ihmistuntemusta, kun et uskalla luottaa lainkaan omaan vaikutelmaasi ihmisestä?

Vierailija
79/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ikävä asia on se että aina ei tiedä etukäteen, miten järkevä tapaus esimies on. Voi selvitä vasta tuon lähtökeskustelun aikana, että ei ole järkevä tapaus. Tuossa aiemmin kirjoitinkin, miten oma esimieheni suuttui jo kirjallisen suoritusarvion pyytämisestä. En ollut yhtään odottanut sitä. Alalla vielä oli suuri vaihtuvuus, joten olisi pitänyt olla ihan rutiinia että työntekijät vaihtuvat.

Onko joku oikeasti käyttänyt kollegaa suosittelijana? Miten siihen on suhtauduttu?

No se on toki pieni riski, että esimies on ihmisperse. Sehän ei kuitenkaan ole sinun vika, jos esimies on osaamaton. Ihan kaikissa töissä pitäisi olla normaalia, että työntekijällä tulee jossain kohti halua siirtyä uusiin tehtäviin. Tosi lapsellista suuttua moisesta. Harva kuitenkaan kehtaa antaa puhelimessa huonoa suositusta, jos se ei ole totta. Kannattaa toki sopia asiasta suosittelijan kanssa etukäteen. Joskus on itselläkin meinannut mennä sanat solmuun, kun puhelu tulee ihan yllättäen, enkä ole ollut yhtään valmistautunut.

Vierailija
80/119 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse kerroin entiselle esimiehelle, että olen hakemassa toista työtä. Ei ollut sillä hetkellä firmassa etenemis mahdollisuuksia ja selitin asian esimiehelle. Ymmärsi asian ja lupasi olla suosittelijana silloin ja tulevaisuudessakin. Esimiehelle kuitenkin tärkeää oli, että etenen urallani. Silloin kun lähdin firmasta (sen hetkisen esimiehen suosituksilla) niin sovittin, että ottaa minuun yhteyttä jos jotain uusia positioita vapautuu. Noin 3 vuotta myöhemmin soittikin ja kertoi avoimesta paikasta, jonka arveli sopivan minulle. Olen sen verran mielissäni nykyisestä työpaikastani, että kieltäydyin kohteliaasti. Muutaman kerran aina toisinaan nähdään messuilla ja vastaavissa ja aina utelee milloin olisin halukas tulemaan takaisin. Olen melko varma , että voisin pyytää nykyistä esimiestäni myös suosittelijaksi. Sääli, jos kaikki esimiehet eivät osaa järkevästi suhtautua siihen, että joku haluaa jotain uutta kokeilla urallaan.

Just noin hyvän esimiehen kuuluu toimia. Ainakin oman alan hommissa monet yt:t ja työpaikanvaihdot takana, sitä ei ikinä tiedä, vaikka se oma entinen alainen olisi joskus kauppakumppani tai oma uusi esimies. Olisi aika lyhyt näköistä heittäytyä hankalaksi ja pilata toisen mahdollisuudet aiheetta.